kpb

13. Przegląd Nowego Kina Francuskiego

13. PRZEGLĄD NOWEGO KINA FRANCUSKIEGO
10 - 16 czerwca 2022
Kino Pod Baranami

 

 

10-16 czerwca wraz z Instytutem Francuskim zapraszamy na 13. edycję Przeglądu Nowego Kina Francuskiego. W programie m.in. zwycięzca festiwalu w Wenecji Zdarzyło się, nagrodzone siedmioma Cezarami Stracone złudzenia oraz filmowa rekonstrukcja walki z pożarem paryskiej katedry Notre-Dame płonie. Dodatkowo będzie można zobaczyć dwa odrestaurowane klasyki: César i Rosalie Claude’a Sauteta z Romy Schneider oraz Męczeństwo Joanny d'Arc z zarejestrowaną muzyką Adriana Utleya (Portishead) i Willa Gregory’ego (Goldfrapp).

 

Na początku czerwca do naszego kina trafi ogólnopolski 13. Przegląd Nowego Kina Francuskiego, skupiony na kinematografii kraju nad Loarą. Tegoroczny program imprezy zadziwia różnorodnością: nie brakuje w nim laureatów prestiżowych nagród, zabawy gatunkami oraz klasycznych pozycji francuskiego kina.


Do najbardziej utytułowanych tytułów zdecydowanie należy obsypana Cezarami ekranizacja powieści Balzaka Stracone złudzenia w reżyserii Xaviera Giannoli. Wstrząsający i niezwykle aktualny film Zdarzyło się Audrey Diwan triumfował na Festiwalu w Wenecji, zdobywając Złotego Lwa, a zmysłowy Paryż, 13. dzielnica Jacquesa Audiarda oczarował jurorów festiwalu w Cannes, którzy docenili go za ścieżkę dźwiękową autorstwa francuskiego DJ-a Rone.


Kino francuskie sprawnie porusza się pomiędzy konwencjami gatunkowymi, czego świetnym dowodem jest brawurowa, na wskroś współczesna komedia Praca, dzieci, dron Bruno Podalydèsa oraz trzecia odsłona losów rodziny Verneuil A oni dalej grzeszą, dobry Boże. Wielu emocji dostarczy z pewnością kameralny romans Księgarnia w Paryżu Sergio Castellitto oraz oparty na prawdziwych wydarzeniach film katastroficzny Notre Dame płonie Jeana-Jacquesa Annauda, rekonstruujący na ekranie pożar paryskiego zabytku.


Przegląd Nowego Kina Francuskiego to również filmy o wyrazistych, kobiecych bohaterkach. Margot i Alma Anaïs Volpé to intymny komediodramat o sile dziewczyńskiej przyjaźni, a Pasażerowie nocy to wnikliwy portret paryskiej rodziny ze znakomitą obsadą (Charlotte Gainsbourg, Noée Abita, Emmanuelle Béart). Tymczasem Sekret Madeline Collins to rasowy thriller o kobiecie (Virginie Efira) prowadzącej podwójne życie. Reżyser filmu, Antoine Barraud, przyjedzie do Krakowa i spotka się po seansie z widzami naszego kina.


W programie przeglądu znalazły się dwa klasyki, które odsyłają widza do przeszłości francuskiego kina. W poniedziałek, 13 czerwca - seans odrestaurowanego cyfrowo filmu César i Rosalie Claude’a Sauteta z niezapomnianymi rolami Romy Schneider i Yvesa Montanda. A we wtorek, 14 czerwca, jako swoiste post scriptum do grudniowego Festiwalu Filmu Niemego, będzie można zobaczyć nieme arcydzieło Męczeństwo Joanny d'Arc. Ten wybitny film zostanie zaprezentowany z zarejestrowaną muzyką Adriana Utleya (Portishead) i Willa Gregory’ego (Goldfrapp).


 
PROGRAM:
 
piątek, 10 czerwca
18.15 ZDARZYŁO SIĘ | L’EVÉNEMENT
(Audrey Diwan) FR 2021, 100’
20.30 NOTRE-DAME PŁONIE | NOTRE-DAME BRÛLE
(Jean-Jacques Annaud) FR 2021, 110’
 
sobota, 11 czerwca
18.15 STRACONE ZŁUDZENIA
| ILLUSIONS PERDUES
(Xavier Giannoli) FR 2020, 149’
 
niedziela, 12 czerwca
18.15 SEKRET MADELEINE COLLINS | MADELEINE COLLINS
(Antoine Barraud) FR/BE/CH 2021, 102’
Po seansie spotkanie z reżyserem.
 
poniedziałek, 13 czerwca
18.15 CÉSAR I ROSALIE | CÉSAR ET ROSALIE
(Claude Sautet) FR/DE/IT 1972, 110’
20.30 MARGOT I ALMA | ENTRE LES VAGUES
(Anaïs Volpé) FR 2021, 100’
 
wtorek, 14 czerwca
18.15 MĘCZEŃSTWO JOANNY D'ARC | LA PASSION DE JEANNE D'ARC
(Carl Theodor Dreyer) FR 1928, 81'
Film niemy z muzyką Adriana Utleya (Portishead) i Willa Gregory’ego (Goldfrapp).
20.30 PASAŻEROWIE NOCY | LES PASSAGERS DE LA NUIT
(Mikhaël Hers) FR 2021, 111’
 
środa, 15 czerwca
18.15 PRACA, DZIECI, DRON
| LES 2 ALFRED
(Bruno Podalydès) FR 2020, 92’
20.30 PARYŻ, 13. DZIELNICA | LES OLYMPIADES
(Jacques Audiard) FR 2021, 106’
 
czwartek, 16 czerwca
18.15 A ONI DALEJ GRZESZĄ, DOBRY BOŻE
| QU'EST-CE QU'ON A TOUS FAIT AU BON DIEU?
(Philippe de Chauveron) FR/BE 2021, 98’
20.30 KSIĘGARNIA W PARYŻU | UN DRAGON EN FORME DE NUAGE
(Sergio Castellitto) IT/FR 2021, 90’


 
BILETY:
25 zł (normalny)
18 zł (ulgowy)
17 zł (senior/klubowy)
Karnet (12 filmów): 144 zł
Aby zakupić karnet online, prosimy o kontakt: kasa@kinopodbaranami.pl
 


O FILMACH:
 
A ONI DALEJ GRZESZĄ, DOBRY BOŻE
| QU'EST-CE QU'ON A TOUS FAIT AU BON DIEU?
(Philippe de Chauveron) FR/BE 2021, 98’

Trzecia odsłona francuskiego hitu Za jakie grzechy, dobry Boże?

 
40 lat minęło jak jeden… grzech? Państwo Verneuil mają co świętować – taki staż małżeński to nie przelewki i, zdaniem ich córek, świetna okazja, by zorganizować huczną imprezę niespodziankę. Żeby było jeszcze weselej, na przyjęcie z różnych zakątków świata przyjeżdżają rodzice Rachida, Davida, Chao i Charles’a. Jeśli państwo Verneuil myśleli, że czterech nietuzinkowych zięciów to już za dużo, to się dopiero zdziwią…


 
CÉSAR I ROSALIE | CÉSAR ET ROSALIE
(Claude Sautet) FR/DE/IT 1972, 110’


 
Nagroda David di Donatello 1973: Najlepszy aktor zagraniczny (Yves Montand)

 
Zrekonstruowany cyfrowo klasyk francuskiego kina z Romy Schneider i Yves’em Montand w rolach głównych.

 
Rosalie jest związana z Césarem, bogatym, sympatycznym, ale zaborczym właścicielem firmy handlującej złomem. Kiedy pewnego dnia niespodziewanie wraca David, młodzieńcza miłość bohaterki, jej uczucia odżywają. Cała trójka zamieszkuje razem, a mężczyźni zostają przyjaciółmi. Ale kogo tak naprawdę kocha Rosalie?


 
KSIĘGARNIA W PARYŻU | UN DRAGON EN FORME DE NUAGE
(Sergio Castellitto) IT/FR 2021, 90’

Poetycka i wzruszająca opowieść na podstawie oryginalnego scenariusza, nieżyjącego mistrza kina Ettore Scoli. Na ekran przeniósł ją Sergio Castellitto, który wciela się również w głównego bohatera. Partneruje mu znakomita francuska aktorka Bérénice Bejo nominowana m.in. do Oscara za drugoplanową rolę w filmie Artysta.

