kpb

8. Festiwal Filmów Latynoamerykańskich

SZCZEGÓŁOWY PROGRAM 8. FESTIWALU FILMÓW LATYNOAMERYKAŃSKICH


sobota, 16 czerwca
  
20.45   8.FFLA - Konkurs NOWE KINO AMERYKI ŁACIŃSKIEJ
ŚWIĘTA RODZINA | LA SAGRADA FAMILIA
reż. Sebastián Campos, Chile 2005, 99'

Święta rodzina, reż. Sebastian Campos

Grand Prix MFF ERA NOWE HORYZONTY - Wrocław 2006

Festiwal Latynoamerykański w Tuluzie 2006
nagroda dla najlepszego filmu
nagroda FIPRESCI

Dobrze sytuowana chilijska rodzina spędza Wielkanoc w swoim domu przy plaży. Apodyktyczny ojciec, wzięty architekt trwa w odwiecznym konflikcie z synem, studentem architektury. Rodzinne napięcia dochodzą do głosu mimo świątecznej atmosfery, sprowokowane dawno oczekiwaną wizytą narzeczonej syna. Dziewczyna burzy resztki spokoju swoją żywiołową, sensualną naturą. Jest zawodową aktorką, wplątuje obu mężczyzn w przewrotną grę. Pechowy zbieg okoliczności powoduje, że matka zmuszona jest wyjechać. Podczas jej nieobecności pozbawiona równowagi rodzina pogrąży się w chaosie.


niedziela, 17 czerwca 

18.45   8.FFLA - Konkurs NOWE KINO AMERYKI ŁACIŃSKIEJ
CIEŃ
| EL CUSTODIO
reż. Rodrigo Moreno, Argentyna/Niemcy/Urugwaj/Francja 2005, 93'

Cień, reż. Rodrigo Moreno

MFF w Berlinie 2006
nagroda Alfreda Bauera 

FF w Bogocie 2006 
główna nagroda dla najlepszego filmu 
główna nagroda dla najlepszego reżysera
specjalne wyróżnienie za rolę męską - Julio Chávez

MFF w San Sebastián 2006
nagroda Horyzonty dla najlepszego filmu latynoamerykańskiego

Ruben (Julio Chávez) jest ochroniarzem ministra. Stanowisko to wymaga od niego dyspozycyjności, cierpliwości, dyskrecji, lojalności, a nade wszystko ciągłej uwagi, by usuwać wszelkie przeszkody z drogi swojego pracodawcy, w dodatku - bycia niewidzialnym. Ruben jest cieniem ministra. Zarówno w sytuacjach publicznych jak i prywatnych. W wolnym czasie, wyćwiczony w obserwacji, rysuje. Nie jest jednak artystą, nie jest też nikim ważnym, kogo nie można by zastąpić kimś innym. Zwykle milczy, mieszka sam, od czasu do czasu odwiedza w szpitalu niezrównoważoną psychicznie siostrę, jego życie sprawia wrażenie bardzo precyzyjnie zaprojektowanego. Twarz Rubena tylko chwilami ujawnia delikatny ślad napięcia, przeczucie utraty kontroli, do której niechybnie dojdzie.


20.45   8.FFLA - Konkurs NOWE KINO AMERYKI ŁACIŃSKIEJ
TAŃCZĄC W UTOPIISONHOS E DESEJOS
reż. Marcelo Santiago, Brazylia 2006, 93’ 

Tańcząc w utopii, reż. M. Santiago

Festiwal Filmów Brazylijskich Gramado 2006
najlepsza aktorka


Brazylia, późne lata 60. Studentka uniwersytetu Cristiana ma romans z Saulo, swoim profesorem literatury. Miłość w tym związku podsycają wyznawane przez kochanków rewolucyjne idee. W obliczu represji profesor rzuca uniwersytet, wstępuje do zbrojnej organizacji i razem z ukochaną żyje w ukryciu. Kiedy Saulo uczestniczy w akcjach, Cristiana dostaje zadanie opiekowania się poszukiwanym towarzyszem walki, który dla bezpieczeństwa dziewczyny nie pokazuje swojej ukrytej pod kapturem twarzy. Uciekinier jest baletmistrzem, wielbicielem Niżyńskiego. Powoli relacja między nimi zmienia się z powinowactwa poglądów politycznych w erotyczną fascynację.



poniedziałek, 18 czerwca

18.45   8.FFLA - Konkurs NOWE KINO AMERYKI ŁACIŃSKIEJ
ZBRODNIA INTYMNA
| CRIME DELICADO
reż. Beto Brant, Brazylia 2005, 85'

Zbrodnia intymna, reż. Beto Brant

FF Rio de Janerio 2005
nagroda FIPRESCI
nagroda dla najlepszego reżysera

Festiwal Kina Brazylijskiego Miami 2006
najlepszy scenariusz i zdjęcia


Znakiem rozpoznawczym Antonia - cenionego krytyka teatralnego - jest kontrola nad rzeczywistością. Wydaje się, że nic nie umknie jego zmysłowi obserwacji, nic nie zakłóci doskonałości krytycznej analizy. Zarówno kariera zawodowa Antonia, jak i jego osobowość zbudowane są na powadze i racjonalnej wiedzy. Do czasu.

