kpb

48. Krakowski Festiwal Filmowy - 2 czerwca

48. KRAKOWSKI FESTIWAL FILMOWY | 48th CRACOW FILM FESTIVAL

PROJEKCJE W KINIE POD BARANAMI | SCREENINGS IN KINO POD BARANAMI


poniedziałek, 2 czerwca
| Monday, June 2 


SALA CZERWONA | THE RED AUDITORIUM

14.00    Spojrzenie na Bułgarię / Looking at Bulgaria
THE MOSQUITO PROBLEM AND OTHER STORIES, reż./dir. Andrey Paounov, Bułgaria/Bulgaria 2007, 100’
THE MOSQUITO PROBLEM AND OTHER STORIES, reż./dir. Andrey Paounov
- Dokument ukazujący życie Belene - niewielkiego bułgarskiego miasteczka położonego nad Dunajem na granicy z Rumunią. Codzienność zdominowana jest przez sąsiedztwo elektrowni nuklearnej, powstałej jeszcze za czasów komunizmu. Mieszkańcy, pomimo problemów typowych dla okresu przejściowego, są pogodnie nastawieni do życia. Ich największą troską nie jest wcale bezrobocie, czy brak perspektyw; większość czasu spędzają na radzeniu sobie z …inwazją komarów.

16.30    Retrospektywa Allana Kinga / Allan King Retrospective
WHERE WILL THEY GO?, reż./dir. Allan King
WHERE WILL THEY GO?, reż./dir. Allan King, Kanada/Canada 1959, 27’
- Rok 1958. Obóz uchodźców w Austrii. Zamieszkują go głównie ludzie z Europy Wschodniej, którym nie udało się wyemigrować, i od 1945 roku skazani są na egzystencję pozbawioną przyszłości. Obserwujemy rzeczywistość obozową, bliżej poznajemy losy i położenie trzech rodzin. Film jest pozbawiony dźwięków naturalnych (jeśli nie liczyć rzewnej ukraińskiej pieśni), posępnym zdjęciom towarzyszy głos komentatora opowiadającego o ludziach, których pokazuje kamera.

FIELD DAY, reż./dir. Allan King, Kanada/Canada 1962, 12’
- Rejestracja jednej sceny z głośnej w owym czasie sztuki teatralnej The Brig (Klatka), wystawionej przez nowojorski The Living Theatre, ukazującej poniżanie marynarzy przez ich przełożonych. Co ciekawe, zapis tej samej sztuki stał się podstawą głośnego filmu Jonasa Mekasa The Brig, a sama sztuka, w tej samej inscenizacji, jest wystawiana do dzisiaj.

SIX WAR YEARS, reż./dir. Allan King, Kanada/Canada 1975, 57’
- Film należy do gatunku dokudramy, polegającym na rekonstrukcji prawdziwych wydarzeń i odgrywaniu ich przez aktorów. Jego podstawą była książka Barry’ego Broadfoota, w której zgromadzone zostały zapisy losów Kanadyjczyków podczas II wojny światowej. Oglądamy dzieje wojny od jej początku po zakończenie; kilkoro aktorów odgrywa role rozmaitych żołnierzy i członków ich rodzin, w pracy, w domu, na polu bitwy, po zwycięstwie. Sceny inkrustowane są filmami archiwalnymi z tamtego czasu.

18.30    Krakowskie premiery dokumentalne / Krakow Documentary Premieres
SURFWISE, reż./dir. Doug Pray, USA 2007, 93’
SURFWISE, reż./dir. Doug Pray
- Amerykańskie marzenie ma różne oblicza. Dla jednych będzie to droga od pucybuta do milionera, dla innych - życie w ciągłej podróży przez bezkresny kontynent. Dorian ‘Doc’ Paskowitz, zasmakowawszy pierwszego wariantu, miał odwagę zrealizować drugi. W latach pięćdziesiątych on i jego liczna rodzina dołączyli do subkultury surferów: wiecznych nomadów żyjących od fali do fali i poszukujących mistycznego kontaktu z naturą.

