kpb

Jeannette. Dzieciństwo Joanny d'Arc

tytuł oryginalny: Jeannette, l'enfance de Jeanne d'Arc

reżyseria: Bruno Dumont
aktorzy: Lise Leplat Prudhomme, Jeanne Voisin, Lucile Gauthier

czas trwania: 115 min.
produkcja: Francja 2017
premiera: 2018-06-08
język: francuski
napisy: polskie, angielskie
in French with Polish and English subtitles
info: with English subtitles

Nagrody Louis Delluca 2017: nominacja do nagrody za najlepszy film (Bruno Dumont)

Bruno Dumont nie przestaje zaskakiwać. Tym razem ulubieniec nowohoryzontowej publiczności wziął na warsztat biografię Joanny d'Arc. Zamiast jednak skupić się na najważniejszych wydarzeniach z życia francuskiej bohaterki narodowej, reżyser postanowił przedstawić na ekranie jej dzieciństwo. Jakby tego było mało, w Jeannette... Dumont kontynuuje swoje eksperymenty z gatunkami filmowymi i opowiada historię Joanny w konwencji musicalu. Na eklektycznej ścieżce dźwiękowej techno spotyka się z rockiem i rapem, a towarzyszące piosenkom absurdalne układy taneczne wprowadzają na ekran humor rodem z Martwych wód. Dumont nie byłby jednak sobą, gdyby ograniczył się wyłącznie do niezobowiązującej zgrywy. Łącząca żarliwą wiarę z nieposkromionym gniewem Joanna, tak jak wielu bohaterów francuskiego reżysera, zostaje umiejscowiona na pograniczu grzechu i świętości. Sam film, mimo historycznego kostiumu, stanowi natomiast celny komentarz do czasów, w których fanatyzm religijny coraz częściej stanowi źródło przemocy.

 

| Bruno Dumont never fails to surprise. This time, the darling of New Horizons audiences takes on the story of Joan of Arc. Instead of focusing on the most important events in the life of France's national heroine, however, the director focuses on her childhood. As if that were not enough, in Jeanette..., Dumont continues his experiments with film genres and tells Joan's story in the form of a musical. The eclectic soundtrack includes techno, rock, and rap; the absurd dance numbers accompanying the songs result in a kind of humor reminiscent of Dead Waters. Dumont would not be himself, however, if he were limited to casual mockery. Combining a fervent faith with indomitable anger, Joan, like many of the French director's protagonists, finds herself balanced between sin and sainthood. Despite its historical setting, the film offers a pointed commentary on an era when religious fanaticism is increasingly becoming a source of violence.

 

Wcześniej w ramach: Nowe Horyzonty Tournée 2018, 9. Przegląd Nowego Kina Francuskiego

 

ZWIASTUN:

Bookmark and Share