Weekend z Festiwalem Millennium Docs Against Gravity
Weekend z Festiwalem
MILLENNIUM DOCS AGAINST GRAVITY

Millennium Docs Against Gravity to ciesząca się ogromnym zainteresowaniem festiwal filmowy, prezentujący kino dokumentalne z całego świata. Wybrane tytuły tegorocznej edycji zostaną zaprezentowane w Krakowie, u nas w Kinie.
W weekend 16-18 maja w krakowskim Kinie będzie można zobaczyć sześć filmów.
Historia życia Leni Riefenstahl oraz wpływu, jaki wywarła na niemiecką kulturę i społeczeństwo, jest kluczem do zrozumienia mechanizmów manipulacji, z którymi obecnie ponownie się borykamy. Film Riefenstahl Andresa Veiela to wnikliwy psychologiczny portret tej szczególnej aktorki, reżyserki i bliskiej współpracownicy Adolfa Hitlera. W ciekawy sposób działanie propagandy portretuje również dokument Pan Nikt kontra Putin (reż. David Borenstein, Pasha Talankin). Jego główny bohater, prowincjonalny nauczyciel, rejestruje niezwykłą przemianę jaka dokonała się w jego placówce po wybuchu wojny w Ukrainie.
W filmie Kwiat ośmiu gór reżyser Paulo Cognetti (autor bestsellerowej powieści Osiem gór) portretuje ludzi, którzy żyją z dala od zgiełku dolin, dookoła rozległej góry Monte Rosa, między Piemontem, doliną Aosty i Szwajcarią. W schroniskach rozmawia z wyjątkowymi ludźmi, którzy wybrali życie na wysokościach. O górskich szczytach opowiada także Jeremy Watt w porywającym wizualnie dokumencie Ciemna strona Mount Everest. Turyści ustawiają się w kolejce, żeby „zdobyć” najwyższą górę świata, ale nie wszystkim to się udaje. Znany himalaista Mingma Tsiri Sherpa udaje się na ostatnią wyprawę na Mount Everest, aby oczyścić świętą górę z martwych ciał himalaistów, które zostały tam porzucone.
Film One to One: John & Yoko (reż. Kevin Macdonald, Sam Rice-Edwards) zaskoczy i zachwyci nawet największych fanów Johna Lennona i Yoko Ono. Skupia się na ważnym okresie przemian w ich życiu, gdy w latach 1971–1972 przez 18 miesięcy mieszkali w Nowym Jorku. O tym ikonicznym amerykańskim mieście opowiada także Raoul Peck - nominowany do Oscara twórca filmu Nie jestem twoim murzynem. W dokumencie Ernest Cole: odnaleziona legenda przybliża życie i twórczość jednego z pierwszych czarnoskórych niezależnych fotografów w Republice Południowej Afryki. Po ucieczce z RPA w 1966 roku Cole osiedlił się w Stanach Zjednoczonych, gdzie intensywnie fotografował m.in. Nowy Jork. Był zafascynowany tym, jak kraj mógł być jednocześnie radykalnie inny, a zarazem niepokojąco podobny do kultury segregacji rasowej w jego ojczyźnie.
PROGRAM:
piątek, 16 maja
18.00 CIEMNA STRONA MOUNT EVEREST | EVEREST DARK
20.00 RIEFENSTAHL | RIEFENSTAHL
sobota, 17 maja
18.00 KWIAT OŚMIU GÓR | A FLOWER OF MINE
20.00 ONE TO ONE: JOHN I YOKO | ONE TO ONE: JOHN & YOKO
niedziela, 18 maja
18.00 ERNEST COLE: ODNALEZIONA LEGENDA | ERNEST COLE: LOST AND FOUND
20.00 PAN NIKT KONTRA PUTIN | MR. NOBODY AGAINST PUTIN
BILETY:
30 zł (normalny)
25 zł (ulgowy)
22 zł (klubowy/senior)
Karnet (6 seansów): 132 zł
