kpb

Francuskie rendez-vous (15. Festiwal Filmu Niemego)

tytuł oryginalny: Francuskie rendez-vous

reżyseria: varia

czas trwania: 87 min.
produkcja: Francja 1926-1930

Francuskie rendez-vous pod patronatem Instytutu Francuskiego w Krakowie.

W programie:


A PROPOS NICEI | À PROPOS DE NICE
reż. Jean Vigo, Francja 1930, 25’

Jean Vigo, enfant terrible francuskiego kina, choć przed zbyt wczesną śmiercią w wieku 29 lat zdążył zrealizować jedynie cztery filmy, zapewnił sobie poczesne miejsce w historii europejskiej kinematografii. Autorski dokument A propos Nicei był jego debiutem.

Podczas gdy arystokraci i bogaci kuracjusze zażywają słońca na eleganckiej Promenade des Anglais, ubodzy robotnicy, w wąskich uliczkach dzielnicy portowej, w pocie czoła pracują na swoje skromne utrzymanie. Film Jeana Vigo jest błyskotliwą satyrą na klasowe społeczeństwo francuskie dwudziestolecia międzywojennego.


MONTPARNASSE | MONTPARNASSE
reż. Eugène Deslaw, Francja 1929, 17’

Kultowy film ukraińskiego reżysera Eugène’a Deslawa zabiera widzów w poetycki, surrealistyczny spacer po paryskiej dzielnicy Montparnasse, do której w latach dwudziestych XX wieku - nazywanych les années folles - przeniosło się z Montmartre artystyczne i intelektualne życie stolicy Francji. W kawiarniach i kabaretach Montparnasse bywali m.in. Luis Buñuel, Foujita czy Filippo Tommaso Marinetti - bohaterowie awangardowego dokumentu Deslawa.

Dzielnica, pełniąc funkcję twórczego, kosmopolitycznego tygla, zachowała jednak swój lokalny charakter - życie mieszkańców toczy się na targach, placach i ruchliwych ulicach.


MIJAJĄ GODZINY
| NOTHING BUT TIME | RIEN QUE LES HEURES
reż. Alberto Cavalcanti, Francja 1926, 45’

Mijają godziny to jeden z kilku filmów tegorocznego Festiwalu, zaliczanych do gatunku symfonii miejskich. Brazylijski reżyser Alberto Cavalcanti poświęcił swój eksperymentalny dokument Paryżowi, przedwojennej stolicy Europy

Reprezentacyjne, przestronne Grands Boulevards to tylko jedno oblicze Paryża. Alberta Cavalcantiego interesuje mniej elegancka twarz miasta - zaułki i podwórka biednych dzielnic oraz ich mieszkańcy. Film jest hołdem złożonym ludziom pracy, których codzienny wysiłek nadaje rytm życiu miasta.

| Poetic images of France at the beginning of the 20th century: Nice - paradise for aristocracy and rich tourists, Paris - with great boulevards, as well as economically poorer areas and the artsy district of Montparnasse.


Po seansie - lampka wina.
| Glass of wine after the screening.





- muzyka na żywo
| live music:

Konarski & Chytrzyński & Berny (PL)

Muzyka Adriana Konarskiego, kompozytora muzyki filmowej i teatralnej, ma rozpoznawalny, melodyjny styl. Po raz kolejny na FFN ze Sławomirem Bernym (perkusja) i Michałem Chytrzyńskim (skrzypce). // Adrian Konarski - a film, TV and theatre music composer. Back at the Festival with Sławomir Berny (drums) and Michał Chytrzyński (violin).

Pokaz w ramach 15. Festiwalu Filmu Niemego.


A PROPOS NICEI - fragment filmu:

Bookmark and Share