 
Życie Vincenzo kręci się wokół miłości do książek oraz dotkniętej niepełnosprawnością córki Albertyny. Mężczyzna jest zgorzkniały, melancholijny i uważa, że już nic dobrego w życiu go nie spotka. Pewnego dnia do jego księgarni wpada żywiołowa, ekscentryczna, zabawna i piękna Yolande. Oczarowany jej życiową energią Vincenzo znów zaczyna odczuwać emocje, o których istnieniu już dawno zapomniał i na nowo odkrywa uroki życia.


 
MARGOT I ALMA | ENTRE LES VAGUES
(Anaïs Volpé) FR 2021, 100’

Champs-Élysées Film Festival 2021: Nagroda Jury
Transatlantyk 2021: Nominacja do Nagrody Publiczności
All About Freedom Festival 2021: Nagroda Prezydenta Gdańska

 
Intymny komediodramat o sile dziewczyńskiej przyjaźni, siostrzeństwie oraz spełnianiu marzeń.

 
Margot (Souheila Yacoub) ma 27 lat, mieszka w Paryżu i wraz ze swoją przyjaciółką Almą (Déborah Lukumuena) uparcie chodzi na castingi. Dziewczyny wiedzą, że zawsze mogą na siebie liczyć, nawet jeśli są dla siebie konkurentkami. Przełom następuje, gdy Alma otrzymuje główną rolę w sztuce uznanej reżyserki, a Margot ma być jej zastępczynią. Niedługo po tym na jaw wychodzi tajemnica skrywana przez Almę, która postawi jej udział w spektaklu pod znakiem zapytania… Czy przyjaciółkom uda się zachować łączącą je wyjątkową i niezwykle silną więź pomimo przeciwności losu?


 
MĘCZEŃSTWO JOANNY D'ARC | LA PASSION DE JEANNE D'ARC
(Carl Theodor Dreyer) FR 1928, 81'

Przejmujący zapis ostatniego dnia życia Joanny d'Arc (wspaniała Renée Falconetti), która została skazana na śmierć na stosie. Prosta, niepiśmienna, 19-letnia dziewczyna podczas wykańczających przesłuchań przeciwstawia się swoim oprawcom. Jest pełna wiary i ufności w Bogu, który wybrał ją na swoją posłanniczkę.

 
Męczeństwo Joanny d'Arc uchodzi za apogeum artystycznych możliwości niemego kina. To film ukazujący w pełnej krasie potęgę filmowego zbliżenia oraz jego wpływ na emocje widza. Kluczowym środkiem wyrazu są twarze Joanny i jej oprawców, filmowane w białej, niemal abstrakcyjnej przestrzeni. Natchnione i niewinne spojrzenie dziewczyny Dreyer kontrastował z okrutnymi, brzydkimi i karykaturalnymi twarzami pozostałych bohaterów.

 
Film zostanie zaprezentowany z muzyką Adriana Utleya (Portishead) i Willa Gregory’ego (Goldfrapp).


 
NOTRE DAME PŁONIE | NOTRE-DAME BRÛLE
(Jean-Jacques Annaud) FR 2021, 110’

Fabularny film dokumentujący godzinę po godzinie pożar słynnej paryskiej Katedry Notre-Dame. Dzieło Jeana-Jacquesa Annauda (Imię róży, Walka o ogień) skupia się na dramatycznym przebiegu pożaru oraz bohaterstwie kobiet i mężczyzn, walczących o ocalenie budynku.

 
15 kwietnia 2019 roku świat obiega dramatyczna wiadomość: paryska katedra Notre-Dame płonie! Nie tylko katolicy wstrzymują oddech obserwując setki strażaków stających do walki z żywiołem. Ogień rozprzestrzenia się na trudno dostępnym poddaszu, a stawka jest bardzo wysoka - chodzi nie tylko o ocalenie jednej z najwspanialszych budowli sakralnych na Ziemi, ale także bezcennych relikwii. Czas ucieka, a sytuacja staje się coraz bardziej dramatyczna. Dach budowli lada chwila runie i pogrzebie ludzi i skarby katedry. Dowodzący akcją rozważają konieczność jej odwołania, gdy grupa ochotników zgłasza gotowość podjęcia ostatniej niesłychanie ryzykownej próby opanowania żywiołu. Odwaga, doświadczenie i specjalistyczny sprzęt mogą jednak nie wystarczyć do zwycięstwa...


