kpb

Letnie Tanie Kinobranie: Jarmusch, Bertolucci i inni mistrzowie kina

LETNIE TANIE KINOBRANIE



TYDZIEŃ 8
22 - 28 SIERPNIA:
 JARMUSCH, BERTOLUCCI I INNI MISTRZOWIE


W programie (w kolejności alfabetycznej):

(N) - Sala Niebieska
(C) - Sala Czerwona



HANA-BI | HANA-BI
reż. Takeshi Kitano, Japonia 1997, 103'

TERMINY POKAZÓW:
niedziela, 24 sierpnia, godz. 16.15 (N)
poniedziałek, 25 sierpnia, godz. 17.00 (C)
wtorek, 26 sierpnia, godz. 20.15 (N)
środa, 27 sierpnia, godz. 21.00 (C)

MFF w Wenecji 1997 - Złoty Lew

Camerimage 1998 - Srebrna Żaba

Cezary 1998 - nominacja: najlepszy film zagraniczny

Europejskie Nagrody Filmowe 1997 - Screen International Award


Jedno z najlepszych dzieł w karierze Takeshi Kitano, autora Lalek, Zatoichi i Takeshis'. Dziwny i tajemniczy film, który w formule czarnego kryminału usiłuje zawrzeć dramat psychologiczny. Detektyw Nishi (w tej roli sam Takeshi Kitano) odwiedza leczącą się w szpitalu żonę, zamiast towarzyszyć swemu partnerowi i przyjacielowi, Horibe, w akcji policyjnej. W szpitalu Nishi dowiaduje się, że stan jego żony jest beznadziejny. Przeżywa kolejny cios, kiedy przybyły policjant informuje go, że Horibe został postrzelony. Wypadek przykuwa Horibego do wózka inwalidzkiego. Nishi próbuje pomóc przyjacielowi w depresji.

Hana - Bi' jest siódmym filmem Takeshiego Kitano, który wstrząsnął japońskim przemysłem filmowym za sprawą swojego wyjątkowego i nowatorskiego sposobu kręcenia filmów. Japońskie słowo 'hanabi', oznacza 'fajerwerki', które reżyser rozbija jednak na dwa człony, uzyskując dwuznaczność symbolizującą tematykę dzieła. HANA (kwiat), jest symbolem życia, zaś BI (ogień) oznacza strzał i staje się symbolem śmierci. Kwiaty pojawiają się zresztą w filmie kilkakrotnie, jak i obrazy z motywami kwiatowymi, namalowane przez samego Kitano, które tworzą niepowtarzalny świat w wyobraźni.

Z drugiej strony, odpychająca przemoc, będącą znakiem firmowym poprzednich filmów Kitano - Sonatine i Violent Cop - znajdujemy i tu jako środek dla uzyskania idealnej równowagi. Filmy Kitano znane są z oszczędności w dialogu. Hana - Bi nie stanowi tu wyjątku, przeciwnie, ilość wypowiadanych kwestii jest tu jeszcze skromniejsza, niż w jego poprzednich filmach.


KAWA I PAPIEROSY | COFFEE AND CIGARETTES
reż. Jim Jarmusch, USA 2003, 95'

TERMINY POKAZÓW:
poniedziałek, 25 sierpnia, godz. 21.00 (C)
wtorek, 26 sierpnia, godz. 19.00 (C)
środa, 27 sierpnia, godz. 20.15 (N)
czwartek, 28 sierpnia, godz. 17.00 (C)

Humorystyczna seria 11 czarno-białych miniatur, których bohaterowie, paląc papierosy i leniwie popijając kawę rozmawiają na przeróżne tematy i omawiają między innymi: możliwość użycia nikotyny jako środka owadobójczego, sposoby na przyrządzenie prawdziwej angielskiej herbaty, wynalazki Nikoli Tesli, przygody członków nieistniejącego zespołu rockowego o nazwie SQÜRL, Paryż w latach 20. i co tak naprawdę stało się z Elvisem Presleyem.

W filmie wystąpiła plejada gwiazd: m.in. Tom Waits, Bill Murray, Cate Blanchett, Iggy Pop, Roberto Benigni.

