MFF w Cannes 2017: konkurs główny
Inspirowana nowelą Dostojewskiego opowieść prowadzi nas w krainę zbrodni bez kary. Reżyser przenosi nas na prowincję we współczesnej Rosji. Kobieta o przykuwającej uwagę, spokojnej twarzy (Wasilina Makowcewa), otrzymuje zwrot paczki, którą wysłała do przebywającego w więzieniu męża. Wszelkie informacje, które stara się zdobyć, okazują się jednak "tajemnicą państwową". W końcu postanawia sama pojechać do uwięzionego. Reżyser Siergiej Łoźnica prowadzi swoją bohaterkę przez kolejne kręgi piekła skorumpowanej na wszystkich poziomach instytucjonalnych i moralnych Rosji, w duchu arcydzieł rosyjskiej kinematografii.
Twórca filmów Szczęście ty moje i We mgle prezentuje spektakularny portret Rosji, który ogląda się z fascynacją i przerażeniem.
PRASA O FILMIE:
Porywająca i oniryczna podróż w głąb rosyjskiego społeczeństwa… Łączy narracje i wykazuje filmową zuchwałość w scenach, które przechodzą z wzniosłego do fantasmagorycznego nastroju. - Jay Weissberg, Variety
Zagląda w głąb rosyjskiej duszy… Choć znajdziemy tu echa absurdalnej prozy Gogola czy Kafki, podobnie jak i mitycznych podroży do podziemi, podejście Łoźnicy jest ściśle kinematograficzne. Cyfrowe zdjęcia rumuńskiego operatora Olega Mutu prezentują się na dużym ekranie wyjątkowo okazale. Dzieła dopełnia konsekwentnie bierna, acz niepozbawiona ekspresji gra aktorska Makowcewej. Ta względnie nieznana aktorka trzyma w ryzach cały film, za pomocą imponującej kontroli i siły. - Leslie Felperin, The Hollywood Reporter
ZWIASTUN: