kpb

4 kobiety

tytuł oryginalny: Naalu Pennungal

reżyseria: Adoor Gopalakrishnan
aktorzy: Geethu Mohandas, Nandita Das, Padmapriya, Manju Pillai

czas trwania: 105 min.
produkcja: Indie 2007
premiera: 2008-08-15

4 kobiety dowodzą, że kino indyjskie to nie tylko komercyjne, kolorowe, roztańczone Bollywood. Film Adoora Gopalakrishnana opowiada o różnych rolach, do których muszą dostosować się kobiety w społeczeństwie indyjskim. Wszędzie - zarówno w Indiach, jak i zagranicą, gdziekolwiek jest pokazywany - kobiety mocno się z nim identyfikują.

Film opisuje historie czterech kobiet, z których każda należy do innej warstwy społecznej. Bohaterkami są: prostytutka, która chce zmienić swoje życie, młoda mężatka, której z mężem nic nie łączy, bezdzietna gospodyni domowa, bardzo pragnąca dziecka i stara panna należącej do klasy średniej, która musi stawić czoło swej samotności.

W każdym z epizodów, bohaterka podporządkowuje się obowiązującym normom społecznym, które musi respektować z racji na swą płeć. Chociaż Kerala to miejsce, gdzie od lat panuje matriarchat i gdzie jest silna pozycja kobiet, paradoksalnie, każda z tych norm oferuje kobietom niemal w równiej mierze wolność, jak i zniewolenie.

Adoor Gopalakrishnan jest jednym z najczęściej honorowanych i najbardziej docenianych współvczesnych reżyserów indyjskich. 4 kobiety to wyjątkowa okazja do zapoznania się z tym nieznanym w Polsce autorem. 

Reżyser o filmie: W matriarchalnej Kerali kobiety zajmowały zaszczytne miejsce zarówno w rodzinie, jak i w społeczeństwie. W pewnych sprawach były niezależne, lecz w innych - związane konwenansami. Chociaż historie te dzieją się w latach 40. i 60. w wielu aspektach są aktualne.


Adoor Gopalakrishnan to jeden z najbardziej cenionych reżyserów w Indiach, który w największym stopniu kontynuuje filmowe dziedzictwo Satyajita Raya. Wpływ Raya jest widoczny w jego subtelnych, pełnych humanizmu i starannie komponowanych obrazach. Wszystkie osadzone są w Kerali, prowincji południowych Indii, gdzie Adoor dorastał. Wyrobił swój własny styl, z jednej strony zakorzeniony w tradycji, z drugiej - skierowany na problemy polityczne, religijne, odpowiedzialności osobistej o uniwersalnym wymiarze. New York Times

Oficjalna strona filmu: http://www.adoorgopalakrishnan.in/four.htm

Film prezentowany w ramach przeglądu Letnie Tanie Kinobranie, tydzień 8: Księżna, Juno - i inne kobiety w różnym wieku.

Bookmark and Share