kpb

Totem

tytuł oryginalny: Tótem

reżyseria: Lila Avilés
aktorzy: Naíma Sentíes, Monserrat Marañon, Marisol Gasé, Saori Gurza, Teresita Sánchez

czas trwania: 95 min.
produkcja: Meksyk/Dania/Francja 2023
premiera: 2024-01-12
język: hiszpański, angielski
napisy: polskie, angielskie
in Spanish and English with Polish and English subtitles

MFF w Berlinie 2023 - wygrana: Nagroda Jury Ekumenicznego - Najlepszy film w konkursie (Lila Avilés)
MFF w Berlinie 2023 - nominacja: Udział w konkursie głównym (Lila Avilés)


Wyróżniona na Berlinale, wzruszająca, pełna czułości historia o sile rodzinnych więzów w obliczu nadchodzącego pożegnania.

Totem rozpoczyna się od gorączki przygotowań do imprezy urodzinowej ojca, organizowanej w iście meksykańskim stylu: jest gwarno, tłoczno i kolorowo. Do domu schodzą się kolejni goście, a każdy z nich wydaje się być jeszcze barwniejszy od poprzedniego. Cały ten piękny harmider obserwujemy oczami siedmioletniej Sol; cichej i skromnej dziewczyny o przenikliwym spojrzeniu, która stopniowo wprowadza nas do tego fascynującego mikrokosmosu. Na horyzoncie widać jednak rodzinne trzęsienie ziemi, które diametralnie zmieni życie wszystkich domowników, zwłaszcza młodej Sol.

Kino zdążyło już odmienić hasło „rodzina” przez wszystkie formy i przypadki, ale Meksykanka Lila Avilés udowadnia, że wciąż można opowiadać o niej w świeży, nowatorski sposób. I robić to bez zadęcia, unikając pustych haseł, oczywistych obserwacji i górnolotnych sloganów, za to z olbrzymią dozą empatii, mądrości i niewymuszonego humoru, który potrafi rozjaśnić nawet najczarniejszą godzinę.

| Dazzling and awarded at the Berlinale with the Ecumenical Jury Prize, this film encompasses the entire universe within a single day and a single house. It presents the perspective of seven-year-old Sol, who finds herself in the midst of nerve-wracking preparations for a special family celebration. Someone drinks too much, a cake gets burnt, a woman from the neighborhood banishes evil spirits, and a seemingly innocent exchange of words provokes an outburst. Sol explores the house full of nooksintricacies, feeling a bit bored, she eavesdrops a bit, and eagerly awaits the moment when she can see her father, hidden somewhere upstairs. From fragments of everyday life, from the way light penetrates the cluttered house, from the choreography of crises, and from children's observations, Mexican filmmaker Lila Avilés constructs her totem: a cinematic myth, a portrait of an ancestor, images that connect the living with the spirits. The intimate perspective subtly expands, and the familial chaos paradoxically becomes part of a larger order in the world, where life and death naturally follow one another in parallel, where storms and tranquility alternate, and where tragedies both destroy and bind together. In the fantastically cast Tótem, one of the roles, that of caregiver Cruz, is portrayed by Teresa Sanchez, a charismatic actress well-known to New Horizons audiences from films by Nicolás Pereda and last year's Dos estaciones by Juan Pablo González.


ZWIASTUN:

Bookmark and Share