kpb

Pasolini

tytuł oryginalny: Pasolini

reżyseria: Abel Ferrara
aktorzy: Willem Dafoe, Riccardo Scamarcio, Ninetto Davoli, Maria de Medeiros, Adriana Asti

czas trwania: 86 min.
produkcja: Francja/Belgia/Włochy 2014
premiera: 2016-04-01

MFF w Wenecji: nominacja do Złotego Lwa 

Kontrowersyjny reżyser Abel Ferrara (Zły porucznik, Witamy w Nowym Jorku) składa hołd jednemu z mistrzów włoskiego kina.

Film jest rekonstrukcją ostatnich godzin życia twórcy Dekameronu.
Bohatera poznajemy w momencie, gdy skończył realizację skandalizującego Salo, czyli 120 dni Sodomy. Pasolini poznaje młodego chłopaka, którego zabiera na plażę w Ostii. Feralna podróż kończy się tragiczną śmiercią reżysera.

Wbrew oczekiwaniom niektórych Ferrara nie zajmuje się teoriami spiskowymi krążącymi wokół tego wydarzenia. Swoim zwyczajem łączy sacrum z profanum i przedstawia Pasoliniego jako autodestrukcyjnego geniusza i świeckiego męczennika. Sekwencje z życia tytułowego bohatera mieszają się na ekranie ze scenami inspirowanymi jego niedokończonym scenariuszem - Porno-Teo-Kolossal. W Pasolinim pojawia się także grono dawnych współpracowników reżysera, z gwiazdą wielu jego filmów Ninneto Davolim na czele.

W roli tytułowej - Willem Dafoe (Nimfomanka, Grand Budapest Hotel, 4:44. Ostatni dzień na Ziemi, Łowca). 

Reżyser o filmie: Pasolini był dla mnie ważny, odkąd zobaczyłem film Dekameron. Dla mnie, młodego reżysera włoskiego pochodzenia, to był punkt zwrotny. Skłonił do refleksji nad wszystkim, co do tej pory uznawałem za pewnik. Był alternatywą tych wszystkich Belmondów i Delonów, Włochem robiącym ciekawe kino - to wiele znaczyło.

W filmie o ostatnim dniu Pasoliniego Abel Ferrara pokazuje różne twarze trochę zapomnianego dziś artysty. I mówi o społeczeństwie, w którym rządzi nietolerancja, a wolność trzeba chronić. (...) Jest w tym filmie dotknięcie prawdy. (...) Pasolini zafascynował mnie. Barbara Hollender, Rzeczpospolita

Na styku kreacji i paradokumentu Abel Ferrara mierzy się z Pasolinim, jego duszą i psyche. Dagmara Romanowska, Stopklatka.pl

Decyzja o obsadzeniu Willema Dafoe w roli Pasoliniego była castingowym strzałem w dziesiątkę. Małgorzata Steciak, film.onet.pl

(także w ramach: Nowe Horyzonty Tournée 2016)


| Nominated for the Golden Lion at the Venice Film Festival

In a film dreamlike and visionary, Abel Ferrara (Bad Lieutenant) reconstructs the last day in the life of the controversial Italian filmmaker Pier Paolo Pasolini (starring Willem Dafoe).

The audience meet the protagonist just as he is putting the finishing touches on the scandalous Salò, or the 120 Days of Sodom and is getting set to begin work on a new film. He meets a young man and takes him to the beach at Ostia. The unfortunate trip ends in the director's tragic death. Contrary to the expectations of some, Ferrara does not concern himself with the conspiracy theories that surrounded the event. As is his habit, he combines the sacred and the profane in portraying Pasolini as a self-destructive genius and a secular martyr. Footage from the life of the eponymous hero is combined on-screen with scenes inspired by his unfinished screenplay, Porno-Teo-Kolossal. Numerous people who had worked with the director also appear in Pasolini, including the star of many of his films, Ninneto Davoli.


The film will be shown with both English & Polish subtitles.


ZWIASTUN:

Bookmark and Share