Podróże mają sens: mały przegląd współczesnego hiszpańskiego kina drogi (MOS)
Podróże mają sens:
mały przegląd współczesnego
hiszpańskiego kina drogi
przegląd filmowy
21-24 lipca 2025Sala MOS
Małopolski Ogród Sztuki
(ul. Rajska 12)

Wraz z Instytutem Cervantesa zapraszamy zapraszają na przegląd filmowy Podróże mają sens: mały przegląd współczesnego hiszpańskiego kina drogi, podczas którego zaprezentowane zostaną cztery filmy z Półwyspu Iberyjskiego. Łączy je motyw podróży, które prowadzą do wewnętrznej przemiany bohaterów i pozwalają odnaleźć własną życiową ścieżkę. W programie jest m.in. komedia Mami Blue oraz dokument Droga Gino. Przegląd odbędzie w dniach 21-24 lipca w programowanej przez nas sali kinowej w MOS.
Kuratorem przeglądu Podróże mają sens: mały przegląd współczesnego hiszpańskiego kina drogi jest filmoznawca Santiago García Ochoa. W programie są cztery filmy drogi, które zapraszają w podróż po różnych zakątkach świata, pozwalając zgłębić tajemnice codzienności i zmienić nasze postrzeganie rzeczywistości. Droga Gino Susany Sotelo to nostalgiczny dokument o podróży dwóch starszych panów, którzy pragną poznać uwielbianą od młodzieńczych lat aktorkę Ginę Lollobrigidę. W Mami Blue Miguela Ángela Calvo Buttiniego dom spokojnej starości to zaledwie pierwszy przystanek na drodze dwóch kobiet, które połączyło pragnienie wolności. Niespodziewana bliskość rodzi się także między bohaterami filmu Ptaki Pau Dury, w którym migracja żurawi staje się metaforą ludzkiego losu i wiecznej tułaczki. Podróże stanowią z kolei szczególne wyzwanie dla mierzącej się z agorafobią bohaterki filmu 522. Kot, Chińczyk i mój ojciec Paco R. Bañosa. By odnaleźć siebie będzie musiała wyruszyć w drogę i otworzyć się na innych ludzi.
Pokazy w programowanej przez nas sali kinowe w MOS na ulicy Rajskiej 12
poniedziałek, 21 lipca
reż. Susana Sotelo, Hiszpania 2013, 118'
wtorek, 22 lipca
reż. Miguel Ángel Calvo Buttini, Hiszpania/Portugalia 2010, 86'
środa, 23 lipca
reż. Pau Durà, Hiszpania/Rumunia 2023, 100'
wtorek, 22 lipca
reż. Paco R. Baños, Hiszpania/Portugalia 2019, 94'
BILETY:
25 zł (normalny)
20 zł (ulgowy)
O FILMACH:
522. KOT, CHIŃCZYK I MÓJ OJCIEC | 522. UN GATO, UN CHINO Y MI PADREreż. Paco R. Baños, Hiszpania/Portugalia 2019, 94'

Francuski filozof Paul Virilio wieścił porażkę osiadłego trybu życia, a film 522. Kot, Chińczyk i mój ojciec jest filmową wariacją na temat tej przepowiedni. Bohaterka filmu Paco R. Bañosa cierpi na agorafobię, więc każde wyjście z domu stanowi dla niej ogromne wyzwanie. Samochód staje się dla niej bezpieczną, hermetyczną kapsułą, która stanowi przedłużenie przestrzeni domowej. Film, początkowo zdający się być raczej antykinem drogi, ostatecznie okazuje się głosem w jego obronie. Baños dowodzi, że podróż w głąb siebie jest niemożliwa bez integracji z otaczającymi nas ludźmi i przestrzenią. Minimalistyczny film drogi nawiązuje do takich tytułów jak Two-Lane Blacktop Monte Hellmana i Gerry Gusa Van Santa.
DROGA GINO | QUERIDA GINA
reż. Susana Sotelo, Hiszpania 2013, 118'

Juan i Serafín mieszkają w Cans, małej wiosce w Galicji. Krótko przed osiemdziesiątymi urodzinami postanawiają wyruszyć w podróż do Rzymu, by zrealizować marzenie z młodzieńczych lat - spotkać się z aktorką Giną Lollobrigidą. Dokument Susany Sotelo pochyla się nie tylko nad fizyczną podróżą bohaterów, ale również nad historią samego kina drogi. W filmie wykorzystane zostały cytaty z jednej z największych hiszpańskich powieści, której bohater także wędruje - Don Kichota Miguela de Cervantesa. W dokumencie pojawiają się rozważania nad transnarodowym charakterem kina drogi (bohaterowie przemierzają trzy państwa, a rozmowy toczą się w aż pięciu językach), a Juanowi i Serafínowi bezustannie towarzyszy nostalgia za przeszłością.
MAMI BLUE | MAMI BLUE
reż. Miguel Ángel Calvo Buttini, Hiszpania/Portugalia 2010, 86'

Kino drogi kocha historie zuchwałych ucieczek, czego dowodem jest między innymi wielki sukces amerykańskiego filmu Thelma & Louise. W okresie hiszpańskiej transformacji ustrojowej przed opresyjnym systemem umykały bohaterki Vámonos, Bárbara, debiutanckiego filmu Cecilii Bartolomé, a dziś do grona filmowych uciekinierek dołączają protagonistki Mami Blue - Teresa i Luz Estela. Kobiety dzieli niemal wszystko: wiek, status społeczny i ekonomiczny oraz narodowość. Jest jednak coś, co je łączy - pragnienie wolności i życia na własnych zasadach, z dala od mężczyzn, którzy chcą im je układać. Bohaterki wyruszają w szaleńczą podróż nowoczesnym samochodem chłopaka Luz Esteli. Nie wiedzą, co znajduje się w bagażniku, a w pościg za nimi rusza barwna galeria postaci.
PTAKI | PÁJAROS
reż. Pau Durà, Hiszpania/Rumunia 2023, 100'

Colombo pracuje w całodobowym warsztacie samochodowym i dorabia sobie do mizernej pensji handlując marihuaną. Pewnego dnia w warsztacie pojawia się Mario – osobliwy typ, pasjonat ptaków. Chce zatrudnić Colombo jako kierowcę i pojechać na Costa Brava, by obserwować żurawie. Na miejscu okazuje się jednak, że ptaki zmieniły swą zwyczajową trasę migracyjną i teraz kierują się w stronę Delty Dunaju w Rumunii. Mario musi się tam dostać, a Colombo potrzebuje pieniędzy. Ukrywając swoje prawdziwe motywy, wyruszają razem w podróż, która nie tylko zbliży ich do siebie, ale również zmusi do zmierzenia się z własnymi problemami.
W Ptakach podróż przez pół Europy staje się alegorią samego życia, realizując klasyczny motyw człowieka w drodze - homo viator. Jest także metaforą partnerskich relacji, które rodzą się między dwoma bohaterami. Swobodny lot obserwowanych przez nich ptaków jawi się natomiast jako symbol duchowej wolności.


