kpb

22. Festiwal Filmu Niemego: Ekspresja

22. FESTIWAL FILMU NIEMEGO
EKSPRESJA

2-5 grudnia 2021
Kino Pod Baranami


|| 22th Silent Film Festival
Expression
December 2-5, 2021


(for English version click HERE)

 


Ju¿ za kilka dni rusza 22. Festiwal Filmu Niemego - odbywaj±cy siê od 1996 roku przegl±d filmów sprzed epoki d¼wiêku, prezentowanych z towarzyszeniem muzyki na ¿ywo. Motywem przewodnim tegorocznej edycji jest EKSPRESJA. W programie klasyka (m.in. Gabinet doktora Caligari, czy Mêczeñstwo Joanny d’Arc) i mniej znane tytu³y (m.in. w³oska Assunta Spina). Na festiwalowej scenie wyst±pi miêdzy innymi duet Hania Rani & Dobrawa Czocher oraz znakomita wiolonczelistka, Resina. Wydarzenie, organizowane przez Fundacjê Dla Kina oraz nasze kino, potrwa do 5 grudnia.


Idea tegorocznego Festiwalu narodzi³a siê w ¶rodku lockdownu, w czasach trwaj±cej izolacji i zakrytych maskami twarzy. U ¼róde³ tego pomys³u sta³o pragnienie powrotu do swobodnego wyra¿ania siê i bezpo¶redniej komunikacji. Filmy nieme charakteryzuj± siê wiêksz± ekspresj± ni¿ wspó³czesne produkcje, a dope³nieniem przekazu jest wykonywana na ¿ywo podczas projekcji muzyka o bardzo silnym ³adunku emocjonalnym.


Choæ minimalistyczny, ale wzbudzaj±cy emocje bêdzie muzyczny akompaniament duetu Hania Rani & Dobrawa Czocher - artystek, które niedawno do³±czy³y do presti¿owej wytwórni Deutsche Grammophon. Poruszaæ bêd± równie¿ przejmuj±ce kompozycje na wiolonczelê Resiny czy fortepianowe wariacje Mateusza Pa³ki. Zaskocz± nieoczywiste brzmienia kwartetu syryjskiego kompozytora, Wassima Ibrahima i muzyczne inspiracje zespo³u pod wodz± multiinstrumentalisty, Macieja Trifonidisa. Pobudz± elektroniczne d¼wiêki duetu Sarapata i DJ-a Kixnare, a w ambientowy nastrój wprowadzi tandem Eta Hox i Pruski.


Jednym z najbardziej znanych nurtów kina niemego by³ ekspresjonizm niemiecki, który ma ekspresjê wpisan± w swoj± nazwê. Na Festiwalu zostanie zaprezentowane flagowe dzie³o tego nurtu, czyli Gabinet doktora Caligari z Wernerem Kraussem i Conradem Veidtem w rolach g³ównych. To jeden z najbardziej rozpoznawalnych filmów tamtych czasów, uznawany tak¿e za prekursora wspó³czesnego kina grozy. Nierealistyczne, karykaturalne dekoracje i postacie sprawiaj±, ¿e przedstawiony ¶wiat jawi siê jako sztuczny i groteskowy.


Conrada Veidta i Wernera Kraussa bêdzie mo¿na równie¿ zobaczyæ w filmie Opium, pe³nym dziwacznych, psychodelicznych wizji i halucynacji. Zrealizowana po I wojnie ¶wiatowej produkcja mia³a byæ odskoczni± od powojennych traum i trosk. Polskie nawi±zania do ekspresjonizmu s± zauwa¿alne w odwa¿nym formalnie i ¶wietnym wizualnie filmie Henryka Szaro Mocny cz³owiek.


Filmy nieme pe³ne s± czasem nadmiernie ekspresyjnej gry aktorskiej równie¿ dlatego, ¿e oddzia³uj± g³ównie obrazem, maj±c do pomocy tylko nieliczne plansze z napisami. Tymczasem niemiecki film Cienie ca³kowicie pozbawiony jest plansz z napisami, a kluczow± rolê w tym ¶wietnie sfotografowanym przez Fritza Arno Wagnera dziele odgrywaj± tytu³owe cienie.


Mêczeñstwo Joanny d'Arc to film, który buduje intymn± wrêcz wiê¼ z widzem poprzez zastosowanie zbli¿eñ - twarzy i oczu g³ównej bohaterki, granej przez Renee Falconetti. To w³a¶nie t± filmow± rol± aktorka zapisa³a siê w historii kina. Jej pe³na ekspresji twarz, która wyra¿a tak wiele, spogl±da na widzów z festiwalowego plakatu.


Wyraziste aktorki bêdzie mo¿na równie¿ zobaczyæ w filmach: Kobieta znik±d francuskiego impresjonisty, Louisa Delluca, z Ève Francis w roli g³ównej, oraz Assunta Spina z piêkn± rol± w³oskiej diwy, Franceski Bertini, która by³a równie¿ wspó³re¿yserk± tego obrazu.


Program filmowy dope³nia rzadko pokazywany obraz Fritza Langa, czo³owego twórcy ekspresjonizmu niemieckiego, Kobieta na Ksiê¿ycu. Ta opowie¶æ o podbojach kosmosu - jeden pierwszych filmów science fiction w historii - by³a ostatnim niemym dzie³em re¿ysera.


W¶ród wydarzeñ towarzysz±cych Festiwalowi s± warsztaty twórcze dla doros³ych - Ekspresja na szkle; pokaz bajek i zabawy dla dzieci - Baranki w niemym kinie oraz sobotni wieczór w klubie Betel, gdzie do darmowego pokazu filmu Alicja w Krainie Czarów zagra DJ-ka Virtual Geisha.

 


ULOTKA z programem festiwalowym do ¶ci±gniêcia TUTAJ.

 

PROGRAM:

Wszystkie wydarzenia odbywaj± siê w Kinie Pod Baranami, chyba ¿e zaznaczono inaczej.

 

CZWARTEK, 2 GRUDNIA
19.00 POKAZ INAUGURACYJNY
KOBIETA NA KSIʯYCU | WOMAN IN THE MOON | FRAU IM MOND
(Fritz Lang) DE 1929, 170'
MUZEUM SZTUKI I TECHNIKI JAPOÑSKIEJ MANGGHA (ul. M. Konopnickiej 26)
muzyka na ¿ywo: SARAPATA & Marcela Rybska
Po seansie - lampka wina! | Cocktail after the screening!
Partner: Goethe-Institut w Krakowie

 

PI¡TEK, 3 GRUDNIA
20.00 KOBIETA ZNIK¡D | THE WOMAN FROM NOWHERE | LA FEMME DE NULLE PART
(Louis Delluc) FR 1922, 66’
KINO KIJÓW (Al. Zygmunta Krasiñskiego 34)
muzyka na ¿ywo: Hania Rani & Dobrawa Czocher
Wspó³organizator: Krakowskie Biuro Festiwalowe
partner pokazu: Instytut Francuski w Polsce

 

SOBOTA, 4 GRUDNIA
15.00 GABINET DOKTORA CALIGARI | THE CABINET OF DR. CALIGARI | DAS CABINET DES DR. CALIGARI
(Robert Wiene) DE 1920, 71’
muzyka na ¿ywo: Wassim Ibrahim/Kamil Kruk/Ethan Smith/Szymon Madej
Partner: Goethe-Institut w Krakowie

18.00 MOCNY CZ£OWIEK | A STRONG MAN
(Henryk Szaro) PL 1929, 77'
zarejestrowana muzyka: Kixnare
Projekt zosta³ zrealizowany ze ¶rodków pochodz±cych z programu „Stypendium dla osób zajmuj±cych siê twórczo¶ci± artystyczn±, upowszechnianiem kultury oraz opiek± nad zabytkami”.
Partner: Filmoteka Narodowa - Instytut Audiowizualny

20.30 MÊCZEÑSTWO JOANNY D'ARC | THE PASSION OF JOAN OF ARC | LA PASSION DE JEANNE D'ARC
(Carl Theodor Dreyer) FR 1928, 81'
MUZEUM SZTUKI I TECHNIKI JAPOÑSKIEJ MANGGHA (ul. M. Konopnickiej 26)
muzyka na ¿ywo: Resina & Mateusz Rychlicki
Partner: Instytut Francuski w Polsce

23.00 AFTERPARTY W KLUBIE BETEL (pl. Szczepañski 3)
ALICJA W KRAINIE CZARÓW | ALICE IN WONDERLAND
(W.W. Young) USA 1915, 42'
muzyka na ¿ywo: Virtual Geisha

 

NIEDZIELA, 5 GRUDNIA
11.00 BARANKI W NIEMYM KINIE
Pokaz filmu niemego z muzyk± na ¿ywo i warsztaty dla dzieci.

13.00 EKSPRESJA NA SZKLE - WARSZTATY DLA DOROS£YCH
DZIKIE WINO WINE BAR (Rynek G³ówny 27)

15.00 ASSUNTA SPINA | ASSUNTA SPINA
(Francesca Bertini, Gustavo Serena) IT 1915, 61'
muzyka na ¿ywo: Mateusz Pa³ka
Partner: Fondazione Cineteca di Bologna

17.15 OPIUM | OPIUM
(Robert Reinert) DE 1919, 92'
muzyka na ¿ywo: Maciej Trifonidis / Alex Roth / Mi³osz Skwirut
Partner: Goethe-Institut w Krakowie

20.00 CIENIE | WARNING SHADOWS | SCHATTEN - EINE NÄCHTLICHE  HALLUZINATION
(Arthur Robison) DE 1923, 85'
muzyka na ¿ywo: Eta Hox & Pruski
Partner: Goethe-Institut w Krakowie

 

Filmy prezentowane z polskimi i angielskimi napisami.

 

BILETY | TICKETS:
Bilety dostêpne w kasie Kina Pod Baranami oraz online.
Bilety dostêpne tak¿e przed wydarzeniami w Muzeum Manggha i w Kinie Kijów.

Filmy z muzyk± na ¿ywo: 32 z³ (normalny) | 25 z³ (ulgowy)
Film bez muzyki na ¿ywo: 20 z³
Hania Rani & Dobrawa Czocher - Kobieta znik±d | La femme de nulle part: 60 z³
Baranki w niemym kinie: 15 z³
Ekspresja na szkle - warsztaty dla doros³ych: wstêp wolny (zapisy)
Afterparty w Klubie Betel: wstêp wolny

KARNET (7 seansów): 130 z³
Aby zakupiæ karnet online, prosimy o kontakt: kasa@kinopodbaranami.pl
* Karnet nie obejmuje pokazu Hania Rani & Dobrawa Czocher - Kobieta znik±d
| Excluding La femme de nulle part

 

 

O FILMACH:
 
ALICJA W KRAINIE CZARÓW | ALICE IN WONDERLAND
(W.W. Young) US 1915, 42'

Trzecia w historii filmowa adaptacja fantastycznej powie¶ci Lewisa Carrolla. Starannie zaprojektowane kostiumy i oryginalna scenografia.

 

ASSUNTA SPINA | ASSUNTA SPINA
(Francesca Bertini, Gustavo Serena) IT 1915, 61'

Cenny zabytek w³oskiego kina. Osadzony w Neapolu realistyczny melodramat ze znakomit± - naturaln± i pozbawion± przesady - rol± ówczesnej diwy, Franceski Bertini, która odpowiada równie¿ za re¿yseriê filmu.

 

CIENIE | SCHATTEN - EINE NÄCHTLICHE HALLUZINATION 
(Arthur Robison) DE 1923, 85'

Wybitny niemiecki film ekspresjonistyczny, opowiadaj±cy historiê wy³±cznie obrazem (jest pozbawiony plansz z napisami). Wystawne przyjêcie, zazdrosny m±¿, figlarna ¿ona, zdumieni go¶cie i teatr cieni. Opowie¶æ o tym, co mog³oby siê wydarzyæ - a mo¿e ju¿ siê wydarzy³o?

 

GABINET DOKTORA CALIGARI | DAS CABINET DES DR. CALIGARI
(Robert Wiene) DE 1920, 71’


Friedrich-Wilhelm-Murnau-Stiftung

Utrzymana w klimacie fantastycznego koszmaru, alegoryczna historia o demonicznym doktorze Caligarim i jego medium. Kamieñ milowy w dziejach horroru, a zarazem czo³owy przedstawiciel filmowego ekspresjonizmu niemieckiego, z imponuj±c± scenografi± i wspania³ymi kreacjami aktorskimi.

