kpb

Letnie Tanie Kinobranie: Dzikość serca i inne namiętności

LETNIE TANIE KINOBRANIE



TYDZIEŃ 4 
25 - 31 LIPCA:
DZIKOŚĆ SERCA I INNE NAMIĘTNOŚCI


W programie (w kolejności alfabetycznej):

(N) - Sala Niebieska

(C) - Sala Czerwona


ATAME! - ZWIĄŻ MNIE | ÁTAME
reż. Pedro Almodóvar, Hiszpania 1990, 111’

TERMINY POKAZÓW:
poniedziałek, 28 lipca, godz. 15.00 (C)
środa, 30 lipca, godz. 19.15 (C)
czwartek, 31 lipca, godz. 16.00 (N)


Jeden z pierwszych, głośnych filmów znakomitego hiszpańskiego reżysera, Pedro Almodovara (Volver, Złe wychowanie, Porozmawiaj z nią). W głównych rolach późniejsze gwiazdy kina, Antonio Banderas i Victoria Abril.

Niezwykle zabawny i perwersyjny zarazem film, który stanowi zwieńczenie oryginalnej twórczości Pedro Almodovara z pierwszego okresu jego twórczości.

Ricky (Antonio Banderas) wychodzi ze szpitala dla umysłowo chorych. Pierwsze swoje kroki kieruje do byłej kochanki, gwiazdki kina porno, Mariny (Victoria Abril). Dziewczyna nie wykazuje jednak zainteresowania kontynuowaniem dawno zakończonej znajomości. Ricky nie może pogodzić się z porażką. Obsesyjnie zaczyna wymyślać sposoby odzyskania Mariny i jej uczuć. Zdesperowany, nachodzi ją w domu. Gdy ta nie chce go wpuścić do środka - ogłusza ją uderzeniem w głowę. Nieprzytomną zaciąga do sypialni i przywiązuje do łóżka. Dziewczyna staje się więźniem we własnym domu.


BABEL | BABEL
reż. Alejandro González Iñárritu, USA 2006, 142'

TERMINY POKAZÓW:
poniedziałek, 28 lipca, godz. 21.15 (C)
wtorek, 29 lipca, godz. 15.00 (C)
środa, 30 lipca, godz. 22.00 (N)


Cannes 2006

nagroda dla najlepszego reżysera -
Alejandro González Iñárritu
Nagroda Jury Ekumenicznego

Oscary 2007
najlepsza muzyka -
Gustavo Santaolalla
5 nominacji w kategoriach: najlepszy film, najlepszy reżyser, najlepszy scenariusz oryginalny - Guillermo Arriaga, najlepsza aktorka drugoplanowa - Adriana Barraza, najlepsza aktorka drugoplanowa - Rinko Kikuchi, najlepszy montaż

Złoty Glob 2007 - najlepszy film, dramat
6 nominacji do Złotych Globów w kategoriach: najlepszy reżyser, najlepszy scenariusz, najlepsza aktorka drugoplanowa - Adriana Barraza, najlepsza aktorka drugoplanowa - Rinko Kikuchi, najlepszy aktor drugoplanowy - Brad Pitt, najlepsza muzyka


Znakomicie przyjęty przez publiczność dramat Alejandro Gonzáleza Iñárritu. Babel zwieńcza trylogię zapoczątkowanej filmami Amores Perros i 21 gramów.

Na pustyni dwóch marokańskich chłopców pilnuje należącego do ich rodziny stada kozłów. Postanawiają wypróbować należącą do nich broń. Wystrzelona kula nieoczekiwanie sprowokuje niekontrolowaną lawinę zdarzeń.

W jednej chwili zderzają się ze sobą losy czterech rodzin, zamieszkujących trzy odmienne kontynenty: amerykańskiego małżeństwa na wakacjach, głuchej i zbuntowanej japońskiej nastolatki oraz meksykańskiej niańki, bez zezwolenia przemycającej parę amerykańskich dzieci za granicę. Żadna z tych osób nigdy się nie spotka, pomimo więzi, która ich niespodziewanie połączy.

Iñárritu zaangażował do filmu gwiazdy kina światowego: Cate Blanchett, Brada Pitta oraz Gaela Garcíę Bernala.

