kpb

Koń turyński

tytuł oryginalny: A torinói ló

reżyseria: Béla Tarr
aktorzy: János Derzsi, Erika Bók, Mihály Kormos

czas trwania: 146 min.
produkcja: Węgry/Francja/Niemcy/Szwajcaria/USA 2011
premiera: 2012-04-06

MFF w Berlinie 2011 - Główna Nagroda Jury (Srebrny Niedźwiedź), nagroda FIPRESCI 
Europejskie Nagrody Filmowe 2011 - 3 nominacje: najlepsza reżyseria, najlepsze zdjęcia - Fred Kelemen, najlepsza muzyka - Mihály Vig

Nagrodzony Srebrnym Niedźwiedziem film wybitnego węgierskiego reżysera Béli Tarra, zapowiadany jako jego ostatnie przedsięwzięcie.

Utrzymany w mrocznej tonacji film jest refleksją nad rozpadem świata. Autorem scenariusza został jak zwykle współpracownik i przyjaciel Tarra, pisarz, autor Szatańskiego tanga - László Krasznahorkai.

Punktem wyjścia Konia turyńskiego jest anegdota o Fryderyku Nietzschem, który w 1889 roku pochylił się nad losem konia bitego przez chłopa przy drodze. Filozof obejmuje zwierzę za szyję i płacząc, popada w obłęd, który na zawsze oddzieli go od świata. Tarr i Krasznahorkai podkreślają, że to właśnie Nietzsche był dla nich źródłem inspiracji. W swym dziele Tarr zawarł wszystko, co zawsze składało się na jego charakterystyczny styl: niechęć do słów, czarno-biały obraz, powolne tempo.

Akcja rozgrywa się w ciągu sześciu dni w ciemnej, wiejskiej chacie, a całość układa się w spójną, przytłaczającą wizję końca świata.

Béla Tarr: „Nic nie poradzę na to, że nie umiem zrobić pogodnego filmu. Jeżdżąc po świecie, nie widzę wokół siebie szczęścia. Może inni są w stanie je dostrzec. Ja nie. Dlatego piszę moje filmy mrokiem".

„Tarr zdejmuje z obrazu życia całą pozłotkę, obnaża jego szkielet, odejmuje nadzieję i pyta co dalej. Z jego filmu emanuje jakieś czarne światło, paradoksalna eschatologia.”
Tadeusz Sobolewski, Gazeta Wyborcza
 
„Pod powierzchnią niby oczywistego obrazu osadzonego w tradycji XIX-wiecznego realizmu, czai się horror metaphysicus. Niepokojące, głęboko pesymistyczne, egzystencjalno-religijne dzieło Tarra, dedykowane jest niemieckiemu filozofowi Fryderykowi Nietzsche.”
Janusz Wróblewski, Polityka

„Wspaniały film Tarra, pożegnanie (oby nie ostateczne) reżysera z widzem, kontakt z geniuszem, trzymającym pod kontrolą każdy element filmu - dynamiczną (mimo pozornej statyczności) plastykę dzieła, funkcjonalną akustykę, żyjącą w każdym szczególe przestrzeń.”
Rafał Syska, EKRANy

Film prezentowany w cyklu Letnie Tanie Kinobranie 2013,
tydzień 6:
Za zasłoną tajemnicy.

(także Nowe Horyzonty Tournée 2012)


ZWIASTUN:

Bookmark and Share