kpb

AfryKamera 2016

AFRYKAMERA 2016: 11. Festiwal Filmów Afrykaskich
18 - 24 kwietnia 2016

| AFRYKAMERA 2016: 11th African Film Festival
April 18 - 24, 2016
(click here for English version)



W dniach 18-24 kwietnia zapraszamy na 11. Festiwal Filmów Afrykaskich AFRYKAMERA 2016! W programie wydarzenia znalazo si a 27 filmów - 12 penometraowych (fabularnych i dokumentalnych) oraz 15 krótkich, a take liczne imprezy towarzyszce. Tegoroczna edycja najbardziej afrykaskiego festiwalu w Polsce odbdzie si pod hasem Stany rewolucji i bdzie stanowia kompleksowe spojrzenie na Arabsk Wiosn i jej wpyw na region.

Dominowa bdzie nowe postrewolucyjne kino Afryki Pónocnej, w szczególnoci z Tunezji i Egiptu. W programie znalazy si znakomite filmy docenione na festiwalach filmowych na caym wiecie, m.in. dwukrotnie nagrodzony na tegorocznym Berlinale Hedi (re. Mohamed Ben Attia) czy uwielbiany i wyróniany przez publiczno Z otwartymi oczami (À peine j'ouvre les yeux, re. Leyla Bouzid).

Poza filmami z Afryki Pónocnej zostan zaprezentowane najciekawsze produkcje fabularne i dokumentalne z Afryki Subsaharyjskiej, w tym przepikny, osadzony w górskich krajobrazach Etiopii film Owca (Lamb) w reyserii Yared Zeleke (Cannes 2015), bezkompromisowe Oko cyklonu (L'oeil du cyclone) autorstwa Sekou Traoré z Burkina Faso czy Ta rewolucja nie bdzie transmitowana (The Revolution Won't Be Televised) w reyserii Senegalki Rama Thiaw - przejmujcy dokumentalny zapis oddolnego ruchu artystów Y'en a Marre (Mamy dosy!), który otrzyma nagrod FIPRESCI na niedawnym Berlinale.

Ponadto czeka na Was bogaty wybór krótkich metray z caego kontynentu i jego diaspory, sporód których wikszo nigdy wczeniej nie bya pokazywana w Polsce.

Wyjtkowym wydarzeniem bdzie spotkanie z byym winiem politycznym, dr. Felixem Kaputu - cenionym pisarzem, filozofem i profesorem uniwersyteckim z Konga. Wspóorganizatorami spotkania, które odbywa si w ramach programu ICORN (Midzynarodowa Sie Miast Schronienia) prowadzonego przez Miasto Kraków, s: Kraków Miasto Literatury UNESCO, Stowarzyszenie Willa Decjusza oraz Krakowskie Biuro Festiwalowe. Rozmowa odbdzie si w jzyku angielskim i rozpocznie si po projekcji filmu La Belle w kinie.

Krakowskiej edycji festiwalu towarzyszy specjalna odsona cyklu Baranki Dzieciom, poczona z warsztatami bbniarskimi.

Dodatkowe wydarzenia festiwalowe (degustacje afrykaskich win i przysmaków, warsztaty taneczne, imprezy muzyczne) odbd si w Krakó Slow Wines (ul. Lipowa 6F), Teatrze Barakah (ul. Pauliska 28), w studiu Kontakt. Przestrze Ruchu i Taca (ul. Szpitalna 40) oraz Klubie ToTu (ul. Floriaska 18).
Wicej informacji: www.afrykamera.pl/krakow .


PROGRAM:

poniedziaek, 18 kwietnia
18.45 
STANY REWOLUCJI - BLOK KRÓTKICH METRAY, 100’

20.45  FILM OTWARCIA:
HEDI | INHEBBEK HEDI
re. Mohamed Ben Attia, Tunezja/Belgia/Francja 2016, 88’
Przed seansem - degustacja kaw afrykaskich z KARMA Coffee Roasters




wtorek, 19 kwietnia
18.45  WIDELEC, YKA I SKOCZEK
| THE FORK, THE SPOON AND THE KNIGHT
re. Mira Nair, Zippy Kimundu, Uganda 2015, 13’
oraz:   LA BELLE W KINIE | LA BELLE AT THE MOVIES
re. Cecilia Zoppelletto, Wielka Brytania/Demokratyczna Republika Konga 2015, 67’
Po seansie - spotkanie z profesorem Felixem Kaputu (w jzyku angielskim).