Pomysł filmu długo dojrzewał w głowie reżysera, Jima Jarmuscha, znakomitego autora takich filmów, jak Broken Flowers czy Ghost Dog: Droga samuraja. Początkowo w 1986 roku nakręcił dwie parominutowe etiudy pod tym samym tytułem, wzbogacone w 1993 roku o kolejną. Właśnie one stały się one podstawą do powstania pełnometrażowego filmu w 2004 roku. Dowcip sytuacyjny, połączony z dużą ilością zabawnych dialogów, tworzy niepowtarzalną atmosferę. Relacje między bohaterami zacieśniają się i ewoluują przy filiżance dobrej kawy i dymku z papierosa...

Czarno (kawa) biała (papierosy) konwencja filmu jest w pełni rozpoznawalną wizytówką Jima Jarmuscha.


NIEZNAJOMA | LA SCONOSCIUTA
reż. Giuseppe Tornatore, Włochy 2006, 118'

TERMINY POKAZÓW:
piątek, 22 sierpnia, godz. 20.15
(N)
sobota, 23 sierpnia, godz. 21.00 (C)
niedziela, 24 sierpnia, godz. 18.15 (N)
środa, 27 sierpnia, godz. 17.00 (C)

włoski kandydat do Oscara 2007

Nagrody Włoskiej Akademii Filmowej, David Di Donatello Awards 2007:
najlepszy film
najlepszy reżyser, najlepsza aktorka - Xenia Rappoport
najlepsze zdjęcia - Fabio Zamarion, najlepsza muzyka - Ennio Morricone

29 MFF w Moskwa 2007
nagroda dla najlepszego reżysera - Giuseppe Tornatore

Srebrne Taśmy (Nastri D'Argento) 2006 Nagrody Narodowego Związku Krytyków Włoskich (SNCCI)
nagroda w kategorii najlepszy film 2006 roku

Wielki powrót Giuseppe Tornatore, reżysera niezapomnianego Cinema Paradiso i Maleny.
Nieznajoma to zaskakujący thriller porównywany do najlepszych dokonań mistrza suspensu - Alfreda Hitchocka. 

Młoda kobieta z okien swojego domu obserwuje mieszkającą naprzeciwko rodzinę jubilerów. Sprawia wrażenie spokojnej i uległej osoby, jednak to tylko fasada, pod którą kryje się jej druga, niepokojąca twarz... Kobieta zdobywa pracę sprzątaczki w domu obserwowanej rodziny, zaczyna coraz bardziej przenikać do ich świata. Wykorzystując chwilowy kryzys w małżeństwie swoich chlebodawców, szybko zjednuje sobie przyjaźń ich córeczki. Wydaje się, że nic nie będzie w stanie powstrzymać jej planu...

Tornatore opisuje swój filmy w oryginalny sposób: Nieznajoma to mieszanina uczuć i tajemnicy, której treść ujawniała się mi krok po kroku w trakcie zdjęć...

Muzykę skomponował niedawno nagrodzony Oscarem za całokształt twóczości, Ennio Morricone. W głównych rolach występują Xenia Rappaport i Michele Placido.


PRZEŁAMUJĄC FALE | BREAKING THE WAVES
reż. Lars Von Trier, Norwegia/Holandia/Francja/Szwecja/Dania 1996, 159'

TERMINY POKAZÓW:
piątek, 22 sierpnia, godz. 17.15
(N)
sobota, 23 sierpnia, godz. 16.00
(C)
niedziela, 24 sierpnia, godz. 16.00
(C)
poniedziałek, 25 sierpnia, godz. 20.15
(N)


Grand Prix MFF w Cannes 1996

Cezary 1997- najlepszy film zagraniczny

Felix '96 dla najlepszego filmu i najlepszej aktorki

Oscary 1997 - nominacja: najlepsza aktorka - Emily Watson

Poruszająca opowieść duńskiego mistrza Larsa von Triera i jedno z najwybitniejszych dokonań europejskiego kina drugiej połowy lat 90. Przełamując fale można potraktować jako naturalistyczny dramat psychologiczny, religijną przypowieść o "świętej grzesznicy", romantyczną balladę osadzoną w scenerii surowych szkockich krajobrazów... Film Triera próbuje przełamać wszelkie konwencje i oczekiwania odbiorcze. Rzadko w kinie słychać równie oryginalne i osobiste głosy...  

Akcja filmu, ujęta w ramy ośmiu rozdziałów, których plastyczna oryginalność i uroda stanowią wartość samą w sobie, osadzona jest w surowych realiach rybackiej mieściny gdzieś na północy Szkocji. Bess (Emily Watson) wychodzi za mąż za 'obcego' - pracownika jednej z platform wiertniczych, który wkrótce, na skutek wypadku, zostaje sparaliżowany. Jan (Stellan Skarsgard) zwalnia żonę z przysięgi wierności. Oddawanie się kolejnym nieznajomym Bess traktuje jako ofiarę w intencji ozdrowienia męża.

