kpb

Weekend z Millennium Docs Against Gravity 2019

WEEKEND Z MILLENNIUM DOCS AGAINST GRAVITY
17-19 maja 2019
Kino Pod Baranami

Znalezione obrazy dla zapytania millennium docs against gravity


W dniach 17 - 19 maja zapraszamy na weekend z festiwalem Millennium Docs Against Gravity. W programie znalazły się wybrane filmy szesnastej edycji warszawskiego festiwalu -  pełnometrażowe dokumenty, zachęcające do otwarcia się na świat i jego różnorodne oblicza.


W ramach weekendu z Millennium Docs Against Gravity zaprezentujemy różnorodne obrazy, doskonale oddające tematyczne i formalne bogactwo filmu dokumentalnego. Krakowscy widzowie zobaczą My Generation - film o rewolucji kulturowej lat 60-tych w Wielkiej Brytanii. Za sprawą narracji aktora Michaela Caine’a, muzyki The Who i udziału gwiazd takich jak Paul McCartney czy Marianne Faithfull, film Davida Batty’ego jest prawdziwym wehikułem czasu pozwalającym na zanurzenie się w barwnej, buntowniczej atmosferze minionej epoki. Muzyka pełni również ważną rolę w filmie PJ Harvey. A Dog Called Money Seamusa Murphy’ego - dokumentalnym portrecie niezwykłej artystki, której muzyka jest dobrze znana polskiej widowni.


O nietuzinkowej postaci opowiada film Ustrzelić mafię poświęcony Letizii Battaglii - pierwszej włoskiej fotografki, która skierowała obiektyw aparatu w stronę mafii. To portret jej wyjątkowej osobowości, w którym fotografia przeplata się ze szczerymi rozmowami o życiu prywatnym oraz statusie zorganizowanej przestępczości we Włoszech. Sztuka splatająca się z życiem, będzie stanowiła również główny temat filmu Duch Bauhausu, który przedstawi fascynującą historię powstałego 100 lat temu innowacyjnego nurtu w sztuce, a także wyrosłe z niego współczesne społeczne
i artystyczne projekty.


Ponadto, w programie weekendu z Millennium Docs Against Gravity znalazł się najnowszy film Witalija Manskiego, laureata nagrody głównej na Festiwalu w 2016 roku za Pod opieką wiecznego słońca. Świadkowie Putina to wstrząsający zapis początków kariery rosyjskiego prezydenta obrazujący jego dojście do władzy i konsekwentne umacnianie pozycji przywódcy narodu. Na naszym ekranie pojawi się także długo wyczekiwany film Marek Edelman... I była miłość w Getcie. Opowiadający o miłości w niemożliwych czasach film zrealizowany został przez wybitną reżyserkę i autorkę zdjęć Jolantę Dylewską na podstawie scenariusza Agnieszki Holland. Część scen została wyreżyserowana przez Andrzeja Wajdę.


PROGRAM:

piątek, 17 maja
19.00 DUCH BAUHAUSU | VOM BAUEN DER ZUKUNFT - 100 JAHRE BAUHAUS
reż. Niels Bolbrinker, Thomas Tielsch, Niemcy 2018, 90’
Pokaz we współpracy z Festiwalem Otwarte Mieszkania Kraków.
Przegląd filmowy
Dom, przestrzeń, architektura w Kinie Pod Baranami 13-17 maja.

20.45 PJ HARVEY. A DOG CALLED MONEY | PJ HARVEY. A DOG CALLED MONEY
reż. Seamus Murphy, Wielka Brytania/Irlandia 2019, 90’


sobota, 18 maja
19.00
MY GENERATION
| MY GENERATION
reż. David Batty, Wielka Brytania 2018, 85’

20.45 ŚWIADKOWIE PUTINA | SVIDETELI PUTINA
reż. Witalij Manski, Łotwa/Szwajcaria/Czechy 2018, 107’


niedziela, 19 maja
17.00
MAREK EDELMAN... I BYŁA MIŁOŚĆ W GETCIE

| MAREK EDELMAN... AND THERE WAS LOVE IN THE GHETTO
reż. Joanna Dylewska, Polska/Niemcy 2019, 79’

18.45 USTRZELIĆ MAFIĘ | SHOOTING THE MAFIA
reż. Kim Longinotto, Irlandia 2019, 94’


BILETY:
23 zł (normalny) | 16 zł (ulgowy)
Karnet (6 seansów): 66 zł

 

O FILMACH:
 
