MFF w Cannes 2008: Złota Palma za Najlepszy scenariusz dla Jean-Pierre’a i Luca Dardenne'ów
Europejskie Nagrody Filmowe 2008, nominacja: najlepsza aktorka - Arta Dobroshi
Film wyreżyserowany przez braci Dardenne, czyli najzdolniejszy reżyserski tandemu współczesnego światowego kina. Dwukrotni laureaci Złotej Palmy za Rosettę i Dziecko, powracają subtelną i oszczędną w środkach, uniwersalną opowieścią o walce o zachowanie człowieczeństwa.
Lorna (Arta Dobroshi) jest mieszkającą w Belgii emigrantką z Albanii. By stać się prawowitą obywatelką Europy, dziewczyna zawarła fikcyjne małżeństwo z Claudym (Jeremie Renier, znany z Dziecka), narkomanem i życiowym nieudacznikiem. Świat, w którym żyje Lorna jest brutalny. To dżungla, w której wygrywają jedynie najsilniejsi i najbardziej wytrwali.
Przed Lorną kolejne małżeństwo - mężem dziewczyny ma być tym razem bogaty Rosjanin. Plan jest prosty i misternie obmyślony - Claudy ma umrzeć z przedawkowania, a Lorna jako wdowa będzie mogła wejść w następny związek. Dziewczyna jest tyko pionkiem w skomplikowanej grze. Nad wszystkim czuwa Fabio, pozornie taksówkarz, a faktycznie szef gangu. Nie wszystko idzie po jego myśli - problem polega na tym, że belgijski mąż Lorny wcale nie chce się zaćpać, przeciwnie - prosi bohaterkę o pomoc w wyjściu z nałogu. Między nim, a główna bohaterką rodzi się subtelna więź.
Kiedy w 1999 r. szef jury w Cannes David Cronenberg przyznał Złotą Palmę Rosetcie - filmowi mało znanych Belgów, braci Dardenne - przyjęto to jak ekstrawagancję. Potem był Syn i Dziecko (druga Złota Palma). Ich nowy film zasługuje na trzecią. Tadeusz Sobolewski, Gazeta Wyborcza
Prosty, pozbawiony efektów, muzyki i gwałtownej ekspresji film braci Dardenne, nie jest jednak tylko reporterskim sprawozdaniem z ewolucji postaci. To współczesna przypowieść o winie i odkupieniu, przez które przebija wielka wiara w oczyszczającą siłę miłości. Monika Marach, Stopklatka.pl
Inteligentne, refleksyjne, surowe kino ze sporym pokładem perfekcji reżyserskiej. Filmweb.pl
Film braci Dardenne to świetnie skrojone, społeczne kino o sytuacji emigrantów w Zachodniej Europie. Ale nie tylko. To również przejmująca, uniwersalna opowieść o walce o zachowanie człowieczeństwa. Mariola Szczyrba, KulturaOnline.pl
FRAGMENT FILMU (z angielskimi napisami):
ZWIASTUN (oryginalny):