Aby zakupić karnet online, prosimy o kontakt: kasa@kinopodbaranami.pl
O FILMACH:
MILLENNIUM DOCS AGAINST GRAVITY
piątek-niedziela
16-18 maja 2025
Kino Pod Baranami
Sześć najciekawszych tytułów festiwalu filmów dokumentalnych Millennium Docs Against Gravity będzie można zobaczyć u nas w weekend 16-18 maja. W programie m.in. spojrzenie na najwyższą górę świata oczyma Szerpów (Ciemna strona Mount Everest), psychologiczny portret artystki w służbie nazistowskiej propagandy (Riefenstahl) oraz obraz szkoły w putinowskiej Rosji (Pan Nikt kontra Putin).
Millennium Docs Against Gravity to ciesząca się ogromnym zainteresowaniem festiwal filmowy, prezentujący kino dokumentalne z całego świata. Wybrane tytuły tegorocznej edycji zostaną zaprezentowane w Krakowie, u nas w Kinie.
W weekend 16-18 maja w krakowskim Kinie będzie można zobaczyć sześć filmów.
Historia życia Leni Riefenstahl oraz wpływu, jaki wywarła na niemiecką kulturę i społeczeństwo, jest kluczem do zrozumienia mechanizmów manipulacji, z którymi obecnie ponownie się borykamy. Film Riefenstahl Andresa Veiela to wnikliwy psychologiczny portret tej szczególnej aktorki, reżyserki i bliskiej współpracownicy Adolfa Hitlera. W ciekawy sposób działanie propagandy portretuje również dokument Pan Nikt kontra Putin (reż. David Borenstein, Pasha Talankin). Jego główny bohater, prowincjonalny nauczyciel, rejestruje niezwykłą przemianę jaka dokonała się w jego placówce po wybuchu wojny w Ukrainie.
W filmie Kwiat ośmiu gór reżyser Paulo Cognetti (autor bestsellerowej powieści Osiem gór) portretuje ludzi, którzy żyją z dala od zgiełku dolin, dookoła rozległej góry Monte Rosa, między Piemontem, doliną Aosty i Szwajcarią. W schroniskach rozmawia z wyjątkowymi ludźmi, którzy wybrali życie na wysokościach. O górskich szczytach opowiada także Jeremy Watt w porywającym wizualnie dokumencie Ciemna strona Mount Everest. Turyści ustawiają się w kolejce, żeby „zdobyć” najwyższą górę świata, ale nie wszystkim to się udaje. Znany himalaista Mingma Tsiri Sherpa udaje się na ostatnią wyprawę na Mount Everest, aby oczyścić świętą górę z martwych ciał himalaistów, które zostały tam porzucone.
Film One to One: John & Yoko (reż. Kevin Macdonald, Sam Rice-Edwards) zaskoczy i zachwyci nawet największych fanów Johna Lennona i Yoko Ono. Skupia się na ważnym okresie przemian w ich życiu, gdy w latach 1971–1972 przez 18 miesięcy mieszkali w Nowym Jorku. O tym ikonicznym amerykańskim mieście opowiada także Raoul Peck - nominowany do Oscara twórca filmu Nie jestem twoim murzynem. W dokumencie Ernest Cole: odnaleziona legenda przybliża życie i twórczość jednego z pierwszych czarnoskórych niezależnych fotografów w Republice Południowej Afryki. Po ucieczce z RPA w 1966 roku Cole osiedlił się w Stanach Zjednoczonych, gdzie intensywnie fotografował m.in. Nowy Jork. Był zafascynowany tym, jak kraj mógł być jednocześnie radykalnie inny, a zarazem niepokojąco podobny do kultury segregacji rasowej w jego ojczyźnie.
PROGRAM:
piątek, 16 maja

(Jeremy Watt) CA 2025, 89'

