kpb

Letnie Tanie Kinobranie: 33 sceny, 21 gramów, 9 songs - czyli wszystko jest liczbą

WAKACYJNY PRZEGLĄD FILMOWY
LETNIE TANIE KINOBRANIE

TYDZIEŃ 5
7 - 13 SIERPNIA:
33 SCENY, 21 GRAMÓW, 9 SONGS - CZYLI WSZYSTKO JEST LICZBĄ

zobacz lub pobierz program ramowy na Tydzień 5. - TUTAJ

W programie (w kolejności alfabetycznej):

(N) - Sala Niebieska
(C) - Sala Czerwona
(B) - Sala Biała

0_1_0 | 0_1_0
reż. Piotr Łazarkiewicz, Polska 2008, 86'

TERMINY POKAZÓW:
wtorek, 11 sierpnia, godz. 15.00 (N)
środa, 12 sierpnia, godz. 17.00
(N)
czwartek, 13 sierpnia, godz. 18.05 (C)

33. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni
Nagroda Stowarzyszenia Filmowców Polskich

Ostatni film nakręcony przez zmarłego w tym roku reżysera Piotra Łazarkiewicza, autora takich filmów, jak Kocham kino, W środku Europy, Odjazd (wspólnie z Magdaleną Łazarkiewicz) i Pora na czarownice.

Akcja 0_1_0 rozgrywa się w mieście nad morzem. To tu właśnie, obok siebie żyją bohaterowie siedmiu krótkich opowieści. Młodzi ludzie z różnych środowisk, o różnym statusie społecznym, wykształceniu, różnych temperamentach. Czasami mijają się na ulicy, na molo, na plaży. Niektórzy spośród nich się znają.

Film opowiada ich historie. Akcja filmu, rozgrywająca się w kilku domach oraz plenerze nadmorskiego miasta trwa dobę. Zaczyna się o poranku i kończy następnego dnia o świcie.

Te autonomiczne i niezależne opowieści łączy postać strażnika przystani, patrolującego wraz z psem rozległy teren sąsiadujący z bulwarem. Ważną rolę pełni też spiker miejscowej lokalnej radiostacji, zapowiadający pogodę i rozmawiający ze słuchaczami. Sceny z ich udziałem stanowią rodzaj leitmotivu filmu, wyznaczając rytm narracji.

W filmie wystąpili m.in. Wojciech Brzeziński, Anna Maria Buczek, Małgorzata Buczkowska, Marta Chodorowska, Marcin Kęszycki, Julia Kijowska, Redbad Klijnstra, Maria Seweryn, Maria Peszek, Rafał Mohr, Rafał Maćkowiak.

11:14 | 11:14
reż. Greg Marcks, Kanada/USA 2003, 85'

TERMINY POKAZÓW:
sobota, 8 sierpni
a, godz. 16.00 (C)
niedziela, 9 sierpnia, godz. 15.10 (B)

poniedziałek, 10 sierpnia, godz. 17.05 (N)

Z pozoru odległe historie układają się w ciąg zdarzeń zbiegających się w jeden wieczór o 11:14. Pięciu różnych bohaterów, pięć różnych opowieści nakładają się na siebie ukazując jeden wypadek, jedno oszustwo, jedno morderstwo.

Senne przedmieścia Middleton, godzina 11:14.

Na autostradzie pijany kierowca Jack (Henry Thomas) potrąca samochodem młodego człowieka... W lokalnym sklepie dochodzi do strzelaniny. Ranna sprzedawczyni Buzzy (Hilary Swank) zostaje aresztowana. W tym samym czasie na lokalnym cmentarzu nadopiekuńczy ojciec Frank (Patrick Swayze) próbuje zatuszować zbrodnię, której nie popełniono. W pobliżu trzech znudzonych nastolatków, Eddie, Kevin i Duffy rozbija się po ulicach starym vanem popijając piwo, rzucając puszkami i sikając na przejeżdżające samochody. Tego samego wieczoru, seksowna i niebezpieczna Cheri (Rachel Leigh Cook) próbuje wrobić swego chłopaka w morderstwo...

Efektowna mieszanka thrillera i czarnej komedii w wykonaniu debiutanta Grega Marcksa.

Występują Hilary Swank (Nie czas na łzy, Za wszelką cenę), Patrick Swayze (Donnie Darko, Dirty Dancing), Barbara Hershey (Śniadanie mistrzów, Portret damy) i Ben Foster (3:10 do Yumy, 30 dni mroku).

