Filmy Wszech Czasów: Dzień Kina Polskiego 2023
Filmy Wszech Czasów:
DZIEŃ KINA POLSKIEGO 2023
DZIEŃ KINA POLSKIEGO 2023
najlepsze polskie komedie
sobota, 11 listopada 2023Kino Pod Baranami
W sobotę, 11 listopada, polskie kina studyjne obchodzą Dzień Kina Polskiego, prezentując starsze i nowsze filmy polskie. Z tej okazji, w ramach autorskiego cyklu Filmy Wszech Czasów, zapraszamy na cztery pokazy polskich, ponadczasowych komedii. W programie: przedwojenna komedia muzyczna Ada, to nie wypada Konrada Toma, Małżeństwo z rozsądku Stanisława Barei, absurdalna Hydrozagadka Andrzeja Kondratiuka oraz kultowy Dzień świra Marka Koterskiego.
Dzień Kina Polskiego w tym roku świętujemy na wesoło. Tego dnia odbędą się specjalne pokazy trwającego jeszcze do końca roku cyklu Filmy Wszech Czasów. Będzie to prawdziwy maraton - polskie komedie z czterech różnych dekad. Te różnorodne pod względem formy i treści filmy łączy jedno: dystans do polskiej rzeczywistości, która prezentowana jest na ekranie z dużą dozą humoru.
Pierwsza w programie jest przedwojenna komedia Ada, to nie wypada Konrada Toma ze znakomitą Lodą Niemirzanką w roli tytułowej. Zabawne perypetie niesfornej dziewczyny zostały okraszone ponadczasowymi piosenkami Jerzego Jurandota (słowa) i Zygmunta Wiehlera (muzyka).
Komedie z okresu PRL do dziś cieszą się wielką sympatią, przede wszystkich za sprawą produkcji Stanisława Barei, który błyskotliwie punktował absurdy komunistycznych czasów. Kolejnym pokazem będzie film tego reżysera z 1967 roku: Małżeństwo z rozsądku. W rolach głównych wystąpiły wielkie gwiazdy polskiego kina: Elżbieta Czyżewska i Daniel Olbrychski. Kolejnym seansem będzie Hydrozagadka Andrzeja Kondratiuka z Józefem Nowakiem w roli superbohatera Asa. Ten przewrotny i groteskowy film z jednej strony podkreślał miałkość zachodniej kultury masowej, z drugiej - wyśmiewał motywy znane z propagandowego kina socrealistycznego.
Finałowym pokazem Dnia Kina Polskiego będzie ponadczasowy Dzień świra Marka Koterskiego. To pomysłowy rozrachunek z polską tradycją romantyczną, opowiadający o naszych narodowych przywarach w wierszowanej formie trzynastozgłoskowca. W roli dręczonego fobiami inteligenta Adama Miauczyńskiego: Marek Kondrat.
Wszystkie cztery tytuły zostaną zaprezentowane w wersji po cyfrowej rekonstrukcji. Seanse poprzedzą prelekcje zaproszonych gości.
Filmy Dzień świra oraz Małżeństwo z rozsądku zostaną zaprezentowane z angielskimi napisami.
sobota, 11 listopada 2023
12.00 ADA, TO NIE WYPADA | ADA, TO NIE WYPADA
(Konrad Tom) PL 1936, 91’
prelekcja: Agnieszka Morstin
14.00 MAŁŻEŃSTWO Z ROZSĄDKU | MAŁŻEŃSTWO Z ROZSĄDKU
(Stanisław Bareja) PL 1967, 90’
prelekcja: Michał Lesiak
16.00 HYDROZAGADKA | HYDROZAGADKA
(Andrzej Kondratiuk) PL 1970, 70’
prelekcja: Jan Sławiński
21.00 DZIEŃ ŚWIRA | DZIEŃ ŚWIRA
(Marek Koterski) PL 2002, 93’
prelekcja: Mateusz Wiskulski
26 zł (normalny)
21 zł (ulgowy)
18 zł (klubowy/senior)
Karnet (4 filmy): 68 zł
O FILMACH:
(Konrad Tom) PL 1936, 91’
Ziemianin Dziewanowski i jego przyjaciel, hrabia Orzelski, postanawiają, że ich dzieci, Ada i Fred, się pobiorą. Arystokrata w zastępstwie syna odwiedza dziewczynę na pensji, a ta biorąc go za kandydata do swojej ręki, celowo robi na nim złe wrażenie. Niesforna Ada to prawdziwe "enfant terrible” - jej wybryki przyprawiają o ból głowy opiekunów, którzy nieustannie krzyczą: "Ada, to nie wypada!". Czy starym przyjaciołom uda się okiełznać dziewczynę i doprowadzić do jej zamążpójścia?
Film prezentowany w wersji zrekonstruowanej cyfrowo.
DZIEŃ ŚWIRA | DZIEŃ ŚWIRA
(Marek Koterski) PL 2002, 93’
Adam Miauczyński (Marek Kondrat), mężczyzna w średnim wieku i sfrustrowany polonista, cierpi na nerwicę natręctw. Stał się niewolnikiem własnych rytuałów, które wymagają odliczania. Na każdym kroku spotyka go upokorzenie: niska wypłata, leniwi uczniowie, hałaśliwi sąsiedzi, syn nieuk, cyrk w sejmie. A z głębi serca jeszcze dochodzi tchnienie romantyzmu. Miauczyński uosabia współczesnego zdegradowanego inteligenta, neurotycznego wrażliwca, który osuwa się w wulgarność i obłęd. Wiarygodność psychologiczną postaci twórca osiągnął przez konsekwentny rozwój rodzinnej historii bohatera i wyczucie dla frustracji społecznych swego czasu.