 

KOBIETA NA KSIʯYCU | FRAU IM MOND    
(Fritz Lang) DE 1929, 170'

Film mistrza niemieckiego kina, Fritza Langa. Wyprawa na Ksiê¿yc w poszukiwaniu z³ó¿ z³ota zamienia siê w walkê o przetrwanie. Spektakularna mieszanka filmu szpiegowskiego, science fiction i melodramatu, uwa¿ana za ostatni wielki niemy film niemieckiej kinematografii.

 

KOBIETA ZNIK¡D | LA FEMME DE NULLE PART
(Louis Delluc) FR 1922, 66’

Kobieta wraca po latach do rodzinnego domu, który opu¶ci³a w poszukiwaniu mi³o¶ci. Czy dziewczyna, która tam teraz mieszka, powtórzy jej los? Pe³en melancholii wizualny poemat autorstwa Louisa Delluca – najwybitniejszego twórcy francuskiego impresjonizmu filmowego.

 

MÊCZEÑSTWO JOANNY D'ARC | LA PASSION DE JEANNE D'ARC
(Carl Theodor Dreyer) FR 1928, 81'


collection Gaumont

Przejmuj±cy zapis ostatniego dnia ¿ycia Joanny d'Arc (Renée Falconetti) skazanej na ¶mieræ na stosie. Apogeum artystycznych mo¿liwo¶ci niemego kina, którego kluczowym ¶rodkiem wyrazu s± twarze bohaterów filmowane w bia³ej, niemal abstrakcyjnej przestrzeni.

 

MOCNY CZ£OWIEK | MOCNY CZ£OWIEK
(Henryk Szaro) PL 1929, 88'

Psychologiczny dramat ukazuj±cy kolejne etapy moralnego upadku artysty. Adaptacja powie¶ci Stanis³awa Przybyszewskiego, formalnie nawi±zuj±ca do niemieckiego ekspresjonizmu. Jeden z ostatnich polskich filmów epoki kina niemego, przez niemal 70 lat uwa¿any za zaginiony.

 

OPIUM | OPIUM
(Robert Reinert) DE 1919, 92'

Angielski lekarz wyrusza do Chin, aby zbadaæ skutki dzia³ania opium. Imponuj±cy wizjonerskimi zdjêciami (g³êbia ostro¶ci!) psychodeliczny film zapomnianego niemieckiego re¿ysera, Roberta Reinerta.

 

 
O MUZYKACH:
 
Eta Hox & Pruski
DJ'ka Eta Hox oraz producent Pruski buduj± ambientow± wizjê, bazuj±c± na modularach, samplerach, syntezatorach oraz kreatywnie przetworzonych nagraniach.


Hania Rani & Dobrawa Czocher
Instrumentalistki i kompozytorki zwi±zane z presti¿ow± wytwórni± p³ytow± Deutsche Grammophon. Hania (fortepian) i Dobrawa (wiolonczela) tworz± unikalny, introspektywny ¶wiat d¼wiêków.


Kixnare
Producent i DJ o hip-hopowych korzeniach. W swoich produkcjach kr±¿y wokó³ ró¿nych form muzyki tanecznej i elektronicznej, nawi±zuj±cych do brzmieñ etnicznych i perkusyjnych, syntezatorowego soundu lat 80., krautrocka, ambientu oraz psychodelii.


Maciej Trifonidis / Mi³osz Skwirut / Alex Roth
Maciej Trifonidis to kompozytor i kreatywny multiinstrumentalista. Fascynuje siê muzyk± etniczn± instrumentami ludowymi. Towarzyszyæ mu bêd± Mi³osz Skwirut (kontrabas) i Alex Roth (gitara).


Mateusz Pa³ka
Pianista, kompozytor, improwizator. Czuje siê dobrze w stylistyce jazzowej, jak i w modern classical, eksploruj±c obszary muzyki ilustracyjnej i kontemplacyjnej. Zachwyca dojrza³± gr±, subtelno¶ci±, profesjonalnym warsztatem oraz dba³o¶ci± o ka¿dy d¼wiêk.


