kpb

10. Tydzień Kina Hiszpańskiego

SZCZEGÓŁOWY PROGRAM 10. Tygodnia Kina Hiszpańskiego:

sobota, 20 marca
18.30
  FILM OTWARCIA:
JA TEŻ! | YO TAMBIÉN
reż. Antonio Naharro, Álvaro Pastor, Hiszpania 2009, 103’

Po seansie spotkanie z cyklu CINE FORUM (szczegóły na głównej stronie wydarzenia)
Po spotkaniu – otwarcie wystawy fotograficznej w Kinie pod Baranami (szczegóły na głównej stronie wydarzenia)

MFF San Sebastian 2009 - najlepszy aktor i aktorka
MFF Rotterdam 2010 - nagroda publiczności
Goya 2010 dla najlepszej aktorki

Daniel ma 34 lata. Mieszka z rodzicami w Sewilli. Jest pierwszym Europejczykiem z zespołem Downa, który zdobył wyższe wykształcenie i właśnie podejmuje pierwszą pracę w ośrodku opieki społecznej, gdzie pomaga ludziom cierpiącym na to samo co on schorzenie. Tu poznaje Laurę, atrakcyjną kobietę, na pierwszy rzut oka przebojową i bezkompromisową, ale tak naprawdę nieco zagubioną i samotną, która skrywa przed światem swoją przeszłość. Zaczynają spędzać ze sobą coraz więcej czasu, ale sprawy się komplikują. Daniel zakochuje się w Laurze, lecz ona widzi w nim tylko przyjaciela...

Álvaro Pastor (Madryt, 1972) jest autorem reklam, scenarzystą, reżyserem i producentem filmów krótkometrażowych, m.in. Los dardos del Amor, Uno más, uno menos (zrealizowany we współpracy z Antonio Naharro) oraz Invulnerable, nagrodzonego na festiwalach w Maladze, Toronto i Krakowie. Antonio Naharro (Albacete, 1968) jest scenarzystą i reżyserem, posiadającym duże doświadczenie aktorskie. Występował w produkcjach kinowych, telewizyjnych, w teatrze, a także w reklamach. Za udział w filmie Invulnerable otrzymał wiele nagród na festiwalach na całym świecie.

Poruszający i zabawny. Jeden z najwspanialszych filmów opisujących świat zespołu Downa z szacunkiem, ale odważnie. Hollywood Reporter 
Dający do myślenia, śmiały, ciepły. ScreenDaily.com
To jeden z tych filmów, które są potrzebne. Ze względu na temat i sposób jego pokazania bez łatwego popadania w smutny ton i ze względu na znakomitą grę Pabla Pinedy, który jest prawdziwym fenomenem. NotasDeCine.es
Rola życia Loli Dueñas. El País

21.45  3:19 | 3:19
reż. Dany Saadia, Hiszpania 2008, 90’

FF Malaga 2008 - nagroda dla najlepszego reżysera

A jeśli całe życie jest tylko czystym przypadkiem? Co się stanie kiedy nie będziemy mogli okiełznać praw rządzących naszym życiem? Dlaczego nic nie może uratować nas od prochu, w który wcześniej czy później się obrócimy? Reżyser Dany Saadia stara się znaleźć odpowiedzi na te pytania, tworząc znakomity, prowokujący do myślenia film o śmiertelnie chorym matematyku, który manifestuje znaczenie przypadku. Ale jest to także film o miłości i przyjaźni, dowodzący, że życie nie kończy się wraz z ostatnim oddechem. W 3:19 pojawia się wiele odniesień do książki Milana Kundery Nieznośna lekkość bytu. Nawet sam reżyser przyznaje, że film jest swego rodzaju hołdem złożonym francuskiemu pisarzowi.

Reżyser o filmie: To film o tym, co musi się wydarzyć, aby dwie osoby spotkały się w odpowiednim miejscu i czasie. Wiele zależy od fizyki, przypadku, przeznaczenia, nieważne jak to nazwiemy. (...) Całe nasze życie uzależnione jest od decyzji, które podejmujemy. Nawet od tych najłatwiejszych. Wiele razy sam się nad tym zastanawiałem.

