kpb

Szczekające psy nigdy nie gryzą

tytuł oryginalny: Flandersui gae

reżyseria: Bong Joon-ho
aktorzy: Lee Sung-jae, Bae Doo-na, Byeon Hee-bong

czas trwania: 106 min.
produkcja: Korea Południowa 2000

25. MFF w Hongkongu: wyróżnienie FIPRESCI 
18. Munich Film Festival: nagroda dla najlepszego debiutu
9. Slamdance Film Festival: nagroda za najlepszy montaż
3. Buenos Aires International Festival of Independent Cinema: nagroda specjalna dla Cho Sung-woo za muzykę do filmu

Głównym bohaterem pełnometrażowego debiutu Bonga Joon-ho jest bezrobotny i lekko sfrustrowany naukowiec Yun-ju, marzący o pracy na uniwersytecie. Wspólnie z ciężarną żoną mieszka w potężnym, nowoczesnym bloku. Jedną z obsesji mężczyzny stają się odgłosy nieustannie szczekających na jego osiedlu psów, których pewnego dnia postanawia się pozbyć. Jednak jego działania nie pozostają niezauważone: problemem tajemniczego zniknięcia jednego z czworonogów zaczyna interesować się mieszkająca nieopodal miłośniczka zwierząt - znudzona swoją pracą sekretarka Hyeon-nam (w tej roli gwiazda azjatyckiego kina Bae Doo-na). Dziewczyna marzy o tym, aby kiedyś za sprawą uratowania jakiegoś psa trafić do telewizji - zrobi więc wszystko, aby odkryć, kto stoi za tym procederem.

Niezależna produkcja jednego z najciekawszych współczesnych koreańskich twórców stanowi oryginalne połączenie czarnej komedii, kina obyczajowego i kryminału. Niemal na każdym kroku dają tu o sobie znać ślady inspiracji utworami jednego z mistrzów Bonga Joo-ho, Alfreda Hitchcocka. Obok misternie poprowadzonej intrygi i zaskakujących zwrotów akcji, o sile tego filmu decyduje też świetnie napisany, iskrzący się ironicznym humorem scenariusz (nad którym reżyser pracował niemal pięć lat) i zmysł wnikliwej socjologicznej obserwacji. Znakomita galeria postaci - odzwierciedlających różne zbiorowe i prywatne marzenia, psychozy oraz obsesje, składa się na sugestywny portret koreańskiego społeczeństwa w czasach kapitalistycznych przemian.

Magdalena Bartczak


Bong Joon-ho
Urodził się w 1969 roku w Seulu, gdzie skończył socjologię na Uniwersytecie Yonsei i reżyserię na Koreańskiej Akademii Sztuki Filmowej. Po otrzymaniu nagrody za swój nowelowy Incoherence (1995), znalazł fundusze na realizację pełnometrażowych przedsięwzięć. W 2003 roku nakręcił oparty na autentycznej historii thriller Zagadka zbrodni (wyróżniony m.in. Srebrną Muszlą i nagrodą FIPRESCI na 45. MFF San Sebastian). Trzy lata później ogromną popularność (niemal 13 milionów widzów w samej Korei Południowej) przyniósł mu metaforyczny horror Host: Potwór. Jego ostatni film - dramat Matka został uhonorowany na wielu międzynarodowych festiwalach, zdobywając m.in. trzy Asian Film Awards (Hongkong), specjalne wyróżnienie na 5. MFF w Dubaju i nominację w kategorii najlepszego zagranicznego filmu do Independent Spirit Award.

Film prezentowany w ramach 4. Festiwalu Filmowego Pięć Smaków.


ZWIASTUN:

Bookmark and Share