20.30    Panorama kina niemieckiego / Panorama of German Cinema
MOEBIUS REDUX, reż./dir. Hasko Baumann, Niemcy/Germany 2006, 70’
MOEBIUS REDUX, reż./dir. Hasko Baumann
- W swoim debiutanckim dokumencie Hasko Baumann przedstawia sylwetkę światowej sławy francuskiego scenarzysty i rysownika komiksów Jeana Girauda, znanego również jako Moebius i Gir. Właśnie jako Moebius Giraud osiągnął ogromną popularność i uznanie w środowisku artystów - również niezwiązanych z komiksem. Zaczynał od opowieści realistycznych, które z czasem porzucił, aby wykreować fantastyczne światy, gdzie rozgrywają się jego niezwykłe historie. W latach 70. założył magazyn "Métal Hurlant", który wpłynął na całe pokolenie twórców komiksu. Giraud zmienił komiks w dzieło sztuki. Takimi były wybitne, współtworzone przez niego komiksowe serie Blueberry, Incal, Feralny major, Silver Surfer i Arzach. Jego talent wykorzystali również filmowcy: to Giraud jest twórcą graficznej koncepcji takich filmów, jak Obcy - ósmy pasażer Nostromo, Willow czy Piąty element. Baumann został nagrodzony za swój debiut na festiwalu Comic-Con International Independent Film Festiwal w San Diego. Autorem muzyki do filmu jest Karl Bartos z legendarnego niemieckiego zespołu „Kraftwerk”.

22.30    Dźwięki muzyki / Sound of Music
JOY DIVISION, reż./dir. Grant Gee, Wielka Brytania/Great Britain, USA 2006, 95’
JOY DIVISION, reż./dir. Grant Gee
- Utrzymana w surowej, czarno-białej tonacji opowieść o krótkiej karierze jednego z najsłynniejszych brytyjskich zespołów końca lat 70. Dawni muzycy Joy Division (obecnie New Order) oraz ich współpracownicy i przyjaciele wspominają m.in. pierwszy smak sukcesu, przerwanego samobójczą śmiercią niekwestionowanego lidera grupy Iana Curtisa, ale przede wszystkim mówią o niezwykłej atmosferze tamtych czasów - o tym, jaki ona miała wpływ na młodych artystów oraz jakie oni sami odcisnęli na niej piętno.


SALA NIEBIESKA | THE BLUE AUDITORIUM

15.00    Polski film telewizyjny lat sześćdziesiątych / Polish TV film of 1960's, 111’
SZACH I MAT, reż./dir. A. Zakrzewski, Polska/Poland 1967, 27’
CZŁOWIEK, KTÓRY ZDEMORALIZOWAŁ HADLEYBURG, reż./dir. J. Zarzycki, Polska/Poland 1967, 27’
CICHA NOC, ŚWIĘTA NOC, reż./dir. M. Piestrak, Polska/Poland 1970, 24’
KLUB PROFESORA TUTKI ODC. I, reż./dir. A. Kondratiuk, Polska/Poland 1966-1968, 15’
KLUB PROFESORA TUTKI ODC. VII, reż. A. Kondratiuk, Polska/Poland 1966-1968, 18’

17.30    Krakowska historia polskiej animacji (3) / Krakow History of Polish Animation (3)

ROBOCIK
, reż./dir. Stanisław Dülz, Polska/Poland 1967, 11’
- Chłopiec otrzymuje w prezencie robota, który bawi się z nim i pomaga mu w pracach domowych, a nawet przy odrabianiu lekcji. Srebrny Lajkonik (1968).

WYKRZYKNIK, reż./dir. Stefan Schabenbeck, Polska/Poland 1967, 6’
- Ludzki wysiłek i jego często niewspółmierne rezultaty ukazane w konwencji powiastki filozoficznej. Brązowy Lajkonik (1968).

SCHODY, reż./dir. Stefan Schabenbeck, Polska/Poland 1968, 8’
- Metafora ludzkiego losu - człowiek mozolnie wspinający się po schodach, na ich szczycie staje się tylko kolejnym wyższym stopniem... Brązowy Lajkonik (1969).

SYN, reż./dir. Ryszard Czekała, Polska/Poland 1970, 10’
- Wykształcony kosztem wielu wyrzeczeń syn zapomina o starych rodzicach uprawiających w pocie czoła ziemię. Rodzice tęsknią za dzieckiem. Gdy wreszcie przyjeżdża, nie potrafią się z nim porozumieć. Złoty Smok, Srebrny Lajkonik (1970).

INWAZJA, reż./dir. Stefan Schabenbeck, Polska/Poland 1970, 8’
- Dziwne przygody dziwnego robota na dziwnej planecie. Brązowy Lajkonik (1970).