21.15  DECOR | DECOR
re. Ahmed Abdalla, Egipt 2014, 117’

roda, 20 kwietnia
18.45  OKO CYKLONU
| THE EYE OF THE CYCLONE | L'OEIL DU CYCLONE
re. Sékou Traoré, Burkina Faso/Francja 2015, 98’

20.45  KOBIETY | MULHERES
re. Elisa Bucchi, Nicola Bogo, Mozambik/Wochy 2015, 25’
oraz:   YCIE BEZ ZIEMI | NO LAND NO FOOD NO LIFE
re. Amy Miller, Canada/Uganda/USA/Mali/Cambodia 2013, 76’

czwartek, 21 kwietnia
18.45  SEMBENE!
| SEMBENE!
re. Samba Gadjigo, Jason Silverman, Senegal/USA 2015, 89’

20.45  AYANDA | AYANDA
re. Sara Blecher, RPA 2015, 107’

pitek, 22 kwietnia
18.45  Z OTWARTYMI OCZAMI
| AS I OPEN MY EYES | À PEINE J'OUVRE LES YEUX
re. Leyla Bouzid, Tunezja/Belgia/Francja 2015, 102’

20.45  TRANSAFRYKA - BLOK KRÓTKICH METRAY, 100’

sobota, 23 kwietnia
18.45  OWCA
| LAMB
re. Yared Zeleke, Etiopia/Francja/Niemcy 2015, 96’

20.45  TA REWOLUCJA NIE BDZIE TRANSMITOWANA
| THE REVOLUTION WON'T BE TELEVISED
re. Rama Thiaw, Senegal 2016, 111’

niedziela, 24 kwietnia
11.00  BARANKI W AFRYCE:
TYDZIE PRZYGÓD W AFRYCE

re. Piotr Pawe Lutczyn, Adam owicki, Polska 1984-86, 40’ (zestaw bajek)
+ warsztaty bbniarskie

18.45  DZIEWCZYNA Z FABRYKI | FACTORY GIRL | FATAT EL MASNAA
re. Mohamed Khan, Emiraty Arabskie/Egipt 2013, 96’

20.45  NAWARA | NAWARA
re. Hala Khalil, Egipt 2015, 111’ 


Wszystkie filmy zostan pokazane z polskimi i angielskimi napisami,
z wyjtkiem
Hedi i krótkiego metrau Siostra Oyo - wywietlanych tylko z polskimi napisami.

| All the films will be screened with Polish and English subtitles,
except from Hedi and the short film Sister Oyo - both of them will be shown with Polish subtitles only
(click here for English version).



BILETY:
16 z
(normalny)
13 z (ulgowy/senior)
KARNET (14 seansów): 98 z
Baranki Dzieciom: Baranki w Afryce: 10 z





WYDARZENIA TOWARZYSZCE:

wtorek, 19 kwietnia
godz. 19.00
| Krakó Slow Wines (ul. Lipowa 6F)
SMAKI I KOLORY AFRYKI - afrykaski wieczór wspóorganizowany przez Kulinaria od Kuchni. W programie: degustacja afrykaskich przysmaków i win, pokaz taca batuque, jam bbniarski oraz opowieci i zdjcia z Afryki
* wstp 80 z
* rezerwacja miejsc: dorota.janik@amdream.pl  
* wicej informacji o wydarzeniu: facebook.com/KulinariaodKuchni


roda, 20 kwietnia
godz. 20.00
| Teatr Barakah (ul. Pauliska 28)
JAM BBNIARSKI z Karolem Wilkoszewskim
* wstp wolny

sobota, 23 kwietnia
godz. 13.30-16.30
| Kontakt. Przestrze Ruchu i Taca (ul. Szpitalna 40)
AFRODANCE – warsztaty taca Coupé Décalé, Batuque i Cola z Alainem Nca (Kamerun) i Carl Tavares (Wyspy Zielonego Przyldka)
* wstp 40 z
* zapisy: emilia@afrykamera.pl  
* wicej informacji o wydarzeniu: facebook.com/wyspyzielonegoprzyladka


godz. 22.00 | Klub ToTu (ul. Floriaska 18)
AFROPARTY – Tropical Night
* wstp wolny

niedziela, 24 kwietnia
godz. 21.00
| Kontakt. Przestrze Ruchu i Taca (ul. Szpitalna 40)
PANTAREI – impreza taneczna z muzyk afrykask
* wstp 5 z



FILMY PENOMETRAOWE:

AYANDA | AYANDA
re. Sara Blecher, RPA 2015, 107’
(z polskimi i angielskimi napisami | with Polish & English subtitles)

SAFTA 2016 (Poudniowoafrykaskie Nagrody Filmowe), w tym za najlepszy film
MFF Los Angeles 2015: Wyrónienie dla najlepszego filmu
MFF Toronto 2015
Ma 21 lat, rce wiecznie ubrudzone smarem i ubiera si jak hipsterka. Cay wiat Ayandy to odziedziczony po ojcu warsztat samochodowy, który z powodu nierentownoci ma zosta sprzedany. Dziewczyna nie poddaje si jednak. Z pomoc dwóch Nigeryjczyków zajmuje si przywracaniem do ycia kompletnie zdezelowanych aut. W tym czasie musi zmierzy si z jeszcze innym wyzwaniem, jakim jest rodzinna tajemnica zwizana ze mierci ojca. Reyserka Sara Blecher tworzy w swoim filmie daleki od stereotypów portret modej poudniowoafrykaskiej kobiety. Ayanda imponuje niezalenoci i „zaraa” film swoj energi.

