kpb

Letnie Tanie Kinobranie: Zapaśnik, Gomorra, Revolver - czyli czas mężczyzn

WAKACYJNY PRZEGLĄD FILMOWY
LETNIE TANIE KINOBRANIE

TYDZIEŃ 6
14 - 20 SIERPNIA:
ZAPAŚNIK, GOMORRA, REVOLVER - CZYLI CZAS MĘŻCZYZN

zobacz lub pobierz program ramowy na Tydzień 6. - TUTAJ

W programie (w kolejności alfabetycznej):

(N) - Sala Niebieska
(C) - Sala Czerwona


AŻ POLEJE SIĘ KREW | THERE WILL BE BLOOD
reż. Paul Thomas Anderson, USA 2007, 158'

TERMINY POKAZÓW:
piątek, 14 sierpnia, godz. 22.15 (C)
sobota, 15 sierpni
a, godz. 21.00 (N)
niedziela, 16 sierpnia, godz. 21.15 (N)


Oscary 2008: najlepsze zdjęcia - Robert Elswit, najlepszy aktor - Daniel Day-Lewis
- nominacje, m.in.: najlepszy film, najlepsza reżyseria, najlepszy scenariusz adaptowany - Paul Thomas Anderson


Złote Globy 2008: najlepszy aktor w dramacie
najlepszy film - dramat - nominacja


MFF w Berlinie 2008: Srebrny Niedźwiedź - najlepszy reżyser

Nagrody Brytyjskiego Przemysłu Filmowego BAFTA 2008: najlepszy aktor
- nominacje, m.in.: najlepszy film, najlepsza reżyseria, najlepszy scenariusz adaptowany, najlepszy aktor drugoplanowy - Paul Dano, najlepsze zdjęcia,
najlepsza muzyka - Jonny Greenwood

Znakomity film amerykańskiego reżysera Paula Thomasa Andersona (Magnolia, Boogie Nights, Lewy sercowy). Aż poleje się krew przez niektórych krytyków określany mianem "nawiedzonego arcydzieła" przenosi nas do Ameryki przełomu XIX i XX wieku. Na spalonej słońcem ziemi Kalifornii dochodzi do konfrontacji dwóch magnetycznych osobowości: potentata naftowego (Daniel Day-Lewis) budującego z mozołem swoje ropne imperium i charyzmatycznego kaznodziei (Paul Dano). 

Kalifornia, schyłek XIX wieku. Poszukiwacz srebra Daniel Plainview ponosi kolejną klęskę. Po kilku latach Daniel wraz ze swym synem, H.W., trafia do miasta Little Boston, ogarniętego gorączką nafty. Rządy sprawuje tu charyzmatyczny kaznodzieja Eli Sunday. Plainview trafia na bogate źródło ropy i bezwzględnymi metodami zaczyna budować swe naftowe imperium.

Film przywołuje swoją intensywnością największą klasykę amerykańskiego kina (Obywatela Kane'a i Chciwość). Od niecodziennej, piętnastominutowej, praktycznie niemej sekwencji otwierającej, aż do niezwykłej ostatniej sceny film poraża swoim epickim wymiarem i szaleńczą kreacją Daniela Day-Lewisa, nagrodzonego za swoją rolę m.in. Oscarem, Złotym Globem, nagrodą BAFTA. 

Sugestywne zdjęcia do filmu wykonał nagrodzony Oscarem Robert Elswit (Michael Clayton, Syriana). Muzykę skomponował gitarzysta Radiohead, Jonny Greenwood. Film inspirowany nowelą Uptona Sinclaira, Nafta (Oil!).

BRACIA KARAMAZOW | KARAMAZOVI
reż. Petr Zelenka, Czechy/Polska 2008, 110'

TERMINY POKAZÓW:
poniedziałek, 17 sierpnia, godz. 15.00
(N)
wtorek, 18 sierpnia, godz. 22.15
(C)
czwartek, 20 sierpnia, godz. 17.15 (N)


MFF w Karlowych Warach 2008: Wyróżnienie Specjalne
FPFF w Gdyni 2009: Nagroda Don Kichota
Czeskie Lwy 2009: najlepszy film, najlepsza reżyseria
czeski kandydat do Oscara 2009 w kategorii: najlepszy film nieanglojęzyczny

Najnowszy film czeskiego reżysera Petra Zelenki, twórcy Opowieści o zwyczajnym szaleństwie czy Roku diabła. Film powstał w polskiej koprodukcji, a zdjęcia do Braci Karamazow kręcono m.in. w Krakowie.

