kpb

Gołąb przysiadł na gałęzi i rozmyśla o istnieniu

tytuł oryginalny: En duva satt på en gren och funderade på tillvaron

reżyseria: Roy Andersson
aktorzy: Holger Andersson, Nils Westblom

czas trwania: 101 min.
produkcja: Szwecja/Norwegia/Niemcy/Francja 2014
premiera: 2015-08-07
język: szwedzki, angielski
napisy: polskie
in Swedish and English with Polish subtitles

2014: MFF w Wenecji - Złoty Lew

Surrealistyczna burleska, która została okrzyknięta przez krytyków filmowych mistrzowskim domknięciem trylogii absurdu Roya Anderssona, na którą złożyły się też filmy Pieśni z drugiego piętra i Do ciebie, człowieku.

Najnowszy obraz szwedzkiego reżysera to ukoronowanie jego twórczości, za który wyróżniono go Złotym Lwem, najważniejszą nagrodą MFF w Wenecji.

Dwaj domokrążcy, Sam i Jonathan, jak współcześni Don Kichot i Sancho Pansa zabierają nas na wędrówkę przez kalejdoskop ludzkich losów. Podróż ta pokazuje piękno jednych chwil, błahość innych, humor i tragedię, które tkwią w ludziach, wielkość człowieczeństwa i jego kruchość. Tytuł nawiązuje do ptaków z obrazu Breugla „Myśliwi na śniegu”, które z wysoka obserwują świat i wydają się myśleć: Kim są ludzie? Za czym tak gonią? Podobnie jak inne obrazy tego reżysera, film stanowi łańcuch epizodów, mających kulminacje w absurdalnych wizjach, pełnych zarazem czarnego humoru, jak i tragizmu.

Żeby zrealizować swoje dzieło w takiej formie, jak zapragnął, reżyser przez siedem lat pracował, robiąc reklamy i w ten sposób gromadząc środki na w pełni niezależny film. Andersson nie chciał być podporządkowany oczekiwaniom producentów, chciał nakręcić film utrzymany w takim stylu, za jaki kochają go widzowie, co udało mu się w pełni. Pokazywany na rozlicznych festiwalach filmowych obraz uwodzi inteligentnym poczuciem humoru, intertekstualnymi odniesieniami i śmiałym spojrzeniem na ludzką egzystencję.


Genialny film. Tadeusz Sobolewski, Gazeta Wyborcza

Apokalipsa jeszcze nigdy nie była tak zabawna.
Piotr Czerkawski, Kino

Zwycięstwo prostoty nad efekciarstwa, aktorstwa nad gwiazdorstwem, sztuki filmowej nad sztuczkami serwowanymi przez innych​. Małgorzata Sadowska, Newsweek

Najlepszy film Anderssona. Kuba Armata, Dziennik. Gazeta Prawna

Przykład stuprocentowego kina autorskiego​, ​które nie ogląda się na nikogo. Artur Zaborski, Art & Business


Pokaz w ramach festiwalu
Letnie Tanie Kinobranie 2016,
tydzień 5: Nasz świat wewnętrzny
.

(także: Roy Andersson sprzeda ci wszystko - pokaz specjalny, 2015;
Wiosna Filmów 2015)


ZWIASTUN:

Bookmark and Share