DECOR | DECOR
re. Ahmed Abdalla, Egipt 2014, 117’
(z polskimi i angielskimi napisami | with Polish & English subtitles)

MFF Londyn 2015
MFF Kartagina 2015
Scenografka Maha (Horeya Farghaly) spdza cae dnie na planie komercyjnego filmu, w którego powodzenie nie wierzy chyba nawet sam reyser. Mimo to, jak zwykle daje z siebie wszystko: wyczerpana do granic moliwoci cigymi konfliktami z nierozumiejcymi jej wizji producentami i niepokorn „gwiazd”, wci stara si dopracowa kady szczegó. Wkrótce jednak gubi si w kreowanym przez siebie wiecie. Filmowa rzeczywisto niepostrzeenie zaczyna przenika do jej wasnego ycia.
W swoim pitym filmie, który spokojnie mógby nakrci sam Douglas Sirk, gdyby nagle zdecydowa si porzuci jaskrawy Technicolor, Ahmad Abdalla po raz kolejny przyglda si nastpstwom Arabskiej Wiosny, jednoczenie nawizujc do klasycznych tytuów z lat 50. i 60. - wyjtkowego okresu, gdy na czarno-biaych ekranach kairskich kin brylowali Faten Hamama i Omar Sharif.

DZIEWCZYNA Z FABRYKI | FACTORY GIRL | FATAT EL MASNAA
re. Mohamed Khan, Emiraty Arabskie/Egipt 2013, 96’
(z polskimi i angielskimi napisami | with Polish & English subtitles)

MFF Dubaj 2013: Nagroda FIPRESCI za najlepszy film arabski, Najlepsza aktorka (Yasmin Raeis)
MFF Kair 2014: Najlepsza aktorka (Yasmin Raeis), Najlepszy reyser
Egipski kandydat do Oscara 2015 i przebój kinowy na tamtejszym rynku. 21-letnia Hayam (Yasmin Raeis) jest jedn z wielu ubogich robotnic w fabryce tekstyliów w Kairze. I jedn z nielicznych, które nie nosz chusty. Dziewczyna pochodzi z silnie matriarchalnej rodziny, wychowywana przez dominujc matk i ciotk-rozwódk. Kiedy w fabryce pojawia si nowy kierownik Salah (Hani Adel), przystojniak doprowadzajcy pracownice niemal do stanu omdlenia, Hayam postanawia wykorzysta szans na wyrwanie si z zakltego krgu. Aura komedii romantycznej sprawia, e rónice klasowe z pocztku wydaj si do pokonania. Pewna siebie bohaterka popenia jednak bd, nie kryjc si ze swymi uczuciami. Pozytywny wynik testu ciowego znalezionego w mieciach przez koleanki zmienia sytuacj o sto osiemdziesit stopni. Hayam zostaje uznana za grzesznic. Nikt, cznie z najbliszymi, nawet nie sucha, co oskarona ma do powiedzenia. Ona zreszt dumnie nie zamierza si tumaczy. Przyjdzie jej za to zapaci son cen...

HEDI | INHEBBEK HEDI
re. Mohamed Ben Attia, Tunezja/Belgia/Francja 2016, 88’
(z polskimi napisami | with Polish subtitles)

MFF Berlin 2016: Nagroda za najlepszy debiut, Srebrny Niedwied dla najlepszego Aktora Majd Mastoura
Pi lat po Arabskiej Wionie Tunezja wci znajduje si w rozkroku pomidzy tradycj a nowoczesnoci. Debiutujcy reyser Mohamed Ben Attia próbuje opisa skomplikowany proces przemian spoecznych na przykadzie jednostkowej historii. Tytuowy Hedi to wyksztacony, mody czowiek, który godzi si, by jego ycie osobiste zostao z góry zaplanowane. Mczyzn poznajemy w momencie, gdy przygotowuje si do lubu z wybran przez rodziców dziewczyn. Cho pocztkowo nic nie zwiastuje komplikacji, sytuacja zmienia si, gdy - podczas wizyty w nadmorskim kurorcie - Hedi zakochuje si w przewodniczce turystycznej. Wbrew pozorom, film Ben Attii nie skrca jednak w rejony melodramatu o mioci niemoliwej. Tunezyjski reyser kwestionuje czysto intencji Hediego i pokazuje, e zaangaowanie w nowy zwizek stanowi odruch desperackiego sprzeciwu wobec rodziców. Zamiast jednoznacznej afirmacji wolnoci otrzymujemy zatem histori o jej niebezpiecznych zwizkach z egoizmem.

LA BELLE W KINIE | LA BELLE AT THE MOVIES
re. Cecilia Zoppelletto, Wielka Brytania/Demokratyczna Republika Konga 2015, 67’
(film dokumentalny)
(z polskimi i angielskimi napisami | with Polish & English subtitles)

Pocztki kina w Demokratycznej Republice Konga wi si z kolonizacj - to belgijscy zarzdcy kraju przywieli tu kinematograf, przy pomocy którego próbowano uzasadnia ideologi imperialn. Take i póniej historia kina odbijaa skomplikowane dzieje kraju. W latach 60. olbrzymi popularno zyskay spaghetti westerny, a ulubionym bohaterem Kongijczyków sta si… Django. W schykowych czasach reimu Mobutu Sese Seko chrzecijascy kaznodzieje uznali film za wynalazek diabelski i zaczli przerabia kina na kocioy. Dzisiejsza Kinszasa, po wkroczeniu na rynek tanich kaset video i zamkniciu w 2004 roku ostatniego kina, jest 10-milionowym miastem bez sali kinowej. Wci jednak entuzjaci kina krzewi kultur filmow w stolicy Kongo. Zalicza si do nich take woska reyserka Cecilia Zoppelletto, która w dokumencie La Belle w kinie prezentuje archiwalia, odwiedza dawne kina, rozmawia z filmowcami, urzdnikami oraz samymi kinofilami.

