kpb

Premiery po latach - 50. lat polskiej szkoły filmowej

SZCZEGÓŁOWY PROGRAM PRZEGLĄDU:
PREMIERY PO LATACH - 50. LAT POLSKIEJ SZKOŁY FILMOWEJ



piątek, 4 maja

18.00     PĘTLA
| PĘTLA
reż. Wojciech Jerzy Has, Polska 1957, 96’



Debiut reżyserski Wojciecha Jerzego Hasa na podstawie opowiadania Marka Hłaski.

Jeden dzień z życia alkoholika przekształca się w studium samotności poddane rygorom precyzyjnej konstrukcji plastycznej, korzystającej z doświadczeń ekspresjonizmu. 

W roli głównej Gustaw Holoubek (jego pierwsza znacząca rola w filmie). 


sobota, 5 maja

16.00     EROICA
| EROICA
reż. Andrzej Munk, Polska 1957, 78’



Jedno z najwybitniejszych osiągnięć polskiej szkoły filmowej.

Ironiczny rozrachunek z polskimi mitami narodowymi z legendarną kreacją Edwarda Dziewońskiego.

Dwie nowele przedstawiające losy wojennych bohaterów mimo woli.


18.00     POPIÓŁ I DIAMENT | POPIÓŁ I DIAMENT
reż. Andrzej Wajda, Polska 1958, 97’



Jeden z najwybitniejszych filmów w historii polskiego kina. 

Nagrodzony w Wenecji symboliczny portret straconego pokolenia młodych wojennych bohaterów z genialną kreacją ikony polskiego aktorstwa, Zbigniewa Cybulskiego.


niedziela, 6 maja

16.00     OSTATNI DZIEŃ LATA | OSTATNI DZIEŃ LATA
reż. Tadeusz Konwicki, Jan Laskowski, Polska 1958, 66’

Zjawiskowy debiut reżyserski Tadeusza Konwickiego wyprzedzający dokonania francuskiej nowej fali.

Przypadkowe spotkanie dwojga nieznajomych nad morzem jako pretekst do nastrojowego studium samotności.

Film Tadeusza Konwickiego nagrodzono na festiwalach w Wenecji, w Brukseli i w Londynie.


18.00     KANAŁ | KANAŁ
reż. Andrzej Wajda, Polska 1956, 91’



Nagroda Specjalna Jury na MFF Cannes 1957

Polska szkoła filmowa zaczęła się dokładnie 50 lat temu. To właśnie 20 kwietnia 1957 r. odbyła się premiera filmu Kanał Andrzeja Wajdy według scenariusza Jerzego Stefana Stawińskiego.
 
Rejestracja dramatycznej ewakuacji powstańczego oddziału kanałami w trakcie powstania warszawskiego.

Na poły realistyczna, na poły symboliczna wizja nagrodzona Nagrodą Specjalną Jury na festiwalu w Cannes.


piątek, 11 maja

18.00     BAZA LUDZI UMARŁYCH
| BAZA LUDZI UMARŁYCH
reż. Czesław Petelski, Polska 1959, 104’



Adaptacja noweli Marka Hłaski, Następny do raju.

Szorstka opowieść o grupie wyrzutków pracujących w bieszczadzkich lasach i genialne portrety twardych mężczyzn w wykonaniu czołówki polskich aktorów powojennych.


sobota, 12 maja

16.00     NIKT NIE WOŁA
| NIKT NIE WOŁA
reż. Kazimierz Kutz, Polska 1960, 86’



Film, w którym Kazimierz Kutz otwarcie dyskutuje z legendarnym dziełem szkoły polskiej - Popiołem i diamentem.

Portret poranionego przez historię młodego człowieka, który szuka zapomnienia w miłości.

Przy tym, jeden z najpiękniejszych plastycznie polskich filmów, łączący wystylizowane, czarno-białe zdjęcia ze stanem duszy pary młodych ludzi zupełnie zagubionych w nowej rzeczywistości i księżycowym pejzażem wyludnionego miasta.


18.00     DO WIDZENIA, DO JUTRA | DO WIDZENIA, DO JUTRA
reż. Janusz Morgenstern, Polska 1960, 80’



Scenariuszowy debiut Zbigniewa Cybulskiego i Bogumiła Kobieli.

Romantyczna historia spotkania polskiego studenta i córki dyplomaty jako pretekst dla portretu kultury studenckiej lat 60. z muzyką legendarnego jazzmana - Krzysztofa Komedy.


niedziela, 13 maja

16.00     ŚWIADECTWO URODZENIA
| ŚWIADECTWO URODZENIA
reż. Stanisław Różewicz, Polska 1961, 99’

 

Nowelowy film nagrodzony w Cannes i w Wenecji.

Trzy nowele ukazują pełną napięcia atmosferę codzienności okupacyjnej z punktu widzenia dzieci.


18.00     POCIĄG | POCIĄG
reż. Jerzy Kawalerowicz, Polska 1959, 93’



Marta (Lucyna Winnicka) i Jerzy (Leon Niemczyk) przypadkowo kupują bilety do tego samego przedziału sypialnego pociągu z Warszawy do Helu.

Nocny pociąg i jego pasażerowie jako mikrokosmos ludzkich typów, życiowych postaw i niełatwych wyborów.

Misterna konstrukcja, która wyprzedzała późniejsze dokonania Roberta Altmana oraz nagrodzona w Wenecji kreacja Lucyny Winnickiej.

Bookmark and Share