kpb

Wielcy pisarze w Kinie Pod Baranami: Szahrnusz Parsipur i Torgny Lindgren

WIELCY PISARZE W KINIE POD BARANAMI
27 i 28 października 2012, godz. 15.00


W najbliższy weekend, 27-28 października, w Kinie Pod Baranami będzie można zobaczyć światowej sławy pisarzy i to nie tylko na ekranie. Wydawnictwo Oficyna Literacka zaprasza na spotkania z Szahrnusz Parsipur i Torgny Lindgrenem.

Spotkanie z irańską pisarką i kandydatką do Nagrody Nobla Szahrnusz Parsipur, które rozpocznie się w sobotę o 15.00, poprzedzi projekcja filmu Kobiety bez mężczyzn w reżyserii Shirin Neshat. Kobiety bez mężczyzn to nagrodzona Srebrnym Lwem na Festiwalu w Wenecji ekranizacja powieści Parsipur. Opowiada historię czterech kobiet na tle irańskich przemian politycznych. Sama autorka zagrała z nim jedną z ról. Szahrnusz Parsipur przyjeżdża do Polski, aby promować swoją najnowszą książkę Tuba i znaczenie nocy, której polska premiera będzie miała miejsce na krakowskich Targach Książki. Bilety na sobotni pokaz można nabyć w kasie Kina Pod Baranami w cenie 10 złotych.

W niedzielę, również o godzinie 15.00, w Kinie Pod Baranami odbędzie się pokaz filmu będącego zapisem opery Miód trzmieli stworzonej na podstawie powieści jednego z najbardziej znanych współczesnych pisarzy szwedzkich - Torgny Lindgrena, którego twórczość przetłumaczono na ponad 30 języków, w tym także na polski. Miód trzmieli to uniwersalna historia dwóch zwaśnionych braci, rozgrywająca się na szwedzkiej prowincji. Po projekcji spektaklu z Opery Sztokholmskiej zaplanowane jest spotkanie z autorem. Wstęp na niedzielny pokaz jest wolny.


O PISARZACH:

Szahrnusz Parsipur (ur. 1946) to jedna z najwybitniejszych pisarek irańskich, której twórczość cieszy się od lat  uznaniem na świecie. Tłumaczona na wiele języków, dużo podróżuje wygłaszając wykłady na najbardziej prestiżowych uczelniach świata. Mówi się o niej jako o kandydatce do Nobla. Za odwagę poruszania w swych książkach trudnych tematów obyczajowych i zaangażowanie w ruch lewicowy pisarka była wielokrotnie aresztowana i więziona, w końcu zmuszona do emigracji. Swoje wspomnienia więzienne wydała w formie książkowej w Stanach Zjednoczonych, gdzie od kilku lat mieszka na stałe. Jednocześnie paradoksalnie w Iranie, mimo częściowego objęcia zapisem cenzuralnym, twórczość Parsipur nadal cieszy się ogromną popularnością jako proza burząca tabu i inicjująca dyskusję o bolesnych i trudnych politycznie problemach.

Torgny Lindgren (ur. 1938) to jeden z największych współczesnych pisarzy szwedzkich. W swojej ojczyźnie otrzymał szereg prestiżowych nagród, od 1991 roku jest członkiem Akademii Szwedzkiej. Prozę Lindgrena przetłumaczono na ponad trzydzieści języków, a kolejnym przekładom towarzyszył zachwyt krytyków widzących w nim jedną z największych indywidualności literackich dzisiejszej Europy. To proza męska, ostra, wyrazista a jednocześnie wyrafinowana w idealnie prostej formie, której odpowiednika próżno szukać w literaturze polskiej. Z realiami szwedzkiej prowincji Lindgren postępuje tak samo, jak tragicy greccy z mitem - czyni z nich historię archetypiczną podejmując w ten sposób dyskurs o kondycji ludzkiej.


O KSIĄŻKACH:

Z recenzji książki Tuba i znaczenie nocy: „Powieść Parsipur niesie czytelnika w mistyczną i emocjonalną odyseję poprzez osiem dekad kulturalnej, politycznej i religijnej historii Iranu (...) wypełnionej zestawieniem mistycyzmu i faktów historycznych, powieść Parsipur to olśniewająca najnowsza historia Iranu w pigułce.” Booklist

Z recenzji książki Miód trzmieli: Miód trzmieli to baśń czy parabola napisana surowym stylem zapraszającym czytelnika do poszukiwania ukrytego znaczenia. Kobieta przyjeżdża do prowincjonalnego miasteczka w północnej Szwecji z wykładem na tematy religijno-filozoficzne. Jak to jest przyjęte, nocuje w jednym z pobliskich domów. Jej gospodarz, stary, chory na raka i samotny zawozi ją na samotną farmę, gdzie opady śniegu odgradzają ich od świata. Kobieta dostosowuje się więc do jego trybu życia zajmując pokój na poddaszu i kontynuuje prace nad biografią świętego Krzysztofa. Brat jej gospodarza, żyjący na pobliskiej farmie jest także bliski śmierci, ciężko chory na serce. Jeden uwielbia mięso, drugi cukier. Żaden z nich nie da drugiemu satysfakcji przetrwania. Kobieta na swój sposób opiekuje się oboma, a oni w zamian opowiadają jej historie z przeszłości o kobiecie, którą dzielili i wzajemnej nienawiści. Ona, jak święty Krzysztof, niesie ich los w swoich rękach. Ta nagradzana w Szwecji książka jest napisana prostym językiem i głęboko prowokująca.” Booklist


O FILMACH:

KOBIETY BEZ MĘŻCZYZN | ZANAN-E-BEDUN-E MARDAN
reż. Shirin Neshat, Niemcy/Austria/Francja 2009, 95’

Lato 1953 roku w Iranie tuż przed zamachem stanu. Amerykanie i Brytyjczycy chcą obalić rząd nowo wybranego premiera Mohammeda Mosadegha i na jego miejsce ustanowić rządy szacha Rezy Pahlaviego. W obliczu politycznego chaosu i ulicznych zamieszek cztery różne kobiety próbują odnaleźć własne miejsce na ziemi i odkryć głębszy sens ich życia. Dzieli ich wiele - społeczne pochodzenie, doświadczenie i życiowa pasja. Łączy natomiast jedno – silna wrażliwość i poczucie kobiecości, a także niezaspokojona potrzeba męskiej miłości.

MIÓD TRZMIELI | HUMMELHONUNG, 113’
reżyseria: Karl Dunér
muzyka: Carl Unander-Scharin
libretto: Magnus Carlbring
dyrygent:  Stefan Solyom

Opera na podstawie powieści Miód trzmieli Torgny Lindgrena wystawiona po raz pierwszy 29 października 2001 roku w Vasa Theatre w Sztokholmie.
Bookmark and Share

archiwum