(Andres Veiel) DE 2024, 120'
sobota, 17 maja

(Paulo Cognetti) IT/BE 2024, 80'

(Kevin Macdonald, Sam Rice-Edwards) GB 2024, 100'
niedziela, 18 maja

(Raoul Peck) US/FR 2024, 105'

(David Borenstein, Pasha Talankin) DK/CZ 2025, 90'
BILETY:
30 zł (normalny)
25 zł (ulgowy)
22 zł (klubowy/senior)
Karnet (6 seansów): 132 zł
Aby zakupić karnet online, prosimy o kontakt: kasa@kinopodbaranami.pl
O FILMACH:
CIEMNA STRONA MOUNT EVEREST | EVEREST DARK
(Jeremy Watt) CA 2025, 89'

Porywający wizualnie film, ukazujący piękno szczytów Himalajów. Tym razem oglądamy go z rzadkiej perspektywy – Szerpów, bez których nie odbyłaby się żadna wyprawa. Nepalczyk wybiera się na niebezpieczną misję, aby uspokoić górskich bogów, którzy wymagają szacunku do natury. Czomolungma oznacza po nepalsku „Bogini Matka Ziemia”. Turyści ustawiają się w kolejce, żeby „zdobyć” najwyższą górę świata, ale nie wszystkim to się udaje i dlatego Mount Everest stał się cmentarzem, pełnym zamrożonych ciał.
Słynny himalaista Mingma Tsiri Sherpa, buddysta, łamie słowo dane rodzinie, że nie będzie już się wspinał. Udaje się na ostatnią wyprawę na Mount Everest, aby oczyścić świętą górę z martwych ciał himalaistów, które zostały tam porzucone. Misja jest trudna. W filmie poznajemy ze szczegółami całą drogę na ten wyjątkowy szczyt.
Słynny himalaista Mingma Tsiri Sherpa, buddysta, łamie słowo dane rodzinie, że nie będzie już się wspinał. Udaje się na ostatnią wyprawę na Mount Everest, aby oczyścić świętą górę z martwych ciał himalaistów, które zostały tam porzucone. Misja jest trudna. W filmie poznajemy ze szczegółami całą drogę na ten wyjątkowy szczyt.
ERNEST COLE: ODNALEZIONA LEGENDA | ERNEST COLE: LOST AND FOUND
(Raoul Peck) US/FR 2024, 105'