NAWARA | NAWARA
re. Hala Khalil, Egipt 2015, 111’
(z polskimi i angielskimi napisami | with Polish & English subtitles)

MFF Afrykaskich Luxor 2016: Film otwarcia
MFF Dubaj 2015: Najlepsza aktorka

Rozdart midzy wiatem ubogich i najbogatszych Nawar nie kieruj typowe dla podobnych historii rozterki. Bohaterka nie narzeka na bogaczy, u których pracuje, ani nie auje rodziny z niszych sfer. Naiwnie próbuje pogodzi jednych i drugich, wierzc, e napicia klasowe to relikt przeszoci. Bo przecie wiat dy do zmiany. W Egipcie pdzi ona w szaleczym tempie. Rewolucja, która doprowadzi do obalenia Husniego Mubaraka, ju przepdzia z kraju wikszo oficjeli. Nisze warstwy spoeczne cieszy dziejowa sprawiedliwo, ale nie bardzo umiej sobie wyobrazi, jakie korzyci ta mogaby im przynie poza jednorazowym zastrzykiem gotówki. Zagubieni i niepewni czuj si wszyscy, niezalenie od pochodzenia. Jedynie Nawara do koca próbuje zachowa wiar w szczliwe rozwizanie caej sytuacji, ale egipski zryw Arabskiej Wiosny posili si i jej wiar. Bo wbrew tytuowi, to wanie rewolucja jest gówn bohaterk tego filmu. Napdza scenariusz i ycie kadego z bohaterów, cho adnego z nich nie dotyka bezporednio. Zdaje si dziaa na obrazach z telewizji i Internetu, a jednak - dosiga znacznie dalej.

OKO CYKLONU | THE EYE OF THE CYCLONE | L'OEIL DU CYCLONE
re. Sékou Traoré, Burkina Faso/Francja 2015, 98’
(z polskimi i angielskimi napisami | with Polish & English subtitles)

MFF FESPACO 2015: m.in. Najlepszy aktor, Najlepsza aktora, Bronze Etalon de Yennega (III miejsce), Najlepszy debiut
MFF Kartagina 2015: Najlepsza aktorka
MFF Amiens 2007: Najlepszy scenariusz

„Ludzie stali si dla mnie niczym kurczaki, szczury. Chciaem ich zabi” - opowiada Blackshouam (Fargass Assandé), gdy po dugim milczeniu decyduje si otworzy drzwi do potwornej przeszoci. Osob, która pomaga odzyska pami oskaronemu o liczne zbrodnie rebeliantowi, jest moda, ambitna prawniczka Emma Tou (Maimouna N'Diaye). Szykuje si pokazowy proces: opinia publiczna domaga si kary mierci dla schwytanego we wsi, w której dokonano masakry cywili, bojownika. Take armia i rzd zamierzaj przy okazji zademonstrowa swoj si i skuteczno. Chcc dowie, i nieszczsny Blackshouam jest w równym stopniu zabójc co ofiar, pani adwokat rzuca wyzwanie im wszystkim. Akcja zrealizowanego na podstawie sztuki Luisa Marquesa L’Oeil du Cyclone rozgrywa si w fikcyjnym afrykaskim pastwie, zmagajcym si jednak z jak najbardziej prawdziwym problemem, jakim byo i jest porywanie dzieci przez czonków zbrojnych grup - czy to w Burundi, Somalii, Ugandzie, czy w Demokratycznej Republice Konga.

OWCA | LAMB
re. Yared Zeleke, Etiopia/Francja/Niemcy 2015, 96’
(z polskimi i angielskimi napisami | with Polish & English subtitles)

MFF Cannes 2015
MFF Amiens 2015: Najlepszy scenariusz
MFF Denver 2015: Najlepszy film
MFF Mediolan 2015: Najlepszy film

Pierwszy w historii film z Etiopii, który zakwalifikowa si do udziau w MFF w Cannes. Nakrcona z wyczuciem opowie o chopcu Ephraïmie i jego owcy Chuni. Po mierci matki Ephraïma ojciec zostawia go u bliskiej rodziny, po czym sam odchodzi w poszukiwaniu pracy. Chopiec pocztkowo nie moe odnale si w nowym otoczeniu. Zamiast wymaganej od niego pracy na roli, woli gotowanie i czsto wyrusza wraz z owc do miasta, by sprzeda wasnych smakoyków zarobi na podró do ojca. Szybko okazuje si, e brzowowosa Chuni sama moe wkrótce wyldowa na witecznym stole. Ephraïm zrobi wszystko, eby zapewni ukochanemu zwierzciu bezpieczny ywot.