Czescy aktorzy z teatru Dejvickie Divadlo przyjeżdżają do Nowej Huty, by wziąć udział w festiwalu teatralnym. Mają wystawić Braci Karamazow na podstawie ostatniej powieści Fiodora Dostojewskiego. Tekst o ojcobójstwie i odwiecznych ludzkich pytaniach: o naturę Boga i zła, w sztuce pobrzmiewa z siłą znaną z pierwowzoru. Deklamowany w przestrzeni nowohuckiego kombinatu, miejsca, które miało symbolizować w socjalizmie „nowy, wspaniały świat”, i w którym nie ma przestrzeni dla Boga, zyskuje dodatkową głębię.

Zelenka zaangażował aktorów, którzy faktycznie od ośmiu lat występują na scenie Dejvickiego Divadla w sztuce Bracia Karamazow. Na ekranie oglądamy próbę generalną tego przedstawienia. Doskonałego aktorsko. Porażającego treścią. Ale jak to na próbie bywa, trzeba wyjść na zewnątrz, przewietrzyć się, zapalić papierosa, poplotkować. Dlatego aktorzy w czasie przerwy stają się na nowo zwykłymi ludźmi zaprzątniętymi bieżącymi sprawami.

Próbie od początku przypatruje się pewien robotnik. Wygląda i zachowuje się dziwnie, niepokojąco. Tuż przed przyjazdem aktorów jego syn miał wypadek. Spadł z wysokości. Teraz walczy o życie. Robotnik, podglądając aktorów, uświadamia sobie, że tekst, który wypowiadają, jest skierowany do niego. Pytania, które padają ze sceny, są jego pytaniami. Dziecko umiera, a on… podejmuje pewną decyzję.

Petr Zelenka o wyborze Nowej Huty jako miejsca akcji filmu: Bardzo spodobała mi się opowieść o Nowej Hucie jako mieście bez Boga. Kombinat i robotnicze osiedle wybudowała komuna pod koniec lat 40. i miały one być symbolem miasta idealnego - ateistycznego i produkcyjnego molocha. Wydawało mi się, że w takim miejscu dyskusja o wierze, nihilizmie, moralności, sumieniu, którą proponuje Dostojewski, zabrzmi bardziej wyraziście, mocniej, nabierze ironii.

Nastrój filmu buduje wyjątkowa muzyka skomponowana przez Jana A.P. Kaczmarka, twórcy nagrodzonego Oscarem za muzykę do filmu Marzyciel.

GOMORRA | GOMORRA
reż. Matteo Garrone, Włochy 2008, 135'
 
TERMINY POKAZÓW:
piątek, 14 sierpnia, godz. 21.00 (N)
sobota, 15 sierpni
a, godz. 15.00 (N)
niedziela, 16 sierpnia, godz. 16.00 (C)


Festiwal Filmowy w Cannes 2008: Grand Prix
Nagrody Europejskiej Akademii Filmowej 2008: najlepszy film
, najlepszy scenariusz, najlepsza reżyseria, najlepsze zdjęcia, najlepsza rola męska - Toni Servillo
Złote Globy 2008: nominacja - najlepszy film nieanglojęzyczny
Dawidy Donatella 2009: m.in. najlepszy film, najlepsza reżyseria, najlepszy scenariusz

Władza, pieniądze i krew - oto wartości, z którymi mieszkańcy prowincji Neapolu i Caserty stykają się każdego dnia. Nie mają wyboru, muszą podporządkować się zasadom, jakie narzuca „system” - Camorra. Niewielu z nich ma szansę na „normalne” życie.

Adaptacja opartej na faktach książce Roberto Saviano, której publikacja okazała się niebezpieczna dla życia autora. Saviano od daty jej wydania znajduje się pod ochroną policji.

Demaskatorska opowieść o metodach działania, wpływach i władzy właoskiej mafii kamorry.

Gomorra splata ze sobą pięć historii, rozgrywających się w brutalnej rzeczywistości neapolitańskiej prowincji, której mieszkańcy terroryzowani są przez mafiosów.