(Marek Koterski) PL 2002, 93’
Adam Miauczyński (Marek Kondrat), mężczyzna w średnim wieku i sfrustrowany polonista, cierpi na nerwicę natręctw. Stał się niewolnikiem własnych rytuałów, które wymagają odliczania. Na każdym kroku spotyka go upokorzenie: niska wypłata, leniwi uczniowie, hałaśliwi sąsiedzi, syn nieuk, cyrk w sejmie. A z głębi serca jeszcze dochodzi tchnienie romantyzmu. Miauczyński uosabia współczesnego zdegradowanego inteligenta, neurotycznego wrażliwca, który osuwa się w wulgarność i obłęd. Wiarygodność psychologiczną postaci twórca osiągnął przez konsekwentny rozwój rodzinnej historii bohatera i wyczucie dla frustracji społecznych swego czasu.
Film prezentowany w wersji zrekonstruowanej cyfrowo.
HYDROZAGADKA | HYDROZAGADKA
(Andrzej Kondratiuk) PL 1970, 70’
Gorące lato. W Warszawie zaczynają dziać się dziwne rzeczy. W mieszkaniach nie ma wody, a w Wiśle znaleziono radioaktywną, ugotowaną rybę. Sprawcą całego zamieszania jest doktor Plama (Zdzisław Maklakiewicz), czarny charakter, który prowadzi tajemnicze interesy z maharadżą pustynnego Kaburu (Roman Kłosowski). Złoczyńca ma misterny plan, ale na przeszkodzie staje mu niezłomny i niezwyciężony superbohater As (Józef Nowak).
(Andrzej Kondratiuk) PL 1970, 70’
Gorące lato. W Warszawie zaczynają dziać się dziwne rzeczy. W mieszkaniach nie ma wody, a w Wiśle znaleziono radioaktywną, ugotowaną rybę. Sprawcą całego zamieszania jest doktor Plama (Zdzisław Maklakiewicz), czarny charakter, który prowadzi tajemnicze interesy z maharadżą pustynnego Kaburu (Roman Kłosowski). Złoczyńca ma misterny plan, ale na przeszkodzie staje mu niezłomny i niezwyciężony superbohater As (Józef Nowak).
Film prezentowany w wersji zrekonstruowanej cyfrowo.
MAŁŻEŃSTWO Z ROZSĄDKU | MAŁŻEŃSTWO Z ROZSĄDKU
(Stanisław Bareja) PL 1967, 90’
Andrzej (Daniel Olbrychski), młody, ubogi artysta żyje na malowniczym poddaszu na Starówce i sprzedaje swoje obrazy pod Barbakanem. Poznaje śliczną dziewczynę, Joannę (Elżbieta Czyżewska), która też pragnie być artystką. Tymczasem rodzice dziewczyny, prywatni handlarze z bazaru Różyckiego, martwią się, jak ukryć swoje dochody. Idealną przykrywką byłby zięć o niekontrolowanych dochodach, które usprawiedliwiałyby posiadanie willi i auta...
(Stanisław Bareja) PL 1967, 90’
Andrzej (Daniel Olbrychski), młody, ubogi artysta żyje na malowniczym poddaszu na Starówce i sprzedaje swoje obrazy pod Barbakanem. Poznaje śliczną dziewczynę, Joannę (Elżbieta Czyżewska), która też pragnie być artystką. Tymczasem rodzice dziewczyny, prywatni handlarze z bazaru Różyckiego, martwią się, jak ukryć swoje dochody. Idealną przykrywką byłby zięć o niekontrolowanych dochodach, które usprawiedliwiałyby posiadanie willi i auta...
Film prezentowany w wersji zrekonstruowanej cyfrowo.
O PROWADZĄCYCH:
dr Agnieszka Morstin – filmoznawczyni, urodzona w 1976 roku w Krakowie. Doktoryzowała się na Uniwersytecie Jagiellońskim. Opublikowała Jak daleko stąd do raju? Religia jako pamięć w polskim filmie fabularnym (2010); współredagowała Ciało i seksualność w kinie polskim (2009) oraz Kompleks Konwicki (2010). W latach 2018-2023 opracowała i przygotowała do druku wraz z prof. Tadeuszem Lubelskim czterotomową publikację Andrzej Wajda. NOTESY 1942-2016. Wybór, która ukaże się zimą 2024 roku nakładem Wydawnictwa UNIVERSITAS.
Jan Sławiński - absolwent filmoznawstwa i tekstów kultury na Uniwersytecie Jagiellońskim. Miłośnik filmów, komiksów i filmów na podstawie komiksów. Od ponad dekady prowadzi popkulturowy blog jako Anonimowy Grzybiarz. Jest też gospodarzem spotkań o komiksach w ramach Dyskusyjnych Klubów Czytelniczych.
Mateusz Wiskulski - absolwent dziennikarstwa, polonistyki i filmoznawstwa na UJ. Na co dzień scenarzysta i reżyser, współzałożyciel domu produkcyjnego Red Noses z Krakowa. Okazjonalnie pisze coś o kinie czy teatrze. Kilka lat temu obronił pracę magisterską pt. Koterski Gombrowiczem podszyty. Wpływ twórczości Witolda Gombrowicza na kino Marka Koterskiego.
Michał Lesiak - absolwent filmoznawstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie, wykładowca w Krakowskiej Szkole Filmowej, współzałożyciel i redaktor Czasopisma EKRANy oraz podcastu Ścieżka dźwiękowa. Autor publikacji historyczno-filmowych, skoncentrowanych zwłaszcza na kinie gatunków oraz kinematografii amerykańskiej.