Ekranizacja kultowej powieści Williama S. Burroughsa, enfant terrible amerykańskiej literatury, pisarza wyklętego, jednego z najważniejszych przedstawicieli kultury beatnikowskiej.
Williama S. Burroughsa był czołowym pisarzem tzw. beat generation, twórcą pokolenia "beatników", przyjacielem takich legend ruchu, jak Alan Ginsberg i Jack Kerouac, przez większość życia był uzależniony od narkotyków. Słynął ze swobodnych obyczajów seksualnych, a przede wszystkim ze skłonności do eksperymentowania z każdym dostępnym rodzajem narkotyków. Burroughs nie tylko używał środków psychodelicznych, lecz w niezrównany sposób opisywał powodowane przez nie odmienne stany świadomości.
Fakty z życia pisarza mieszają się w adaptacji Cronenberga z narkotycznymi halucynacjami.
William Lee (Peter Weller) jest pisarzem i narkomanem, który próbuje chwilowo zerwać z nałogiem. Podejmuje w tym celu pracę tępiciela karaluchów. Niestety, w krótkim czasie zarówno on jak i jego żona Joan (Judy Davis) zaczynają zażywać służbowy środek owadobójczy i kompletnie się od niego uzależniają. Podczas narkotycznego seansu William zabawia się w Wilhelma Tella, strzelając z rewolweru do szklanki ustawionej na głowie Joan. Bohater chybia i zabija żonę, a następnie ucieka od tego przerażającego faktu w narkotyczne wizje, do halucynacyjnej krainy zwanej Międzystrefą (Interzone), w której maszyny do pisania zmieniają się w gadające robale, w barach przesiadują dziwne stwory, a Joan wciąż żyje, choć jest zupełnie kimś innym.
Film Cronenberga to oniryczna, psychodeliczna wizja, ale kryjąca w sobie klucz do realnych wydarzeń z życia samego pisarza. Film zyskał już sobie status dzieła kultowego.
| In this adaptation of William S. Burroughs’s hallucinatory, once-thought-unfilmable novel Naked Lunch, directed by David Cronenberg, a part-time exterminator and full-time drug addict named Bill Lee (Peter Weller) plunges into the nightmarish Interzone, a netherworld of sinister cabals and giant talking bugs. Alternately humorous and grotesque - and always surreal - the film mingles aspects of Burroughs’s novel with incidents from the writer’s own life, resulting in an evocative paranoid fantasy and a self-reflexive investigation into the mysteries of the creative process.
Pokaz w ramach festiwalu Letnie Tanie Kinobranie 2015,
tydzień 6: Spokój i szaleństwo.
(także: Wakacyjny Przegląd Filmowy: Letnie Tanie Kinobranie, 2007)
TRAILER (oryginalny):