kpb

Oaza

tytuł oryginalny: Oasis

reżyseria: Lee Chang-dong
aktorzy: Sol Kyung-gu, Moon So-ri, Ahn Nae-sang, Son Byung-ho, Yun Ga-hyun

czas trwania: 132 min.
produkcja: Korea Południowa 2002

60. MFF w Wenecji: nagroda FIPRESCI, SIGNIS i nagroda za najlepszą reżyserię dla Lee Chang-donga oraz nagroda im. Marcello Mastroianniego dla Moon So-ri
18. MFF w Seattle: nagroda Baek Sang Art za najlepszą reżyserię, Golden Space Needle Award dla Sola Kyung-gu i Moon So-ri 
21. MFF w Vancouver: specjalna nagroda im. Dana George’a 
14. Festiwal Filmowy w Gardanne: nagroda publiczności

Jest sam środek seulskiej zimy. Jong-du właśnie wyszedł z więzienia i nie mogąc liczyć na szczególne wsparcie rodziny, z trudem adaptuje się z powrotem do życia na wolności. Wkrótce potem poznaje Gong-ju, która cierpi na porażenie mózgowe i - pozbawiona zainteresowania ze strony najbliższych - spędza całe dnie samotnie w mieszkaniu. Pomiędzy pozostawionymi samym sobie bohaterami rodzi się coraz silniejsza relacja, która zaczyna stanowić dla nich schronienie przed obcą rzeczywistością.

Poetyckie dzieło Lee Chang-donga było jednym z pierwszych tytułów, które zwróciły uwagę świata na współczesną kinematografię tego kraju. Film przynosi krytyczną diagnozę koreańskiego społeczeństwa, punktując powierzchowność stosunków między ludźmi, rosnącą alienację i brak akceptacji dla inności. Reżyser z powodzeniem wskrzesza formułę gorzkiego miłosnego dramatu, która dotychczas z porównywalną mocą wybrzmiewała tylko w kinie Rainera Wernera Fassbindera. Podobnie jak niemiecki twórca, Lee Chang-dong opowiada o nieakceptowanym i wstydliwym uczuciu łączącym dwoje bohaterów nierozumianych i odrzucanych przez społeczeństwo. O ile jednak u Fassbindera nieszczęśliwi kochankowie stawali się zwykle ofiarami klasowych czy rasowych uprzedzeń, o tyle u koreańskiego mistrza filmowej narracji powodem braku akceptacji jest przede wszystkim ich choroba i niemożność odnalezienia się w otaczającym ich świecie. Ten mocny ładunek boleśnie szczerych emocji zostaje włączony w subtelną, melancholijną narrację bliską realizmowi magicznemu.

Magdalena Bartczak


Lee Chang-dong
Jeden z najciekawszych reprezentantów autorskiego kina Korei Południowej przyszedł na świat w 1954 roku w Daegu. Podczas studiów literaturoznawczych na Państwowym Uniwersytecie Kyungpook zajmował się pisaniem sztuk teatralnych i krótkich form literackich, a w 1983 roku wydał pierwszą powieść zatytułowaną Chonri. Na początku lat 90. przeniósł swoje zainteresowania na kino: po napisaniu scenariusza do dwóch filmów Parka Kwang-su sam zadebiutował jako reżyser, szybko zdobywając międzynarodowe uznanie - Green Fish nagrodzono m.in. specjalnym wyróżnieniem na 26. MFF w Rotterdamie i nagrodą Dragons and Tigers na 16. MFF w Vancouver. W 2002 roku zrezygnował na dwa lata z pracy w przemyśle filmowym, podejmując posadę ministra kultury. Powrócił do reżyserii w 2007 roku, realizując nagrodzone w Cannes Sekretne światło.

Film prezentowany w ramach 4. Festiwalu Filmowego Pięć Smaków.


ZWIASTUN:

Bookmark and Share