kpb

Ukraina! 7. Festiwal Filmowy

Ukraina! 7. Festiwal Filmowy
19-22 września 2022
Kino Pod Baranami

 


Od 19 do 22 września zapraszamy na Festiwal Filmowy UKRAINA! Odbywająca się w Warszawie impreza odwiedzi kilka polskich miast - w tym Kraków, gdzie zostanie zaprezentowanych sześć tytułów z różnych festiwalowych sekcji. W programie m.in. prezentowany na Festiwalu w Cannes Pamfir Dmytro Sukholytkyego-Sobchuka oraz osadzony w międzywojennym Stanisławowie Szczedryk Olesyi Morgunets-Isaenko.


UKRAINA! Festiwal Filmowy to jedyny festiwal filmów ukraińskich w Polsce. Główną siedzibą imprezy jest warszawska Kinoteka, gdzie w czasie tegorocznej edycji, pokazanych zostanie ponad 50 filmów, w tym nowe fabuły, dokumenty i krótkie metraże. Festiwal angażuje się również w działalność charytatywną: począwszy od lutego 2022 tego roku zorganizował ponad 100 pokazów w całej Polsce, z których cały dochód został przekazany na pomoc Ukrainie.


Beata Bierońska-Lach, Dyrektorka Festiwalu: Chcemy, żeby festiwal przemówił głosem prawdziwej Ukrainy, dlatego zaprosiliśmy do zespołu programowego Ukraińców mieszkających od kilku lat w Polsce. Dwie poprzednie edycje pokazały, jak silna jest potrzeba rozmowy, wzajemnego poznania i zrozumienia. W Polsce mieszka coraz więcej Ukraińców, to nasi sąsiedzi, współpracownicy, koledzy. Przyjeżdżają tutaj, uciekając przed wojną lub w poszukiwaniu lepszego życia. Chcemy, aby Festiwal UKRAINA! symbolicznie budował pomost pomiędzy Polakami i Ukraińcami, aby był okazją do partnerskiej rozmowy i wspólnej zabawy.


Ukraina! 7. Festiwal Filmowy odwiedzi również kilka polskich miast, w tym Kraków i nasze kino, w którym w dniach 19-22 września wyświetlonych zostanie sześć wybranych tytułów z różnych festiwalowych sekcji.


W programie znalazły się filmy dotyczące trudnych losów kobiet: tkwiących w systemie penitencjarnym (prezentowane na Festiwalu w Wenecji 107 matek Pétera Kerekesa) oraz poszukujących zaginionych bliskich (wyróżniona ponad 50 nagrodami filmowymi Matka apostołów, reż. Zaza Buadze). O pierwszych dniach rosyjskiej agresji w Donbasie w 2014 roku opowiada ukraińsko-turecki film Klondike Maryny Er Gorbach, nagrodzony m.in. na Festiwalu w Berlinie.


O wojnie wspomina się również w zrealizowanym przed inwazją na Ukrainę mrocznym kryminale Pamfir Dmytro Sukholytkyy-Sobchuka, który stał się zapowiedzią nadchodzącego dramatu. Z traumą niewoli mierzy się intrygujące stroną wizualną Odbicie Walentyna Wasjanowycza - twórcy nagradzanej Atlantydy (2019), natomiast Szczedryk Olesyi Morgunets-Isaenko cofa się do czasów międzywojnia i zamieszkałego przez Ukraińców, Żydów i Polaków Stanisławowa. Cały dochód z pokazu tego filmu (we wtorek, 20 września) zostanie przeznaczony na pomoc Ukrainie w ramach inicjatywy Cinema Aid Ukraine.