Don Ciro jest il sottomarino. Płaci rodzinom więźniów, którzy są członkami klanu, który ma niekwestionowaną władzę na terytorium. Jest czujny, dyskretny i wykonuje swoją pracę bez zbytniego zaangażowania. Ale w pewnym momencie klan zaczyna się rozpadać. Don Ciro nie wie już, czyich rozkazów słuchać. Zaczyna bać się o własne życie.

Totò ma 13 lat i nie może się doczekać, kiedy będzie „dorosły”. Zaczyna swoją naukę w szkole życia, aż pewnego dnia staje przed trudnym wyborem, musi podjąć nieodwracalną decyzję.

Marco i Ciro myślą, że żyją w filmie Briana de Palmy, ale w obliczu „systemu” są tylko dwójką przybłędów, których brawura zakłóca rutynę biznesu.

Roberto jest absolwentem uniwersytetu i chce zacząć pracę. Franco daje mu wielką szansę, stałe zatrudnienie i perspektywę bardzo dobrych zarobków. Rzeczywistość okaże się jednak trudna do zaakceptowania dla Roberta.

Pasquale jest utalentowanym krawcem, który potajemnie pracuje dla małego przedsiębiorstwa. Chińscy rywale dają mu możliwość przekazania sekretów jego branży. Pasquale poddaje się pokusie, narażając swoje życie na niebezpieczeństwo.

GRAN TORINO | GRAN TORINO
reż. Clint Eastwood, USA 2008, 116'

TERMINY POKAZÓW:
wtorek, 18 sierpnia, godz. 17.00 (N)
środa, 19 sierpnia, godz. 22.15
(C)
czwartek, 20 sierpnia, godz. 18.00 (C)


Wybitny amerykański reżyser Clint Eastwood, po wielokrotnie nagradzanych filmach Za wszelką cenę, Rzeka tajemnic i Listy z Iwo Jimy, powraca kolejnym znakomitym dramatem Gran Torino, w którym także występuje w głównej roli.

Emerytowany mechanik Walt Kowalski zabija czas majsterkowaniem, piciem piwa i comiesięcznymi wizytami u fryzjera. Zgorzkniały weteran wojny w Korei utrzymuje w stanie gotowości swoją strzelbę i ufa tylko swojemu psu. Jego sąsiedzi dawno już zmarli lub po prostu wyjechali. Ich miejsce zajęli imigranci z plemienia Hmong z południowo-wschodniej Azji, których Kowalski chronicznie nie znosi. 

Wszystko zmienia się pewnej nocy, kiedy w jego życie niespodziewanie wkracza młody Tao. Namówiony przez kumpli z sąsiedztwa próbuje ukraść ukochany samochód Kowalskiego - Forda Gran Torino rocznik ’72.

Ku zaskoczeniu wszystkich Walt stawia czoła nie tylko niedoszłemu młodocianemu złodziejowi, ale także całemu gangowi. Wbrew samemu sobie staje się bohaterem całej dzielnicy. Swoim zachowaniem zyskuje szczególne uznanie w oczach matki Tao i jego starszej siostry, które nalegają, aby chłopak odpracował u Walta swój występek. Mimo początkowej niechęci do swoich nowych sąsiadów Walt przyjmuje pomoc ze strony Tao przy drobnych naprawach, nieświadom tego, że w ten sposób daje początek przyjaźni, która odmieni życie ich obu.

W rolach głównych występują: Clint Eastwood, Bee Vang, Ahney Her, Christopher Carley, John Carroll Lynch, Brian Haley, Geraldine Hughes, Brian Howe i William Hill.

KLASA | ENTRE LES MURS
reż. Laurent Cantet, Francja 2008, 128'

TERMINY POKAZÓW:
poniedziałek, 17 sierpnia, godz. 18.15
(C)
środa, 19 sierpnia, godz. 15.00
(N)
czwartek, 20 sierpnia, godz. 22.15 (C)


 MFF w Cannes 2008: ZŁOTA PALMA
Oscary 2009
: nominacja - najlepszy film obcojęzyczny
Cezary 2009
: najlepszy scenariusz
- 4 nominacje, m.in.: najlepsza reżyseria, najlepszy film

Zwycięzca festiwalu w Cannes 2008.  Akcja Klasy rozgrywa sie w ciągu jednego roku szkolnego w jednej z paryskich szkół. Nakręcona w niemal reporterskim stylu Klasa to nie tylko przykład kina społecznego, przedstawiającego instytucję szkoły, ale przede wszystkim niezwykły portret szkolnej zbiorowości - uczniów i nauczycieli.

