Nominacja do Oscara 2012 za najlepszy pełnometrażowy film dokumentalny
Pina nie jest biografią zmarłej przed dwoma laty choreografki Piny Bausch. To raczej hołd złożony przez Wima Wendersa jej twórczości i hymn na cześć sztuki.
Reżyser zarejestrował najważniejsze przedstawienia artystki - Święto wiosny, Vollmond i Café Müller. Poprosił członków jej zespołu o wykonanie części układów na ulicach niemieckiego Wuppertalu. W filmie niemal nie padają słowa, środkiem ekspresji tancerzy jest ciało.
„Pina nauczyła mnie, że nie trzeba zalewać widzów potokami słów” - mówi autor dokumentu. „Otworzyła mi oczy na to, ile można zakomunikować gestem albo poprzez stworzenie odpowiedniej przestrzeni”.
Chcąc wiarygodnie oddać tę przestrzeń na ekranie, Wenders wstrzymywał się z realizacją Piny ponad 20 lat. Czekał, aż kamery pozwolą mu zrekonstruować na ekranie świat wykreowany na scenie przez Bausch. Dziś, wykorzystując technologię 3D w dokumencie, autor Nieba nad Berlinem wytycza też nowe drogi dla kina.
Film wyświetlany w technologii cyfrowej w wersji 3D.
| Pina Bausch is a legendary dancer and choreographer. Her unique creations transformed the language of dance and offer a visual experience like no other.
This revolutionary 3D film Pina from director Wim Wenders captures the aesthetic of Pina Bausch’s greatest works in a thrilling way. The film will be shown in 3D.
Pokaz w ramach festiwalu Letnie Tanie Kinobranie 2016,
tydzień 7: Świat według kobiety.
(także: Letnie Tanie Kinobranie 2014, tydzień 4: Być kobietą;
przegląd Kino Pod Baranami – w nowym wymiarze! - 2011,
Pokazy towarzyszące wystawie "Absolutnie Pina",
pokaz specjalny - 2012;
cykl Letnie Tanie Kinobranie 2012, tydzień 6: W rytmie muzyki)
ZWIASTUN: