kpb

Pan Zemsta

tytuł oryginalny: Boksuneun naui geot

reżyseria: Park Chan-wook
aktorzy: Song Kang-ho, Shin Ha-kyun, Bae Du-na, Lim Ji-Eun

czas trwania: 121 min.
produkcja: Korea Południowa 2002
premiera: 2007-06-08

Pan Zemsta to pierwsza część mistrzowskiej 'trylogii zemsty' Park Chan-wooka.

Ryu jest głuchoniemym od urodzenia mężczyzną pracującym w zakładzie metalurgicznym. Z trudem zbiera pieniądze na transplantację nerki dla swojej chorej siostry. Jej życie gotów jest ratować za wszelką cenę. Sam nie może być dawcą, mając inną grupę krwi.

Gdy pewnego dnia zostaje zwolniony z pracy, zdesperowany znajduje pewnego dnia w toalecie ogłoszenie handlarzy ludzkimi organami. Gotowy na wszystko decyduje się na operację wycięcia własnej nerki, którą chce sprzedać, aby w ten sposób uzyskać pieniądze. Niestety, po fakcie budzi się nago na pustym parkingu, bez nerki i bez pieniędzy.

Ryu wkrótce dowiaduje się, że szpital ma nerkę dla jego siostry, ale trzeba za nią słono zapłacić. Jego dziewczyna - Youngmi, doradza mu porwanie córki jakiegoś bogacza. Argumentuje, że porwanie z dobrych pobudek nie jest zbrodnią...

Pan Zemsta to rozgrywająca się we współczesnym świecie klasyczna tragedia. Prawdziwie mocne, bezlitosne i brutalne kino nawiązuje do najlepszych wzorców kulturowych - antycznych oraz szekspirowskich dramatów i legendarnych powieści Raymonda Chandlera.

Nad Panem Zemstą, od scenariusza do ostatecznej realizacji, reżyser Park Chan-wook pracował przez pięć lat. Stworzył film, w którym nieprzerwana spirala zemsty i przeznaczenie, z którym nie można wygrać łączy się z brutalnymi scenami przemocy. Reżyser wykorzystuje mroczną historię vendetty, aby pokazać jak społeczeństwo wpływa na życie jednostek, załamujących się pod presją zdarzeń, na które nie mają wpływu.

Park Chan-wook o swoim filmie: Pan Zemsta zawiera odrobinę realizmu. Jest to oczywiście rzeczywistość kogoś, kto postrzega świat jako jałową pustynię - suche, zimne miejsce, mroczne i pełne krzywdy, nieznane i zupełnie nieprzewidywalne.

Pan Zemsta to barokowy i ekscentryczny, ultrakrwawy thriller o wendetcie. Park Chan-wook, aby opowiedzieć swoją złożoną historię użył szerokiego wachlarza wyrafinowanych stylistycznie zabiegów. Wykazał przy tym prawdziwy talent, wyczucie wizualne i zmysł kompozycyjny, które swoim zwyczajem połączył z odrażającymi scenami, sadyzmem i nihilizmem. Frank Scheck, The Hollywood Reporter

Emocjonalny rollercoaster, którego pomysłowość zwala z nóg. Damien Granger, Mad Movies

Film prezentowany w cyklu Letnie Tanie Kinobranie 2013,
tydzień 7:
Męskie gry.


ZWIASTUN:


Bookmark and Share