12:08 NA WSCHÓD OD BUKARESZTU | FOST SAU N-A FOST?
reż. Corneliu Porumboiu, Rumunia 2006, 89'

TERMINY POKAZÓW:
piątek, 7 sierpnia, godz. 15.10
(B)
sobota, 8 sierpnia, godz. 22.15
(C)
wtorek, 11 sierpnia, godz. 16.00
(C)

Złota Kamera i Nagroda Label Europa Cinema na Festiwalu w Cannes (2006)
Nagroda dla najlepszego filmu w konkursie, dla najlepszego filmu rumuńskiego i Nagroda publiczności na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym Transylwania (TIFF), Cluj-Napoca (2006)
 
Europejskie Nagrody Filmowe 2007: najlepszy film - nominacja, nagroda publiczności - nominacja

Błyskotliwa i inteligentna rumuńska komedia. Film rozprawia się ze zjawiskiem mitologizacji historii, a przy tym stanowi barwny i gorzki zarazem portret rumuńskiej prowincji.

Od czasu, kiedy wściekły tłum zmusił rumuńskiego dyktatora Ceausescu do ucieczki śmigłowcem z Bukaresztu minęło 16 lat.

W rocznicę tych wydarzeń gospodarz pewnego programu w lokalnej telewizji w spokojnym miasteczku na wschód od stolicy, zaprasza dwóch gości - byłych rewolucjonistów, by odtworzyć z nimi chwile rewolucyjnej chwały. Jeden z nich to Pişcoci, stary emeryt, dorabiający jako Święty Mikołaj. Drugi, Mănescu, to nauczyciel historii, który właśnie oddał całą wypłatę za długi alkoholowe.

Ta trójka próbuje odpowiedzieć na pytanie, które prześladuje ich od 16 lat: czy w ich mieście była, czy też nie było rewolucji?

Zbudowana z serii burleskowych epizodów z udziałem sympatycznych postaci, ta smutna komedia osiąga punkt kulminacyjny w jednej z najlepszych scen kinematografii rumuńskiej wszechczasów: obłędny talk-show w zakurzonej lokalnej telewizji, z humorem, a przy tym z nadzwyczajnym efektem realności. 

21 GRAMÓW | 21 GRAMS
reż. Alejandro González Iñárritu, USA 2003, 124'

TERMINY POKAZÓW:
poniedziałek, 10 sierpnia, godz. 15.00 (N)
środa, 12 sierpnia, godz. 18.00 (C)
czwartek, 13 sierpnia, godz. 16.00 (C)


MFF w Wenecji 2003:
Puchar Volpiego - najlepszy aktor - Benicio Del Toro, nagroda Welli - Naomi Watts
Oscary 2004: 2 nominacje do Oscara - najlepsza aktorka drugopl. - Naomi Watts, najlepszy aktor drugopl. - Benicio Del Toro
Nagrody BAFTA: 5 nominacji - najlepszy aktor - Sean Penn i Benicio Del Toro, najlepsza aktorka - Naomi Watts, najlepszy scenariusz oryginalny - Guillermo Arriaga, najlepszy montaż 

Poruszający dramat Alejandro Gonzáleza Iñárritu, twórcy Babel i Amores Perros w prestiżowej obsadzie. Opowieść o nadziei, człowieczeństwie i woli przetrwania.

Podobno w momencie śmierci tracimy 21 gramów. Wszyscy tyle samo. Wielu ludzi uważa, że to ciężar… duszy.

Na skutek pewnego wypadku przecinają się ścieżki trojga bohaterów: Paula (Sean Penn), Jacka (Benicio Del Toro) i Christiny (Naomi Watts). Paul przechodzi operację przeszczepu serce, otrzymując serce mężczyzny, który właśnie zginął w wypadku. To serce odmieni jego uczucia i życie.

3:10 DO YUMY | 3:10 TO YUMA
reż. James Mangold, USA 2007, 122'

TERMINY POKAZÓW:
piątek, 7 sierpnia, godz. 22.15
(C)
sobota, 8 sierpnia, godz. 15.00
(N)
poniedziałek, 10 sierpnia, godz. 18.00
(C)

Oscary 2008 - 2 nominacje: najlepsza muzyka - Marco Beltrami, najlepszy dźwięk

Spektakularny remake słynnego westernu. Utrzymany w starym stylu i trzymający w napięciu obraz Jamesa Mangolda (Spacer po linie). Aktorski pojedynek Russela Crowe i Christiana Bale.