Resina & Mateusz Rychlicki
Kompozytorka i wiolonczelistka, eksperymentuj±ca z wokalami i elektronik±. W swojej muzyce zaciera granice miêdzy gatunkami i wykorzystuje szeroki wachlarz ¼róde³ d¼wiêku. Wyst±pi z perkusist± Mateuszem Rychlickim.


SARAPATA & Marcela Rybska
Niebanalna elektronika, pe³na d¼wiêków ¿ywych, organicznych i pulsuj±cych. Braciom Sarapata towarzyszyæ bêdzie Marcela Rybska - kompozytorka i wokalistka o hipnotyzuj±cym g³osie.


Virtual Geisha
DJ-ka, prezenterka radiowa oraz kolekcjonerka winyli, rezydentka krakowskiego klubu Prozak. Zaczyna³a od electro i acid techno, a obecnie chêtnie siêga po trance z lat 90., oldschoolowy hardcore i breaki.


Wassim Ibrahim / Kamil Kruk / Ethan Smith / Szymon Madej
Wassim Ibrahim to mieszkaj±cy w Krakowie syryjski muzyk, kompozytor, dyrygent i pedagog, który w swojej muzyce wykorzystuje ciekawe, czêsto egzotyczne instrumentarium oraz wokal. Towarzyszyæ mu bêd±: Kamil Kruk (pi³a muzyczna), Ethan Smith (saksofon, flet) i Szymon Madej (perkusja).

 

 

WYDARZENIA TOWARZYSZ¡CE:


EKSPRESJA NA SZKLE - warsztaty dla doros³ych

Warsztaty z u¿yciem prze¼roczy i starych rzutników. Uczestnicy poddadz± modyfikacji slajdy i zdjêcia za po¶rednictwem rozmaitych narzêdzi: ta¶m, farb a nawet ¿ywego ognia. Pod koniec warsztatów, powsta³e prze¼rocza bêd± wy¶wietlone na ¶cianie. Prezentacji bêdzie towarzyszyæ sesja fotograficzna, na tle stworzonych obrazów. Powsta³e w ten sposób fotografie zostan± wy¶wietlone przed niedzielnymi festiwalowymi seansami.


Warsztaty poprowadzi Polish Obscura - wielozadaniowa grupa, której g³ówn± dziedzin± zainteresowañ jest malowanie ¶wiat³em, czyli bardzo szeroko rozumiana praca z aparatem.
 
Wstêp wolny - zapisy online
 
 

BARANKI W NIEMYM KINIE

Pokaz bajek dla dzieci o filmowych przygodach bohaterów oraz warsztaty muzyczne, podczas których maluchy - pod czujnym okiem kompozytora i multiinstrumentalisty Macieja Trifonidisa - wykonaj± muzykê do filmu niemego. Zajêcia maj± formê zabawy i s± skierowane do dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

 

 

SPOT FESTIWALU:

 

 

 

ORGANIZATORZY:
Fundacja Dla Kina
Kino Pod Baranami
 

WSPÓ£FINANSOWANIE:
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Miasto Kraków
Polski Instytut Sztuki Filmowej


PARTNERZY:
Goethe-Institut w Krakowie
Instytut Francuski w Polsce
Krakowskie Biuro Festiwalowe
Fondazione Cineteca di Bologna
Filmoteka Narodowa - Instytut Audiowizualny
Betel Klub
Studio Kropka
Pa³ac pod Baranami
Sieæ Kin Studyjnych
Europa Cinemas


PATRONI MEDIALNI:
JAZZKULTURA
Klatki na oczach. Blog Roberta Siwczyka
Krakow.pl
Kraków Culture Karnet
Off Radio Kraków
Radio Kraków
Uwolnijmuzyke.pl
Wyborcza.pl
 

DESIGN:
BLEKA | www.bleka.pl


Dofinansowano ze ¶rodków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodz±cych z Funduszu Promocji Kultury.
Projekt wspó³finansowany ze ¶rodków Miasta Krakowa.
Wspó³finansowano ze ¶rodków Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.
Projekt finansowany ze ¶rodków Ministerstwa Spraw Zagranicznych Republiki Federalnej Niemiec.

Bookmark and Share

archiwum