DUCH BAUHAUSU | VOM BAUEN DER ZUKUNFT - 100 JAHRE BAUHAUS
reż. Niels Bolbrinker, Thomas Tielsch, Niemcy 2018, 90’

Znalezione obrazy dla zapytania VOM BAUEN DER ZUKUNFT - 100 JAHRE BAUHAUS

Czym tak naprawdę był Bauhaus? Radykalną artystyczną utopią, czy raczej ruchem, który wciąż wpływa na nasze życie i otaczający świat? Film przedstawia fascynującą historię powstałego 100 lat temu innowacyjnego nurtu w sztuce, a także wyrosłe z niego współczesne społeczne i artystyczne projekty. Mimo upływu lat nadal silnie się z nim wiążą, bo Bauhaus okazuje się dziś ważniejszy niż kiedykolwiek wcześniej. Nie chodziło w nim przecież nigdy o sam proces twórczy, o sztukę dla sztuki. Forma miała wynikać z funkcji, a najbardziej liczyło się ulepszanie świata właśnie za pomocą sztuki i architektury – łączenie w jedno sztuki, rzemiosła i technologii.

W filmie poznajemy nie tylko historię Bauhausu, ale także jego bogate i zróżnicowane dziedzictwo. Przejawia się ono dziś w rozmaitych projektach. Obserwujemy artystów, naukowców i architektów świadomie odnoszących się do Bauhausu jako aktualnej idei, która pomimo upływu czasu nie straciła na atrakcyjności. Co więcej, okazuje się obecnie nadzwyczaj inspirująca. Charakterystyczna dla Bauhausu synteza wyobraźni i struktury, bogactwa i prostoty są ważnymi elementami kultury i życia codziennego XX i XXI w. Czerpią od niej projektanci Apple’a i współcześni architekci. Twórcy filmu prezentują wizjonerskie idee Bauhausu, jego współczesne konteksty i zadają zawsze aktualne pytania: jak chcemy żyć i dokąd zmierzamy?

Pokaz we współpracy z Festiwalem Otwarte Mieszkania Kraków.
Przegląd filmowy
Dom, przestrzeń, architektura w Kinie Pod Baranami 13-17 maja.


MAREK EDELMAN... I BYŁA MIŁOŚĆ W GETCIE
| MAREK EDELMAN... AND THERE WAS LOVE IN THE GHETTO
reż. Joanna Dylewska, Polska/Niemcy 2019, 79’

Znalezione obrazy dla zapytania MAREK EDELMAN... AND THERE WAS LOVE IN THE GHETTO

Festiwal Hot Docs Toronto 2019: sekcja International Spectrum

Dlaczego nikt mnie nie pyta, czy w getcie była miłość? Dlaczego nikogo to nie interesuje? – mówił na krótko przed śmiercią w 2009 roku Marek Edelman, ostatni przywódca powstania w getcie warszawskim. Odpowiada on na to pytanie w długo oczekiwanym i głośnym jeszcze przed premierą, filmie Marek Edelman... i była miłość w Getcie, przy którego scenariuszu współpracowała Agnieszka Holland, a Andrzej Wajda współreżyserował fabularyzowane sceny filmu. Jak się okazuje, w piekle getta mogło istnieć dobro i piękno. I miłość – także ta przepełniona erotyką. To ona okazała się największą wartością, większą nawet niż życie.


MY GENERATION | MY GENERATION
reż. David Batty, Wielka Brytania 2018, 85’

Znalezione obrazy dla zapytania MY GENERATION david batty

Niezwykły film osadzony w latach 60-tych w Wielkiej Brytanii, oddający atmosferę tamtych czasów za pomocą licznych materiałów archiwalnych i muzyki kultowego zespołu The Who, którego piosenka z 1965 roku posłużyła za tytuł filmu. Zrealizowany przez Davida Batty’ego dokument to oparta na osobistych relacjach i nieznanych archiwalnych zdjęciach inspirująca historia narodzin brytyjskiej popkultury lat 60. ubiegłego wieku, opowiedziana oczami legendy kina i laureata Oscara® Michaela Caine'a. Oglądamy obraz społeczeństwa w dobie transformacji. To świat, w którym wszystko wydaje się możliwe, pełen barwnych buntowników, którzy wnieśli powiew świeżości i sprzeciwiali się elitom oraz klasowym podziałom.