Alejandro González Iñárritu o swoim filmie: Mówiąc Babel myślimy o wieży, którą zbudowali ludzie, pragnąc osiągnąć granice niebios i zrównać się z bogami. I wówczas Bóg w gniewie poplątał im języki. Z tego powodu mówimy w tak odmienny sposób. Według mnie nie na tym polega problem. Językowe granice można przełamać bardzo łatwo. Problem stanowią idee i uprzedzenia, które oddzielają nas od siebie nawzajem. O tym opowiada mój film. Chciałem, żeby mówił w tym samym czasie o tym, co nas dzieli i o tym, co nas łączy. Uważam, że to jest kluczowy element. Co sprawia, że mimo dzielących nas różnic jesteśmy mieszkańcami tego samego świata? W swoim filmie chciałem przede wszystkim uwypuklić łączące nas podobieństwa i mam nadzieję, że mój film dobrze je wyraża.

Ekipa filmowa Babel składa się ze stałych współpracowników Iñárritu: operatora Rodrigo Prieto (poza tym autora zdjęć do m.in.: Tajemnic Brokeback Mountain, Fridy i 25-tej godziny) i kompozytora Gustavo Santaolallę (także: Tajemnice Brokeback Mountain i Dzienniki motocyklowe).


DZIKOŚĆ SERCA | WILD AT HEART
reż. David Lynch, USA 1990, 124’

TERMINY POKAZÓW:
piątek, 25 lipca, godz. 15.00 (C)
sobota, 26 lipca, godz. 19.00 (C)
niedziela, 27 lipca, godz. 16.00 (N)


MFF w Cannes 1990
Złota Palma

Zdumiewające połączenie czarnego kryminału, romansu, filmu drogi oraz motywów z Czarnoksiężnika z Oz w metafizyczną, mroczną popkulturową baśń. Autorem tej wyjątkowej gatunkowej mieszanki jest David Lynch.

Młody zabójca Sailor i zakochana w nim Lula, naznaczona straszliwymi przeżyciami z dzieciństwa, jadą z Północnej Karoliny do Kalifornii. Ścigają ich mordercy nasłani przez matkę Luli, która pragnie śmierci Sailora. Po drodze spotykają ludzi przerażających - zbrodniarzy, psychopatów, dewiantów. Wizja szalonej odysei wypełnia się obrazami mordów, krwi i seksu.

W rolach Sailora i Luli - Nicolas Cage i Laura Dern.

Pierwszy wielki film lat 90.: objawienie - zapewniał czytelników niemiecki tygodnik Die Zeit. Wyznawcy tego poglądu podkreślają, że film jest zjadliwym spojrzeniem na podszyte fałszem amerykańskie fantazmy i mity. Nie ma tu postaci lub zdarzeń wziętych z życia; wszystko jest zaczerpnięte z amerykańskich snów, wyobrażeń, mediów, filmów. Współczesna krwawa baśń jest w istocie wyrazem chorobliwej atmosfery przenikającej amerykańskie życie, gdzie pod uładzoną powierzchnią kryje się otchłań okrucieństwa i przemocy. Wacław Świeżyński, Gazeta Wyborcza


EUFORIA | EYFORIYA
reż. Ivan Vyrypayev, Rosja 2006, 74'

TERMINY POKAZÓW:
piątek, 25 lipca, godz. 17.00 (C)
sobota, 26 lipca, godz. 16.00 (N)
niedziela, 27 lipca, godz. 17.45 (C)


Grand Prix na Warszawskim Międzynarodowym Festiwalu Filmowym 2006

Euforia
- zdobywca Grand Prix na ostatnim Warszawskim Festiwalu Filmowym - to historia miłości, która przychodzi znienacka, rozpala zmysły i wprawia w stan euforii.

Film z zapierającymi dech zdjęciami, zrealizowanymi na otwartym stepie nad Donem to filmowy debiut rosyjskiego reżysera teatralnego Iwana Wirypajewa.

Nieoczekiwana namiętność splata losy żyjących wśród stepów ludzi. Zamkniętą w sobie, małomówną Werę, która wraz z mężem Walerym i maleńką córeczką mieszka w samotnym domu na środku bezkresnego stepu oraz Pavla, dzikiego i nieposkromionego budowniczego pływających po Donie łodzi. Uczucie, którego doświadczają to miłość niespodziewana i wprawiająca oboje w oszołomienie. Wychowani w ciągnącej się po horyzont krainie traw, w otoczeniu dzikiej przyrody, są niejako jej częścią i zawsze będą postępować zgodnie z odwiecznymi prawami natury. Zanurzają się w namiętności jak w bezkresnym stepie. Jednak zazdrosny małżonek Wery zrobi wszystko, aby rozdzielić kochanków. Rozterkom tego miłosnego trójkąta przygląda się niczym niezmącona rzeka Don, milczący świadek ich namiętności.