Nominowany do Oscara reżyser Raoul Peck (Nie jestem twoim murzynem) przybliża życie i twórczość jednego z pierwszych czarnoskórych niezależnych fotografów w Republice Południowej Afryki. Wczesne zdjęcia Ernesta Cole'a, wstrząsające w momencie publikacji, odsłaniały brutalność apartheidu i życie czarnej społeczności pod jego jarzmem.
Po ucieczce z RPA w 1966 roku Cole osiedlił się w Stanach Zjednoczonych, gdzie intensywnie fotografował Nowy Jork i amerykańskie Południe. Był zafascynowany tym, jak kraj mógł być jednocześnie radykalnie inny, a zarazem niepokojąco podobny do kultury segregacji rasowej w jego ojczyźnie. W tym okresie opublikował swoje przełomowe dzieło – album fotograficzny „House of Bondage”, który był potępieniem apartheidu. Choć książka została zakazana w RPA, ugruntowała pozycję Cole’a jako jednego z najwybitniejszych fotografów swoich czasów, gdy miał zaledwie 27 lat. Po jego śmierci w szwedzkim banku odnaleziono ponad 60 000 negatywów na kliszach 35 mm, które przez dekady uważano za zaginione. Wśród nich znajdowały się tysiące nieznanych dotąd zdjęć zrobionych przez Cole’a w USA.
Pomimo trudnej sytuacji pod koniec życia fotograf nigdy nie stracił zapału to dokumentowania życia tych, których nie widać i których nikt nie obserwuje. Na podstawie odnalezionych zdjęć opublikowano album zdjęciowy zatytułowany „The True America”. Opowiadając historię twórcy za pomocą jego własnych zapisków, wspomnień najbliższych oraz bezkompromisowych fotografii, film stanowi ponowne odkrycie dla nowego pokolenia kluczowego czarnego artysty.
Po ucieczce z RPA w 1966 roku Cole osiedlił się w Stanach Zjednoczonych, gdzie intensywnie fotografował Nowy Jork i amerykańskie Południe. Był zafascynowany tym, jak kraj mógł być jednocześnie radykalnie inny, a zarazem niepokojąco podobny do kultury segregacji rasowej w jego ojczyźnie. W tym okresie opublikował swoje przełomowe dzieło – album fotograficzny „House of Bondage”, który był potępieniem apartheidu. Choć książka została zakazana w RPA, ugruntowała pozycję Cole’a jako jednego z najwybitniejszych fotografów swoich czasów, gdy miał zaledwie 27 lat. Po jego śmierci w szwedzkim banku odnaleziono ponad 60 000 negatywów na kliszach 35 mm, które przez dekady uważano za zaginione. Wśród nich znajdowały się tysiące nieznanych dotąd zdjęć zrobionych przez Cole’a w USA.
Pomimo trudnej sytuacji pod koniec życia fotograf nigdy nie stracił zapału to dokumentowania życia tych, których nie widać i których nikt nie obserwuje. Na podstawie odnalezionych zdjęć opublikowano album zdjęciowy zatytułowany „The True America”. Opowiadając historię twórcy za pomocą jego własnych zapisków, wspomnień najbliższych oraz bezkompromisowych fotografii, film stanowi ponowne odkrycie dla nowego pokolenia kluczowego czarnego artysty.
KWIAT OŚMIU GÓR | A FLOWER OF MINE
(Paulo Cognetti) IT/BE 2024, 80'

Debiut filmowy Paulo Cognettiego, który po sukcesie ekranizacji swojej książki Osiem gór, dokumentuje ludzi, którzy żyją z dala od zgiełku dolin, dookoła rozległej góry Monte Rosa, między Piemontem, doliną Aosty i Szwajcarią. Wszystko zaczęło się od suszy, która nawiedziła miejscowość Estoul, położoną na wysokości 1700 m, n.p.m, w której kiedyś mieszkał.
To nie jest film o tym, jak ocalić góry, ale o tym, jak góry mogą ocalić nas. Reżyser wędruje po nich wraz ze swoim wiernym psem Lakim. W schroniskach rozmawia z ludźmi, którzy wybrali życie na wysokościach. Melancholia nadchodzącej jesieni i samotność wśród nieprzejednanych skał tworzą klimat tych miejsc. Marta Squinobal prowadzi jedyne w całych Alpach wegańskie schronisko. Pracuje z Szerpą Sete Tamangiem i przyjmuje tych, którzy chcą tu – na wysokości 3585 m n.p.m – spojrzeć na nowo w głąb siebie. O zmianach, które nadchodzą, nawet tu nikt nie mówi wprost. Gdy natura będzie miała nas dość, po prostu nas wyrzuci i nie obejrzy się za siebie – tłumaczy instruktorka medytacji. Piękno Alp niezmącone jest tu turystyką masową, historia, którą przedstawia Cognetti, otwiera się przed nami w ciszy.
To nie jest film o tym, jak ocalić góry, ale o tym, jak góry mogą ocalić nas. Reżyser wędruje po nich wraz ze swoim wiernym psem Lakim. W schroniskach rozmawia z ludźmi, którzy wybrali życie na wysokościach. Melancholia nadchodzącej jesieni i samotność wśród nieprzejednanych skał tworzą klimat tych miejsc. Marta Squinobal prowadzi jedyne w całych Alpach wegańskie schronisko. Pracuje z Szerpą Sete Tamangiem i przyjmuje tych, którzy chcą tu – na wysokości 3585 m n.p.m – spojrzeć na nowo w głąb siebie. O zmianach, które nadchodzą, nawet tu nikt nie mówi wprost. Gdy natura będzie miała nas dość, po prostu nas wyrzuci i nie obejrzy się za siebie – tłumaczy instruktorka medytacji. Piękno Alp niezmącone jest tu turystyką masową, historia, którą przedstawia Cognetti, otwiera się przed nami w ciszy.
ONE TO ONE: JOHN I YOKO | ONE TO ONE: JOHN & YOKO
(Kevin Macdonald, Sam Rice-Edwards) GB 2024, 100'