 
PARYŻ, 13. DZIELNICA | LES OLYMPIADES
(Jacques Audiard) FR 2021, 106’

MFF w Cannes 2021 - nominacja: Złota Palma - Udział w konkursie głównym (Jacques Audiard)
Cezary 2022 - nominacja: Najbardziej obiecująca aktorka (Lucie Zhang), Najbardziej obiecujący aktor (Makita Samba), Najlepsza muzyka filmowa (Rone), Najlepsze zdjęcia (Paul Guilhaume), Najlepszy scenariusz adaptowany (Céline Sciamma, Jacques Audiard, Léa Mysius)
MFF Nowe Horyzonty 2021 - nominacja: Udział w sekcji (Jacques Audiard)

 
Zachwycająca, stylowa love-story, która biorąc na warsztat dynamikę współczesnych związków, podtrzymuje legendę Paryża jako stolicy miłości i seksu.

 
Akcja Paryża, 13. dzielnicy rozgrywa się pośród wieżowców i esplanad paryskiego blokowiska, tutejszego Chinatown. Na tle surowej, brutalistycznej architektury uczucia młodych bohaterów wydają się szczególnie kruche i podatne na zranienie. Emilie (Lucie Zhang) zakochuje się w swoim sublokatorze Camille’u (Makita Samba). Ten podejmuje erotyczną grę, ale broni się przed uczuciami – do czasu, gdy poznaje Norę (Noémie Merlant), która jednak ma obsesję na punkcie kogoś innego: Amber (Jehnny Beth), tajemniczej dziewczyny pracującej na seks-kamerce. Jacques Audiard misternie plącze drogi swoich bohaterów, przykleja i odrywa ich od ekranów oraz z niebywałą świeżością i ciętym humorem kreśli portret współczesnych kochanków: śmiało otwierających drzwi do swoich sypialni, ale trzymających serca pod kluczem.


 
PASAŻEROWIE NOCY | LES PASSAGERS DE LA NUIT
(Mikhaël Hers) FR 2021, 111’

MFF w Berlinie 2022: Udział w konkursie głównym

 
Piękny, wnikliwy i zniuansowany portret paryskiej rodziny i stojącej na jej czele matki, w którą znakomicie wciela się gwiazda francuskiego kina, Charlotte Gainsbourg.

 
W noc wyborczą 1981 r. na ulice Paryża wychodzą zwolennicy nowego prezydenta, świętując zwycięstwo. W tym samym czasie Elisabeth po odejściu męża zostaje sama z dwójką nastoletnich dzieci. Znajduje pracę w nocnej audycji radiowej i poznaje tam Talulah, bezdomną nastolatkę, którą zaprasza do swojego domu. Dzięki niej Talulah po raz pierwszy doświadcza rodzinnego ciepła i opieki. Wkrótce dziewczyna znika, lecz jej potrzeba wolności wpłynie na życie Elisabeth i jej dzieci, którzy nabiorą pewności siebie i podejmą ryzyko zmieniające bieg ich życia.


 
PRACA, DZIECI, DRON | LES 2 ALFRED
(Bruno Podalydès) FR 2020, 92’

MFF w Cannes 2020: Oficjalna selekcja

 
Ciepła komedia o bohaterze w kryzysie, podkreślająca absurdy współczesnego rynku pracy.


Bezrobotny Aleksander (Denis Podalydès) ma dwa miesiące, aby udowodnić żonie, że potrafi opiekować się dwojgiem małych dzieci i odzyskać niezależność finansową. Jest jednak pewien problem: The Box, start-up, który chce go zatrudnić na próbę, ma zasadę: "Żadnych dzieci!" Aby dostać tę pracę, Aleksander musi więc kłamać. Czy spotkanie z Arcimboldo (Bruno Podalydès – również reżyser filmu) królem dorywczych prac zlecanych w aplikacjach, pomoże mu w otrzymaniu upragnionego etatu?