Film oparty jest na powieści nauczyciela François Bégaudeau (nagroda France Culture 2006), który w filmie wystąpił także w głównej roli.

François jest nauczycielem, a szkoła, w której pracuje znajduje się na obrzeżach Paryża i nie cieszy się dobrą reputacją. Każda z klas to swoisty mikrokosmos, miniatura współczesnej Francji, a zarazem barwna mieszanka różnych osobowości. Są biali i czarni, leniwi i pracowici, błyskotliwi i ślamazarni, sympatyczni i bezwzględni. François jest pasjonatem. Lubi i szanuje uczniów, ma jednak swoje zasady. Nie wszyscy uczniowie je akceptują...

Reżyser o filmie: Ten film jest przede wszystkim opowieścią o życiu w klasie, o życiu klasy: społeczności składającej się z 25 osób, które nie wybrały się nawzajem, ale które zmuszono, by tą społeczność stworzyć i pracować ze sobą, będąc zamkniętą w czterech ścianach przez okrągły rok.

LEKTOR | THE READER
reż. Stephen Daldry, USA/Niemcy 2008, 123'
 
TERMINY POKAZÓW:
piątek, 14 sierpnia, godz. 17.00 (N)
sobota, 15 sierpni
a, godz. 22.15 (C)
niedziela, 16 sierpnia, godz. 15.00 (N)


Oscary 2009:
najlepsza aktorka - Kate Winslet, najlepszy film
najlepsza reżyseria, najlepszy scenariusz adaptowany - David Hare
najlepsze zdjęcia - Chris Menges, Roger Deakins

Nagrody BAFTA: najlepsza aktorka - Kate Winslet
4 nominacje: najlepszy film, najlepsza reżyseria, najlepszy scenariusz adaptowany, najlepsze zdjęcia

Złote Globy: najlepsza aktorka drugoplanowa - Kate Winslet
3 nominacje: najlepszy film - dramat, najlepsza reżyseria, najlepszy scenariusz

Wielokrotnie nagradzany dramat Stephena Daldry'ego, twórcy Godzin i Billy'ego Elliota.

Oparty na bestsellerowej powieści, Lektor to hipnotyzująca historia pełnej tajemnic miłości, której akcja toczy się w targanych wojną i powojennych Niemczech. Hanna (Winslet) udziela pomocy Michaelowi Bergowi (Kross), który zasłabł na ulicy, wracając ze szkoły. W ten sposób krzyżują się losy młodego wrażliwego ucznia i pięknej, choć starszej od niego kobiety, którą jest zafascynowany od pierwszej chwili. To przypadkowe spotkanie staje się początkiem namiętnego romansu, zakończonego nagłym i tajemniczym zniknięciem kobiety. Mija osiem lat. Michael jest studentem prawa i śledzi procesy nazistowskich zbrodniarzy. W tych właśnie, jakże odmiennych okolicznościach spotyka ponownie swoją dawną kochankę. Hanna oskarżona jest o popełnienie odrażających zbrodni...

Lektor to głęboko poruszająca, bardzo sugestywna i - ostatecznie - pełna nadziei opowieść o sile miłości. Scenariusz Davida Hare został oparty na uhonorowanej nagrodami powieści Bernharda Schlinka pod tym samym tytułem.

W filmie występują Kate Winslet (Droga do szczęścia, Zakochany bez pamięci), nagrodzona za swoją kreację Oscarem, Złotym Globem i nagrodą BAFTA, oraz Ralph Fiennes (Wierny ogrodnik, Najpierw strzelaj, potem zwiedzaj), Lena Olin (Dziewiąte wrota) i David Kross (Twardziel).

