MFF w Wenecji 2022: udział w sekcji Orizzonti
Samotność to jeden z tematów bardzo często podejmowanych przez filmowców bez względu na zawodowe doświadczenie czy to, skąd pochodzą. O uniwersalności tego stanu w słodko-gorzkim tonie opowiada też Włoszka Carolina Cavalli w swoim, pokazywanym premierowo na festiwalu w Wenecji, pełnometrażowym debiucie.
Tytułowa bohaterka (w tej roli Benedetta Porcaroli) ma dwadzieścia cztery lata i od kiedy pamięta, towarzyszyło jej uczucie osamotnienia. Dotyczy to zarówno relacji rodzinnych, w które nikt spośród bliskich Amandy specjalnie się nie angażuje, jak i rówieśniczych. Nie wspominając już o chłopaku, którego bohaterka nigdy nie miała. Największym marzeniem dziewczyny jest to, by w końcu poczuć się dla kogoś ważnym i móc dzielić z nim radości oraz troski dnia codziennego. Szansa pojawia się niespodziewanie w osobie Rebekki, z którą Amanda miała spędzać sporo czasu w okresie wczesnodziecięcym. Okazja może się nie powtórzyć i bohaterka zrobi wszystko, by przekonać ją, że nadal są najlepszymi przyjaciółkami.
W filmie Cavalli widać inspiracje twórczością Wesa Andersona oraz Paola Sorrentino, zwłaszcza w tonie prowadzonej narracji, łączącej w sobie melancholię i lekką ironię.
| Loneliness is a topic frequently taken up by filmmakers, regardless of their professional background or where they come from. In her feature-length debut, which premiered at the Venice Film Festival, Italian filmmaker Carolina Cavalli tells a bittersweet story about the universality of this condition. The title character (played by Benedetta Porcaroli) is 24 years old and has had feelings of loneliness for as long as she can remember. This applies both to her family of origin, in which no one is particularly close to her, and to relationships with her peer group — not to mention the boyfriend she has never had. Amanda’s biggest dream is to finally feel important to someone and to be able to share the ups and downs of everyday life with them. The chance appears unexpectedly in the person of Rebecca, a childhood friend Amanda had lost touch with. This might be Amanda’s last chance, and she’ll do anything to convince Rebecca that they’re still best friends. Cavalli’s film is inspired by the works of Wes Anderson and Paolo Sorrentino, especially in its tone, which combines sadness with gentle irony.
Prezentowany w ramach przeglądu Cinema Italia Oggi 2023.