Swoją opowieść rosyjski reżyser snuje stosując minimalne środki wyrazu oraz zdawkowe dialogi. Wieki wpływ na nastrój jego filmu mają przepiękne zdjęcia bezkresnych przestrzeni, pokrytych nitkami krzyżujących się piaszczystych dróg.


MILLION DOLLAR HOTEL | THE MILLION DOLLAR HOTEL
reż. Wim Wenders, Niemcy/Wlk. Brytania/USA 2000, 122’

TERMINY POKAZÓW:
poniedziałek, 28 lipca, godz. 19.10 (C)
wtorek, 29 lipca, godz. 15.45 (N)
czwartek, 31 lipca, godz. 15.00 (C)


MFF w Berlinie 2000
Srebrny Niedźwiedź - Nagroda Jury

Słynny film Wima Wendersa (Paris Texas, Niebo nad Berlinem) z niezwykłą ścieżką dźwiękową U2.

Grupa nietypowych wyrzutków społecznych oraz ludzi nieprzystosowanych do życia w realnym świecie mieszka w centrum Los Angeles, podłym miejscu zwanym Million Dollar Hotel. Ich historia widziana jest oczami Tom Toma (Jeremy Davis), młodego, nieco zdziecinniałego mężczyzny. Tom Tom zakochuje się w Eloise (Milla Jovovich), upadłym aniele ulicy. W miarę jak ich związek rozkwita, Million Dollar Hotel staje się sceną policyjnego dochodzenia.

Jeden z mieszkańców hotelu, sympatyczny narkoman Izzy, kończy swoje życie w dość przerażający sposób - spada z dachu ... a może zostaje z niego zepchnięty? Podczas prowadzonego śledztwa okazuje się, że był on synem potentata mediów i multimilionera. Wszyscy mieszkańcy M.D.H. stają się podejrzanymi. Dochodzenie prowadzone jest przez nieugiętego agenta FBI, detektywa Skinnera (Mel Gibson). W miarę postępowania śledztwa Skinnera, granice między samobójstwem a morderstwem, rozsądkiem a szaleństwem znacznie się zacierają.

Million Dollar Hotel umieszczony jest w poetyckiej rzeczywistości śródmieścia Los Angeles, gdzie zaciera się granica między rzeczywistością a fikcją.


PACHNIDŁO | PERFUME: THE STORY OF A MURDERER
reż. Tom Tykwer, Francja/Hiszpania/Niemcy 2006, 141'

TERMINY POKAZÓW:
piątek, 25 lipca, godz. 18.30 (C)
sobota, 26 lipca, godz. 21.15 (C)
niedziela, 27 lipca, godz. 22.00 (N)


Europejskie Nagrody Filmowe 2007
najlepsze zdjęcia - Frank Griebe, Prix d'Excellence - wyróżnienie za scenografię filmu

Niemieckie Nagrody Filmowe 2007
najlepszy film - wyróżnienie, najlepsze zdjęcia, najlepszy montaż, najlepsze kostiumy, najlepsza scenografia, najlepszy dźwięk

Ekranizacja bestsellerowej powieści Patricka Süskinda, której reżyserię powierzono jednemu z najciekawszych europejskich reżyserów młodego pokolenia - Tomowi Tykwerowi, znanemu z takich filmów, jak Biegnij Lola, biegnij, czy Niebo.

Pachnidło to największa europejska produkcja roku 2006 (budżet filmu oscylował w granicach 50 mln. euro).

W główną rolę, Jean-Baptiste Grenouille'a, seryjnego mordercy, który posiada dar niezwykłego węchu i zabija młode kobiety, by stworzyć idealny zapach wcielił się debiutant Ben Whishaw. Partnerują mu między innymi Dustin Hoffman, Alan Rickman oraz Rachel Hurd-Wood.

Adaptację słynnej powieści Patricka Suskinda planowali swego czasu m.in. Stanley Kubrick, Ridley Scott i Tim Burton. Autor cały czas nie wyrażał zgody. Powieść wydawała się nieprzekładalna na język filmu.

