kpb

Przegląd najlepszych polskich filmów dokumentalnych 2023

PRZEGLĄD NAJLEPSZYCH
POLSKICH FILMÓW DOKUMENTALNYCH 2023

sierpień-grudzień 2023
Kino Pod Baranami


https://kinopodbaranami.pl/images_lib/doc_13772_0.jpg

Ruszył przegląd najlepszych polskich filmów dokumentalnych! Od sierpnia do grudnia, w wybranych małopolskich kinach będzie można oglądać pięć produkcji nagrodzonych na 63. Krakowskim Festiwalu Filmowym.

Kraków, Bochnia, Sucha Beskidzka i Tarnów - w tych miastach odbędą się pokazy w ramach przeglądu najlepszych polskich filmów dokumentalnych. W programie jest pięć znakomitych produkcji pokazywanych i nagrodzonych na 63. Krakowskim Festiwalu Filmowym.

To już po raz trzeci dzielimy się z widzami krakowskich i małopolskich kin tym, co wydało się nam najlepsze podczas ostatniej edycji festiwalu. Polscy twórcy nie zamykają oczu na przemiany we współczesnym świecie, przyglądają się ludzkim słabościom, zmaganiom z bólem, towarzyszą poszukiwaniu doskonałości w sztuce i raju na ziemi. W naszym programie dominują reżyserki. To też znak czasu - komentuje dyrektor Krakowskiego Festiwalu Filmowego, Krzysztof Gierat.

Filmy przeglądu (prezentowane do grudnia 2023) to: rumuńskiego dokumentu Globus Clary Kleininger-Wanik, podwójnie wyróżniony Wiraż Pawła Hejbudzkiego, nagrodzona Złotym Hejnałem Ula Agnieszki Iwańskiej, uhonorowany nagrodą dla najlepszych producentów Radical Move Anieli Gabryel oraz laureat Złotego Lajkonika, film Twarze Agaty Małgorzaty Kozery.

Wszystkie filmy będą pokazane z angielskimi napisami.

Organizatorem wydarzenia jest Krakowska Fundacja Filmowa w ramach projektu współfinansowanego ze środków Miasta Krakowa.


BILETY: 12 zł

NADCHODZĄCE POKAZY W RAMACH PRZEGLĄDU:
piątek, 15 grudnia 2023, godz. 20.15
TWARZE AGATY | TWARZE AGATY
(Małgorzata Kozera) PL 2023, 72’

Jako ostatni, zostanie zaprezentowany dokument Twarze Agaty w reżyserii Małgorzaty Kozery - wyróżniona Złotym Lajkonikiem opowieść o zmaganiu się z chorobą i traumą przeszłości. Pokaz w piątek, 15 grudnia.

Więcej informacji TUTAJ.



WCZEŚNIEJSZE POKAZ W RAMACH PRZEGLĄDU:

Globus (reż. Clara Kleininger-Wanik)

Przegląd zainaugurowały seanse wyróżnionego na 63. Krakowskim Festiwalu Filmowym polsko-rumuńskiego dokumentu Globus Clary Kleininger-Wanik. W naszym Kinie film można było zobaczyć w sobotę, 26 sierpniaGlobus to historia artystów cyrkowych, którzy próbują odnaleźć się w swoim środowisku po wprowadzeniu nowej ustawy zakazującej występów z udziałem zwierząt.


Wiraż (reż. Paweł Hejbudzki)

Wrześniowy pokaz przeglądu to imponujący świetnymi zdjęciami dokument Wiraż Pawła Hejbudzkiego - fascynujący portret dziecięcego kartingu. Pokaz w naszym Kinie odbył się w piątek, 29 września.


Ula (reż. Agnieszka Iwańska)

Październikowy pokaz przeglądu to Ula - filmowy zapis fascynującej i burzliwej podróży, którą odbyli Michał Urbaniak i Urszula Dudziak do USA. Po pokazie w czwartek, 19 października, odbyło się spotkanie z Agnieszką Iwańską, reżyserką filmu.


Radical Move (reż. Aniela Gabryel)

Listopadowy pokaz to dokument Radical Move, który opowiada o założonej przez Jerzego Grotowskiego legendarnej grupie teatralnej. Po pokazie w czwartek, 23 listopada, odbyło się spotkanie z Anielą Gabryel, reżyserką filmu.


