kpb

Vortex

tytuł oryginalny: Vortex

reżyseria: Gaspar Noé
aktorzy: Françoise Lebrun, Dario Argento, Alex Lutz

czas trwania: 142 min.
produkcja: Francja / Belgia / Monako 2021
premiera: 2022-09-16
język: francuski, angielski
napisy: polskie, angielskie
in French and English with Polish and English subtitles

Nowe Horyzonty 2021 - nominacja: OPPO Pokazy galowe - Udział w sekcji (Gaspar Noé)
TRANSATLANTYK 2021 - nominacja: Nagroda Publiczności - Udział w festiwalu (Gaspar Noé)


Vortex to przejmujący i cierpliwy zapis ostatnich dni życia starszego małżeństwa, w które wcielili się: legenda francuskiego kina Françoise Lebrun i kultowy reżyser kina grozy Dario Argento.


Noé (Nieodwracalne, Wkraczając w pustkę i Climax) tym razem stawia na twardy realizm, ale nie byłby sobą, gdyby nie eksperymentował formalnie. Od początku dzieli ekran na dwie części, osobno obserwując powoli tracącą kontakt z rzeczywistością, chorą na demencję żonę oraz schorowanego męża, który nie przyjmuje do wiadomości jej stanu. Zabiegi Gaspara Noé dają niezwykły efekt – samotność, zagubienie i niepogodzenie się ze starością zostały tu pokazane w sposób wręcz oszałamiający, co stawia Vortex na jednej półce z Miłością Hanekego czy Szeptami i krzykami Bergmana.


| Gaspar Noé, director ofIrreversible, Enter the Void and Climax, brought a work unique in his filmography to this year's Cannes festival. Vortex is a moving and patient record of the final days in the life of an elderly couple, starring the legend of French cinema Françoise Lebrun and the cult horror film director Dario Argento. This time, Noé applies hard-nosed realism, but he would not be himself if he didn't experiment formally. From the beginning, he splits the screen in two, separately observing the wife’s dementia separating her slowly from reality and her ailing husband, who refuses to acknowledge her condition. The man tries hard to finish writing a book about his beloved movies and dreaming in the cinema. Noé's devices have an extraordinary effect - loneliness, confusion, and inability to come to terms with old age are shown here in an almost stunning way, which puts Vortex on the same shelf as Haneke's Amour or Bergman 's Cries and Whispers.

 

ZWIASTUN:

Bookmark and Share