kpb

Obrazy bez autora

tytuł oryginalny: Werk ohne Autor

reżyseria: Florian Henckel von Donnersmarck
aktorzy: Tom Schilling, Sebastian Koch, Paula Beer

czas trwania: 185 min.
produkcja: Niemcy 2018
język: niemiecki, rosyjski
napisy: polskie
in German and Russian with Polish subtitles

MFF w Wenecji 2018: Nagroda Jury Młodzieżowego, udział w konkursie głównym
Bawarska Nagroda Filmowa
Nagroda Publiczności Miami Jewish Film Festival,
Oscary 2019: Najlepszy film nieanglojęzyczny (nominacja), Najlepsze zdjęcia (nominacja)
Złote Globy 2019: Najlepszy film zagraniczny (nominacja)


W 2004 roku berliński dziennik „Der Tagesspiegel” opublikował artykuł, którego bohaterem był teść Gerharda Richtera, jednego z najsławniejszych współczesnych niemieckich artystów. Ojciec jego żony, lekarz ginekolog w czasie II wojny światowej, jako dyrektor kliniki w Dreźnie, współpracował przy wdrażaniu programu eutanazji dla osób psychiczne chorych. W tym samym szpitalu, przed śmiercią w 1944 roku została poddana sterylizacji ciotka Richtera, Marianne.


Artykuł ten stał się zalążkiem scenariusza filmu Floriana Henkela von Donnensmarcka. Bohater Obrazów bez autora, Kurt Barnert, podobnie jak jego pierwowzór, dorastał pod Dreznem, studiował w NRD malarstwo, a po ucieczce do Zachodnich Niemiec podjął dalszą naukę w Akademii Sztuk Pięknych w Düsseldorfie. To tu powstają słynne rozmyte obrazy, których źródłem były rodzinne lub gazetowe zdjęcia, i które w niezwykły sposób splatają losy sprawcy i ofiary. Film Donnersmarcka to nie tylko szkic do biografii wybitnego artysty, to także opowieść o skomplikowanej niemieckiej powojennej historii.


Podobnie jak Życie na podsłuchu, również najnowszy obraz Donnersmarcka, stał się przedmiotem żywej dyskusji w niemieckich mediach., m.in. za sprawą Gerharda Richtera, który zarzucił reżyserowi nadużycie i wypaczenie jego biografii.

 

| Young artist Kurt Barnert (Tom Schilling) has fled to West-Germany, but he continues to be tormented by the experiences he made in his childhood and youth in the Nazi years and during the GDR-regime. When he meets the student Ellie (Paula Beer), he is convinced that he has met the love of his life and begins to create paintings that mirror not only his own fate, but also the traumas of an entire generation.

 

Film prezentowany w ramach wydarzenia: Tydzień Filmu Niemieckiego 2019

 

ZWIASTUN oryginalny:

Bookmark and Share