Obok Michaela Caine’a w filmie pojawiają się także Beatlesi, Twiggy, Marianne Faithfull, David Bailey, Jean Shrimpton, Mary Quant, Rolling Stonesi, David Hockney i wiele innych kultowych postaci z tamtej epoki. Caine okazuje się wspaniałym gawędziarzem zdradzającym bezcenne anegdoty, które w połączeniu ze ścieżką dźwiękową składającą się z największych przebojów lat 60. oddają energię, styl, modę i entuzjazm tamtych czasów.


PJ HARVEY. A DOG CALLED MONEY | PJ HARVEY. A DOG CALLED MONEY
reż. Seamus Murphy, Wielka Brytania/Irlandia 2019, 90’

Znalezione obrazy dla zapytania PJ HARVEY. A DOG CALLED MONEY

Sylwetka niezwykłej artystki, której muzyka jest dobrze znana polskiej widowni. W filmie śledzimy PJ Harvey w jej podróży od Afganistanu, przez Waszyngton po Kosowo. To właśnie w tych miejscach bohaterka szuka inspiracji, zbiera wrażenia, kolekcjonuje słowa, obserwuje, słucha i przyswaja. Każda chwila stanowi dla niej potencjalną okazję do napisania nowej piosenki, znalezienia dobrego tytułu lub rytmu.

Zebrane materiały i wrażenia stają się bazą dla piosenek z albumu „The Hope Six Demolition Project”, który PJ Harvey nagrywa ze swoim zespołem w specjalnie zaprojektowanym studiu pod Somerset House w Londynie, które służy jako rodzaj peep show, pozwalającego publiczności obserwować przez lustro weneckie cały proces twórczy.

Zrealizowany przez wielokrotnie nagradzanego irlandzkiego fotoreportera i filmowca Seamusa Murphy’ego film to swobodny wizualny kolaż, który odkrywa potencjał twórczy PJ Harvey oraz sposób, w jaki pracuje i zdobywa inspirację.


ŚWIADKOWIE PUTINA | SVIDETELI PUTINA
reż. Witalij Manski, Łotwa/Szwajcaria/Czechy 2018, 107’

Znalezione obrazy dla zapytania SVIDETELI PUTINA

31 grudnia 1999 roku Władimir Putin wstąpił na fotel prezydenta Rosji. Reżyser filmu, Witalij Manski (twórca nagradzanego dokumentu o Korei Północnej Pod opieką wiecznego słońca) był wówczas szefem departamentu dokumentalnego rosyjskiej telewizji publicznej. Na własne oczy obserwował jak Putin konsolidował władzę i podejmował pierwsze kroki, by zlikwidować demokratyczne reformy Jelcyna i przywrócić w Rosji dyktaturę.

Na podstawie materiałów z lat 1999-2000, relacji świadków wydarzeń, jakie miały miejsce po grudniu 1999 roku oraz własnych refleksji i doświadczeń z tamtego okresu, Witalij Manski tworzy filmowy portret Władimira Putina i przełomowego okresu w historii Rosji.


USTRZELIĆ MAFIĘ | SHOOTING THE MAFIA
reż. Kim Longinotto, Irlandia 2019, 94’

Znalezione obrazy dla zapytania SHOOTING THE MAFIA

Letizia Battaglia to kultowa postać we Włoszech. W latach 70. XX wieku była pierwszą włoską fotoreporterką dokumentującą brutalne morderstwa i wpływ mafii na życie zwykłych ludzi. Jej czarno-białe zdjęcia z tamtego czasu nie straciły siły przekazu. Dokumentują historię Cosa Nostra, ukazują rzeczywistość przemocy, krwi, władzy i kontroli, jaką rozpościerała mafia. Uderzające, szokujące, wymagające odwagi i rejestrowane z narażeniem życia fotografie portretują bezwzględny świat ucisku oraz strachu. Oglądamy sycylijską codzienność: od ślubów po brutalne morderstwa kobiet i dzieci. Poznajemy historię ludzi, którzy z powodu obawy o swoje życie decydowali się milczeć o popełnianych zbrodniach. Zdjęcia są wyzywające i jednocześnie namiętne, podobnie jak życie Battaglii, która świadomie zrywała z konwenansami społecznymi.

Letizia Battaglia po ślubie, który zakończył się wczesnym rozwodem, żyła w wolnych związkach, przeważnie ze zdecydowanie młodszymi od siebie partnerami. Film jest portretem tej wyjątkowej osobowości. Przeplata czarno-białe fotografie z materiałem archiwalnym z tamtych czasów i szczerymi rozmowami z artystką, która neguje romantyczną narrację o mafii i przedstawia jej prawdziwe, okrutne oblicze.

SPOT:

Bookmark and Share

archiwum