Skromny ranczer Dan Evans (Christian Bale) desperacko potrzebując pieniędzy zgadza się przetrzymać złapanego przestępcę Bena Wade'a (Russell Crowe), który oczekuje na pociąg do Yumy, gdzie ma odbyć się rozprawa. Jednak od samego początku musi walczyć ze wspólnikami skazańca, za wszelką cenę próbującymi go odbić, oraz z Wade'em, który rozpoczyna z ranczerem psychologiczną grę, próbując go zastraszyć. 

33 SCENY Z ŻYCIA | 33 SCENY Z ŻYCIA
reż. Małgorzata Szumowska, Polska/Niemcy 2008, 100'

TERMINY POKAZÓW:
piątek, 7 sierpnia, godz. 17.00 (N)
sobota, 8 sierpni
a, godz. 15.10 (B)
niedziela, 9 sierpnia, godz. 16.00 (C)


61. Międzynarodowy Festiwal w Locarno: Srebrny Lampart 

Polskie Nagrody Filmowe Orły 2009: najlepszy film, nagroda publiczności
najlepsza muzyka, najlepszy montaż

33. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni: najlepsza reżyseria
najlepsze zdjęcia - Michał Englert, najlepsza muzyka - Paweł Mykietyn
najlepsza drugoplanowa rola kobieca - Małgorzata Hajewska-Krzysztofik
Nagroda Kin Studyjnych, Nagroda dziennikarzy


Trzydziestoparoletnia Julia jest fotograficzką, odnoszącą znaczące sukcesy artystyczne. Żyje w zamożnej, inteligenckiej rodzinie. Jej mąż jest cenionym kompozytorem, matka to uznana autorka powieści kryminalnych, a ojciec jest filmowcem - dokumentalistą. Nagle ich szczęśliwe życie się kończy… Najpierw zdycha kochany przez wszystkich pies, a wkrótce potem Basia skarży się na ból brzucha - lekarze diagnozują raka. Choroba Basi załamuje Jurka. Piotr nie potrafi oderwać się od pracy. Gdyby nie pomoc Adriana, przyjaciela z którym dzieli swoją pracownię, Julia zostałaby sama wobec wyzwań, jakie przynosi jej życie. Nadchodzi pora weryfikacji swego widzenia świata, a może nawet moment, kiedy wszystko trzeba będzie zacząć od początku. W ciągu jednego roku, całe jej dotychczasowe życie ulega zmianie...

Najnowszy film Małgorzaty Szumowskiej naznaczony jest osobistym doświadczeniem reżyserki. Szumowska, córka znanych dziennikarzy, Doroty Terakowskiej i Macieja Szumowskiego, sama stanęła w obliczu śmierci swych rodziców. Inteligencki dom filmowej Julii przypomina rzeczywisty dom samej reżyserki.

33 sceny z życia (liczba w tytule odnosi się do ilości sekwencji składających się na film) składają się na portret młodej kobiety w obliczu wyzwań, jakie przed każdym stawia życie. Chodzi o moment ostatecznego rozstania z najbliższymi - tym trudniejszy im bliższe były łączące nas więzi. Oswajanie się z chorobą rodziców, z ich stratą to moment zyskiwania szczególnej dojrzałości - tak emocjonalnej, jak i społecznej, czas nie tyle dojrzewania, ile dorastania do sytuacji. Sytuacji niby naturalnej w życiu każdego człowieka, ale przecież zaskakującej.

W filmie wystąpili Julia Jentsch (Sophie Scholl - ostatnie dni), Peter Gantzler (Włoski dla początkujących), Maciej Stuhr, Iza Kuna, Rafał Maćkowiak, Małgorzata Hajewska i Andrzej Hudziak. Film jest polsko-niemiecką koprodukcją. 

4 MIESIĄCE, 3 TYGODNIE I 2 DNI | 4 LUNI, 3 SĂPTĂMÂNI ŞI 2 ZILE
reż. Cristian Mungiu, Rumunia 2007, 113'
 
TERMINY POKAZÓW:
piątek, 7 sierpnia, godz. 15.00 (N)
niedziela, 9 sierpnia, godz. 18.00 (C)
poniedziałek, 10 sierpnia, godz. 16.00 (C)

MFF w Cannes 2007
Złota Palma
nagroda FIPRESCI

Przejmujący rumuński dramat będący niewątpliwie jednym z największych filmowych wydarzeń 2007 roku.
Filmowi, wykorzystującemu minimalistyczne środki wyrazu, udaje się wytworzyć atmosferę napięcia i zagrożenia, jakiej próżno było szukać w kinie od dawna.

Rumunia w ostatnich dniach komunizmu. Studentka Gabita wraz z koleżanką Otilią organizują spotkanie z niejakim panem Bebe. Gabita jest w ciąży, a pan Bebe ma wykonac nielegalną  aborcję. Za zabieg żąda zapłaty w naturze.

Reżyser filmu, Cristian Mungiu, powiedział o swoim filmie: Nie chciałem zrobić filmu o aborcji ani o komunizmie. Myślę, że ten film mówi o czymś więcej. Aborcja to dobry przykład wpływu, jaki wywierały na nas propaganda i edukacja, nawet jeśli wówczas nie zdawaliśmy sobie z tego sprawy. Aż do 1966 r. aborcja była w Rumunii dozwolona, a potem weszło nowe prawo - Ceaucescu wydał słynną ustawę zakazującą aborcji, aby rodziły się liczne rzesze ludzi, którzy realizowaliby oczekiwania komunistycznego świata. Kobiety nie były na to przygotowane i w ten sposób na świat przyszło mnóstwo dzieci. Ja również urodziłem się w ten sposów, dlatego uważałem, że ten film może okazać się ważny... Z powodu presji reżimu, kobiety i rodziny były tak zajęte problemem, jak nie dać się złapać na nielegalnej aborcji, że nie poświęcali ani chwili na rozważenie moralnej strony tego zagadnienia...

4. PIĘTRO | THE 4TH FLOOR
reż. Antonio Mercero, Hiszpania 2003, 100'

TERMINY POKAZÓW:
wtorek, 11 sierpnia, godz. 15.10 (B)
środa, 12 sierpnia, godz. 16.00
(C)
czwartek, 13 sierpnia, godz. 22.15 (C)

22. Międzynarodowy Festiwal Filmów Młodego Widza Ale Kino! - Nagroda Międzynarodowego Centrum Filmu dla Dzieci i Młodzieży
Nagroda za najlepszą reżyserię na festiwalu Filmowym w Montrealu
Mostra de Valencia, 2003 - Nagroda Publiczności
Festiwal Filmów dla Dzieci i Młodzieży w Giffoni: Złoty Gryfon

Scenariusz filmu oparty jest na sztuce teatralnej Alberta Espinosa, opisującej jego własne doświadczenia.

Akcja filmu dzieje się na oddziale onkologicznym jednego z hiszpańskich szpitali dziecięcych. Jego bohaterami są kilkunastoletni pacjenci w trakcie chemioterapii, często po amputacji kończyn. Choroba jednak nie zabija w nich nastoletniej, niepohamowanej niczym chęci życia. Kiedy na badania szpiku kostnego trafia do szpitala Jorge, zgrana już ze sobą grupa nastolatków bierze go pod swoje skrzydła.

W przerwach między zabiegami ścigają się na wózkach po szpitalnych korytarzach, robią kawały lekarzom, przeżywają swoje pierwsze miłości.

Antonio Mercero umiejętnie prowadzi widza od śmiechu, poprzez łzy do wzruszenia.
 
9 SONGS | 9 SONGS
reż. Michael Winterbottom, Wlk. Brytania 2004, 71'

TERMINY POKAZÓW:
poniedziałek, 10 sierpnia, godz. 22.15 (C)
wtorek, 11 sierpnia, godz. 17.00
(N)
czwartek, 13 sierpnia, godz. 15.00 (N)

Kontrowersyjny film Michaela Winterbottoma, zdobywcy Złotego Niedźwiedzia na MFF w Berlinie za film Na tym świecie.

Lisa i Matt poznają się na koncercie rockowym... Nim skończy się noc, będą razem... Odtąd żyją wyłącznie dla siebie, w świecie miłości i muzyki. Ich związek nasycony będzie czułością i niezwykłą namiętnością.

Przetrwa rok.

Michaela Winterbottoma zainspirowała powieść uznanego i kontrowersyjnego francuskiego pisarza Michela Houellebecqa - Platforma.