PODRÓŻ, reż./dir. Daniel Szczechura, Polska/Poland 1970, 7’
- Sylwetka mężczyzny w oknie pociągu. W tle miarowo przesuwają się słupy trakcji elektrycznej i ciągle ten sam krajobraz... Podróż. I powrót. Brązowy Lajkonik (1971).
 
APEL, reż./dir. Ryszard Czekała, Polska/Poland 1970, 8’
- Gestapowiec dręczy stojących na apelu więźniów obozu koncentracyjnego. Nieustannie rzuca komendy: „Padnij! Powstań!”. Człowiek, który się sprzeciwił, zostaje natychmiast zastrzelony. Wtedy powstają powoli pozostali więźniowie. Giną. Ostał się jeden, który skulił się, gdy inni stali. Podnosi się na rozkaz i również ginie. Brązowy Lajkonik (1971).

JAK DZIAŁA JAMNICZEK, reż./dir. Julian Józef Antonisz, Polska/Poland 1971, 9’
- Zabawny wykład o budowie i zasadach działania jamniczka, udowadniający wyższość żywych organizmów nad najbardziej skomplikowanymi mechanizmami. Brązowy Lajkonik (1972).

GDZIE SIĘ PODZIAŁY KOCHANE DINOZAURY?, reż./dir. Janusz Wiktorowski, Polska/Poland 1973, 9’
- Zaskakująca odpowiedź na tytułowe pytanie przyniosła Januszowi Wiktorowskiemu Brązowego Lajkonika (1973).

SCHERZO, reż./dir. Krzysztof Nowak, Polska/Poland 1973, 6’
- Historia koncertu, niespodziewanie dwukrotnie przerwanego, ukazana poprzez animację obrazów Jana Vermeera Van Delfta, jednego z najwybitniejszych malarzy holenderskich. Brązowy Lajkonik (1974).

ŻEGNAJ PARO, reż./dir. Ryszard Antoniszczak, Polska/Poland 1974, 10’
- Nawiązująca poetyką i plastyką do słynnej Żółtej łodzi podwodnej opowieść o dziadku-kolejofilu, który tak ukochał kolej, że rzucił dla niej rodzinny dom. Perypetie bohatera komentuje zabawna piosenka krakowskiego zespołu Zdrój Jana. Brązowy Lajkonik (1974).

RĘKA, reż./dir. Mirosław Kijowicz, Polska/Poland 1974, 3’
- Pełne suspensu i sensacji miniaturowe kino katastroficzne. Brązowy Lajkonik (1975).
 
ZUPA, reż./dir. Zbigniew Rybczyński, Polska/Poland 1974, 9’
- Groteskowe spojrzenie na ludzką kondycję. Bohater poszukuje swego miejsca w życiu. Nie znajduje go ani we śnie, ani na jawie. Sen przynosi majaki, a rzeczywistość – monotonię. Srebrny Smok (1975).

20.00    Panorama filmu polskiego. Dokument / Focus on Poland. Documentary
KARAWANA MARZEŃ, reż./dir. Marek Kłosowicz, Polska/Poland 2006, 45’
CZESŁAW NIEMEN, reż./dir. Eugeniusz Szpakowski, Polska/Poland 2007, 59’
WOJCIECH MARCZEWSKI, reż./dir. Piotr Stasik, Polska/Poland 2007, 25’

22.30    Noc etiud studenckich: Mistrzowska Szkoła Reżyserii Filmowej Andrzeja Wajdy
/ Student Films Night: Andrzej Wajda Film School
EKIPA, reż. Lesław Dobrucki, Kuba Maciejko, Rafał Samborski
EKIPA
, reż./dir. Lesław Dobrucki, Kuba Maciejko, Rafał Samborski, Polska/Poland 2007, 25’
ZROBIĘ FILM DLA CIEBIE: GDYNIA, reż./dir. Piotr Stasik, Bartek Konopka, Marcin Sauter, Magdalena Kowalczyk, Paweł Ferdek, Marcin Bortkiewicz, Maciej Cuske, Edyta Wróblewska, Kalina Alabrudzińska, Agnieszka Smoczyńska, Polska/Poland 2007, 40’
POD PALMĄ, reż./dir. Rafał Żurek, Polska/Poland 2007,12’


Pokazy w ramach 48. Krakowskiego Festiwalu Filmowego.

ZAPRASZAMY!

Bookmark and Share