Film zaskoczy i zachwyci nawet największych fanów Johna Lennona i Yoko Ono. Skupia się na ważnym okresie przemian w ich życiu, gdy w latach 1971–1972 przez 18 miesięcy mieszkali w Nowym Jorku. Wykorzystano tu prywatne archiwa filmowe, zdjęciowe i muzyczne artystów oraz ich przyjaciół. John i Yoko żyli w mieszkaniu w Greenwich Village, które na potrzeby tej opowieści zostało w pełni zrekonstruowane. Film łączy archiwa z nieznanymi wcześniej, nagranymi przez FBI, rozmowami telefonicznymi pary twórców, aby pokazać, w jaki sposób wykorzystywali status gwiazd i otoczyli się ekipą kolorowych nowicjuszy: od Allena Ginsberga po Jerry'ego Rubina. Najdziwniejszym z nich okazał się aktywista AJ Weberman, któremu powierzono misję przeszukania koszy na śmieci Boba Dylana, aby udowodnić, że piosenkarz stał się „multimilionerem hipokrytą”.
Tytuł filmu nawiązuje do koncertu charytatywnego Lennona, który odbył się w Madison Square Garden z zespołem Plastic Ono Elephant’s Memory Band 30 sierpnia 1972 roku. Oryginalne nagranie wideo koncertu na taśmie 16 mm zostało w pełni zremasterowane.
Tytuł filmu nawiązuje do koncertu charytatywnego Lennona, który odbył się w Madison Square Garden z zespołem Plastic Ono Elephant’s Memory Band 30 sierpnia 1972 roku. Oryginalne nagranie wideo koncertu na taśmie 16 mm zostało w pełni zremasterowane.
PAN NIKT KONTRA PUTIN | MR. NOBODY AGAINST PUTIN
(David Borenstein, Pasha Talankin) DK/CZ 2025, 90'

Pasza jest nauczycielem w małym miasteczku na Uralu. Pracuje w tej samej szkole, do której sam uczęszczał. Lubi Karabasz z jego sowieckimi budynkami i oddaleniem od metropolii. Przede wszystkim jednak ceni sobie ciekawość i entuzjazm swoich uczniów, których często filmuje jako szkolny kronikarz. Jego gabinet jest bezpieczną przystanią dla punków i innych buntowników. Jednak wszystko zmienia się, gdy po agresji na Ukrainę Putin wprowadza patriotyczną politykę, która skutkuje militaryzacją szkół w Rosji. Pasza kontynuuje kronikarską pracę, filmując narzucony uczniom dryl wojskowy, deklaracje lojalności nauczycieli, strach i niepewność całego miasteczka. Najbardziej poruszające w tym filmie są reakcje nastolatków na nową sytuację.
Film rejestruje bolesne, drobne szczegóły – szybkie spojrzenie jednej z ulubionych uczennic, które zaprzecza jej pozornemu spokojowi po wcieleniu brata do armii czy ujęcie dwóch bliskich przyjaciół tuż po ukończeniu szkoły średniej, w przeddzień wyjazdu do wojska. Pasza zdaje sobie sprawę, że sytuacja dookoła niego się zagęszcza. Po zakończeniu roku szkolnego nic już go w Karabaszu nie trzyma…
Film rejestruje bolesne, drobne szczegóły – szybkie spojrzenie jednej z ulubionych uczennic, które zaprzecza jej pozornemu spokojowi po wcieleniu brata do armii czy ujęcie dwóch bliskich przyjaciół tuż po ukończeniu szkoły średniej, w przeddzień wyjazdu do wojska. Pasza zdaje sobie sprawę, że sytuacja dookoła niego się zagęszcza. Po zakończeniu roku szkolnego nic już go w Karabaszu nie trzyma…
RIEFENSTAHL | RIEFENSTAHL
(Andres Veiel) DE 2024, 120'

