Pierwszy od dziewiêciu lat film Lisandro Alonso mia³ premierê w Cannes w ramach pokazów specjalnych. Enigmatyczne, oniryczne dzie³o Argentyñczyka p³ynnie przemieszcza siê pomiêdzy kilkoma epokami, gatunkami i konwencjami.
Czarno-bia³y western (z Chiar± Mastroianni i Viggo Mortensenem w obsadzie). Sk±pany w czerwono-niebieskich ¶wiat³ach radiowozu wspó³czesny krymina³, którego akcja rozgrywa siê w rezerwacie Indian w Dakocie,. I wreszcie - zanurzona w latach 70. przypowie¶æ o winie, karze i gor±czce z³ota w amazoñskiej d¿ungli. Eureka skupia siê na kwestii reprezentacji. Jej bohaterowie, rdzenni mieszkañcy obu Ameryk, zamkniêci s± w narzuconych im ramach, a ucieczk± przed przes±dzonym przez kolonizacjê (tak¿e artystyczn±) losem jest nieustanny ruch, przemieszczenie w stronê tego, co nieuchwytne, radykalna przemiana. Tym procesom podlega tak¿e sam film, który nie przywi±zuj±c siê do ¿adnej narracji, uwalnia od ich kategoryczno¶ci zarówno bohaterów, jak i widzów. To, co ³±czy wszystkie „czê¶ci” Eureki, to hipnotyczny rytm, gêsto¶æ i uroda obrazów. Jednym z producentów filmu jest wybitny amerykañski dokumentalista Roberto Minervini.
| Murphy searches for his daughter after she is kidnapped by the outlaw Randall.
Prezentowany w ramach Nowe Horyzonty Tournée 2024.