kpb

64. KFF: Iluminacja 1: Być tam + Łapa nieszczęścia + Bez końca + Portret konia + Uraza + Arcydzieło


info: 64. Krakowski Festiwal Filmowy

ILUMINACJA 1 | ILLUMINATION 1 (94')

BYĆ TAM | BEEN THERE
(Corina Schwingruber Ilić) CH 2023, 10' | D
Kadr z filmu Być tam
Weekendowe wycieczki, wypady za miasto, wycieczka na łono natury lub podróż dookoła świata. Ledwie kilka dni wolnego, a już się wyjeżdża. Nigdy wcześniej chęć podróżowania nie była tak powszechna, a odwiedzane miejsca tak przeładowane. Co z tego mamy, poza dowodem w postaci zdjęcia, że tam byliśmy?


ŁAPA NIESZCZĘŚCIA | CLAW MACHINE
(Georges Salameh) GR 2023, 14' | A
Kadr z filmu Łapa nieszczęścia
Kiedy wybucha wojna masz dwie opcje: zostać i stawić opór albo uciekać. Żadna z nich nie jest dobra. Bohater, niczym zranione, przestraszone zwierzę, ucieka między walącymi się od bomb budynkami i stojącą w centrum miasta maszyną do gier, która tym razem nie wróży zwycięstwa. Czarno-białe rysunki animacji łączą się z filmowymi ujęciami, czyniąc film autentycznym, a poetycka narracja - niezwykle osobistym i intymnym. Jednocześnie pozbawienie bohatera konkretnej narodowości czy adresu, sprawia, że jest to opowieść uniwersalna pokazująca dramat migracji i doświadczenie wykorzenienia.


BEZ KOŃCA | WANDER TO WONDER
(Nina Gantz) FR/BE 2023, 14' | A
Kadr z filmu Bez końca
Mary, Billybud i Fumbleton, bohaterowie programu dla dzieci, to maleńkie ludziki w futrzastych kostiumach, które zapraszają najmłodszych do wspólnego odkrywania świata. Pewnego dnia twórca show, Wujek Gilly, umiera, a jego mali aktorzy próbują kontynuować telewizyjny występ. Każdy z nich jednak inaczej radzi sobie ze stratą: Mary próbuje udawać, że wszystko jest jak dawniej, Billybud zatraca się w aktorstwie, a Fumbleton zabija czas żonglując. Nieoczywista animacja o przeżywaniu żałoby, jednocześnie w zabawny sposób odsłaniająca kulisy telewizji, konfrontując pełne uroku i niewinności programy dla dzieci z grzesznym światem dorosłych.


PORTRET KONIA | HORSE PORTRAIT
(Witold Giersz) PL 2023, 6' | A
Kadr z filmu Portret konia
“Koń, jaki jest, każdy widzi” - tymczasem Witold Giersz udowadnia, że spojrzenie bywa subiektywne. Mistrz polskiej animacji przywołuje dzieła sztuki portretujące konie: ożywia zwierzę narysowane przez Leonarda da Vinci, Pablo Picasso czy Władysława Podkowińskiego. To wyjątkowa podróż przez historię sztuki: od dokumentujących rzeczywistość malunków jaskiniowych, przez ołówkowe szkice, malarskie impresje, po abstrakcję i surrealizm. Giersz nawiązuje też do swoich poprzednich filmów (Koń czy Signum) i po raz kolejny pokazuje kunszt malarski, umiejętność operowania kolorem i nadawania filmowi galopującego tempa.


URAZA | RESENTMENT
(Gleb Osatinski) LT 2023, 30' | F
Kadr z filmu Uraza
17-letni Yasha buntuje się przeciwko władzy, ale w sowieckiej Ukrainie lat 90. niektóre siły przeciwne są bardziej niebezpieczne niż inne. Kiedy Yasha osiąga punkt krytyczny, nieznane impulsy popychają go ku krawędzi nieodwracalnej szkody.


ARCYDZIEŁO | THE MASTERPIECE
(Álex Lora) ES 2024, 20' | F
Kadr z filmu Arcydzieło
Leo i Diana, bogate małżeństwo, zabierają uszkodzony telewizor do punktu recyklingu. Spotykają tam Salifa i jego syna, dwóch złomiarzy. Diana prosi ich, by przyjechali do ich domu po więcej przedmiotów. Kiedy przyjeżdżają, Leo patrzy na nich z nieufnością, dopóki nie zobaczy, że złomiarze mają coś, czego on i Diana chcą.


Zakup biletu online na stronie 64. Krakowskiego Festiwalu Filmowego.

Pokaz w ramach 64. Krakowskiego Festiwalu Filmowego.

Bookmark and Share