Śmiałe sceny erotyczne przeplatają się z fragmentami koncertów Black Rebel Motorcycle Club, The Von Bondies, Elbow, Primal Scream, The Dandy Warhols, Super Furry Animals, Franza Ferdinanda oraz Michaela Nymana.

Film wzbudził kontrowersje we Francji. Decyzja francuskiej komisji, na mocy której film mogą oglądać jedynie osoby dorosłe (powyżej 18-go roku życia) spotkała się z ostrym protestem pisarzy, reżyserów i producentów. Ich zdaniem to atak na wolność dystrybutorów i producentów.

Przeżyją namiętny romans, pełen zmysłowej pasji, z dziewięcioma piosenkami w tle, wykonywanymi na żywo przez takie zespoły, jak: Primal Scream, Dandy Warhols, Elbow..

MILLION DOLLAR HOTEL | THE MILLION DOLLAR HOTEL
reż. Wim Wenders, USA/Niemcy/Wlk. Brytania 2000, 122'

TERMINY POKAZÓW:
piątek, 7 sierpnia, godz. 16.00 (C)
sobota, 8 sierpni
a, godz. 18.00 (C)
niedziela, 9 sierpnia, godz. 15.00 (N)


MFF w Berlinie 2000
Srebrny Niedźwiedź - Nagroda Jury

Słynny film Wima Wendersa (Paris Texas, Niebo nad Berlinem, Spotkanie w Palermo) z niezwykłą ścieżką dźwiękową U2.

Grupa nietypowych wyrzutków społecznych oraz ludzi nieprzystosowanych do życia w realnym świecie mieszka w centrum Los Angeles, podłym miejscu zwanym Million Dollar Hotel. Ich historia widziana jest oczami Tom Toma (Jeremy Davis), młodego, nieco zdziecinniałego mężczyzny. Tom Tom zakochuje się w Eloise (Milla Jovovich), upadłym aniele ulicy. W miarę jak ich związek rozkwita, Million Dollar Hotel staje się sceną policyjnego dochodzenia.

Jeden z mieszkańców hotelu, sympatyczny narkoman Izzy, kończy swoje życie w dość przerażający sposób - spada z dachu ... a może zostaje z niego zepchnięty? Podczas prowadzonego śledztwa okazuje się, że był on synem potentata mediów i multimilionera. Wszyscy mieszkańcy M.D.H. stają się podejrzanymi. Dochodzenie prowadzone jest przez nieugiętego agenta FBI, detektywa Skinnera (Mel Gibson). W miarę postępowania śledztwa Skinnera, granice między samobójstwem a morderstwem, rozsądkiem a szaleństwem znacznie się zacierają.

Million Dollar Hotel umieszczony jest w poetyckiej rzeczywistości śródmieścia Los Angeles, gdzie zaciera się granica między rzeczywistością a fikcją.

O PIĄTEJ PO POŁUDNIU | PANJ É ASR
reż. Samira Makhmalbaf, Iran/Francja 2003, 90'

TERMINY POKAZÓW:
niedziela, 9 sierpnia, godz. 17.05 (N)
wtorek, 11 sierpnia, godz. 18.00 (C)
środa, 12 sierpnia, godz. 15.10
(B)

MFF w Cannes 2003: Nagroda Jury, Nagroda Jury Ekumenicznego

Trzeci film słynnej irańskiej reżyserki Samiry Makhmalbaf, autorki Jabłka (Złota Kamera w Cannes) i Tablic (Specjalna Nagroda Jury w Cannes). O piątej po południu nakręcono pod koniec 2002 roku na przedmieściach Kabulu i jest to pierwszy film zrealizowany w Afganistanie po upadku rządu Talibów.

Jego bohaterką jest Noqreh, niewiele młodsza od reżyserki dziewczyna, która chodzi do nowo otwartej szkoły i próbuje realizować swoje marzenia mimo sprzeciwów ojca, religijnego fanatyka. Jednak Makhmalbaf w swoim filmie nie demonizuje fundamentalistów religijnych, którzy sprawili, że kobiety w Afganistanie stały się praktycznie niewidoczne. Wręcz przeciwnie, próbuje ich zrozumieć. Pomimo zupełnie odmiennych stylów życia, ojciec i córka są wobec siebie taktowni i pełni szacunku. Noqreh wręcz ze współczuciem przygląda się ojcu, który po upadku Talibów w Afganistanie staje się zupełnie bezradny.

