kpb

Cremaster 3

tytuł oryginalny: Cremaster 3

reżyseria: Matthew Barney
aktorzy: Richard Serra, Matthew Barney, Terry Gillespie, Nesrin Karanouh, Luren Pine, Scot Watt, Patty Griffin, Dave Lombardo

czas trwania: 182 min.
produkcja: USA 2002

Premiera Cremastera 3, swoistego dopełnienia całości kinematograficznej wizji Barney’a miała miejsce w roku 2002 w Kolonii, w Muzeum Ludwika, gdzie w sposób szczególny zaaranżowana została również sama przestrzeń wystawiennicza. Muzealne podłogi pokryto astroturfem, materiałem, którym wyłożone są amerykańskie stadiony. Eksponaty z poszczególnych odcinków jądrowego cyklu, obiekty z wazeliny, parafiny, soli, wosku pszczelego, silikonu, niczym relikwie umieszczono w i na szklanych ołtarzykach. Ekspozycje uzupełniały fotografie ekscentrycznego mistrza metamorfozy i hipertrofii w jego kolejnych wcieleniach i charakterystycznych ramkach z galaretki naftowej. Ogromne zainteresowanie wzbudzał również bar z wazeliny (grający jedną z głównych ról w filmie Cremester 3), która nie mogła się roztopić ze względu na skomplikowane i dyskretnie ukryte urządzenie chłodnicze, regulujące, jak tytułowy anatomiczny męski zespół mięśni, temperaturę tej zazwyczaj dość płynnej substancji.

Cremaster 3, zdaniem Barney’a jest pionową osią środkową całego cyklu. Jest rodzajem podwójnego zwierciadła, kierującego cały ten cykl na eliptyczne tory, po których poruszają się obecne już w poprzednich odsłonach cyklu postaci i motywy. Obok Nowego Jorku lat trzydziestych, budowanego wówczas wieżowca Chrysler Building i Muzeum Guggenheima, w świecie wykreowanym znalazło się miejsce dla kobiety o wyglądzie pantery w szklanych protezach zamiast nóg (w którą wcieliła się amerykańska kaleka modelka Aimee Mullins), przedstawicieli masonerii, architekta-wizjonera (w tej roli amerykański rzeźbiarz Richard Serra) oraz przestrzeni i przedmiotów w stylu Art Deco.

Cremaster 3 rozgrywa się w nowym Jorku i opowiada o wznoszeniu budynku Chryslera. Sam w sobie jest on bohaterem filmu, ale jest tez przestrzenią w której ścierają się przeróżne siły w dążeniu do wiedzy i transcendencji. Zmagania te zobrazowane są w konflikcie Hirama Abiffa - Architekta (Richard Serra) i jego ucznia (Barney), którzy wspólnie pracują nad kształtem budynku. Odtwarzają oni masoński mit o architekcie - wizjonerze, budowniczym Świątyni Salomona, który posiadł wiedzę o tajemnicach wszechświata. Morderstwo i odrodzenia Abiffa zostają odegrane podczas masońskiej ceremonii inicjacyjnej. W jej trakcie kandydat stopniowo wznosi się ze stopnia pierwszego (Uczeń) na trzeci (Mistrz Mularstwa). Po prologu zdominowanym celtycką mitologią, akcja filmu przenosi się do częściowo ukończonego budynku Chryslera…

Film prezentowany w ramach pokazów Cremaster On Tour.

Bookmark and Share