 

SEKRET MADELEINE COLLINS | MADELEINE COLLINS
(Antoine Barraud) FR/BE/CH 2021, 102’

Nagroda Lumiere France 2022: Najlepszy scenariusz (nominacja)
MFF w Wenecji: Nagroda Giornate degli Autori Nominee (nominacja)

 
Utkany z hitchcockowskich motywów thriller, co rusz zaskakujący niespodziewanymi zwrotami akcji. W roli głównej: Virginie Efira (Benedetta, Żegnajcie, głupcy).

 
Judith prowadzi tajemnicze, podwójne życie. W Szwajcarii mieszka z Abdelem, z którym wychowuje małą córeczkę; we Francji jest związana z Melvilem, z którym ma dwóch starszych synów. Dwa różne światy, które Judith zbudowała na tajemnicach, kłamstwach i ciągłych podróżach, powoli wymykają się spod kontroli. Ta misterna układanka, w której nawet na pytanie o imię nie ma prostej odpowiedzi, zaczyna się sypać. Ale Judith, nie zważając na nic, decyduje się dalej brnąć w tę niebezpieczną grę. Do czego jest w stanie się posunąć, żeby zachować dwa odrębne życia?

 
Po seansie odbędzie się spotkanie z reżyserem.


 
STRACONE ZŁUDZENIA | ILLUSIONS PERDUES
(Xavier Giannoli) FR 2020, 149’

MFF w Wenecji 2021: Udział w konkursie głównym
Cezary 2022: Najlepszy film, Najlepszy aktor drugoplanowy (Vincent Lacoste), Najbardziej obiecujący aktor (Benjamin Voisin), Najlepsza scenografia, Najlepsze kostiumy, Najlepsze zdjęcia, Najlepszy scenariusz adaptowany

 
Widowiskowa, pełna wspaniałych kostiumów i wystawnych wnętrz historia młodego chłopaka marzącego o karierze pisarza, który zderza się z mroczną rzeczywistością dziennikarskiego świata. Najnowsza adaptacja powieści Balzaka z gwiazdorską obsadą. W rolach głównych: Benjamin Voisin, Cécile de France, Vincent Lacoste i Xavier Dolan.

 
Pochodzący ze zdeklasowanej i zubożałej rodziny poeta Lucien nawiązuje romantyczną relację z arystokratką i mecenaską Madame de Bargeton. Ów mezalians wiedzie go aż na ubłocone paryskie ulice, gdzie roi się od takich jak on: utalentowanych, ambitnych, niemających nic do stracenia idealistów. W stolicy czeka ich dobrze opłacany cynizm albo poetyczne klepanie biedy. Pisanie na zlecenia kalumnii lub pochlebstw, czy wierność sprzedającej się kiepsko sztuce? Którą ze ścieżek wybierze bohater, by wedrzeć się na salony?


 
ZDARZYŁO SIĘ | L’EVÉNEMENT
(Audrey Diwan) FR 2021, 100’

MFF w Wenecji 2021: Złoty Lew, Nagroda Specjalna - Nagroda Briana, Nagroda FIPRESCI, Nagroda Arca Cinemagiovani
BAFTA 2022: Najlepszy reżyser (nominacja)
Cezary 2022: Najbardziej obiecująca aktorka (Anamaria Vartolomei)

 
Triumfator ubiegłorocznego Festiwalu w Wenecji, oparty na autobiograficznej książce Annie Ernaux, osadzony we Francji w 1963 roku.

 
Główna bohaterka to zdolna studentka literatury marząca o karierze akademickiej. W momencie, kiedy wydaje się, że świat stoi przed nią otworem, Anne niespodziewanie dowiaduje się, że jest w ciąży. Młoda kobieta zdaje sobie sprawę, że macierzyństwo zamknie jej zawodową drogę i przekreśli to, do czego tak konsekwentnie dążyła przez całe lata. Musi zatem dokonać trudnego wyboru. Wie, że nie chce rodzić, ale jednocześnie jest świadoma, że za próbę zakazanej wtedy we Francji aborcji grozi jej nie tylko wydalenie ze studiów, ale i kara więzienia.

 

 

 

SPOT:

 

 

 

PATRON MEDIALNY:



Bookmark and Share

archiwum