Dany Saadia (Meksyk, 1969) - scenarzysta i reżyser. Jego rodzice są Francuzami, którzy po II wojnie światowej wyemigrowali do Meksyku. Saadia studiował matematykę i antropologię oraz reżyserię teatralną w Meksyku. Debiutował krótkometrażówką Genesis 3:19. 3:19 - pierwszy pełnometrażowy film - zrealizował w Hiszpanii.


niedziela, 21 marca

18.30
 CYKL DOKUMENT:
LUCIO - OSZUST, MURARZ, ANARCHISTA | LUCIO
reż. Aitor Arregi, José María Goenaga, Hiszpania 2007, 93’

FF Guadalajara 2008 - nagroda dla najlepszego dokumentu

Dokument o Lucio Urtubii, murarzu i anarchiście, uważanym za jednego z ostatnich "dobrych bandytów" i nazywanym Robin Hoodem. Lucio był świadkiem największych politycznych wydarzeń drugiej połowy XX wieku: brał udział w zamieszkach na ulicach Paryża w 1968 roku, aktywnie popierał rewoltę Fidela Castro, uratował przywódcę Czarnych Panter Eldridge'a Cleavera. Pomógł też tysiącom uciekinierów i uchodźców, podrabiając dla nich europejskie paszporty i dowody tożsamości. Jednak największą sławę zyskał pod koniec lat 70., kiedy oszukał amerykański First National Bank (dziś Citibank), falsyfikując - w przeliczeniu na dzisiejszą walutę - 20 milionów euro, którymi wspierał działania partyzanckie w Europie i Ameryce Południowej. Co ciekawe, cała akcja kosztowała go zaledwie kilka miesięcy więzienia...

Aitor Arregi (San Sebastian, 1977), zanim razem z Goenagą zrealizował Lucio, był współscenarzystą i współreżyserem m.in.: dokumentu Sahara Maratón czy pełnometrażowego filmu animowanego Glup, una Aventura sin Desperdicio. Wyprodukował też wiele krótkometrażówek.
José María Goenaga (San Sebastian, 1976) zaczynał od filmów krótkometrażowych, za które zdobył wiele nagród. Zajmuje się także produkcją.

20.30  TRZY DNI Z RODZINĄ | TRES DÍAS CON LA FAMILIA
reż. Mar Coll, Hiszpania 2009, 86’

Po seansie spotkanie z cyklu CINE FORUM (szczegóły na głównej stronie wydarzenia)

FF Malaga 2009 - nagroda dla najlepszej aktorki, najlepszego aktora i za reżyserię
Goya 2010 - najlepszy debiut reżyserski


Léa wraca ze studiów w Tuluzie i udaje się do Girony na pogrzeb swego dziadka. Na miejscu spotyka całą rodzinę, której od dawna nie widziała. Przez trzy dni, które ze sobą spędzają, każdy z członków familii stara się zachować pozory idealnej harmonii, bez zagłębienia się w problemy poszczególnych osób, a nawet przymykania na nie oczu. Nikt nie dostrzega też złego samopoczucia Léi, którą właśnie zostawił narzeczony, a jej rodzice ogłaszają separację...

Mar Coll (Barcelona, 1981) jest absolwentką ESCAC (Escola Superior de Cinema i Audiovisuals de Catalunya). Jej pracą dyplomową była krótkometrażówka La última polaroid, prezentowana na festiwalach w Hiszpanii i na świecie, i wielokrotnie nagradzana. Obecnie mieszka w Meksyku. Tres días con la familia to jej debiut fabularny.

Mar Coll stworzyła realistyczny obraz sekretów i kłamstw burżuazyjnego rodu, gdzie w starciu z prawdą triumfują pozory. Wszystko to dzięki znakomitym dialogom i perfekcyjnemu wykorzystaniu spojrzeń bohaterów. Rewelacyjni aktorzy też dorzucili swoje ziarenko, by film oglądało się w sposób dziwny: jakbyśmy byli duchami, które pojawiają się w najbardziej intymnych dla postaci momentach. NotasDeCine.es
Trzy dni z rodziną to smutny obraz rodziny oraz potrzeb jej członków pogrążonych w samotności. Znakomity scenariusz, który zagląda w głąb cierpiących dusz. La Butaca 
Każda rodzina zasługuje na film. Mar Coll


poniedziałek, 22 marca
18.30
 CYKL DOKUMENT:
NÖMADAK TX | NÖMADAK TX
reż. Raúl de la Fuente, Hiszpania 2006, 89’

MFF San Sebastian 2006 - Nagroda Specjalna
FF Guadalajara 2007

Niezwykły dokument prezentujący txalapartę - tradycyjny baskijski instrument perkusyjny, który wyglądem przypomina wielkie cymbały. Najciekawsze jest jednak to, że musi na niej grać dwóch muzyków. Powstający dźwięk jest efektem dialogu i porozumienia, a sam mini-koncert staje się niecodziennym performancem. Harkaitz Mtnez. de San Vicente i Igor Otxoa wspólnie grają i tworzą zespół Oreka TX. Wierzą, że ich występ może być również momentem spotkania, nie tylko między ludźmi, ale i kulturami. Tak rozpoczynają fascynującą wyprawę szlakiem dawnych i współczesnych Nomadów. Muzykują z Hindusami, w Laponii konstruują txalapartę z lodu, a w Maroku, w drodze na Saharę, tworzą ją z przydrożnych kamieni.

