kpb

3. Festiwal Filmy Świata ALE KINO!

3. FESTIWAL FILMY ŚWIATA ALE KINO!
PROGRAM SZCZEGÓŁOWY


poniedziałek, 19 listopada

18.30    XXY | XXY
reż. Lucía Puenzo, Argentyna/Francja/Hiszpania 2007, 86' 

MFF Edynburg 2007
nagroda dla najlepszego nowego reżysera

argentyński kandydat do Oskara



Znakomity film Lucíi Puenzo podejmujący trudny temat hemafrodytyzmu.

Alex ma lat 15 i w wyniku anormalnego zespołu chromosomów jest zarówno chłopcem, jak i dziewczyną. Widzowie obserwują jej/jego pierwsze seksualne doświadczenie oraz pierwsze poważne problemy, które będą miały wpływ na życie jej/jego samej/ego, jak i jej/ego rodziny, która będzie musiała poradzić sobie z jej/jego przypadłością.

XXY w argentyńskich kinach okazał się sukcesem, gromadząc przed ekranami ponad 200 tysięcy widzów i zdobywając uznanie krytyków.


20.30    CYKL: FILMY O TEMATYCE BUDDYJSKIEJ
DOTYK ZEN | HSIA NU | A TOUCH OF ZEN
reż. King Hu, Tajwan 1969, 170'

Oszałamiający i poetycki film sztuk walki, który ustanowił standard gatunków "wuxia" i "swordplay", i który wciąż jest inspiracją dla wielu współczesnych reżyserów (Zhang Yimou, Ang Lee). Ci, którzy zastanawiają się skąd w Przyczajonym tygrysie, ukrytym smoku wziął się pomysł na niesamowitą scenę z bambusami, odpowiedź znajdą właśnie w eposie z 1969 roku - Dotyku zen.

W wielu aspektach Dotyk zen funkcjonuje jako kontynuacja poprzedniego filmu z gatunku wuxia w reżyserii King Hu Dragon Gate Inn. Podobnie, jak w tamtym obrazie osadzonym w epoce dynastii Min, bohaterowie Dotyku zen nękani są intrygami złośliwego eunucha z Izby Wschodniej.

W ciągu pierwszych 90 minut poznajemy Shen-Chaia, wiejskiego uczonego, który odmawia podejścia do egzaminu na oficera. To złości mieszkającą z nim matkę, która ciągle mu powtarza, żeby znalazł wreszcie normalną pracę, ożenił się i założył rodzinę. Shen-Chai spotyka Ouyang Nin, tajemniczego człowieka, poszukującego dwóch "przestępców": Yang Hui-Ching i generała Shih, którzy uciekają przed całkowicie skorumpowanym, żądnym władzy Eunuchem Weiem. Przyczyną kłopotów jest ojciec Yanga, który zadarł z Weiem. Zgodnie z tradycją, jeśli obrazi się eunucha, ten nie zabija jedynie winnego, lecz ściga całą jego rodzinę. Kiedy Yang i general Shih znajdują schronienie w opuszczonej posiadłości niedaleko domu Shen-Chaia, miedzy nieoczekiwanymi sprzymierzeńcami rodzi się więź, która stanowi trzon akcji drugiej części filmu. Od tej chwili opowieść przepełniają intrygi, a napięcie rośnie....

Dotyk zen to esencja gatunku i obowiązkowa pozycja dla fanów wuxia, niemal trzygodzinny seans zniewalającej opowieści, rewelacyjnej choreografii i przepięknych zdjęć.


wtorek, 20 listopada

18.30    GNIAZDO BESTII | BAIXIO DAS BESTAS | BOG OF BEASTS
reż. Claudio Assis, Brazylia 2007, 80'

MFF Rotterdam 2007
Nagroda Tygrysa

Festiwal Kina Brazylijskiego 2006
najlepszy film
najlepsza aktorka - Mariah Teixeira
najlepsza muzyka - Pupillo
najlepsza aktorka drugoplanowa - Dira Paes
najlepszy aktor drugoplanowy - Irandhir Santos 


Gniazdo bestii
opowiada historię młodej dziewczyny zmuszanej przez własnego dziadka do swoistego peep-show.

Auxilidora jest nastolatką, która mieszka wraz dziadkiem Heitorem, w biednej wiosce pośrodku plantacji trzciny cukrowej gdzieś w głębokiej Brazylii. Dziewczyna związana jest z dziadkiem wymuszoną umową. Nie dość, że w ciągu dnia pracuje w domu jak niewolnica, wieczorami Heitor każe jej pokazywać się nago obcym mężczyznom. Ci za odpowiednią opłatą, którą zgarnia dziadek, mogą do woli podniecać się patrząc na jej piękne ciało...

Wydaje się, że jest jednak dla niej jakaś nadzieja. Dziewczyna widzi ją w rodzącym się uczuciu między nią, a młodym mężczyzną kopiącym szambo obok domu dziadka. Niestety, Auxilidora staje się także przedmiotem pożądania Everalda, psychopaty, który sprawia wrażenie człowieka, który nie potrafi inaczej odnosić się do kobiet, jak tylko stosując wobec nich fizyczną przemoc.