SEMBENE! | SEMBENE!
re. Samba Gadjigo, Jason Silverman, Senegal/USA 2015, 89’ (film dokumentalny)
(z polskimi i angielskimi napisami | with Polish & English subtitles)

MFF Sundance 2015
MFF Cannes 2015
MFF Wenecja 2015

Biografia Ousmane’a Sembène - „ojca afrykaskiej kinematografii” i jednego z najsynniejszych reyserów z Czarnego Ldu. Jego burzliwe ycie stanowio wspaniay materia dla kina i twórcy tego fascynujcego dokumentu postanowili to wykorzysta, krok po kroku opowiadajc o losach senegalskiego artysty. Sembène by pisarzem, aktorem, aktywist spoecznym i podrónikiem, ale w historii zapisa si przede wszystkim wanie jako filmowiec - bezkompromisowy i odwanie opisujcy rzeczywisto swojego kraju. Historia jego ycia splota si zreszt z losami samego Senegalu, który po latach francuskiej kolonizacji w 1960 roku odzyska niepodlego. Równie dla Sembène lata 60. okazay si przeomowe: za kamer po raz pierwszy chwyci w 1963 roku, po powrocie z kilkuletniej podróy po Afryce i skoczeniu studiów w moskiewskiej szkole filmowej. Od debiutanckiego Borom Sarret po ostatni, nakrcony na trzy lata przed mierci Moolaadé (2004), konsekwentnie poda swoj artystyczn drog, stajc si pierwszym rozpoznawalnym, nagradzanym i cenionym na wiecie afrykaskim twórc filmowym. Ze znakomit recepcj spotka si zreszt równie jego dokumentalny portret: Sembene! trafi na najbardziej prestiowe festiwale i zosta gorco przyjty m.in. na Sundance, w Cannes i Wenecji.

TA REWOLUCJA NIE BDZIE TRANSMITOWANA
| THE REVOLUTION WON'T BE TELEVISED
re. Rama Thiaw, Senegal 2016, 111’ (film dokumentalny)
(z polskimi i angielskimi napisami | with Polish & English subtitles)

MFF Berlinale 2016: Nagroda FIPRESCI
„Jestemy jedynymi raperami, którym udao si wywoa rewolucj, wyprowadzi ludzi na ulic” - mówi z dum bohater dokumentu Ramy Thiaw. Akcja filmu dzieje si w czasie kampanii wyborczej przed wyborami prezydenckimi w Senegalu na pocztku roku 2012. Urzdujcy od dwunastu lat prezydent Abdoulaye Wade startuje po raz trzeci na stanowisko gowy pastwa. Decyzja ta wywouje protesty i zamieszki uliczne - ludzie s zmczeni nepotyzmem, korupcj i naginaniem prawa przez Wade’a i osoby z jego otoczenia. Na czele demonstracji i staj raperzy nalecy do organizacji Y’en a marre (Mamy do). Thiaw towarzyszy z kamer zwaszcza dwóm z nich, Thiatowi i Kilifeu. Pokazuje ich podczas koncertów, dyskusji ideowych i politycznych, na wiecach, w trakcie manifestacji rozpdzanych przez siy porzdkowe. Jedzie do Burkina Faso, gdzie bohaterowie dziel si sw rewolucyjn energi z tamtejszymi towarzyszami. Raperzy podkrelaj, e nie sympatyzuj z adnym konkretnym politykiem, ba!, adnemu z nich nie ufaj. Ich walka ma wymiar antysystemowy. „Chc by przede wszystkim aktywist, a dopiero potem artyst” - deklaruje Thiat i jest to rzadki, niestety, dzisiaj przypadek, gdy sztuka nie wie si z eskapizmem, lecz z zaangaowaniem w zmienianie rzeczywistoci.

Z OTWARTYMI OCZAMI | AS I OPEN MY EYES | A PEINE J'OUVRE LES YEUX
re. Leyla Bouzid, Tunezja/Belgia/Francja 2015, 102’
(z polskimi i angielskimi napisami | with Polish & English subtitles)

MFF Wenecja 2015: Nagroda publicznoci (Venice Days)
MFF Namur 2015: Najlepszy film
MFF Saint Jean de Luz 2015: Nagroda publicznoci, Najlepsza aktorka
MFF Kartagina 2015: Nagroda FIPRESCI, Nagroda TV5
MFF Dubaj 2015: Najlepszy film