Raúl de la Fuente rozpoczynał od kręcenia teledysków, m.in. dla Compaya Segundo i zespołu Vieja Trova Santiaguera. Współpracował głównie z Kubańczykami i Cyganami. Ponad dziesięć lat temu, dzięki przyjacielowi i reżyserowi Pablo Iraburu, zainteresował się sztuką dokumentu, razem zrealizowali kilka filmów. Najważniejsze prace de la Fuente to m.in. Janavak - kino drogi z udziałem artystów indiańskich czy 373 años de son - film o muzykach Vieja Trova Santiaguera. Jego ostatni, jak na razie, projekt to Nömadak Tx.

20.30  CYKL MŁODY BÓG:
SZYNKA, SZYNKA | JAMÓN, JAMÓN
reż. Bigas Luna, Hiszpania 1992, 95’

MFF Wenecja 1992 - Srebrny Lew dla najlepszego reżysera

Szynka, szynka
to utrzymana w mrocznym klimacie erotyczna farsa, w której światem niepodzielnie rządzą dwie obsesje - seks i jedzenie. Silvia pracuje w fabryce męskiej bielizny i jest narzeczoną syna jej właścicieli - José. Chłopak popada w niewolnicze uzależnienie od ponętnych piersi Silvii, których sutki przypominają w smaku... szynkę. Związkowi z dziewczyną sprzeciwia się matka chłopca Conchita, odmawiając synowi prawa do poślubienia córki miejscowej ladacznicy. Zwłaszcza, że Silvia manifestacyjnie obnosi się ze swoją kobiecością. W obawie przed hańbą Conchita wynajmuje przystojnego Raula, by ten uwiódł dziewczynę...


wtorek, 23 marca
18.30
 CYKL MŁODY BÓG:
ZŁOTE JAJA | HUEVOS DE ORO
reż. Bigas Luna, Hiszpania 1993, 95’

MFF San Sebastian - Nagroda Specjalna Jury

Główny bohater, Benito González, to człowiek ambitny, ale pozbawiony dobrego gustu. Odbył właśnie służbę wojskową i teraz ma przed sobą tylko dwa cele: ożenić się z kobietą, którą kocha, i zbudować ogromny drapacz chmur. Szybko jednak zda sobie sprawę, że pierwszy cel nie może być zrealizowany, gdyż jego ukochana zdradziła go z jego najlepszym przyjacielem. Nie pozostaje mu nic innego, jak maksymalne zaangażowanie w osiągnięcie swego drugiego zamiaru. Aby jednak projekt mógł dojść do skutku - Benito potrzebuje pieniędzy. W tym celu żeni się z córką pewnego multimilionera... 
 
20.30 CYKL MŁODY BÓG:
PERDITA DURANGO | PERDITA DURANGO
reż. Álex de la Iglesia, Hiszpania/Meksyk/USA 1997, 126’

Dwie nagrody Goya 1998

Kontrowersyjny obraz Aleksa de la Iglesii, będący wybuchową mieszanką komedii, miłości, seksu i akcji. Okrutna Perdita Durango (Rosie Perez) spotyka demonicznego Romea Dolorosę (Javier Bardem) - kapłana karaibskiej odmiany voodoo. Szybko zostają kochankami. Podróżują po Stanach Zjednoczonych i Meksyku, szukając okazji do konfliktów z prawem. Pewnego razu Romeo dostaje od swojego szefa, mafiosa Santosa, makabryczne zlecenie: ma wykraść ludzkie płody służące do celów kosmetycznych. Aby przebłagać swoich bogów, a tym samym zapewnić sobie powodzenie, Romeo i jego kochanka porywają dwoje nastolatków, których zamierzają złożyć w ofierze...