Ostatecznie Suskind zgodził się na adaptację, kiedy swoją wizję filmu przedstawił mu Tom Tykwer. Choć o rolę mordercy obdarzonego genialnym węchem zabiegali zarówno Johnny Depp, jak i Leonardo DiCaprio, reżyser poszukiwał do głównej roli debiutanta, którego twarz nie kojarzyłaby się z hollywoodzkimi produkcjami. Ostatecznie jego wybór padł na Whishawa, który zasłynął z roli Hamleta w londyńskim teatrze Old Vic.


PULP FICTION | PULP FICTION
reż. Quentin Tarantino, USA 1994, 154’

TERMINY POKAZÓW:
piątek, 25 lipca, godz. 21.15 (C)
sobota, 26 lipca, godz. 22.00 (N)
niedziela, 27 lipca, godz. 15.00 (C)


MFF w Cannes 1994
Złota Palma


Film, który przyciągnął do kin miliony widzów, a Quentinowi Tarantino przyniósł status geniusza pastiszu i autora arcydzieła, które zmieniło oblicze kina.

Płatni mordercy, Jules (Samuel L.Jackson) i Vincent (John Travolta), dostają zlecenie, by odzyskać z rąk przypadkowych rabusiów tajemniczą walizkę bossa mafii. Niedość tego, Vincent dostaje kolejną robotę - na czas nieobecności gangstera w mieście, ma zaopiekować się jego poszukującą wrażeń żoną Mią (Uma Thurman).

Vincent i Jules niespodziewanie wpadają po uszy, gdy przypadkowo zabijają zakładnika. Kłopoty ma też podupadły bokser (Bruce Willis), który otrzymał dużą sumę za przegranie swojej walki. Walkę jednak wygrywa, a Los Angeles staje się od tej chwili dla niego za małe. Specjaliści od mokrej roboty będą mieli co robić…

Film Tarantino został uznany za rewelację zarówno przez widzów jak i krytyków, zgarnął również wiele najbardziej prestiżowych nagród filmowych łącznie z Oscarem za najlepszy scenariusz i Złotą Palmą, budując z dnia na dzień potęgę wytwórni Miramax i renomę nazwiska Tarantino. Pulp Fiction to jeden z najczęściej cytowanych filmów, a powiedzonka jego bohaterów weszły do codziennego języka. Historię kina można podzielić na okres przed Pulp Fiction i wszystko, co było po.


ROSARIO TIJERAS | ROSARIO TIJERAS
reż. Emilio Maillé, Kolumbia/Meksyk/Brazylia/Hiszpania 2005, 126'

TERMINY POKAZÓW:
poniedziałek, 28 lipca, godz. 15.45 (N)
środa, 30 lipca, godz. 17.05 (C)
czwartek, 31 lipca, godz. 21.15 (C)


Nominacja do nagrody Goya 2005
najlepszy film hiszpańskojęzyczny

Zwycięzca 7. Festiwalu Filmów Latynoamerykańskich

Wybuchowa ekranizacja książki Jorge Franco Ramosa, która zyskała status kultowej wśród młodzieży w całej Ameryce Łacińskiej. Książka została wydana w 2005 roku przez wydawnictwo Czarne. 

Rosario Tijeras jest piękna i inteligentna, mogłaby wieść szczęśliwe życie, ale mieszka w slumsach Medellin, gdzie przemoc jest na porządku dziennym. Kiedy nie jest w stanie znosić dłużej swojego tragicznego losu, postanawia odpłacić światu w jedyny sposób jaki zna - zostaje zabójczynią. Choć zdaje sobie sprawę, że przemocą nie naprawi niczyich krzywd, jej natura jest silniejsza niż rozsądek.

Film został znakomicie przyjęty w Ameryce Łacińskiej, gdzie stał się największym przebojem lata 2005 roku.

Zobaczcie koniecznie Rosario Tijeras. Tylko nie dajcie się jej pocałować.


SCOOP - GORĄCY TEMAT | SCOOP
reż. Woody Allen, USA/Wlk. Brytania 2006, 96'

TERMINY POKAZÓW:
wtorek, 29 lipca, godz. 17.30 (C)
środa, 30 lipca, godz. 16.00 (N)
czwartek, 31 lipca, godz. 19.30 (C)


Filmami Wszystko gra i Życie i cała reszta, Woody Allen potwierdził swój powrót do wielkiej formy. Scoop - Gorący temat to błyskotliwa komedia, nakręcona w Londynie przy udziale plejady znakomitych aktorów.