Cytujc klasyka: „Koniec lata, koniec wiata”. Ostatnie wakacje przed rozpoczciem studiów i skokiem w doroso to z jednej strony festiwal ycia i szalestwo, jakby jutra miao nie by, lecz z drugiej - melancholia i nostalgia, które czaj si tu za rogiem. Tak jest nie tylko w Tunezji, lecz pod kad szerokoci geograficzn. W debiutanckim filmie Leyli Bouzid tsknot sycha te w buntowniczych pieniach, które piewa nastoletnia Farah (pena energii, przeurocza Baya Medhaffer). Muzyka to sens jej ycia, ale Farah, jak wiele nastolatek przed ni, bdzie musiaa zmierzy si z trudnymi pytaniami. Studia artystyczne czy medyczne? Niezaleno czy posuszestwo matce? Gos serca czy rozumu? Czarno-biay wiat czy zgoda na palet kompromisów i szaroci? I wreszcie: bunt polityczny czy autocenzura w imi bezpieczestwa? Sowa nostalgicznego motta w szerszym kontekcie brzmi równie jak proroctwo. Akcja filmu toczy si w roku 2010, a to oznacza, e kilka miesicy póniej w Tunezji nadesza Jaminowa Rewolucja. Zamiast dugotrwaej demokratyzacji przyniosa ona rzdy konserwatywnego Bractwa Muzumaskiego. Majc w pamici ten fakt, trudno nie zastanawia si, jak dzi wygldaoby ycie Farah, jej rodziny i przyjació.

YCIE BEZ ZIEMI | NO LAND NO FOOD NO LIFE
re. Amy Miller, Kanada/Uganda/USA/Mali/Kamboda 2013, 76’ (film dokumentalny)
(z polskimi i angielskimi napisami | with Polish & English subtitles)

„Rolnictwo od wieków zapewniao wiatu ywno. Jednak w cigu ostatnich stu lat diametralnie si zmienio: z milionów maych gospodarstw w globalny przemys kontrolowany przez kilku gigantów” - podsumowuje narratorka tego dokumentu. Od Mali, przez Kambod i Ugand, po Stany Zjednoczone - Amy Miller proponuje zoone spojrzenie na wspóczesny kapitalizm korporacyjny i koncerny spoywcze, które prawdziwy wymiar swojej ekspansywnej dziaalnoci ukrywaj za fasad takich hase jak „bezpieczestwo ywnociowe” czy „pomoc dla krajów rozwijajcych si”. Reyserka wsuchuje si w historie rolników z Afryki i Azji, którym ziemi odbierano si i których zmuszono do sabo patnej pracy na plantacjach. Oskarenia ofiar globalnej polityki skonfrontowane s tu ze sowami decydentów przedkadajcych abstrakcyjne wskaniki wzrostu gospodarczego nad tragedie ludzi.


FILMY KRÓTKIE I BLOKI KRÓTKICH METRAY:

KOBIETY | MULHERES
re. Elisa Bucchi, Nicola Bogo, Mozambik/Wochy 2015, 25’ (film dokumentalny)
(z polskimi i angielskimi napisami | with Polish & English subtitles)

Zambezia to jedna z najuboszych i zarazem najbardziej zaludnionych prowincji w Mozambiku. Ciar utrzymania wielodzietnych rodzin spoczywa gównie na pracujcych w polu kobietach, które na kadym kroku spotykaj si z dyskryminacj i przemoc. Helena i Jenita dowiadczaj ich na wasnej skórze. Mimo to, zdobyy niezaleno. Cho cigle musz walczy, eby je dostrzeono, s z niej dumne. Bez goryczy opowiadaj woskim reyserkom o tym, jak wyglda ich ycie. I nigdy nie przestaj piewa.
(poprzedzi pokaz dokumentu ycie bez ziemi)

WIDELEC, YKA I SKOCZEK | THE FORK, THE SPOON AND THE KNIGHT
re. Mira Nair, Zippy Kimundu, Uganda 2015, 13’ (film dokumentalny)
(w jz. angielskim, z polskimi i angielskimi napisami
| in English, with Polish & English subtitles)

Najnowszy dokument Miry Nair, uznanej indyjskiej reyserki filmowej (Salaam Bombay!, Monsunowe wesele, Vanity Fair. Targowisko prónoci) i Zippy Kimundu. Bohaterem filmu jest Robert Katende - chopak z najwikszego slumsu Ugandy, który sprawi, e sta si on uznanym na arenie midzynarodowej centrum szachowym.
(poprzedzi pokaz dokumentu La Belle w kinie)


STANY REWOLUCJI - BLOK KRÓTKICH METRAY, 100’
(z polskimi i angielskimi napisami | with Polish & English subtitles)


HERBACIARNIA | THE TEA CART
re. Abanoub Nabil, Egipt 2014, 10’

MFF Rencontres de l'Image 2015: Najlepszy film krótkometraowy
Mody mczyzna poda samotnie ciemnymi uliczkami. Niebezpieczestwo zdaje si wisie w powietrzu. Bohater zatrzymuje si na herbat w ulicznym kiosku. Na jednej awce spotykaj si trzy postacie, które uosabiaj trzy przeciwstawne podejcia do rzeczywistoci i spoecznej ideologii.

WIOSENNE KWIATY | NGISH RBIÎ
re. Intissar Belaïd, Tunezja 2014, 23’

Short Film Corner Cannes 2014
MFF Kartagina 2014: Najlepszy film krótkometraowy

W dokumencie Intissara Belaida istotny gos w debacie spoecznej zabieraj dzieci. Mali bohaterowie opowiadaj z przekonaniem o tunezyjskiej rewolucji i obaleniu rzdów Ben Aliego. Ich wypowiedzi zostaj kontrastowo zestawione ze spokojem prowincji, a take skomentowane przez animowane wstawki.