MIASTO BOGA | CIDADE DE DEUS
reż. Fernando Meirelles, Brazylia/Francja 2002, 130'

TERMINY POKAZÓW:
poniedziałek, 17 sierpnia, godz. 21.00
(N)
wtorek, 18 sierpnia, godz. 18.00
(C)
środa, 19 sierpnia, godz. 16.00
(C)

Oscary 2004 - 4 nominacje: najlepsza reżyseria, najlepszy scenariusz adaptowany - Bráulio Mantovani, najlepsze zdjęcia - César Charlone, najlepszy montaż
Camerimage 2003: Złota Żaba
Złote Globy 2004 - nominacja: najlepszy film nieanglojęzyczny   

Oparta na faktach wstrząsająca kronika z życia brazylijskiej ulicy. Narkotyki i wojna gangów, nędza i przemoc - to mieszanka wybuchowa, której nazwa brzmi - slumsy Rio de Janeiro. Każdy kto się tam urodził żyje z wyrokiem. Jest jednak ktoś, kto podejmie próbę wyrwania się z piekła...

Dynamiczna narracja i montaż, efekty specjalne i przekonująca gra młodych aktorów składają się na niepowtarzalne widowisko.

Cidade de Deus to powstała w latach 60. brazylijska dzielnica biedoty. Zorganizowana przestępczość i narkotyki doprowadziły do tego, że na początku lat 80. dzielnica ta stała się ona jednym z najbardziej niebezpiecznych miejsc w Rio de Janeiro. Dla pogrążonych w biedzie mieszkańców prawa nie stanowi rząd, lecz nastoletni baronowie narkotykowi i przywódcy gangów, którzy rządzą przy użyciu gróźb śmierci.

OBYWATEL MILK | MILK
reż. Sean Penn, USA 2008, 128'

TERMINY POKAZÓW:
poniedziałek, 17 sierpnia, godz. 16.00
(C)
wtorek, 18 sierpnia, godz. 19.00
(N)
środa, 19 sierpnia, godz. 17.15
(N)

Złote Globy 2009
nominacja: najlepszy aktor w dramacie - Sean Penn

Oscary 2009: najlepszy aktor - Sean Penn, najlepszy scenariusz oryginalny
- 6 nominacji, m.in.: najlepszy film, najlepsza reżyseria, najlepszy aktor drugoplanowy - Josh Brolin, najlepsza muzyka - Danny Elfman

Historia człowieka, który zaryzykował życie w walce o swoje przekonania.

W 1977 roku Harvey Milk został wybrany na radnego w San Francisco i stał się pierwszym w historii przyznającym się otwarcie do homoseksualizmu mężczyzną wybranym do znaczącej instytucji publicznej w Ameryce. Jego zwycięstwo było nie tylko sukcesem w walce o prawa gejów, wpłynął na zmianę wielu aspektów życia politycznego. Docierając do wszystkich - od starszych obywateli po działaczy związkowych - Harvey Milk zmienił sposób pojmowania walki o prawa człowieka i stał się bohaterem Amerykanów.

Kiedy w 1978 zamordowany został Harvey Milk, Ameryka straciła znakomitego polityka i bojownika walczącego o prawa człowieka.

Film Gusa Van Santa pokazuje nam osiem ostatnich lat w życiu Milka. Rozpoczyna się w chwili, w której Milk przeprowadza się z Wall Street do Castro, robotniczej dzielnicy Los Angeles, a kończy jego śmiercią. 

Reżyser Gus Van Sant jest jednym z najwybitniejszych autorów współczesnej amerykańskiej kinematografii, ikoną kina niezależnego. Twórca Słonia, Paranoid Park, Last Days i Buntownika z wyboru.

W tytułowej roli znakomity aktor i reżyser Sean Penn (Rzeka tajemnic) w mistrzowskiej kreacji. Ponadto występują Emile Hirsch (Wszystko za życie), Josh Brolin (To nie jest kraj dla starych ludzi) i James Franco (Spider-Man 1, 2 i 3).

PACHNIDŁO: HISTORIA MORDERCY | PERFUME: THE STORY OF A MURDERER
reż. Tom Tykwer, Niemcy 2006, 147'

TERMINY POKAZÓW:
poniedziałek, 17 sierpnia, godz. 22.15
(C)
wtorek, 18 sierpnia, godz. 21.15
(N)
czwartek, 20 sierpnia, godz. 14.45
(N)

Europejskie Nagrody Filmowe 2007
najlepsze zdjęcia - Frank Griebe, Prix d'Excellence - wyróżnienie za scenografię filmu

Niemieckie Nagrody Filmowe 2007
najlepszy film - wyróżnienie, najlepsze zdjęcia, najlepszy montaż, najlepsze kostiumy, najlepsza scenografia, najlepszy dźwięk

Ekranizacja bestsellerowej powieści Patricka Süskinda, której reżyserię powierzono jednemu z najciekawszych europejskich reżyserów młodego pokolenia - Tomowi Tykwerowi, znanemu z takich filmów, jak Biegnij Lola, biegnij, czy Niebo.