Antonio poznaje w barze atrakcyjną dziewczynę. Bezdomna Ines jest modelką, pozuje nago staremu malarzowi, którym jest zafascynowana. Jej niespokojna natura nie współgra z racjonalnymi schematami, jakie rządziły życiem Antonia. Zakochany i zazdrosny, zaskoczony własnymi pragnieniami, w związku z Ines odkryje nieznany dotąd smak ryzyka.


20.45   8.FFLA - Konkurs NOWE KINO AMERYKI ŁACIŃSKIEJ
OSTATNIE SPOJRZENIE
| LA ÚLTIMA MIRADA
reż. Patricia Arriaga, Meksyk 2006, 124'

Ostatnie spojrzenia, reż. Patricia Arriaga

MFF Guadalajara 2006
nagroda publiczności

MFF Kair 2006
nagroda FIPRESCI

Festiwal Latynoamerykański San Francisco 2006
najlepszy film


Homero, popularny artysta z Querétaro w wieku 48 lat odkrywa, że odziedziczył po ojcu szczególny rodzaj ślepoty - najpierw coraz gorzej rozpoznaje kolor czerwony, niebieski i zielony. W rezultacie grozi mu całkowita utrata wzroku. Choroba postępuje, a Homero próbuje zachować w pamięci świat taki, jakim go przez lata oglądał. Zwraca ku niemu swoją dotąd rozproszoną uwagę. Przygarnia psa, odwiedza prostytutki, wreszcie zakochuje się w pielęgniarce niewidomego ojca.

Równolegle toczy się akcja drugiej historii, jej bohaterką jest 17-letnia Mei, która rozpoczyna pracę w Chińskim Galeonie, starej stacji kolejowej, przerobionej na dom publiczny.

Oboje walczą o przeżycie w nowych okolicznościach: Homero powoli ślepnąc, Mei zarabiając w Chińskim Galeonie pieniądze, które będzie mogła wysłać rodzinie.


wtorek, 19 czerwca
 
18.45   8.FFLA - Konkurs NOWE KINO AMERYKI ŁACIŃSKIEJ
KIEDY MIJAJĄ GODZINY | CÓMO PASAN LAS HORAS
reż. Inés de Oliveira Cézar, Argentyna 2005, 85’

Kiedy mijają godziny, reż. Ines de Oliveira Cezar

MFF Saloniki 2005
nagroda FIPRESCI

MFF Gibara 2006
najlepszy film nakręcony przez kobietę

MFF Tandil 2006
najlepszy film, montaż, zdjęcia i aktor


Film pokazuje 12 godzin z życia pewnej rodziny. Mężczyzna opowiada kobiecie możliwe wersje ich wspólnego życia, po czym wyjeżdża z ich synem nad morze. Chłopiec rozmawia z kimś, głaszcze psy, potem spacerują po plaży, spotykają rybaków, ucinają sobie drzemkę kładąc się na piasku. W tym czasie kobieta zabiera chorą matkę na wieś, spacerują po lesie, jedzą obiad, siedzą przy kominku. Już od pierwszych scen filmu rzucają się w oczy zdeformowane obrazy - rozciągnięte, jakby zachwiane. Bez wątpienia są piękne, choć nie jest to piękno niewinne. Niosą w sobie potencjał niby wytłumionych emocji, przeczucie nagłej, przejmującej nieobecności, z którą rodzina będzie musiała się zmierzyć.


20.45   CINEMATECA - najlepsze filmy latynoskie
LOS MUERTOS
| LOS MUERTOS

reż. Lisandro Alonso, Argentyna 2004, 78'

Los Muertos, reż. Lisandro Alonso

MFF Karlowe Wary 2005
Nagroda Independent Camera

MFF Wiedeń 2004
Nagroda FIPRESCI

MFF Cannes 2004


Lisandro Alonso pomimo młodego jest jednym z najbardziej charyzmatycznych filmowców argentyńskich.

Nieznany szerokiej publiczności, w środowisku filmowym uważany jest przez wielu za wizjonera.

Z właściwym sobie radykalizmem Alonso zderza ze sobą w Los Muertos dwie przeciwstawne rzeczywistości. Wprowadza nas w świat Argentino Vargasa - białego prowadzącego w tropikalnym lesie życie człowieka prymitywnego. Choć dawno wyeliminowano w Argentynie jej pierwotnych mieszkańców, ich kultura i sposób życia przetrwały...


środa, 20 czerwca

18.45  
CINEMATECA - najlepsze filmy latynoskie
MADEINUSA | MADEINUSA 
reż. Claudia Llosa, Peru/Hiszpania 2005, 100'

Madeinusa, reż. Claudia Llosa

Nagroda FIPRESCI - MFF Rotterdam 2006

Święta Wielkanocne to szczególny czas dla peruwiańskich Indian. Dni przed zmartwychwstaniem postrzegają jako "czas bez Boga". Przez tysiąclecia rozwijali swą cywilizację odcięci od reszty świata, lecz od konkwisty ich obyczaje mieszają się z tradycją katolicką. Wierzą, że Jezus pochowany w grocie nie widzi, co dzieje się na świecie, więc ludzie mogą dać upust swoim grzesznym instynktom. Naczelnik jednej z indiańskich wiosek pożąda swojej córki Madeinusy, lecz powstrzymuje go strach przed karą boską. Niecierpliwie czeka na początek świąt, by bezkarnie dać upust swoim żądzom. W przeddzień świąt do wioski przyjeżdża biały chłopak z Limy, którego Madeinusa bierze za swojego Zbawiciela. Gringo, nie ma pojęcia o miejscowych obyczajach, traktuje Indian z wyższością, co okaże się dla niego zgubne.


20.45   8.FFLA - Konkurs NOWE KINO AMERYKI ŁACIŃSKIEJ
ZŁA GODZINA | O VENENO DA MADRUGADA
reż. Ruy Guerra, Brazylia 2005, 118'

Zła godzina, reż. Ruy Guerra

Festiwal Kina Brazylijskiego Brasilia 2005
najlepsza scenografia i zdjęcia

Film jest adaptacją jednej z najsłynniejszych nowel Gabriela Garcí Márqueza Zła godzina, w której dwie rywalizujące ze sobą rodziny walczą o władzę nad miastem z przedstawicielami magistratu, kościoła i sądu.

Każdy sposób narzucenia swojej woli innym znajduje tu uzasadnienie, nawet jeżeli zasięg wpływu obejmuje zaledwie miejsce biedne i obłąkane. Na uwagę zasługuje forma tego filmu. Adaptacja Guerry ma w sobie wiele z mrocznego nastroju dzieł Henri-Georgesa Clouzota, stworzony w niej absurdalny świat jest niby wyjęty z filmów Luisa Buñuela. Jedyną stałą wizualną i psychologiczną w tej subtelnie fotografowanej przestrzeni wydaje się deszcz, przełamujący nocne, ekspresjonistyczne światło diabelskiej godziny.


czwartek, 21 czerwca
 
18.45   8.FFLA - Konkurs NOWE KINO AMERYKI ŁACIŃSKIEJ
MEZCAL
| MEZCAL 
reż. Ignacio Ortiz, Meksyk 2005, 90'

Mezcal, reż. Ignacio Ortiz

FF Malaga 2005
najlepszy film latynoamerykański

Meksykańska Akademia Filmowa 2005
Złoty Ariel za najlepszy film oraz nagrody za najlepsze zdjęcia, scenografię, muzykę i dźwięk

Mezcal
Ignacio Ortíza, autora prezentowanych podczas czwartej edycji festiwalu Dobranocek dla krokodyli, został uznany za najlepszy film meksykański 2005 roku.

Scenariusz filmu powstał na podstawie powieści Malcolma Lowry'ego Pod wulkanem. Wśród jego bohaterów - bywalców tawerny gdzieś na końcu świata - znajdziemy szukającą męża Laurę, opuszczonego przez żonę pisarza Antonio i Ismaela, powracającego, by wyrównać rachunki z rodziną chłopca, którego zabił 50 lat wcześniej. Barmanka szczodrze rozlewa do kieliszków mezcal. Historie, opowiadane przez Ignacio Ortiza, kręcą się wciąż wokół alkoholu i przybierają coraz to inną formę, w zależności od tego, kto go akurat wypija.


20.45   8.FFLA - Konkurs NOWE KINO AMERYKI ŁACIŃSKIEJ
ŁUT SZCZĘŚCIA | SOÑAR NO CUESTA NADA
reż. Rodrigo Triana, Kolumbia 2006, 96’

Łut szczęścia, reż. Rodrigo Triana

MFF Cartagena 2006
najlepszy aktor drugoplanowy, nominacja dla najlepszego filmu

Nagrody Goya 2007
nominacja dla najlepszego filmu hispanojęzycznego

kolumbijski kandydat do Oscara


Żołnierze z oddziału, walczącego z partyzantami w kolumbijskiej dżungli, znajdują podczas patrolu pieniądze narkotykowego kartelu. Stają przed dylematem: co zrobić z 46 milionami dolarów? Odpowiedź wydaje się prosta - podzielą się łupem i do końca służby będą trzymać język za zębami.

Oparty na prawdziwej historii film Rodrigo Triany, autora Jak kot z myszką, pokazuje mechanizm korupcji w wojsku. Jest tragikomicznym spojrzeniem w głąb targanej żądzami żołnierskiej duszy. Upojeni bogactwem, które zdobyli, młodzi ludzie staną się ofiarami łatwych pieniędzy. Karmione naiwną wiarą w spełniający się sen o szczęściu, do głosu dojdą chciwość, okrucieństwo i głupota.


ZAPRASZAMY!

Bookmark and Share