PROGRAM:

poniedziałek, 19 września
18.00 107 MATEK | CENZORKA
(Péter Kerekes) SK/CZ/UA 2021, 92’

wtorek, 20 września
18.00 SZCZEDRYK | SHCHEDRYK
(Olesya Morgunets-Isaenko) UA/PL 2021, 122’
Cały dochód z biletów zostanie przeznaczony na pomoc Ukrainie.
20.30 ODBICIE | VIDBLYSK
(Walentyn Wasjanowycz) UA 2021, 125’

środa, 21 września
18.00 KLONDIKE | KLONDIKE
(Maryna Er Gorbach) UA/TR 2022, 100’
20.30 MATKA APOSTOŁÓW | MATY APOSTOLIV
(Zaza Buadze) UA 2020, 120’

czwartek, 22 września
18.00 PAMFIR | PAMFIR
(Dmytro Sukholytkyy-Sobchuk) UA 2022, 102'


BILETY:
23 zł
(normalny)
18 zł (ulgowy)
17 zł (klubowy / senior)
Karnet (6 seansów): 72 zł
Aby zakupić karnet online, prosimy o kontakt: kasa@kinopodbaranami.pl


O FILMACH:

107 MATEK | CENZORKA
(Péter Kerekes) SK/CZ/UA 2021, 92’

MFF w Wenecji 2021: najlepszy scenariusz (sekcja Horizons)
MFF w Chicago 2021: najlepszy reżyser
FF w Cottbus 2021: najlepszy film
MFF Nowe Horyzonty 2022: nagroda publiczności


Lesya popełniła zbrodnię w afekcie, za którą dostała siedmioletni wyrok w jednym z odeskich zakładów karnych dla kobiet. Właśnie urodziła swoje pierwsze dziecko, a teraz wkracza w świat zamieszkany wyłącznie przez kobiety: więźniarki, pielęgniarki i strażniczki, kobiety w różnym wieku, żony i wdowy, córki, siostry, kobiety w ciąży, a także kobiety z dziećmi. Gdyby nie kolor munduru, czasem trudno byłoby odróżnić, kto jest kim.

 

KLONDIKE | KLONDIKE
(Maryna Er Gorbach) UA/TR 2022, 100’

MFF w Berlinie 2022: Nagroda Jury Ekumenicznego
Sundance FF 2022: najlepszy reżyser (World Cinema Dramatic)
MFF w Stambule 2022: Złoty Tulipan, najlepszy turecki film roku, najlepsze zdjęcia
MFF w Seattle 2022: Wielka Nagroda Jury


Lipiec 2014 r. Irka i Tolik mieszkają w regionie Doniecka na wschodzie Ukrainy w pobliżu granicy z Rosją, terytorium spornym w pierwszych dniach wojny w Donbasie. Ich oczekiwanie na narodziny pierwszego dziecka zostaje gwałtownie zakłócone katastrofą lotniczą MH17. Wrak rozbitego samolotu i nadciągający pochód żałobników podkreślają surrealistyczną traumę chwili.


Podczas gdy separatystyczni przyjaciele Tolika oczekują, że przyłączy się on do ich działań, brat Irki jest rozwścieczony podejrzeniami, że para zdradziła Ukrainę. Irka odmawia ewakuacji, nawet gdy wieś zostaje zajęta przez siły zbrojne, i próbuje pogodzić męża i brata, prosząc ich o odbudowę zbombardowanego domu.

 

MATKA APOSTOŁÓW | MATY APOSTOLIV
(Zaza Buadze) UA 2020, 120’

Cannes World Film Festival 2022: Najlepszy film, Najlepszy reżyser
MFF w Kijowie 2021: Najlepszy film
MFF w Ontario 2021: Najlepszy reżyser, Najlepsza aktorka, Najlepsze zdjęcia, Najlepszy aktor drugoplanowy


W poszukiwaniu syna-pilota, którego humanitarny samolot został zestrzelony nad okupowanymi terenami Ukrainy, matka trafia do zupełnie obcego i agresywnego świata, gdzie wszystko przesiąknięte jest nienawiścią i cierpieniem. W tym piekle nie tylko szuka syna, ale mając w sercu wielką miłość, zmienia wszystkich, których spotyka na swojej drodze.