Scoop - Gorący temat to ekscentryczna komedia kryminalna w najlepszym Allenowskim stylu!

Energiczna studentka Sondra (Scarlett Johansson), gapowaty magik Sid (Woody Allen) i czarujący arystokrata Peter (Hugh Jackaman). Ich drogi splatają się za sprawą ducha dziennikarza (Ian McShane) próbującego zza grobu rozwiązać sprawę zagadkowych morderstw w Londynie. Gdy Sondra zakochuje się w przedmiocie swojego śledztwa, wszystko staje się jeszcze bardziej skomplikowane…

W głównych rolach występują Scarlett Johansson (Między słowami, Wszystko gra, Dziewczyna z perłą), Hugh Jackman (Prestiż, Źródło) i sam Woody Allen!

Scoop - Gorący temat jest filmem błyskotliwym, piekielnie inteligentnym i pełnym celnych żartów! Peter Hammond, Maxim


ŚWIĘTA RODZINA | LA SAGRADA FAMILIA
reż. Sebastián Campos, Chile 2005, 99'

TERMINY POKAZÓW:
piątek, 25 lipca, godz. 16.00 (N)
sobota, 26 lipca, godz. 17.15 (C)
niedziela, 27 lipca, godz. 19.15 (C)


Grand Prix MFF ERA NOWE HORYZONTY - Wrocław 2006

Festiwal Latynoamerykański w Tuluzie 2006
nagroda dla najlepszego filmu, nagroda FIPRESCI

MFF w Austin 2006 - specjalne wyróżnienie dla debiutanta 

Festiwal Latynoamerykański w Lleida 2006 - specjalne wyróżnienie


Dobrze sytuowana chilijska rodzina spędza Wielkanoc w swoim domu nad morzem. Apodyktyczny ojciec, wzięty architekt, trwa w odwiecznym konflikcie z synem Marco, studentem architektury. Za sprawą dawno oczekiwanej wizyty narzeczonej syna Sonii, rodzinne napięcia dochodzą do głosu. Dziewczyna burzy resztki rodzinnego spokoju swoją żywiołową osobowością. Jest zawodową aktorką i wplątuje obu mężczyzn w przewrotną grę, w której niemałą rolę odgrywają przywiezione przez Sonię "rozrywkowe" narkotyki. Zbieg okoliczności powoduje, że matka zmuszona jest wyjechać. Podczas jej nieobecności pozbawiona równowagi rodzina pogrąża się w chaosie. Marco postanawia zemścić się na ojcu za lata upokorzeń i odkrywa, że miłość której poszukiwał daleko, od lat była na wyciągnięcie ręki.

Święta rodzina to wspaniały przykład filmowej improwizacji. Sebastian Campos nagrał w ciągu zaledwie kilku dni siedemdziesiąt godzin zdjęć, z których przez następne siedem miesięcy komponował swoją opowieść. Aktorzy improwizowali godzinami przy włączonej kamerze sceny, w których równie wielką rolę jak wskazówki reżysera, odgrywały ich osobiste doświadczenia życiowe i wzajemne prywatne relacje. W połączeniu z surową estetyką paradokumentalną powstał film opowiadający szczerze, aż do bólu, o konfliktach, które obecne są w każdej rodzinie. To przede wszystkim ten uniwersalny wymiar filmu zapewnił Świętej rodzinie międzynarodowy rozgłos.


TAJEMNICA BROKEBACK MOUNTAIN | BROKEBACK MOUNTAIN
reż. Ang Lee, USA 2005, 134'

TERMINY POKAZÓW:
poniedziałek, 28 lipca, godz. 22.00 (N)
wtorek, 29 lipca, godz. 21.15 (C)
czwartek, 31 lipca, godz. 17.05 (C)


62. Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Wenecji
Złoty Lew

Oscary 2006:
najlepszy reżyser - Ang Lee, najlepsza muzyka - Gustavo Santaolalla, najlepszy scenariusz adaptowany - Larry McMurtry, Diana Ossana

Złote Globy 2006:
najlepszy film, najlepszy reżyser - Ang Lee, najlepszy scenariusz adaptowany - Larry McMurtry, Diana Ossana

Rok 1963. Za kilka miesięcy zamordowany zostanie John F. Kennedy, wojna w Wietnamie trwa, jest początek ery hippisów i terrorystów. Toczy się historia świata. Ale nic z tego nie przedostaje się na ekran, bo Ang Lee przenosi nas do Wyoming, gdzie codzienność wypełniają stada owiec, konie, kowbojskie kapelusze i rodeo. W prowincjonalnym konserwatywnym środowisku nie ma miejsca na uczucie, jakie rodzi się między bohaterami.