Lars von Trier tak mówił o niezwykłej roli Emily Watson: byłem jej grą zafascynowany. Pamiętam, że podczas próbnych zdjęć była jedyną, która zaprezentowała się bez makijażu i boso. Przypominała mi trochę Jezusa i to mnie urzekło.


PUSTY DOM | BIN-JIP
reż. Kim Ki-duk, Korea Południowa/Japonia 2004, 88’

TERMINY POKAZÓW:
piątek, 22 sierpnia, godz. 21.00
(C)
sobota, 23 sierpnia, godz. 19.00
(C)
niedziela, 24 sierpnia, godz. 20.15
(N)
poniedziałek, 25 sierpnia, godz. 16.15
(N)


MFF w Wenecji 2004
nagroda FIPRESCI
Mały Złoty Lew

Wszyscy jesteśmy pustymi domami, czekającymi z niepokojem na kogoś, kto otworzy zamki i nas uwolni. Kim Ki-duk

Tae-suk jest bezdomny. Żyje w domach obcych ludzi, do których włamuje się pod nieobecność właścicieli. Jednak nigdy nic nie kradnie. Jest raczej jak duch - śpi w obcych łóżkach, korzysta z zawartości lodówki - zostawiając jak najmniej śladów swojej obecności. W ramach podziękowania za gościnę chłopak robi pranie i porządki, dokonuje drobnych napraw. Pewnego dnia Tae-suk włamuje się do mieszkania, które nie jest puste. Jest w nim pewna kobieta... 
 
Błyskotliwy film Kim Ki-duka (Wiosna, lato, jesień, zima... i wiosna oraz Time) zbudowany jest na symbolach i niedopowiedzeniach. W filmie nie pada niemal ani jedno słowo, a mimo to trzyma on widza w napięciu od początku do końca. Czułą, medytacyjną, powolutku się rozwijającą "love story" można porównać do metafizycznego poematu.


SPRAGNIENI MIŁOŚCI | IN THE MOOD FOR LOVE
reż. Wong Kar-Wai, Francja/Hongkong/Tajwan 2000, 98’

TERMINY POKAZÓW:
piątek, 22 sierpnia, godz. 19.15
(C)
sobota, 23 sierpnia, godz. 20.15 (N)

wtorek, 26 sierpnia, godz. 18.15 (N)
czwartek, 28 sierpnia, godz. 18.15 (N)

MFF w Cannes 2000
najlepszy aktor - Tony Leung
Grand Prix za wyjątkowe osiągnięcia techniczne

Europejskie Nagrody Filmowe 2000 - Screen International Award

Cezary 2001 - najlepszy film zagraniczny

Znakomity film Wong Kar-Waia, twórcy Chungking Express i 2046.

Hongkong 1962. Para głównych bohaterów wynajmuje mieszkanie w tej samej kamienicy. Oboje czują się osamotnieni, ponieważ ich współmałżonkowie są ciągle nieobecni. Zaczynają spędzać ze sobą coraz więcej czasu...

Spragnieni miłości to zmysłowa opowieść o niespełnionym uczuciu i pożądaniu, którego nie można zaspokoić. Reżyser ledwo sugeruje, że między bohaterami rodzi się namiętność. Film pełen jest subtelnych niedomówień. Widz sam dopowiada sobie historię.

Nie ma tu dosłowności, są tylko przelotne spojrzenia, dotyk dłoni, niewypowiedziane pragnienia.

W Spragnionych miłości pobrzmiewa romantyczny fatalizm. Reżyser opowiada o niezrealizowanych marzeniach i zaprzepaszczonych szansach.

Ten najbardziej poetycki i zmysłowy ze wszystkich filmów Wong Kar-Wai'a urzeka nastrojowymi zdjęciami i sentymentalną muzyką. Kar-Wai odchodzi w Spragnionych miłości od estetyki charakterystycznej dla jego poprzednich filmów. Malarsko zakomponowanie kadry potęgują hipnotyczny rytm narracji. Akcja Spragnionych miłości rozgrywa się w latach sześćdziesiątych, podobnie jak w Days of Being Wild z 1990 roku. Kar-Wai powrócił do tych lat, ponieważ ma do nich sentyment. Jak sam tłumaczy - pragnął pokazać Hongkong, który pamięta z dzieciństwa. Próbował oddać atmosferę miasta i tamtej epoki, przywołać czasy, które już nie wrócą.

