kpb

63. KFF: Konkurs krótkometrażowy 1: Obok + Przywiązanie + Córka + Hotel Centaur + Ruszać w świat + W mojej skórze


info: 63. Krakowski Festiwal Filmowy

KONKURS KRÓTKOMETRAŻOWY 1 | SHORT FILM COMPETITION 1 (99')


OBOK | OUTSIDE
(Izabela Plucińska) DE 2023, 5’ | A
Kadr z filmu Obok
Sznur świeżo wypranych koszul, buty na obcasie i wyrazista szminka – wszystko, by partner był zadowolony. Wystarczy jednak chwila nieuwagi, by sprowokować mężczyznę i wyzwolić jego agresję. Czy kobieta ma szansę pokonać swojego oprawcę? Makabryczna animacja o problemie przemocy w rodzinie. Plucińska po raz kolejny wykorzystuje minimalistyczne techniki animacji i niedopowiedzenia, by ukazać dramat rozgrywający się za zamkniętymi drzwiami. Krzykliwe tło i dźwięki alarmu stają się wołaniem o pomoc, a powielenie elementów architektury budynków zwraca uwagę na ogromną skalę problemu.


PRZYWIĄZANIE | CLINGING
(Liat Glick) IL 2022, 19’ | F
Kadr z filmu Przywiązanie
Na życie składają się proste, powtarzalne historie, powtarzalne relacje, powtarzalne pytania. Narodziny i śmierć, radość i choroba, młodość i starość. W „Przywiązaniu” reżyserka i producentka Liat Glick kieruje kamerę na siebie, żeby opowiedzieć o czułym trójkącie: dojrzałej, czterdziestosiedmioletniej córki – bez partnera, bez dzieci – jej matki i ukochanego starzejącego się psa Natashy. Delikatne, operujące niemal paradokumentalnymi środkami kino, które skupia się na kobiecie, jej troskach i uczuciach. Ujmuje autentyzmem i szczerością, odsłaniającą najdelikatniejsze sfery życia bohaterki. Blisko człowieka. Bez popadania w jakąkolwiek radykalność.


CÓRKA | DAUGHTER
(Yaser Talebi) IR 2022, 25’ | D
https://kinopodbaranami.pl/images_lib/doc_13551_0.jpg
Iran, małe konserwatywne miasteczko. On jest niezaradnym mężczyzną, który stracił żonę. Ona jest inteligentną osiemnastolatką, która marzy o dalszej edukacji. Mieszkają pod jednym dachem, a chociaż świetnie się dogadują, to ich relacja nie należy do najłatwiejszych. Od niej oczekuje się posłuszeństwa, opieki nad starzejącym się ojcem i porzucenia uniwersyteckich planów na rzecz szybkiego zamążpójścia, dla niego zaś szuka się nowej żony. Sarah nieszczególnie podoba się ten pomysł, nikt przecież nie zastąpi zmarłej mamy.


HOTEL CENTAUR | HOTEL CENTAUR
(Lino Kafidas, Dimitrios Kafidas) GR/BE 2022, 24’ | F
https://kinopodbaranami.pl/images_lib/doc_13551_1.jpg
Centaury to stworzenia z greckiej mitologii, istoty z głową i torsem mężczyzny, ale dolna część ich ciała to ciało konia. Podobno żyły niegdyś w greckich lasach. Niektórzy wierzą, że istnieją naprawdę i można je spotkać. Są oni skłonni zapłacić duże pieniądze, by mieć szansę na spotkanie z nimi. W malowniczo położonym hotelu Centaur spotyka się grupa barwnych ekscentryków. Młode greckie kino ewidentnie ma się bardo dobrze. Opowieść zdaje się wchodzić w intrygujący dialog z kinem Jorgosa Lanthimosa. To specyficzne połączenie wysublimowanej formy, absurdu, słońca i społecznej satyry. Klimat i rytm zaskakującego scenariusza wzmocnione zostają przez muzykę kompozytorki i artystki dźwiękowej Dimitry Sofroniou.


RUSZAĆ W ŚWIAT | WORLD TO ROAM
(Stephen Irwin) GB 2023, 12’ | A
https://kinopodbaranami.pl/images_lib/doc_13551_2.jpg
Kiedy rodzice odkrywają, że ich nowo narodzony syn nocami w tajemniczy sposób wędruje po świecie, postanawiają przywiązać go do siebie za pomocą liny. W ten sposób mogą kontrolować podróże chłopca i chronić go przed niebezpieczeństwem. Pewnego dnia lina się rozrywa. Czy rodzicom uda się odnaleźć swoje dziecko? Mroczna kolorystyka, szept narratorki i śpiew chóru sprawiają, że animacja przybiera formę niepokojącej baśni. Pełna fantastycznych zdarzeń i elementów nadprzyrodzonych opowieść o dojrzewaniu, rodzicielstwie i o tym, jak trudno jest pogodzić się z własnym życiem i odrębnym życiem dzieci.


W MOJEJ SKÓRZE | IN MY SKIN
(Sándor M Salas) ES 2023, 14’ | D
Kadr z filmu W mojej skórze
Koronki, tafty, eleganckie, subtelne zdobienia na sukniach. Szerokie rękawy, falbany, dekolty i długie kolorowe kolczyki, poruszające się do rytmu. Laski, kule i wózki. Kobiety, mężczyźni i widzowie, których oczom ukazuje się hipnotyzujące taneczne widowisko, performance flamenco prezentowany w pięknych i wiekowych hiszpańskich murach. Jego twórcami i twórczyniami są osoby z niepełnosprawnościami, które w tańcu, śpiewie i gestach są swobodne i spełnione.


Zakup biletu online na stronie 63. Krakowskiego Festiwalu Filmowego.


Bookmark and Share