19. AFRYKAMERA - replika festiwalu filmów afrykańskich
19. AFRYKAMERA
replika festiwalu filmów afrykańskich
24-26 czerwca 2025
Kino Pod Baranami

Krakowska replika 19. edycji festiwalu filmów afrykańskich AfryKamera odbędzie się u nas w dniach 24-26 czerwca. W programie są cztery filmy, które pokazywano na warszawskiej imprezie w grudniu zeszłego roku. W programie jest m.in. poruszający dokument Radykał oraz pierwszy zachodnioafrykański film o tematyce queerowej - Dakan.
AfryKamera to pierwszy w regionie Europy Środkowo-Wschodniej festiwal filmowy, który promuje kino afrykańskie. To także największa w Polsce impreza poświęcona kulturze kontynentu afrykańskiego. Interdyscyplinarne wydarzenie, które w ubiegłym roku odbyło się już po raz dziewiętnasty, przyciąga ludzi zafascynowanych złożoną i wielobarwną kulturą Afryki.
PROGRAM:
wtorek, 24 czerwca
18.00 DAKAN | DAKAN
(Mohamed Camara) FR/GN 1997, 87’
20.00 CZERWONA SUKIENKA | PRETTY RED DRESS
(Dionne Edwards) GB 2023, 110'
środa, 25 czerwca
18.00 RADYKAŁ | THE RADICAL
(Richard Finn) RPA 2022, 90’
czwartek, 26 czerwca
20.00 KANAVAL | KANAVAL
(Henri Pardo) CA/HT 2023, 112’
BILETY:
30 zł (normalny)
25 zł (ulgowy)
22 zł (klubowy/senior)
Karnet (4 filmy): 90 zł
Aby zakupić karnet online, prosimy o kontakt: kasa@kinopodbaranami.pl
O FILMACH:
CZERWONA SUKIENKA | PRETTY RED DRESS
(Dionne Edwards) GB 2023, 110'
British Independent Film Awards 2023: nominacje - Najlepsza aktorka drugoplanowa (Alexandra Burke), Najlepszy wschodzący producent (Georgia Goggin)
London Critics Circle Film Awards 2024: Najlepszy młody brytyjski/irlandzki wykonawca, nominacja (Temilola Olatunbosun)
Munich Film Festival 2023: Najlepszy film wschodzącego reżysera, nominacja (Dionne Edwards)
Seattle International Film Festival 2023: Najlepszy film, nominacja
W społeczeństwie zdominowanym przez patriarchalne normy mężczyźni muszą wpisywać się w sztywne wzorce męskości. W przypadku czarnoskórych presja ta jest jeszcze większa – nie tylko oczekuje się od nich tłumienia emocji ze względu na płeć, ale także mierzą się z dodatkowymi ograniczeniami wynikającymi z kulturowej i społecznej marginalizacji. Travis balansuje na granicy między społecznymi oczekiwaniami a własnym pragnieniem wolności, jego walka zaś staje się polem bitwy o miłość, tożsamość i godność. Jego ekspresja nie mieści się w binarnym podziale, a każda decyzja, którą podejmuje, wystawia na próbę relacje z rodziną i otoczeniem. Czerwona sukienka przełamuje schematy, ucząc, że prawdziwa tożsamość nie potrzebuje definicji, a autentyczność to największy akt odwagi.
DAKAN | DAKAN
(Mohamed Camara) FR/GN 1997, 87’
LA Outfest 1998: Grand Jury Award for Outstanding Foreign Narrative
Napisany i wyreżyserowany przez Mohameda Camarę dramat z 1997 roku miał premierę na Festiwalu Filmowym w Cannes. Opowieść o dwóch młodych mężczyznach, którzy zmagają się z miłością do siebie, jest uznawana za pierwszy zachodnioafrykański film fabularny poruszający temat homoseksualizmu. Dakan to przejmująca opowieść o miłości, tęsknocie i odwadze w obliczu surowej tradycji.
Motyw miłości jako choroby przewija się w kulturze od czasów starożytnych – a w filmie Dakan dotyka głęboko głównego bohatera, Mangę, i jego ukochanego, Soriego. Oddzieleni od siebie cierpią fizycznie i psychicznie, dręczeni niemożnością zbliżenia. W dawnych czasach lekarze widzieli w intymnym zjednoczeniu z ukochaną osobą lekarstwo na te dolegliwości. Tutaj jednak prawo do miłości jest ograniczone – akceptowalny związek to tylko ten między mężczyzną a kobietą. Zdaje się, że nie ma wyjścia z tej sytuacji: pragnienia nie da się stłumić, a nienaruszalne normy społeczne stają na drodze do ich szczęścia.
KANAVAL | KANAVAL
(Henri Pardo) CA/HT 2023, 112’
Poruszająca opowieść o utracie, tożsamości i poszukiwaniu nowego domu. Rico, młody chłopak z Haiti, zostaje uratowany przed represjami dyktatorskiego reżimu i wysłany do Chicago. Jego matka, Erzuile, trafia do niego po brutalnym pobiciu, które pozbawiło ją nienarodzonego dziecka. Jej żal i trauma oddalają ją od syna, a relacja między nimi staje się coraz bardziej napięta. W końcu oboje przenoszą się na wieś pod Montrealem, gdzie mieszkają ze starszym małżeństwem, próbując odnaleźć stabilizację. Jednak chłód zamkniętej społeczności i ciężar wspomnień coraz bardziej izolują młodego Rico, który ucieka w swój własny świat.
Kanaval nie tylko wciąga w historię Rico, ale także odkrywa przed widzem bogactwo haitańskich wierzeń, łącząc symbolikę tamtejszej kultury z opowieścią o dorastaniu, leczeniu ran i poszukiwaniu rodziny w najtrudniejszych chwilach. To film, który chwyta za serce i skłania do refleksji – idealny dla tych, którzy szukają kina poruszającego, pełnego głębi i kulturowej autentyczności.
RADYKAŁ | THE RADICAL
(Richard Finn) RPA 2022, 90’
Africa Human Rights Film Fest 2022: Najlepszy film dokumentalny
Vues D’en Face Grenoble: Nagroda Publiczności
Muhsin Hendricks to pierwszy na świecie imam, który otwarcie jest gejem. Mimo licznych przeciwności stworzył w Kapsztadzie inkluzywny meczet, stając się głosem dla muzułmanów LGBTQ+ poszukujących akceptacji w miejscach, gdzie ich tożsamość jest prawnie zakazana. Radykał ukazuje jego walkę ze „szklanym sufitem” homofobii, opowiadając o drodze, jaką przeszedł, aby stworzyć przestrzeń dla wykluczonych ze społeczności muzułmańskiej.
Muhsin prezentuje wizję islamu – religii od zawsze opartej na pokoju i współczuciu – jako schronienia dla tych, którzy zmagają się z odrzuceniem. Pragnie wyprowadzić islam z patriarchalnych ograniczeń, by umożliwić każdemu, bez względu na orientację, odnalezienie w wierze ukojenia i zrozumienia. Obserwując wysiłki pierwszego otwarcie homoseksualnego imama, widz ma okazję przemyśleć znaczenie duchowości wolnej od wykluczeń i zrozumieć, jak potężną siłą może być inkluzywność w religii. Radykał to poruszająca lekcja, że wiara może być miejscem akceptacji, a miłość do innych – aktem prawdziwej rewolucji.
replika festiwalu filmów afrykańskich
24-26 czerwca 2025
Kino Pod Baranami