Claudio Assis, w tej napisanej i wyreżyserowanej przez siebie historii, zdaje się mówić, że przemoc i nienawiść w stosunku do kobiet są na porządku dziennym na brazylijskich wsiach. Szambo ma w tym filmie przede wszystkim znaczenie metaforyczne. Piękny krajobraz to tylko przykrywka bagna moralnego, w jakim to społeczeństwo żyje, gdzie mężczyźni opętani są przez niepohamowany, zwierzęcy seks. Przedmiotowe i seksistowskie traktowanie kobiet jest tam powszechne, niezależnie od klasy społecznej, a one same niewiele mogą zrobić by to zmienić. Pesymistyczna wymowa filmu nie pozostawia żadnej nadziei, możliwości wyjścia z tej nieludzkiej sytuacji.


20.30    LETNI PAŁAC
| YIHE YUAN | SUMMER PALACE
reż. Lou Ye, Chiny/Francja 2006, 140'

MFF Cannes 2006
konkurs


Epicka, a zarazem intymna opowieść o parze kochanków z najnowszą historią Chin w tle.

Bohaterowie odkrywają intensywny świat seksualnej wolności i zakazanej przyjemności. Jednocześnie aktywnie uczestniczą w studenckim życiu politycznym, walcząc o swoje prawa i wolność. W efekcie brutalnych represji władz ich drogi się rozchodzą by... po latach ponownie się przeciąć.

Debiutem Lou Ye był znany w Polsce film Suzhou.


środa, 21 listopada

18.30    NIE CHCĘ SPAĆ SAM | HEI YAN QUAN | I DON'T WANT TO SLEEP ALONE 
reż. Tsai Ming-liang, Malezja/Chiny/Tajwan/Francja/Austria 2006, 115'

MFF Wenecja 2006
nagroda 'CinemAvvenire'



Kolejny film kontrowersyjnego mistrza kina azjatyckiego, mającego w Polsce wielu fanów.

Akcja osadzona jest na żywych, zatłoczonych, rozświetlonych neonami ulicach Kuala Lumpur, przesyconych ciężką mgłą opadającą na miasto. Bohaterowie pochodzą z różnych kultur i mówią różnymi językami. Film opowiada dwie historie - bezdomnego starca i kobiety opiekującej się sparaliżowanym, niemym mężczyzną.

Podczas zeszłorocznej edycji Festiwalu FILMY ŚWIATA ALE KINO! pokazana została Kapryśna chmura Tsai Ming Lianga.


20.30    CYKL: FILMY O TEMATYCE BUDDYJSKIEJ
SANKARA | SANKARA
reż. Prasanna Jayakody, Sri Lanka 2006, 85'



MFF Kair 2006
Specjalna Nagroda Jury (Srebrna Piramida)



Sankara - niewidzialne ciało astralne wyłaniające się z ciemności.

Sankara (w dosłownym znaczeniu - "introspekcja") to refleksyjny, medytacyjny film, opowiadający o wewnętrznych zmaganiach młodego buddyjskiego mnicha rozdartego między mistycyzmem a zmysłowością.

Młody mnich, przyjeżdża do świątyni buddyjskiej, by odnowić malowidła. Obrazy przedstawiają przypowieść, zgodną z nauką Buddy, według której człowiek, który ma w życiu wyraźny cel, musi pozbyć się wszelkich namiętności, nie ulegać zmysłom, a przede wszystkim nie poddawać się wdziękom pięknych kobiet.

Niebawem przekonuje się, że uciec od pokus zewnętrznego, cielesnego świata nie jest łatwo. Jego uwagę przykuwa pewna młoda dziewczyna, która rozbudza w nim tłumione dotychczas zmysły i uczucia. W następstwie czego, jego wewnętrzny duchowy świat zostaje zakłócony. Pewnej nocy malowidła zostają zniszczone. Podczas ponownego ich odnawiania, mnich zaczyna zdawać sobie sprawę, że został uwięziony w sieci swoich ziemskich pragnień i przywiązań, podobnie jak bohater historii, która przedstawiona jest w malowidłach. Od tej chwili zaczyna się jego wewnętrzna walka między cielesnością a duchowością, której skutki będą miały zaskakujące konsekwencje.

Sankara jest debiutem reżyserskim Prasanna Jayakody'ego, który wychował się w tradycji buddyjskiej. Powolna narracja, długie ujęcia czynią z tej opowieści rodzaj duchowej, kontemplacyjnej podróży, w którą reżyser zabiera widzów. To głębokie, analityczne studium nad wewnętrznym, duchowym światem człowieka.


czwartek, 22 listopada

20.30    CYKL: FILMY O TEMATYCE BUDDYJSKIEJ
MILCZĄCE ŚWIĘTE KAMIENIE
LHING VJAGS KYI MA NI RDO VBUM | THE SILENT HOLY STONES
reż. Wanma-caidan, Chiny 2005, 102'

MFF Hong Kong 2006
Nagroda FIPRESCI

MFF Pusan 2005
New Currents Award



Film ukazuje przenikanie świata zewnętrznego do tradycyjnej tybetańskiej kultury, kwestionując zbyt idealistyczne postrzeganie mistycyzmu, który utrzymywany był w tym regionie od pokoleń.

Bohaterem jest 7-letni lama, który jedzie do rodzinnej wioski na uroczystości związane z obchodami Nowego Roku. Tam, zauroczony telewizją i elektronicznymi mediami, musi pogodzić swoje obowiązki i fascynację osiągnięciami współczesnej techniki.

To pierwszy film zrealizowany przez tybetańskiego reżysera ukazujący prawdziwe codzienne życie Tybetańczyków.

Pokazy w ramach 3. Festiwalu Filmy Świata ALE KINO!

ZAPRASZAMY!

Bookmark and Share