 

ODBICIE | VIDBLYSK
(Walentyn Wasjanowycz) UA 2021, 125’

MFF Toronto 2021: nominacja dla najlepszego reżysera
MFF Wenecja 2021: nominacja dla najlepszego filmu


Nowy film Walentyna Wasjanowycza, jednego z najciekawszych ukraińskich twórców filmowych ostatnich lat.


Ukraiński chirurg Serhij zostaje schwytany przez rosyjskie siły zbrojne w strefie konfliktu we wschodniej Ukrainie i podczas pobytu w niewoli jest narażony na przerażające sceny upokorzenia, przemocy oraz obojętności wobec ludzkiego życia. Po uwolnieniu wraca do swojego wygodnego mieszkania z klasy średniej i próbuje znaleźć cel w życiu, odbudowując relacje z córką i byłą żoną. Uczy się na nowo jak być człowiekiem, jak być ojcem i pomagać córce, która potrzebuje jego miłości i wsparcia.

 

PAMFIR | PAMFIR
(Dmytro Sukholytkyy-Sobchuk) UA 2022, 102'

MFF w Cannes: Złota Kamera (nominacja)
MFF w Transylwanii 2022: Najlepszy film (nominacja)

 
Tajemnicze postaci w diabelskich maskach i strojach ze słomy przypominają figury rodem z folk horroru, ale przygotowania do tzw. malanki – ludowych obchodów Nowego Roku – są tu raczej tłem dla mrocznego dramatu kryminalnego.


Leonid, zwany Pamfirem, przed laty porzucił przemytniczy proceder, żeby zarabiać uczciwe pieniądze w Polsce. Po dłuższej nieobecności wraca do rodzinnej wioski gdzieś na granicy Ukrainy z Rumunią. Stęskniony za nim syn w akcie desperacji podpala lokalną cerkiew – wierzy, że w ten sposób zatrzyma ojca w domu. Problem w tym, że świątynia nie należy już do Kościoła, lecz do miejscowej mafii. Leonid musi uruchomić dawne przestępcze kontakty, by spłacić dług, a każda decyzja, którą podejmuje, wciąga go coraz bardziej w sieć korupcyjnych i mafijnych układów.


Wojna w tej opowieści jest niemal nieobecna – wspomina się o walkach w Donbasie i o kimś, kto zginął z rąk separatystów – a jednak Pamfir ma w sobie ciężar i mrok, jakby był zapowiedzią nadchodzącego dramatu. Po premierze w Cannes reżyser przyznawał, że jego film po rosyjskiej inwazji nabrał nowych znaczeń. Nagle pojawiło się połączenie z tym, co dzieje się teraz. – To sprawiło, że ten film wygląda niczym przepowiednia – mówił Dmytro Sukholytkyy-Sobchuk.


 
SZCZEDRYK | SHCHEDRYK
(Olesya Morgunets-Isaenko) UA/PL 2021, 122’

 

Szczedryk to historia o trzech rodzinach – ukraińskiej, polskiej i żydowskiej – o ich wspólnym życiu w dużym domu w Stanisławowie w latach 1938-1944. Kiedy Sowieci, a później Niemcy okupują miasto, Żydzi i Polacy są prześladowani i mordowani. Ukraińska nauczycielka, poświęcając swoje życie, ratuje dzieci sąsiadów i własna córkę.


Film oparty jest o reminiscencje Teresy, słynnej nowojorskiej piosenkarki, która została wtedy uratowana. Wspomina te wydarzenia w noc Bożego Narodzenia, czekając na lot do Jarosławy – Ukrainki, z którą wspólnie przeżyła wojnę. Jedyne, co Teresie zostało z tamtych czasów, to pieśń ukraińska – Szczedryk (oryginalna piosenka, na której bazuje popularna kolęda Carol of the Bells). Teraz marzy o śpiewaniu go razem z Jarosławą.

 


SPOT:

 

PATRON MEDIALNY:


Bookmark and Share

archiwum