O FILMACH:
GLOBUS | GLOBUS
(Clara Kleininger-Wanik) PL/RO 2022, 76’



Krakowski Festiwal Filmowy 2023: Wyróżnienie Jury dla filmów powyżej 30 minut, Udział w Konkursie Polskim
Festiwal Młodzi i Film 2023: Udział w Konkursie Pełnometrażowych Debiutów Dokumentalnych


Kiedy w życie wchodzi nowa ustawa zakazująca występów cyrkowych z udziałem zwierząt, Adi i Mioara, trenerzy zwierząt w bukareszteńskim cyrku, muszą wymyślić, jak urozmaicić swoje występy, by nie stracić publiczności. Na pomoc z samego Las Vegas przybywa do Rumunii światowej sławy reżyser spektakli cyrkowych. W kilka miesięcy ekipa musi się dostosować do nowej wizji artystycznej. Będzie to wymagało nauki akrobacji i zadań, z jakimi do tej pory nie mieli do czynienia. Ambicją nowego opiekuna grupy, który współpracował m.in. ze słynnym Cirque du Soleil, jest stworzenie najwspanialszego widowiska cyrkowego w tej części Europy.


WIRAŻ | WIRAŻ
(Paweł Hejbudzki) PL 2022, 78’



Krakowski Festiwal Filmowy 2023: Wyróżnienie Jury dla Filmów powyżej 30 minut, Nagroda pod patronatem Stowarzyszenia Autorów Zdjęć Filmowych za najlepsze zdjęcia, Udział w Konkursie Polskim

Fascynujący i jednocześnie wzbudzający wiele pytań świat dziecięcego kartingu. Ten szerzej nieznany sport ekstremalny rządzi się takimi samymi zasadami jak zawody dorosłych – liczą się rywalizacja, miejsce na podium i regularne treningi. Nie wszystkie dzieci są gotowe na takie poświęcenie. Mateusz uprawia karting już od kilku lat, ale wciąż nie spełnia oczekiwań i ambicji rodziców. Zosia ma talent i wspierającego ojca, ale jego kłopoty z prawem mogą zaważyć na dalszej karierze córki. To opowieść nie tylko o sportowych emocjach, ale przede wszystkim o relacjach rodzinnych.


ULA | ULA
(Agnieszka Iwańska) PL 2023, 72’



Krakowski Festiwal Filmowy 2023 wygrana: Złoty Hejnał - Grand Prix - Najlepszy pełnometrażowy dokumentalny film muzyczyny (Agnieszka Iwańska)

To jest kolebka naszej ukochanej muzyki. Tam musimy się sprawdzić – w taki sposób Michał Urbaniak przekonał polską wokalistkę jazzową Urszulę Dudziak, żeby wyruszyła z nim na podbój USA.

Film jest zapisem tej fascynującej i burzliwej podróży, opowiadanej zza kadru przez samą artystkę – skądinąd wyborną gawędziarkę. Jego tworzywem są archiwalia przybliżające PRL lat 60. czy Nowy Jork w latach 70. i 80. oraz sama muzyka. Słuchając scatowych wokaliz, poznajemy Dudziak jako kobietę, imigrantkę i przede wszystkim nadzwyczajną artystkę, tworzącą z największymi osobowościami jazzu.


TWARZE AGATY | TWARZE AGATY
(Małgorzata Kozera) PL 2023, 72’


Agata jako szesnastolatka usłyszała, że prawdopodobnie w ciągu 2 lat wykrwawi się na śmierć. Tego dnia narodziła się na nowo. 20 lat później ma za sobą ponad 30 operacji twarzy, mieszka w Londynie i jest artystką, która swoje zmagania ze śmiertelną chorobą przekuła w sztukę. Choroba i związany z nią ból nie dają za wygraną, ale pojawiają się coraz bardziej obiecujące sposoby na leczenie. Dla Agaty najważniejszą terapią pozostaje jednak twórczość. Jej twarz wraz z nawrotami naczyniaków ulega kolejnym deformacjom, co staje się jednym z głównych tematów, jakie bohaterka eksploruje w swojej sztuce.



PATRON MEDIALNY:


Bookmark and Share

archiwum