Makhmalbaf pokazuje naród znajdujący się stanie zawieszenia, próbujący pozbyć się wszechobecnych wpływów Talibów, a jednocześnie niepewny swojej nowej tożsamości. O piątej po południu jest przejmującą opowieścią o zniszczonym bombami kraju, którego mieszkańcy próbują za wszelką cenę zacząć normalnie żyć.

TRZY MAŁPY | ÜÇ MAYMUN
reż. Nuri Bilge Ceylan, Turcja/Francja/Włochy 2008, 109' 

TERMINY POKAZÓW:
wtorek, 11 sierpnia, godz. 22.15 (C)
środa, 12 sierpnia, godz. 15.00
(N)
czwartek, 13 sierpnia, godz. 17.00 (N)

Złota Palma na Międzynarodowym Festiwalu w Cannes 2008 dla najlepszego reżysera

Najnowszy dramat twórcy Klimatów.

Wpływowy polityk Sevret (Ercan Kesal) powoduje wypadek, w którym giną ludzie. Nie może i nie chce pozwolić sobie na skandal, dlatego zmusza swego kierowcę Eyűpa (Yavuz Bingöl), by wziął winę na siebie i odsiedział dziewięciomiesięczny wyrok. Mężczyzna jest zależny od swojego szefa, więc gdy ten proponuje mu duże pieniądze i zabezpieczenie rodziny, niechętnie, ale jednak zgadza się. Chce w ten sposób podreperować finanse rodziny. Sądzi także, że dziewięć miesięcy to nie jest szczególnie długi czas i po wyjściu z więzienia, mając zapewnione pieniądze, wszystko zacznie się układać. Nie przeczuwa, że ta decyzja będzie miała katastrofalne skutki...

Po odbyciu kary mężczyzna wraca do domu. Podejrzewa, że żona Hacer (Hatice Aslan) zdradzała go z szefem, a syn przyjmował od niego pieniądze na rozkręcenie szemranego interesu. Syn był niemym świadkiem zdrady. Żona zaś została wykorzystana przez tego, który uznał, że dając im pieniądze, może rościć sobie prawo do ich posiadania.

Tadeusz Sobolewski w relacji z Cannes, gdzie Ceylan otrzymał Złotą Palmę za reżyserię tego filmu, napisał: Ten współczesny dramat mógłby się rozegrać w czasach sułtanatu: sługa musi kryć władcę, on z kolei traktuje rodzinę służącego jak swoją własność. Poniżony służący wejdzie w rolę bossa. Sytuacja powtórzy się jak na scenie tragedii. Moralną ofiarą pozostanie kobieta.

W filmie pada niewiele słów. Samotność bohaterów, ich zagubienie, rozpacz, dramat bardziej niż słowa oddają gesty, spojrzenia, podkreśla muzyka i - jak zawsze w filmach Ceylana - mistrzowsko skomponowane długie ujęcia wypełnione symbolicznymi obrazami. Tym razem atmosferę grozy, zamknięcia, alienacji podkreślają zbierające się nad Stambułem deszczowe chmury. Mroczne, demoniczne, gęste i bardzo, bardzo ciemne.

Rozpadająca się rodzina jest w Trzech małpach metaforą Turcji, gdzie w wielu sferach nastąpił upadek podstawowych zasad, a ich miejsce zajęły zakłamanie i korupcja.

Tytułowe Trzy małpy to nawiązanie do figurki chińskich „trzech mądrych małp” - rodzaju obrazowego przysłowia, oznaczającego specyficzną postawę, którą można ująć słowami: nic nie widziałem, nic nie słyszałem, nic nie powiem. W tradycji buddyjskiej ta postawa oznacza odcięcie się od zła i wejście w świat wewnętrzny. Jednak w tym konkretnym obrazie jest znakiem zafałszowywania rzeczywistości.