środa, 24 marca
18.30  POWRÓT DO HANSALI
| RETORNO A HANSALA
reż. Chus Gutiérrez, Hiszpania 2008, 95’

MFF Kair 2008 - nagroda dla najlepszego filmu

Film Chus Gutiérrez porusza kwestię nielegalnych imigrantów z Afryki, którzy za wszelką cenę usiłują przedostać się do Hiszpanii. Martín, mężczyzna około 40., jest właścicielem domu pogrzebowego w Algeciras. Pewnego dnia u wybrzeży Hiszpanii tonie prowizoryczny statek przewożący Afrykanów. Jest mnóstwo ciał, które trzeba pochować, czym ma się zająć Martin. W zaciśniętej dłoni jednego z rozbitków. Pomocnik Martina, Antonio, znajduje kartkę z numerem telefonu. Szef zakładu dzwoni pod podany numer. Odbiera Marokanka, siostra mężczyzny, która będzie chciała odzyskać jego ciało.

Reżyserka o filmie: Kilka lat temu przeczytałam w gazecie o podobnym zdarzeniu. Zakład pogrzebowy zwrócił ciało rozbitka rodzinie. Wydało mi się symboliczne, że zdecydowano się także na zabranie do Maroka ubrań zmarłych, których nie udało się zidentyfikować, aby pokazać je rodzinom. Ten detal pokazuje, jak wygląda życie na kontynencie afrykańskim. Czy w Hiszpanii ktoś mógłby rozpoznać członka rodziny po ubraniu?

Konwencja bliska dokumentowi, bardzo realistyczne zdjęcia, ogromna swoboda w grze aktorów oraz trudna i bardzo aktualna historia. Chus Gutiérrez zrealizowała film bardzo potrzebny, który po prostu trzeba obejrzeć. Cinematical.es

Chus Gutiérrez (Granada, 1962), reżyserka, scenarzystka i aktorka. Studiowała w Londynie i w Nowym Jorku. Po powrocie do Hiszpanii zrealizowała kilka filmów krótkometrażowych i współpracowała z reżyserem Joaquínem Jordą. Swój pierwszy film pełnometrażowy, Sublet (1991), nakręciła w Stanach Zjednoczonych. Pracowała dla telewizji, zagrała w kilkunastu filmach (m.in. w Daję ci moje oczy Icíar Bollaín).

20.30  CYKL KOPRODUKCJE:
SPISEK W ESKURIALU | LA CONJURA DE EL ESCORIAL
reż. Antonio del Real, Hiszpania/Włochy 2008, 136’

Oparty na faktach dramat historyczny, pełen politycznych intryg, walk i dyskusji. Akcja filmu rozgrywa się w drugiej połowie XVI wieku na dworze króla Filipa II. Dwa rody walczą o względy króla. Nocą, w poniedziałek wielkanocny 1578 roku, wynajęci mordercy doprowadzają do śmierci Juana de Escobedo, sekretarza króla. Mateo Vázquez, ksiądz służący na dworze Filipa II, dostaje polecenie zbadania całej sprawy...


czwartek, 25 marca
18.30
  CYKL KOPRODUKCJE:
ARYTMIA | ARRITMIA
reż. Vicente Peñarrocha, Hiszpania/Wielka Brytania 2007, 83’

FF Malaga 2007

Aliemu, arabskiemu więźniowi w Guantánamo na Kubie udaje się zbiec. Po potężnej burzy, budzi się na bezludnej plaży chory i zdezorientowany. Musi uciekać, ponieważ wie, że będą go szukać. Po drodze spotyka Ivana, Kubańczyka, który zabiera go do mieszkania swej siostry Manueli, tancerki z Hawany. Na początku dziewczyna jest nieufna wobec dziwnego przybysza, ale przyjmuje go do domu. Mężczyzna jest nękany koszmarami i wizjami z więziennej celi. Przeszłość miesza mu się z teraźniejszością. Pewnego razu Ali budzi się i odkrywa, że nic nie jest takie, jakim się wydawało...

20.30  PODWÓJNE ŻYCIE ANDRESA RABADANA
| LES DUES VIDES D’ANDRÉS RABADÁN
reż. Ventura Durall, Hiszpania 2008, 84’

Po seansie spotkanie z cyklu CINE FORUM (szczegóły na głównej stronie wydarzenia)

MFF San Sebastian 2009

Historia Andresa Rabadana, powszechnie znanego jako "szaleniec z kuszą". W 1994 roku (mając 19 lat) przyczynił się do wykolejenia trzech pociągów i zabił swego ojca. Te wstrząsające i zupełnie niezrozumiałe wydarzenia zaprowadziły go do szpitala psychiatrycznego. Film skupia się na dwunastu miesiącach z życia Rabadana - jedenaście lat później. Mężczyzna musi wrócić do zdarzeń z przeszłości, by zrozumieć, dlaczego dopuścił się tak strasznych czynów. Jednocześnie nawiązuje bliską znajomość z jedną z pielęgniarek. W roli głównej Àlex Brendemühl, znany m.in. z takich filmów, jak Dobra strona płaczu, 53 dni zimy czy Ja.

