kpb

Człowiek otwartych przestrzeni (Man of the Sea)

tytuł oryginalny: L' Homme du large

reżyseria: Marcel L'Herbier
aktorzy: Roger Karl, Jaque Catelain, Charles Boyer, Marcelle Pradot

czas trwania: 86 min.
produkcja: Francja 1920
język: plansze w języku francuskim
napisy: polskie, angielskie
intertitles in French with Polish and English subtitles

L'Homme du large, a film by Marcel L’Herbier. A Gaumont production, 1920. Collection Musée Gaumont. © Gaumont

 

Ogarnięty niechęcią do ludzi i życia na lądzie, zatwardziały bretoński rybak Nolff zbudował dom na szczycie klifu. Poświęcił całe swoje życie łowieniu ryb, swojej ukochanej żonie i dwójce dzieci: pracowitej Djennie i synowi Michelowi, którego chce wychować na rybaka. Niestety, Michel dorasta i wpada w złe towarzystwo, samolubnie wykorzystując ślepą miłość swojego ojca. Chłopak nienawidzi morza i szybko zanurza się w świecie doczesnych przyjemności, spędzając całe dnie w tawernach ze swoim podłym kompanem. Nie wzruszają go nawet wieści o ciężko chorej, umierającej matce. Rozczarowany i wściekły Nolff decyduje, że wymierzy synowi sprawiedliwość.

Morski poemat filmowy jednego z mistrzów francuskiego impresjonizmu filmowego Marcela L’Herbiera, zrealizowany na podstawie filozoficznego opowiadania Dramat nad morzem autorstwa Honoriusza Balzaka. Za pomocą wysmakowanych zdjęć i rytmicznego montażu, wcielającego w życie ideę “muzyki wizualnej”, reżyser oddaje zarówno złożoność ludzkich przeżyć, jak i przewrotność natury otaczającej człowieka. Autor kostiumów i scenografii Claude Autant-Lara został później jednym z najbardziej cenionych francuskich reżyserów.

L'Herbier wykorzystał surowe krajobrazy wybrzeży południowej Bretanii do stworzenia unikalnej atmosfery filmu. Odwieczną walkę dobra ze złem przedstawił w innowacyjny sposób, posługując się symbolicznymi obrazami wzburzonego morza i smaganych wiatrem drzew. Samo morze zyskuje w filmie status osobnego bohatera, któremu Nolff przedstawia swojego syna i którego osądowi go zawierza. Podkreślając prostotę i uczciwość mieszkańców wioski reżyser przeciwstawił ich zepsutemu moralnie miastu. Ten sam kontrast wykorzystał później Friedrich W. Murnau w filmie Wschód słońca (1927).

Dzięki zachowanym notatkom L’Herbiera, film został odrestaurowany przez Gaumont & CNC Archives Françaises du Film, przy zachowaniu pierwotnego zabarwienia kadrów i niezwykłego charakteru plansz tekstowych. 

 

// Poetic tale of the sea, about the universal conflict between father and son. An impressionist take on the idea of visual music.

 

muzyka na żywo // live music: KSIĘŻYC i Paweł Romańczuk (PL)

 

Pokaz w ramach: KSIĘŻYC & Paweł Romańczuk - 18. Festiwal Filmu Niemego

 

FRAGMENT FILMU:

Film odrestaurowany przez: | The film has been restored by:


Bookmark and Share