Leni Riefenstahl była geniuszką kina w służbie nazistowskiej propagandy. Kontrowersyjna aktorka, a później reżyserka, pozostaje przedmiotem fascynacji i debaty na temat tego, czy jej talent można oddzielić od politycznych poglądów. Riefenstahl była słynną tancerką i aktorką lat 20. XX wieku. Przyciągnęła uwagę Adolfa Hitlera filmem o górach Błękitne światło, który wyreżyserowała, wyprodukowała na podstawie własnego scenariusza oraz sama w nim zagrała. Propagandowy Triumf woli, opowiadający o wiecu partii nazistowskiej w Norymberdze w 1934 roku, sprawił, że stała się najwybitniejszą reżyserką III Rzeszy. Dzięki filmowi Olimpiada, opowiadającemu o letnich igrzyskach olimpijskich w Berlinie w 1936 roku, zyskała światową sławę.
Historia życia Leni Riefenstahl oraz wpływu, jaki wywarła na niemiecką kulturę i społeczeństwo, jest kluczem do zrozumienia mechanizmów manipulacji, z którymi obecnie ponownie się borykamy. Filmowa analiza jej dziedzictwa i popularności po II wojnie światowej jest jednak czymś więcej niż tylko kulturowo-historycznym ćwiczeniem. Odszyfrowanie jej twórczości oznacza odsłonięcie i zrozumienie istoty propagandy filmowej, co jest niezwykle ważne w świetle jej obecnego odradzania się. Film jest próbą osiągnięcia tego, czego nie udało się dotychczas żadnemu filmowi o Riefenstahl – przedstawienia psychologicznego portretu artystki. Za jego pośrednictwem odsłania się to, co reżyser nazywa „uwodzicielską naturą faszyzmu”.
Historia życia Leni Riefenstahl oraz wpływu, jaki wywarła na niemiecką kulturę i społeczeństwo, jest kluczem do zrozumienia mechanizmów manipulacji, z którymi obecnie ponownie się borykamy. Filmowa analiza jej dziedzictwa i popularności po II wojnie światowej jest jednak czymś więcej niż tylko kulturowo-historycznym ćwiczeniem. Odszyfrowanie jej twórczości oznacza odsłonięcie i zrozumienie istoty propagandy filmowej, co jest niezwykle ważne w świetle jej obecnego odradzania się. Film jest próbą osiągnięcia tego, czego nie udało się dotychczas żadnemu filmowi o Riefenstahl – przedstawienia psychologicznego portretu artystki. Za jego pośrednictwem odsłania się to, co reżyser nazywa „uwodzicielską naturą faszyzmu”.
Repertuar:
Piątek 16 maja // Friday, May 16
- Ciemna strona Mount Everest (Weekend z Festiwalem Millennium Doc...) 18:00
- Riefenstahl (Weekend z Festiwalem Millennium Docs Against Gravit...) 20:00
Sobota 17 maja // Saturday, May 17
- Kwiat ośmiu gór (Weekend z Festiwalem Millennium Docs Against Gr...) 18:00
- One to One: John i Yoko (Weekend z Festiwalem Millennium Docs Ag...) 20:00
Niedziela 18 maja // Sunday, May 18