GHASSRA | GHASSRA
re. Jamil Najjar, Tunezja 2015, 26’

MFF Dubaj 2015
Groteska z krytyczno-spoecznym komentarzem w tle. Pusty krajobraz gór i jedno samotne drzewo. Taksówkarz pod za potrzeb w to ustronne, symboliczne miejsce. Przeszkadzaj mu kolejno przedstawiciele rónych grup spoecznych.

A ROMEO OENI SI Z JULI | ET ROMÉO ÉPOUSA JULIETTE
re. Hinde Boujemaa, Tunezja/Belgia 2015, 18’

MFF Dubaj 2015
Film Hinde Boujemaa zaskakuje przede wszystkim uniwersalnym przesaniem, pozbawionym politycznych dwuznacznoci. ywot starego maestwa trwa w monotonii - jedzenie, sprztanie, spanie. Reyser stawia odwan tez - o namitnym uczuciu Romea i Julii, bohaterów najsynniejszego dramatu Szekspira, decydoway tragizm i burzliwo wydarze. Jeli Romeo polubiby Juli, nie zostaliby szczliwym maestwem.

SEN O SCENIE | THE DREAMS OF A SCENE
re. Yasser Shafiey, Egipt 2015, 23’

Satyra na kino niezalene i twórców, którzy w imi „zaangaowanej spoecznie sztuki” uwaaj, e wszystko im si naley (a kady powinien pracowa bez nalenego honorarium). Zadanie nie jest proste - znale dziewczyn, która zgodzi si zgoli gow przed kamer.


TRANSAFRYKA - BLOK KRÓTKICH METRAY, 100’
(z polskimi i angielskimi napisami // film Siostra Oyo tylko z polskimi napisami 
| with Polish & English subtitles // Sister Oyo with Polish subtitles only)



DZIE W SZKOLE | UN JOUR Á L'ÉCOLE
re. Victor Ghizaru, Kanada/Burkina Faso 2014, 7’

IDFA 2015
HotDocs 2015
Vues d'Afrique 2015: Wschodzcy talent

Burkina Faso. Dwóch braci rozpoczyna dzie ablucjami i krótk muzumask modlitw. Chwil póniej na „rydwanach” z taczek cignitych przez osy wczaj si w ruchliw ulic jak brawurowi kowboje przywykli do ycia w siodle. „Dyscyplina - praca - sukces” gosi napis na szkole, do której bracia nie dotr na pierwsz lekcj. Pozbawiona sów i natrtnego komentarza, nakrcona z dyskretnym impetem metafora klasowych podziaów i nierównoci. I wiata, w którym cz ludzi jest niewidzialna.

PRÓNIA | LEEMTE
re. Louw Venter, RPA 2014, 8’

MFF Durban 2015
MFF Toronto 2015
MFF Berlinale 2016
Kiedy Jamal wychodzi z wizienia, czeka na niego tylko Samiah, jego dziewczyna, która teraz mieszka z jego matk. Osiedle przypomina slumsy, w „mieszkaniach” ciany zastpuj zasonki, a ssiedzi patrz z nieufn wrogoci. Spontaniczn rado z powrotu Jamala zakóca Samiah, kiedy nie pozwala na seksualne zblienie.

SIOSTRA OYO | SOEUR OYO
re. Monique Mbeka Phoba, DRK/Belgia 2014, 24’

MFF Kartagina 2015
MFF FESPACO 2015
Le Court en dit Long (Francja) 2015: Specjalne wyrónienie jury
Ecrans Noirs (Kamerun) 2015

Kongo, lata 50. W miecie Mbanza-Mboma powstaje pierwsza belgijska szkoa, w której uczy si, rozmawia i yje wycznie po francusku. Dla kilkuletniej Godelive nauka zaczyna si od cicia wosów, ale duchy jej przodków wracaj do niej w snach.

NICK | LIFTING NICK
re. Ian Gabriel, RPA 2015, 7’

Byskotliwa, teledyskowa nowela pitnujca stereotypy epoki po apartheidzie od reysera obsypanego nagrodami Wybaczenia. Biaa, zrozpaczona kobieta zatrzymuje samochód, którym jedzie czarna para. Rozhisteryzowana prosi o podwiezienie. Z chaotycznych zda wynika, e zostaa doszcztnie obrabowana.

DZIE ZE MIERCI | A DAY WITH DEATH
re. Amuwa Oluseyi Asurf, Nigeria 2015, 15’

„Co by zrobi, gdyby dosta jeden dzie ycia ekstra?” - pyta nas reyser, niedoszy mikrobiolog, urodzony w staroytnym miecie Zaria w Nigerii. Jego Dzie ze mierci to ironiczna, pure-absurdalna opowie o midzygatunkowej i midzywymiarowej przyjani dwóch kobiet, które róni wszystko, ale czy co silniejszego ni rónice.