Reżyser o filmie: W 2000 roku wybrałem się na wystawę obrazów Andresa. Byłem bardzo zaskoczony skalą talentu bijącą z jego prac. Zacząłem zastanawiać się, co spowodowało artystę tej klasy do popełnienia tak okrutnych czynów. Od tamtej chwili zacząłem badać jego sprawę, aż całość nabrała kształtu scenariusza.

Ventura Durall (1974) ukończył ESCAC (Escola Superior de Cinema i Audiovisuals de Catalunya). Zrealizował kilka dokumentów (m.in. La Dama dels coloms, Isla Negra, Isla Blanca, La grieta, czy Hablemos del documental, gdzie wypowiadają się tacy twórcy, jak Elias Querejeta, Joaquim Jordá, José Luis Guerín, Pere Portebella i Javier Rioyo). Podwójne życie Andresa Rabadana jest jego pierwszym filmem fabularnym.


piątek, 26 marca
18.30
  CYKL KOPRODUKCJE:
KOLEJ TRANSSYBERYJSKA | TRANSSIBERIAN
reż. Brad Anderson, Hiszpania/Niemcy/Wielka Brytania/Litwa 2008, 111’

Kolej transsyberyjska to jedna z tych legendarnych podróży (na trasie Moskwa - Pekin), którą każdy chciałby odbyć chociaż raz w życiu. Podczas pobytu w Pekinie, amerykańska para (Roy i Jessie) decyduje się na tę słynną podróż pociągiem. W drodze poznają inną parę, Carlosa i Abby, z którą bardzo szybko nawiązują znajomość. Kiedy podczas jednego z postojów, Roy nie wsiada do wagonu, Carlos i Abby proponują Jessie, że razem z nią zaczekają na jej męża na następnej stacji. Podróż, która miała być czystą przyjemnością komplikuje się...

20.30  CYKL DOKUMENT:
OSTATNI SCENARIUSZ. PAMIĘCI BUÑUELA | EL ÚLTIMO GUIÓN. BUÑUEL EN LA MEMORIA
reż. Gaizka Urresti, Javier Espada, Hiszpania 2008, 90’

Po seansie spotkanie z cyklu CINE FORUM (szczegóły na głównej stronie wydarzenia)

MFF Berlinale 2009 

Ostatni scenariusz...
powstał z inspiracji wspomnieniami wybitnego reżysera El último suspiro. Bohaterami filmu są Juan Luis Buñuel, pierworodny syn hiszpańskiego twórcy, oraz Jean-Claude Carrière, przyjaciel i scenarzysta jego filmów. Obaj doskonale znali Luisa Buñuela zarówno jako człowieka, jak i filmowca. Panowie odwiedzają miejsca związane z autorem Psa andaluzyjskiego - ważne dla niego i całej jego twórczości. Podróż śladami genialnego reżysera rozpoczynają w mieście Calanda w Aragonii, gdzie urodził się Luis Buñuel. Później udają się kolejno do Saragossy, Madrytu, Toledo, Paryża, Nowego Jorku, Los Angeles i Meksyku. Buñuela wspominają również Ian Gibson, Rafael Buñuel, Silvia Pinal czy Ángela Molina.

Juan Luis Buñuel o swoim ojcu: Zawsze powtarzał, że w życiu stworzył trzy filmy: Pies andaluzyjski, Złoty wiek i Ziemia bez chleba. Mówił, że wszystko co chciał przekazać, powiedział właśnie w tych obrazach. Pozostałe były tylko powtórzeniami. (...) Ten dokument na pewno by mu się nie spodobał. Nienawidził hołdów.

Gaizka Urresti (Bilbao, 1967) jest producentem, reżyserem filmowym i telewizyjnym . Przez trzy lata był dyrektorem festiwalu Cinefrancia, współpracował przy organizacji Expo w Saragossie. Jest autorem trzech filmów krótkometrażowych.
Javier Espada (Calanda, 1959) jest dyrektorem Centrum Buñuela w mieście Calanda oraz komisarzem wielu wystaw w Hiszpanii i Meksyku.

Film prezentowany w ramach 10. Tygodnia Kina Hiszpańskiego.


ZAPRASZAMY!

Bookmark and Share