Spragnieni miłości byli najlepiej przyjętym obrazem na festiwalu w Cannes w 2000 roku. W rankingu krytyków film został oceniony najwyżej, mimo że pokazano go ostatniego dnia festiwalu. Recenzenci we Francji i Wielkiej Brytanii przyjęli Spragnionych miłości z entuzjazmem, a publiczność gremialnie ruszyła do kin ( we Francji film zobaczyło dotychczas (ponad 800 tysięcy widzów).

W głównych rolach występuje jeden z największych azjatyckich aktorskich duetów: Maggie Cheung i Tony Leung.


TAM, GDZIE ROSNĄ POZIOMKI | SMULTRONSTÄLLET
reż. Ingmar Bergman, Szwecja 1957, 91' 

TERMINY POKAZÓW:
sobota, 23 sierpnia, godz. 18.30 (N)

wtorek, 26 sierpnia, godz. 21.00 (C)
środa, 27 sierpnia, godz. 19.15 (C)
czwartek, 28 sierpnia, godz. 20.15
(N)


Złoty Niedźwiedź i nagroda FIPRESCI dla Victora Sjöströma na MFF w Berlinie w 1958 r., Złoty Glob dla najlepszego filmu obcojęzycznego w 1960 r., Nagroda Włoskiej Krytyki Filmowej na MFF w Wenecji w 1958 r., nominacja do Oscara za najlepszy scenariusz w 1960 r.

Tam, gdzie rosną poziomki
to niezwykle subtelne i osobiste studium przemijania zrealizowane przez zaledwie 37-letniego reżysera.

80-letni profesor Borga jedzie z synową ze Sztokholmu do Lund na obchody swego jubileuszu naukowego. Podróż staje się dla niego wędrówką przez obszary pamięci, refleksją nad życiem i stosunkami z ludźmi. Bohater przywołuje we wspomnieniach swoją pierwszą niespełnioną miłość, nieudane małżeństwo, trudne ojcostwo. Bliskość śmierci sprawia, że Borg uświadamia sobie, iż apodyktycznością, chłodem i obojętnością odgrodził się murem od innych, skazał się na rozpaczliwą samotność. Czy w trakcie podróży dostąpi symbolicznego oczyszczenia?

W postać profesora Borga wcielił się legendarny reżyser, mentor i twórca słynnej szkoły szwedzkiej, Victor Sjöström, i jak mówi sam Bergman „zawładnął (...) tekstem - przerobił go na swoją modłę, włożył weń własne doświadczenia: udrękę, mizantropię, wyobcowanie, brutalność, smutek, strach, samotność, chłód, ciepło, szorstkość i chandrę.”


UKRYTE PRAGNIENIA | STEALING BEAUTY
reż. Bernardo Bertolucci, Włochy/Francja/Wlk. Brytania1996, 114'

TERMINY POKAZÓW:
niedziela, 24 sierpnia, godz. 19.00 (C)
wtorek, 26 sierpnia, godz. 17.00 (C)
środa, 27 sierpnia, godz. 16.15 (N)
czwartek, 28 sierpnia, godz. 21.00
(C)


Dzieło jednego z najważniejszych włoskich filmowców, Bernardo Bertolucciego, którym powrócił do swoich rodzinnych stron. Kameralny film, przesycony nostalgią i unikalną atmosferą pełnej życia włoskiej prowincji. Opowieść o erotycznej inicjacji, a zarazem intymna pochwała niewinności.

19-letnia Lucy przyjeżdża z Ameryki do Toskanii, by spędzić lato u przyjaciół rodziny; swoistej bohemy artystycznej. Jej matka, znana poetka, popełniła niedawno samobójstwo. Lucy pragnie dowiedzieć się, kto jest jej prawdziwym ojcem i marzy o tym, by odnaleźć swoją pierwszą miłość.
 
W roli Lucy Harmon wystąpiła Liv Tyler, córka Steven Tylera - wokalisty grupy Aerosmith. Rolą w tym filmie zapoczątkowała swoją aktorską karierę. Na ekranie towarzyszy jej Jeremy Irons, Joseph Fiennes, Jason Flemyng i Rachel Weisz.