POTRZEBUJESZ WICEJ NI JEDNEJ GOWY, EBY PODJ DOBR DECYZJ
| ETI KORO NTU AGYINA
re. Joseph Akwasi Akiwumi, Ghana 2015, 4’

Festival Of Africa (FOFA), Ghana 2015: Najlepszy film krótkometraowy
„Potrzebujesz wicej ni jednej gowy, eby podj dobr decyzj”
 - mówi w czasach nacjonalistycznych sympatii i filozofii „my” vs. „oni” posiwiay Samuel Agye Boateng, artysta z Ghany zaproszony 49 lat temu, do zaprojektowania symbolu afrykaskiej demokracji. A co z t demokracj? „Jedyna droga do zbudowania afrykaskiej tosamoci to wspólnota. Nic innego!” - przekonuje Boateng. Dokumentalna pereka z Ghany, oprawiona obdn typografi, to krótka lekcja rozumu bez wzgldu na kontynent.

W RZECZYWISTOCI | IN REALITY
re. Kasule Douglas 'Benda', Uganda 2014, 11’

MFF Zanzibar 2015
MFF Pearl (Uganda) 2015: Najlepszy film krótkometraowy
Reel African Awards 2015: Najlepszy film krótkometraowy

Jest ona, Jovia - seksowna i zalotna. Gotowa na wszystko. Ale on - Alvin, jej chopak - myli za nich dwoje. Przede wszystkim o tym, eby AIDS nie zamao mu ycia.

MIO | UTHANDO
re. Tulanana Bohela, RPA 2015, 24’

MFF Zanzibar 2015: Specjalne wyrónienie
Dwie siostry, jeden mczyzna - od czasu Balladyny nie wróy to dobrze. Jedna bya narzeczon, ale on ma zosta ta druga. Podczas eksplozji zazdroci i wciekoci, odkrywamy, e sednem nie jest mio do tego samego mczyzny, ale odwieczna, bolesna rywalizacja midzy kobietami.


BARANKI W AFRYCE:
TYDZIE PRZYGÓD W AFRYCE, 40’
re. Piotr Pawe Lutczyn, Adam owicki, Polska 1984-86, 40’
+ warsztaty bbniarskie

Bohaterami filmów s afrykaskie zwierzta, które kadego dnia tygodnia wykonuj wane zadania i przeywaj ciekawe przygody.

Warsztaty bbniarskie poprowadzi Mateusz Sarapata, ucze rewelacyjnego perkusisty Marka „Smoka” Rajsa (Krakowska Szkoa Jazzu i Muzyki Rozrywkowej), czonek zespoów SALK, Hatbreakers oraz Wataha Drums. Dzieci bd poznawa instrumenty (conga, djembe, dun duny, bongosy, cajon, bum bum rurki itp.), ich histori oraz dwiki, jakie mona z nich wydoby, a take uczy si zasad rytmiki i wspólnie muzykowa.


FELIX KAPUTU
Urodzony w 1959 roku Felix Kaputu jest specjalist w dziedzinie afrykanistyki, sztuki i filozofii. Zajmowa si równie problematyk gender, mitologi i literatur afrykask. Prowadzi badania naukowe i wykada m.in. w USA, Japonii i Belgii. W 2003 roku zosta stypendyst Fundacji Fulbrighta i University of California. Jest autorem szeciu ksiek i blisko 60 publikacji, dotyczcych m.in. trudnej sytuacji kobiet w Afryce, problematyki HIV i AIDS.

W maju 2005 r. Kaputu zosta aresztowany bez nakazu przez Agencj Bezpieczestwa Narodowego (ANR). Oskarono go o bycie odpowiedzialnym za ruch secesyjny 20 tys. onierzy w prowincji Katanga, przemyt broni i podeganie studentów do buntu. Wedug nieoficjalnych informacji mia by skazany na 30 lat wizienia lub mier. Przez 10 dni przebywa w areszcie, gdzie odmawiano mu jedzenia i groono mierci. By wiadkiem stosowania przemocy fizycznej i tajemniczych znikni innych zatrzymanych. Zosta uwolniony dziki interwencji Amnesty International oraz naciskom mediów i zaprzyjanionych naukowców. W 2006 roku wyjecha z Kongo.

W Krakowie chce skoczy swój drugi doktorat powicony tosamoci kulturowej mieszkaców Afryki rodkowej oraz kontynuowa pisanie dwóch powieci, które ju rozpocz. Chce take nawiza kontakty z polskimi rodowiskami akademickimi oraz organizacjami i ruchami kulturalnymi.

Dr Felix Kaputu to kolejny goszczcy w Krakowie stypendysta Midzynarodowej Sieci Miast Uchodstwa ICORN, powstaej w 2005 roku. Skupia ona ponad 50 miast pomagajcych literatom, którzy z powodu przeladowa nie mog swobodnie y i tworzy we wasnym kraju.

Spotkanie z dr. Feliksem Kaputu odbdzie si po seansie filmów La Belle w kinie i Widelec, yka i skoczek (wtorek, 19 kwietnia, godz. 18.45).

PATRONI SPOTKANIA:

                               

          


// www.afrykamera.pl/krakow
// www.facebook.com/events/1531353790499255


ORGANIZATORZY:
Kino Pod Baranami
Fundacja FilmGramm


SPOT:

Bookmark and Share

archiwum