Przejmująca historia o miłości, samotności, odwiecznym konflikcie pomiędzy niemożliwą do opanowania namiętnością a otoczeniem.

W głównych rolach występują Heath Ledger i Jake Gyllenhaal.


TRZY POGRZEBY MELQUIADESA ESTRADY | THE THREE BURIALS OF MELQUIADES ESTRADA
reż. Tommy Lee Jones, USA/Francja 2005, 121'

TERMINY POKAZÓW:
poniedziałek, 28 lipca, godz. 17.00 (C)
wtorek, 29 lipca, godz. 22.00 (N)
środa, 30 lipca, godz. 21.15 (C)


Festiwal Filmowy w Cannes 2005
najlepsza rola męska - Tommy Lee Jones
najlepszy scenariusz - Guillermo Arriaga

Reżyserski debiut Tommy'ego Lee Jonesa (który występuje także w głównej roli) nakręcony w oparciu o scenariusz Guillermo Ariagi, stałego scenarzysty Alejandro Gonzáleza Iñárritu. Trzy pogrzeby Melquiadesa Estrady to rozgrywająca się współcześnie westernowa opowieść o zemście, odważnie łącząca ironię z powagą.

Zwłoki meksykańskiego nielegalnego imigranta Melquiadesa Estrady (Julio Cesar Cedillo) odnaleziono w płytkim grobie na teksańskim pustkowiu. Lokalne władze, nie próbując nawet rozwiązać zagadki morderstwa, przenoszą zwłoki do grobu komunalnego. Jedynym, który nie godzi się z tym stanem rzeczy, jest Pete Perkins (Tommy Lee Jones), przyjaciel Melquiadesa, który postanawia na własną rękę wytropić zabójcę.

Ponury i małomówny Pete wydaje się jedyną ostoją moralnej czystości i wielkiego serca pośród okolicznych mieszkańców. Porywa mordercę, Mike’a - strażnika granicznego (Barry Pepper) i zmusza go do wspólnego transportowania trupa przez pustkowia Teksasu i Meksyku, aby pochować przyjaciela w jego wymarzonym raju na ziemi.

Podróż, której ukoronowaniem jest trzeci pogrzeb Melquiadesa, obfituje w niebezpieczeństwa i momenty załamania, ale to nie zraża Pete’a, który pragnie zrealizować obietnicę złożoną przyjacielowi, a zabójcę zmusić do odkupienia win.


VOLVER | VOLVER
reż. Pedro Almodóvar, Hiszpania 2006, 121’

TERMINY POKAZÓW:
piątek, 25 lipca, godz. 22.00 (N)
sobota, 26 lipca, godz. 15.00 (C)
niedziela, 27 lipca, godz. 21.15 (C)


MFF Cannes 2006
najlepsza aktorka: ex-aequo - Penelopa Cruz, Carmen Maura, Yohana Cobo, Blanca Portillo, Chus Lampreave
najlepszy scenariusz: Pedro Almodóvar
najlepszy film według krytyków

Europejskie Nagrody Filmowe 2006:
najlepszy europejski reżyser 2006
- Pedro Almodóvar 
najlepsza europejska aktorka 2006 - Penelope Cruz 
najlepszy europejski operator 2006 - Jose Luis Alcaine 
najlepszy europejski kompozytor 2006 - Alberto Iglesias
film nagrodzono także Nagrodą Publiczności

Oscary i Złote Globy 2007 - nominacje
najlepsza aktorka pierwszoplanowa -
Penelope Cruz

Najnowszy film Pedro Almodóvara. Jest to zwariowana komedia, która w żartobliwy sposób opowiada o sprawach bardzo poważnych. Almódovar, po wysublimowanym Porozmawiaj z nią i prowokacyjnym Złym wychowaniu, wraca do korzeni. Zapełnia swój świat silnymi kobietami, galerią dziwacznych postaci, zawiłymi ludzkimi losami i niezwykłymi namiętnościami - wszystko to w rytmie ognistego tanga Volver.