TRZY POGRZEBY MELQUIADESA ESTRADY
| THE THREE BURIALS OF MELQUIADES ESTRADA
reż. Tommy Lee Jones, USA/Francja 2005, 114'

TERMINY POKAZÓW:
piątek, 7 sierpnia, godz. 18.05 (C)
sobota, 8 sierpni
a, godz. 17.05 (N)
niedziela, 9 sierpnia, godz. 22.15 (C)


Festiwal Filmowy w Cannes 2005
najlepsza rola męska - Tommy Lee Jones
najlepszy scenariusz - Guillermo Arriaga

Reżyserski debiut Tommy'ego Lee Jonesa (który występuje także w głównej roli) nakręcony w oparciu o scenariusz Guillermo Ariagi, stałego scenarzysty Alejandro Gonzáleza Iñárritu. Trzy pogrzeby Melquiadesa Estrady to rozgrywająca się współcześnie westernowa opowieść o zemście, odważnie łącząca ironię z powagą.

Zwłoki meksykańskiego nielegalnego imigranta Melquiadesa Estrady (Julio Cesar Cedillo) odnaleziono w płytkim grobie na teksańskim pustkowiu. Lokalne władze, nie próbując nawet rozwiązać zagadki morderstwa, przenoszą zwłoki do grobu komunalnego. Jedynym, który nie godzi się z tym stanem rzeczy, jest Pete Perkins (Tommy Lee Jones), przyjaciel Melquiadesa, który postanawia na własną rękę wytropić zabójcę.

Ponury i małomówny Pete wydaje się jedyną ostoją moralnej czystości i wielkiego serca pośród okolicznych mieszkańców. Porywa mordercę, Mike’a - strażnika granicznego (Barry Pepper) i zmusza go do wspólnego transportowania trupa przez pustkowia Teksasu i Meksyku, aby pochować przyjaciela w jego wymarzonym raju na ziemi.

Podróż, której ukoronowaniem jest trzeci pogrzeb Melquiadesa, obfituje w niebezpieczeństwa i momenty załamania, ale to nie zraża Pete’a, który pragnie zrealizować obietnicę złożoną przyjacielowi, a zabójcę zmusić do odkupienia win.

TRZY POKOJE MELANCHOLII | MELANCHOLIAN 3 HUONETTA
reż. Pirjo Honkasalo, Finlandia 2004, 106'

TERMINY POKAZÓW:
poniedziałek, 10 sierpnia, godz. 15.10
(B)
środa, 12 sierpnia, godz. 22.15
(C)
czwartek, 13 sierpnia, godz. 15.10 (B)


Media przedstawiają świat wojny z perspektywy walczących na froncie żołnierzy, sprzecznych interesów państw czy grup wyznaniowych. Rzadziej - cywilnych uczestników tragicznych zdarzeń.

Fińska reżyserka Pirjo Honkasalo spróbowała zobrazować jeden z największych konfliktów współczesnego świata z jeszcze innego punktu widzenia. Bohaterami Trzech pokoi melancholii są kilkunastoletni mieszkańcy Petersburga, Groznego i Inguszetii. Wraz z nimi poznajemy realia wojny rosyjsko-czeczeńskiej, która nadal - mimo licznych zabiegów mediacyjnych - zbiera swoje krwawe żniwo.

Trzy pokoje melancholii to poetycka podróż przez świat emocji nastoletnich mieszkańców Rosji.

Każda z trzech części-pokoi posiada swoją emocjonalną dominantę. Pierwszy pokój wypełniają uczucia kadetów szkoły wojskowej w Petersburgu, gdzie formatowane są przyszłe wojskowe elity Imperium. Kadeci to werbowani "z ulicy", bezdomni nastolatkowie, lub dzieci z rodzin dysfunkcyjnych. Uczniem szkoły jest też, marzący o karierze oficera, czeczeński chłopiec. W drugim pokoju przedstawieni zostają mieszkańcy zniszczonego Groznego. Ostatni, trzeci pokój przenosi nad granicę Inguszetii. Bohaterem tego epizodu jest zgwałcony przez rosyjskiego żołdaka, nastoletni Rosjanin. Chłopiec przechodzi na Islam i przyłącza się do Czeczeńskich bojowników.

Poprzez wystudiowane kadry, wnikliwe portrety bohaterów i monumentalną muzykę chórów cerkiewnych reżyserka buduje kolejne poziomy znaczeń. Przewodnim motywem filmu pozostają jednak emocje - bezgraniczny smutek wypisany na twarzach młodych bohaterów. Czy nonsens wojny doprowadzi ich do spotkania na polu walki?

Filmy prezentowane w ramach przeglądu LETNIE TANIE KINOBRANIE.

ZAPRASZAMY!


BILETY na wszystkie filmy TYLKO 6 ZŁ!

Bookmark and Share