Pachnidło to największa europejska produkcja roku 2006 (budżet filmu oscylował w granicach 50 mln. euro).

W główną rolę, Jean-Baptiste Grenouille'a, seryjnego mordercy, który posiada dar niezwykłego węchu i zabija młode kobiety, by stworzyć idealny zapach wcielił się debiutant Ben Whishaw. Partnerują mu między innymi Dustin Hoffman, Alan Rickman oraz Rachel Hurd-Wood.

Adaptację słynnej powieści Patricka Suskinda planowali swego czasu m.in. Stanley Kubrick, Ridley Scott i Tim Burton. Autor cały czas nie wyrażał zgody. Powieść wydawała się nieprzekładalna na język filmu.

Ostatecznie Suskind zgodził się na adaptację, kiedy swoją wizję filmu przedstawił mu Tom Tykwer. Choć o rolę mordercy obdarzonego genialnym węchem zabiegali zarówno Johnny Depp, jak i Leonardo DiCaprio, reżyser poszukiwał do głównej roli debiutanta, którego twarz nie kojarzyłaby się z hollywoodzkimi produkcjami. Ostatecznie jego wybór padł na Whishawa, który zasłynął z roli Hamleta w londyńskim teatrze Old Vic.

REVOLVER | REVOLVER
reż. Guy Ritchie, Wlk. Brytania/Francja 2005, 115'

TERMINY POKAZÓW:
piątek, 14 sierpnia, godz. 18.00 (C)
sobota, 15 sierpni
a, godz. 16.00 (C)
niedziela, 16 sierpnia, godz. 17.05 (N)


Czarna komedia kryminalna w wykonaniu mistrza gatunku Guya Ritchiego, twórcy Przekrętu i Porachunków.

Akcja filmu rozgrywa się w gangsterskim półświatku Las Vegas. Hazardzista i szuler Jack Green (Jason Statham) zawsze obracał się w złym towarzystwie. Ostatecznie kosztowało go to siedem lat życia, kiedy to przyjmując na siebie winę za podłego Dorothy Macha (Ray Liotta), wylądował w więzieniu. Gdy zostaje wreszcie zwolniony, jest absolutnie nie do pobicia przy karcianym stoliku - stosuje oszustwo doskonałe, którego nauczył się od swoich dwóch tajemniczych kumpli z celi. Nareszcie jest gotowy by się zemścić.

TYDZIEŃ Z ŻYCIA MĘŻCZYZNY
| TYDZIEŃ Z ŻYCIA MĘŻCZYZNY
reż. Jerzy Stuhr, Polska 1999, 89'

TERMINY POKAZÓW:
piątek, 14 sierpnia, godz. 16.00 (C)
sobota, 15 sierpni
a, godz. 18.00 (C)
niedziela, 16 sierpnia, godz. 18.15 (C)


Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni 1999
Nagroda Specjalna Jury
nagroda Stowarzyszenia Filmowców Polskich

Historia zapracowanego prokuratora Adama Borowskiego (w tej roli sam Jerzy Stuhr), którego jedynym wytchnieniem jest śpiew w chórze chłopięco-męskim. Film podzielony jest na siedem części, odpowiadających następującym po sobie dniom tygodnia. Każda z nich rozpoczyna się krótkim ujęciem na basenie. Jeszcze nieźle jest - mówi Bohater wyłaniając się z wody w poniedziałek.

Trzeci autorski film Jerzego Stuhra, nakręcony po Spisu cudzołożnic i Historiach miłosnych.