Raimunda jest piękną kobietą, której życie nie ułożyło się tak, jak wyobrażała to sobie w dzieciństwie. Wyjechała z rodzinnej La Manchy do Madrytu, ale tu zmuszona jest mieszkać w nędznej dzielnicy zaludnionej głównie przez emigrantów. Od rana do późnej nocy pracuje dorywczo jako sprzątaczka, a w domu musi znosić swojego nieczułego męża - wałkonia.

Bohaterkę poznajemy, kiedy z 13-letnią córką - Paulą i starszą siostrą - Sole stoi nad grobem rodziców, którzy zmarli razem w tajemniczym pożarze kilka lat temu. Kobiety idą odwiedzić swoją starą ciotkę, jedyną rodzinę pozostałą w La Manchy. Staruszka wydaje się kompletnie niedołężna, ale według relacji sąsiadów doskonale radzi sobie z codziennym życiem.

Hiszpański reżyser nawiązując do poetyki swoich wczesnych filmów, opowiedział historię silnych kobiet, które same muszą o siebie dbać i którym najwyraźniej świetnie to wychodzi.

Volver okazał się również okazją do spotkania reżysera z jego dwiema ulubionymi aktorkami. W roli Raimundy wystąpiła Penélope Cruz, gwiazda, która zaistniała w światowej kinematografii właśnie dzięki roli w filmie Almodóvara - Wszystko o mojej matce. Jej matkę - Irene - zagrała Carmen Maura, która była stałą aktorką reżysera w jego wczesnych, undergroundowych i najbardziej zwariowanych filmach. Wygląda na to, że mistrz z La Manchy powraca w Volver do bardziej swobodnej atmosfery swoich wczesnych dzieł.


WSZYSTKO GRA | MATCH POINT
reż. Woody Allen, USA/Wlk. Brytania 2005, 124'

TERMINY POKAZÓW:
wtorek, 29 lipca, godz. 19.10 (C)
środa, 30 lipca, godz. 15.00 (C)
czwartek, 31 lipca, godz. 22.00 (N)


Oscary 2006 - 1 nominacja
najlepszy scenariusz oryginalny - Woody Allen

Złote Globy 2006 - 4 nominacje
najlepszy film pełnometrażowy - dramat
najlepsza aktorka w dramacie - Scarlett Johansson
najlepszy scenariusz oryginalny - Woody Allen
najlepszy reżyser - Woody Allen

Nagrody Hiszpańskiego Przemysłu Filmowego - Goya 2006
najlepszy film zagraniczny


Filmowy majstersztyk Woody'ego Allena! Wszystko gra to, w zgodnej opinii krytyków filmowych, jeden z najlepszych filmów Woody’ego Allena i świadectwo powrotu mistrza do świetnej formy. Zarazem jest to drugi najbardziej kasowy film Woody’ego Allena na świecie (po Manhattanie). Opowieść o miłości, zdradzie i wielkich pieniądzach, ze świetną rolą Scarlett Johansson, która wcieliła się tu w zniewalającą femme fatale.

Chris (Jonathan Rhys Meyers) - ex-tenisista z ambicjami, zarabia na życie jako trener w klubie dla zmanierowanej high-society. Z powodzeniem wykorzystuje znajomości, otwierając sobie drzwi do kariery w londyńskim City i do małżeństwa z Chloe, córką brytyjskiego milionera.

Szybki awans i luksusowe życie - czegóż chcieć więcej? Atmosfera gęstnieje, gdy znudzony karierowicz poznaje aktorkę Nolę Rice (Scarlett Johansson) - zmysłową i seksowną narzeczoną swojego szwagra. Zaczyna się spirala zdrad, niedomówień i skrywanej namiętności. Wiele wskazuje na to, że gra o szczęście dobiega końca... Chrisowi pozostał jeszcze jeden ruch. Ostatni.

Filmy prezentowane w ramach przeglądu LETNIE TANIE KINOBRANIE.

ZAPRASZAMY!


BILETY na wszystkie filmy TYLKO 5 ZŁ!
 


Patronat medialny:
Gazeta Wyborcza Independent.pl RMF Classic Stopklatka.pl Pora.pl Cracow-Life,com

Bookmark and Share