W STRONĘ MORZA | MAR ADENTRO
reż. Alejandro Amenábar, Hiszpania 2004, 125'

TERMINY POKAZÓW:
piątek, 22 sierpnia, godz. 17.00
(C)
sobota, 23 sierpnia, godz. 16.15
(N)
niedziela, 24 sierpnia, godz. 21.00
(C)
poniedziałek, 25 sierpnia, godz. 18.00
(N)


MFF w Wenecji 2004
Grand Special Jury Prize
, najlepszy aktor - Javier Bardem

Oscary 2004 - najlepszy film obcojęzyczny

Europejskie Nagrody Filmowe 2004
najlepszy reżyser, najlepszy aktor - Javier Bardem


Złote Globy 2005 - najlepszy film obcojęzyczny 

14 Hiszpańskich Nagród Filmowych Goya, m.in.: dla najlepszego filmu, reżysera, aktora pierwszoplanowego, aktorki pierwszoplanowej - Lola Dueñas, za najlepszy scenariusz i najlepszą ścieżkę dźwiękową 

W stronę morza
opowiada opartą na faktach historię Ramóna Sampedro (Javier Bardem), który kochał życie, jednak przez 30 lat walczył o... śmierć.

Ramón Sampedro, były marynarz, od 30 lat jest sparaliżowany i przykuty do łóżka. Jego jedynym obrazem świata jest morze widziane z okna sypialni. Morze przynosi mu wspomnienie wolności oraz wypadku, który odebrał mu szansę na szczęśliwe życie. Mimo że otoczony miłością rodziny, marzy wyłącznie o doprowadzeniu swojego życia do godnego końca. Sądy kolejnych instancji odrzucają jednak prośby Ramóna o legalną eutanazję.

Świat Ramóna zmienia się pod wpływem dwóch kobiet: Julii, prawnik, która prowadzi jego sprawę, oraz sąsiadki Rosy. Obie kobiety fascynuje osobowość Ramóna. Dzięki niemu zmienia się ich świat wartości. Ramón wie, że tylko ta, która darzy go prawdziwą miłością pomoże mu przejść "na tamtą stronę".

W stronę morza to piękna opowieść o człowieku, który z miłości do życia postanowił umrzeć.


ŻYWOT BRIANA | MONTY PYTHON'S LIVE OF BRIAN
reż. Terry Jones, Wlk. Brytania 1979, 94'

TERMINY POKAZÓW:
poniedziałek, 25 sierpnia, godz. 19.00 (C)

wtorek, 26 sierpnia, godz. 16.15 (N)
środa, 27 sierpnia, godz. 18.15 (N)
czwartek, 28 sierpnia, godz. 19.00 (C)

Legendarny film jeszcze bardziej legendarnej grupy Monty Pythona. Brawurowa kpina słynnego zespołu komików Monty Pythona z hollywoodzkich widowisk biblijnych i wszelkich religijnych i politycznych fanatyzmów, zwieńczona słynnym finałem.

Judea, rok 33 naszej ery. Skromny Brian Cohen (Chapman) zostaje omyłkowo wzięty za religijnego przywódcę i proroka. W dodatku wplątuje się w walkę pomiędzy Rzymianami a Narodowym Frontem Wyzwolenia Judei kierowanym przez Rega (Cleese), co pociąga za sobą daleko idące konsekwencje... Brawurowa kpina słynnego zespołu komików Monty Pythona z hollywoodzkich widowisk biblijnych i wszelkich religijnych i politycznych fanatyzmów, zwieńczona słynnym finałem.

Film wywołał prawdziwy skandal. Twórców oskarżano o bluźnierstwo i profanację. Kontrowersyjne przyjęcie filmu wynikało z nieporozumienia. Zarzucano Pythonom, ze nakręcili parodię Nowego Testamentu. Nie pomogło umieszczenie w filmie postaci Chrystusa ukazanego wcale nie parodystycznie. Kamieniem obrazy stała się scena ukrzyżowania. Nie chciano pamiętać, że krzyżowanie było pospolitym w owych czasach sposobem egzekucji. Ostrze satyry w Żywocie Briana skierowane było przeciw fanatyzmowi, dogmatyzmowi i nietolerancji.

Prezentowana wersja jest nowa, ze zregenerowanym obrazem i dźwiękiem.

Filmy prezentowane w ramach przeglądu LETNIE TANIE KINOBRANIE.

ZAPRASZAMY!


BILETY na wszystkie filmy TYLKO 5 ZŁ!
 


Patronat medialny:
Gazeta Wyborcza Independent.pl RMF Classic Stopklatka.pl Pora.pl Cracow-Life,com

Bookmark and Share