Jerzy Stuhr o filmie: To jest opowieść o tygodniu z życia mężczyzny w średnim wieku. To tydzień dla niego szczęśliwy. W tym tygodniu kupuje nowy dom, w tym tygodniu wychodzi napisana przez niego książka, w tym tygodniu żona odbiera prestiżową nagrodę, za tydzień chór, w którym śpiewa Bohater wyjeżdża na wielkie tournée do Anglii. Wszystko dobrze... a jednak...?! Bohater jest prokuratorem. Oskarża ludzi. W tym tygodniu czekają go trudne sprawy - młody człowiek, który oszukał Państwo przemycając cenny towar, dziewczyna, która porzuciła maleńkie dziecko, skini bijący Araba, chłopak, który zabił matkę... I jakimś dziwnym zrządzeniem losu, sprawy z sali sądowej znajdują swe odbicie w życiu Bohatera. On też będzie mieć problem podatkowy w związku z kupowanym domem, dylemat moralny związany z chorą matką, która ma jakieś szanse na wyleczenie, oboje z żoną przeżyją rozterki z powodu adoptowanego dziecka. Bohater nie umie sobie z tym wszystkim poradzić... Nagle ten szczęśliwy tydzień rozpada się katastrofalnie.

WALC Z BASZIREM | WALTZ WITH BASHIR
reż. Ari Folman, Izrael/Niemcy/Francja 2008, 87'
 
TERMINY POKAZÓW:
poniedziałek, 17 sierpnia, godz. 17.00
(N)
środa, 19 sierpnia, godz. 21.00
(N)
czwartek, 20 sierpnia, godz. 16.00 (C)


Warszawski Festiwal Filmowy 2008: Nagroda Publiczności 
Oscary 2009: nominacja - najlepszy film obcojęzyczny
MFF w Cannes 2008: nominacja do Złotej Palmy
Złoty Glob 2009: najlepszy film obcojezyczny
Cezar 2009: najlepszy film obcojezyczny
Europejskie Nagrody Filmowe 2009: najlepsza muzyka - Max Richter
3 nominacje: najlepszy film, najlepsza reżyseria i najlepszy scenariusz
2 nominacje do nagród BAFTA 2009: najlepszy film obcojęzyczny, najlepszy film animowany
6 Izraelskich Nagród Filmowych, w tym za najlepszy film, reżyserię i scenariusz

Niezwykły, wielokrotnie nagradzany izraelski dokumentalny film animowany, dotyczący niedawnej historii Bliskiego Wschodu.

Pewnej nocy w barze stary przyjaciel opowiada reżyserowi Ariemu powracający koszmar, w którym goni go 26 złych psów. Mężczyźni dochodzą do wniosku, że ma to związek z ich misją w izraelskiej armii podczas pierwszej intifady libańskiej na początku lat 80. Zaskoczony Ari uświadamia sobie, że nic nie pamięta z tego okresu w swoim życiu. Zaintrygowany tą zagadką postanawia spotkać się i wypytać o to swoich starych kolegów i towarzyszy rozsianych po całym świecie. Musi poznać prawdę o tym czasie i o sobie samym. A przede wszystkim - obudzić pamięć. Kontakt z nimi uświadamia mu, jak strasznych spustoszeń w psychice młodych chłopców dokonała wojna...

Walc z Baszirem był także formą autoterapii dla jego reżysera i bohatera - Ariego Folmana, który podczas służby w izraelskim wojsku był świadkiem masakry na palestyńskich cywilach, do jakiej doszło w 1982 r. w libańskich obozach dla uchodźców Sabra i Szatila. To także film o historii współczesnej Izraela, wciąż żywej, wciąż trudnej do jednoznacznego ocenienia, to głos w sprawie politycznej i wreszcie - film pacyfistyczny, obnażający absurd wojny. 

Wszystkie historie opowiedziane w filmie są prawdziwymi historiami żyjących osób. W przypadku 7 osób słyszymy ich autentyczne głosy i oglądamy rysunkowe podobizny. Wątki pozostałych dwóch osób - również autentyczne - zostały zagrane przez profesjonalnych aktorów. Stało się tak, ponieważ dwaj bohaterowie nie chcieli ujawniać swojego wyglądu (nawet w formie postaci animowanej) i brzmienia głosu.

WILBUR CHCE SIĘ ZABIĆ
| WILBUR WANTS TO KILL HIMSELF
reż. Lone Scherfig, Dania/Wlk. Brytania/Szwecja/Francja 2002, 105'

TERMINY POKAZÓW:
wtorek, 18 sierpnia, godz. 15.00 (N)
środa, 19 sierpnia, godz. 18.15
(C)
czwartek, 20 sierpnia, godz. 21.15 (N)


Wilbur chce się zabić. Jest rozczarowany życiem i nie widzi żadnych powodów, by je kontynuować. Samobójcze próby podejmował już kilkakrotnie, jednak każda kończyła się fiaskiem. Z kolei jego brat, Harbour, jest nieuleczalnym optymistą, którego jedynym życiowym celem jest troska o szczęście Wilbura. Ci dwaj ekscentrycy mieszkają w Glasgow, gdzie odziedziczyli niszczejącą księgarnię - jedyną pamiątkę po niedawno zmarłym ojcu.

Harbour wierzy, że tym czego potrzebuje jego brat, jest dziewczyna. I faktycznie. Gdy pewnego dnia w drzwiach księgarni staje Alice, życie obu braci na zawsze się zmienia...

Wilbur chce się zabić to słodko-gorzka opowieść o miłości i śmierci, której reżyserką jest Lone Scherfig, autorka Włoskiego dla początkujących. Tym razem podczas pracy nad scenariuszem pomagał jej Anders Thomas Jensen, który znany jest m.in. jako autor Mifune, jednego z najpogodniejszych filmów opatrzonych certyfikatem manifestu Dogma 95. Dwójce scenarzystów udało się w historii o Wilburze połączyć humor z refleksją na temat kruchości życia i złożoności międzyludzkich związków.

Jak mówi sama Scherfig: Chciałam, żeby ten film jednocześnie był bardziej melancholijny i bardziej pogodny niż to, co dotychczas robiłam. Nastrój filmu nieustannie balansuje pomiędzy radością i smutkiem, a równowagę pomiędzy tymi stanami pomaga zachować doskonała gra aktorów.

Wilbur chce się zabić jest pierwszym anglojęzycznym filmem duńskiej reżyserki. Pokazywany był na ekranach całej Europy, gdzie cieszył się wielkim powodzeniem.

ZAPAŚNIK
| THE WRESTLER
reż. Darren Aronofsky, USA 2008, 115'

TERMINY POKAZÓW:
piątek, 14 sierpnia, godz. 15.00 (N)
sobota, 15 sierpni
a, godz. 17.15 (N)
niedziela, 16 sierpnia, godz. 22.15 (C)


MFF w Wenecji 2008: ZŁOTY LEW!
Złote Globy 2009: najlepszy aktor w dramacie - Mickey Rourke, najlepsza piosenka - The Wrestler / Bruce Springsteen
- nominacja: najlepsza aktorka drugoplanowa - Marisa Tomei
Nagroda BAFTA 2009: najlepszy aktor - Mickey Rourke
Oscary 2009: 2 nominacje!
najlepszy aktor - Mickey Rourke, najlepsza aktorka drugoplanowa - Marisa Tomei

Wielki, gwiazdorski powrót Mickey'ego Rourke'a w brawurowej roli mistrza zapasów, w filmie w reżyserii Darrena Aronofsky'ego (Requiem dla snu, Pi, Źródło).

Film Zapaśnik otrzymał prestiżową statuetkę Złotego Lwa na festiwalu w Wenecji.

Poruszająca opowieść o Randym "The Ram" Robinsonie (Mickey Rourke), gwieździe wrestlingu - brutalnej i widowiskowej odmiany zapasów, którego spektakularna kariera została nagle przerwana przez zawał serca. Randy stara się stanąć na nogi i ułożyć swoje życie na nowo. Wiąże się ze striptizerką (Marisa Tomei) i próbuje odzyskać miłość córki. Jednak nic nie jest w stanie zastąpić mu adrenaliny związanej z walką. Kiedy na jego drodze pojawia się dawny rywal Ayatollah, Randy podejmuje rzucone mu wyzwanie i staje do walki, choć wie, że może być to ostania rzecz jaką zrobi w życiu....

Mickey Rourke o swojej roli w filmie: Ludzie od zawsze pytali mnie, jaki jest najlepszy film, w którym zagrałem, a ja odpowiadałem: Jeszcze nie powstał - Teraz jednak mogę z całą odpowiedzialnością oświadczyć, że to Zapaśnik.


Filmy prezentowane w ramach przeglądu LETNIE TANIE KINOBRANIE.

ZAPRASZAMY!

BILETY na wszystkie filmy TYLKO 6 ZŁ!

 

Bookmark and Share