kpb

Krótko mówiąc... po holendersku: Program IV

KRÓTKO MÓWIĄC... PO HOLENDERSKU

PROGRAM IV: ABSTRAKCJA
Czas trwania pokazu: 89'

Eksperymenty formalne, zarówno w animacji jak i fabule pozwalają wyjść poza tradycyjne postrzeganie filmu jako opowiadania historii.

- AFTER ALL, reż. Dafna Maimon, 6’24’’, 2006, etiuda
Zwielokrotniona postać tej samej aktorki płacze na schodach. Trickowy film o tym, jak zachowuje się kobieta, kiedy jest już „po wszystkim”. 



- THE AROMA OF TEA, reż. Michael Dudok de Wit, 3’15’’, animacja
Kolejny film zdobywcy Oskara w dziedzinie filmu animowanego (Father and Daughter, 2000). Jest to pseudo-akwarela, film został bowiem w całości namalowany herbatą; użytą substancją jak i minimalistyczną formą i oszczędną kreską nawiązuje do tradycji japońskiej. 

- FORECAST, reż. Adriaan Lokman, 9’29’’, eksperyment
Efemeryczne piękno zmiennego nieba, chmur, które - pod wpływem komputerowej manipulacji - tworzą jeszcze bardziej zaskakujące obrazy niż te, do których jesteśmy przyzwyczajeni. Plus muzyka słynnego młodego holenderskiego kompozytora, Oscara van Dillena. Aż chce się żyć z głową w chmurach. 

- PUBLIC SPACES, reż. Martijn Veldhoen, 10’, 2006, eksperyment
Wszystko może się zdarzyć w miejscu publicznym. Tajemnicza kobieta włącza odliczanie w urządzeniu, które przekazywane jest kolejnym osobom w celu, który odkryjemy dopiero wtedy, kiedy licznik dojdzie do zera. 

- BIRDCATCHER, reż. Marc Schmidt/Pim Zwier, 10’51’’, dokument
Długie rzędy mniejszych urządzeń i większych mechanicznych potworów, wózków, młotów pneumatycznych, żurawi, koparek i ciągników. Ich koła zębate i gąsienice pozostają niewzruszone aż obudzi je mantryczny śpiew prowadzącego największą publiczną aukcję maszyn. Kupujący mają zaledwie minutę na decyzję, napięcie rośnie... 

- CASIMIRATION OR THE BEGINNING OF DREAMING, reż. Iris Piers, 3’38’’, 2007, etiuda
Autorka tworzy obrazy za pomocą małej kamery cyfrowej, szkła powiększającego pisaka, papieru, własnego głosu i rozmaitych dźwięków, z których powstają surrealistyczne fragmenty codzienności. 

- LANDERLINGEN, reż. Ruud Terhaag, 4’40’’, animacja
Dwa przenikające się światy, dwa obrazy: zdjęcia megametropolii, industrialny pejzaż przenikają się z ujęciami przyrody, istot żywych i wraz z podobnie skomponowaną elektroniczną muzyką Ruuda Terhaaga tworzą obraz przyszłości (powódź w Zeelandii w 2012 roku) - złożonej przecież z elementów świata dzisiejszego. 

- KOGEL VOGEL, reż. Federico Campanale, 6’, eksperyment
Abstrakcyjne piękno broni. Czy narzędzie śmierci, zawieszone w próżni jak statek kosmiczny, może wywołać zachwyt?


 
- SYNCHRONATOR, reż. Ban van Koolwijk&Gert-Jan Prins, 6’11”, eksperyment
Abstrakcyjne dzieło przywodzące na myśl niegdysiejsze eksperymenty z taśmą magnetyczną. Migające czarno-białe obrazy w połączeniu z osobliwym dźwiękiem wywierają niewątpliwie hipnotyczny wpływ na widza. 

- CALLING, reż. Jacco Olivier, 6’09’’, animacja
Króciutka impresja malarska o próbie kontaktu z drugim człowiekiem. 

- PARADISE DRIFT, reż. Martin Hansen, 13’, eksperyment
Z mroku wyłaniają się tylko poszczególne części ciała i podniecone, wyczekujące czegoś twarze. Dokąd zmierza nocą, przez skały cały tłum ludzi i co zobaczy na końcu swojej wędrówki? 



- NERVUS OPTICUS, reż. Hidde van Schie, 3’22”, animacja
Animacja wykonana w technice wycinanki i kolażu. Nieustannie zmieniające się obrazy wiążą się dosyć luźno i niekiedy zagadkowo - zdecydowanie dzięki pracy nervus opticus każdego z nas. Nieskrępowaną wyobraźnię niewątpliwie zainspirowały prace Jana Švankmajera.

- WORMS, reż. Sil van der Woerd, 5’, teledysk
Nadzwyczajny teledysk przywodzący na myśl estetykę charakterystyczną dla twórczości Mathew Barney’a. Śpiewaczka Lolly Jane Blue przenika przez kolejne, egzotyczne warstwy ziemi, by w kulminacyjnym momencie przyłączyć się podmorskiego baletu.  


Filmy prezentowane w ramach przeglądu Krótko mówiąc... po holendersku.

ZAPRASZAMY!

Bookmark and Share