Krakowska replika 19. edycji festiwalu filmów afrykańskich AfryKamera odbędzie się u nas w dniach 24-26 czerwca. W programie są cztery filmy, które pokazywano na warszawskiej imprezie w grudniu zeszłego roku. W programie jest m.in. poruszający dokument Radykał oraz pierwszy zachodnioafrykański film o tematyce queerowej - Dakan.
AfryKamera to pierwszy w regionie Europy Środkowo-Wschodniej festiwal filmowy, który promuje kino afrykańskie. To także największa w Polsce impreza poświęcona kulturze kontynentu afrykańskiego. Interdyscyplinarne wydarzenie, które w ubiegłym roku odbyło się już po raz dziewiętnasty, przyciąga ludzi zafascynowanych złożoną i wielobarwną kulturą Afryki.
Filmy w wersji dostępnej dla osób polsko- i anglojęzycznych.
wtorek, 24 czerwca

(Mohamed Camara) FR/GN 1997, 87’

(Dionne Edwards) GB 2023, 110'
środa, 25 czerwca

(Richard Finn) RPA 2022, 90’
czwartek, 26 czerwca

(Henri Pardo) CA/HT 2023, 112’
BILETY:
30 zł (normalny)
25 zł (ulgowy)
22 zł (klubowy/senior)
Karnet (4 filmy): 90 zł
Aby zakupić karnet online, prosimy o kontakt: kasa@kinopodbaranami.pl
O FILMACH:
CZERWONA SUKIENKA | PRETTY RED DRESS
(Dionne Edwards) GB 2023, 110'

London Critics Circle Film Awards 2024: Najlepszy młody brytyjski/irlandzki wykonawca, nominacja (Temilola Olatunbosun)
Munich Film Festival 2023: Najlepszy film wschodzącego reżysera, nominacja (Dionne Edwards)
Seattle International Film Festival 2023: Najlepszy film, nominacja
W społeczeństwie zdominowanym przez patriarchalne normy mężczyźni muszą wpisywać się w sztywne wzorce męskości. W przypadku czarnoskórych presja ta jest jeszcze większa – nie tylko oczekuje się od nich tłumienia emocji ze względu na płeć, ale także mierzą się z dodatkowymi ograniczeniami wynikającymi z kulturowej i społecznej marginalizacji. Travis balansuje na granicy między społecznymi oczekiwaniami a własnym pragnieniem wolności, jego walka zaś staje się polem bitwy o miłość, tożsamość i godność. Jego ekspresja nie mieści się w binarnym podziale, a każda decyzja, którą podejmuje, wystawia na próbę relacje z rodziną i otoczeniem. Czerwona sukienka przełamuje schematy, ucząc, że prawdziwa tożsamość nie potrzebuje definicji, a autentyczność to największy akt odwagi.
(Mohamed Camara) FR/GN 1997, 87’

Napisany i wyreżyserowany przez Mohameda Camarę dramat z 1997 roku miał premierę na Festiwalu Filmowym w Cannes. Opowieść o dwóch młodych mężczyznach, którzy zmagają się z miłością do siebie, jest uznawana za pierwszy zachodnioafrykański film fabularny poruszający temat homoseksualizmu. Dakan to przejmująca opowieść o miłości, tęsknocie i odwadze w obliczu surowej tradycji.
Motyw miłości jako choroby przewija się w kulturze od czasów starożytnych – a w filmie Dakan dotyka głęboko głównego bohatera, Mangę, i jego ukochanego, Soriego. Oddzieleni od siebie cierpią fizycznie i psychicznie, dręczeni niemożnością zbliżenia. W dawnych czasach lekarze widzieli w intymnym zjednoczeniu z ukochaną osobą lekarstwo na te dolegliwości. Tutaj jednak prawo do miłości jest ograniczone – akceptowalny związek to tylko ten między mężczyzną a kobietą. Zdaje się, że nie ma wyjścia z tej sytuacji: pragnienia nie da się stłumić, a nienaruszalne normy społeczne stają na drodze do ich szczęścia.
(Henri Pardo) CA/HT 2023, 112’

Kanaval nie tylko wciąga w historię Rico, ale także odkrywa przed widzem bogactwo haitańskich wierzeń, łącząc symbolikę tamtejszej kultury z opowieścią o dorastaniu, leczeniu ran i poszukiwaniu rodziny w najtrudniejszych chwilach. To film, który chwyta za serce i skłania do refleksji – idealny dla tych, którzy szukają kina poruszającego, pełnego głębi i kulturowej autentyczności.
(Richard Finn) RPA 2022, 90’

Vues D’en Face Grenoble: Nagroda Publiczności
Muhsin Hendricks to pierwszy na świecie imam, który otwarcie jest gejem. Mimo licznych przeciwności stworzył w Kapsztadzie inkluzywny meczet, stając się głosem dla muzułmanów LGBTQ+ poszukujących akceptacji w miejscach, gdzie ich tożsamość jest prawnie zakazana. Radykał ukazuje jego walkę ze „szklanym sufitem” homofobii, opowiadając o drodze, jaką przeszedł, aby stworzyć przestrzeń dla wykluczonych ze społeczności muzułmańskiej.
Muhsin prezentuje wizję islamu – religii od zawsze opartej na pokoju i współczuciu – jako schronienia dla tych, którzy zmagają się z odrzuceniem. Pragnie wyprowadzić islam z patriarchalnych ograniczeń, by umożliwić każdemu, bez względu na orientację, odnalezienie w wierze ukojenia i zrozumienia. Obserwując wysiłki pierwszego otwarcie homoseksualnego imama, widz ma okazję przemyśleć znaczenie duchowości wolnej od wykluczeń i zrozumieć, jak potężną siłą może być inkluzywność w religii. Radykał to poruszająca lekcja, że wiara może być miejscem akceptacji, a miłość do innych – aktem prawdziwej rewolucji.
Repertuar:
Wtorek 24 czerwca // Tuesday, June 24
- Dakan (19. AFRYKAMERA - replika festiwalu filmów afrykańskich) 18:00
- Czerwona sukienka (19. AFRYKAMERA - replika festiwalu filmów afr...) 20:00
Środa 25 czerwca // Wednesday, June 25
Czwartek 26 czerwca // Thursday, June 26