kpb

57. KFF: Retrospektywa Witolda Giersza 1

RETROSPEKTYWA WITOLDA GIERSZA 1 | WITOLD GIERSZ RETROSPECTIVE 1 (79’)

NEONOWA FRASZKA | THE NEON TRIFLE
reż.|dir. Witold Giersz, PL 1959, 9’ | A

Rozgrywająca się w neonowym świecie – pełna humoru, ale i melodramatycznych spięć – opowieść o niespełnionej miłości hotelowego boya oraz urodziwej fryzjerki. Rankiem przechodnie na ulicy znajdą rozbity neon, który spadł w nocy z hotelowego dachu... Współautorem opracowania plastycznego tej uroczej opowiastki jest Jan Młodożeniec, wybitny malarz i grafik, czołowy przedstawiciel polskiej szkoły plakatu.

 

MAŁY WESTERN | A LITTLE WESTERN
reż.|dir. Witold Giersz, PL 1960, 6’ | A

Pełna błyskotliwych gagów oraz zaskakujących zwrotów akcji parodia „dużego” westernu. Jej bohaterami są postacie trzech kowbojów oraz ich koni, powstałe z barwnych kropli ściekającej z pędzla farby. I Nagroda Smok Wawelski w kategorii filmów animowanych – ex aequo – na I Ogólnopolskim Festiwalu Filmów Dokumentalnych, Oświatowych i Animowanych w Krakowie (1961), także prestiżowe trofea, m.in. w Cork, Lipsku, Melbourne, Necochea, Oberhausen, San Francisco i Turynie.

 

OCZEKIWANIE | AWAITING
reż.|dir. Witold Giersz, Ludwik Perski, PL 1962, 10’ | A

Mężczyzna oczekujący na kobietę przy kawiarnianym stoliku. Obserwujemy wyłącznie jego ręce, które – dla zabicia czasu – sięgają po serwetki, wyczarowując z nich bibułkowe postaci kobiety i mężczyzny. Tak rozpoczyna się animowana opowieść o miłości... Film nietypowy w dorobku artysty (zrealizowany wspólnie z dokumentalistą Ludwikiem Perskim), nie narysowany, nie namalowany, a będący kolażem techniki lalkowej oraz tzw. żywej akcji. Nagrody m.in. w Cannes, Edynburgu i Moskwie.

 

LADIES AND GENTLEMEN | LADIES AND GENTLEMEN
reż.|dir. Witold Giersz, PL 1964, 5’ | A

Pełna błyskotliwych obserwacji, choć niezwykle gorzka w wymowie, satyryczna opowieść o wyższości dóbr materialnych nad uczuciowymi w zmaganiach dwóch mężczyzn o względy tej samej kobiety. W pewnym momencie rywalizacji do akcji wkracza nowa Ewa… Swoistą kontynuację tego filmu stanowi zrealizowany pięć lat później zabawny, ale i nie pozbawiony refleksji Intelektualista. Srebrna Plakietka w La Felguera (1966).

 

KARTOTEKA | THE CARD-INDEX
reż.|dir. Witold Giersz, PL 1966, 8’ | A

Impresja animowana poświęcona bardzo ważnym dla naszych czasów wynalazkom oraz osiągnięciom naukowym. Paradoksalnie, okazuje się jednak, że te wszystkie, nieraz tak istotne odkrycia stają się zupełnie… zapomniane i należą coraz bardziej do świata, który bezpowrotnie przeminął. Współscenarzystą tej przewrotnej opowieści jest Lech Pijanowski, znany krytyk filmowy, prekursor i popularyzator na polskim gruncie teorii gier.

 

KOŃ | A HORSE
reż.|dir. Witold Giersz, PL 1967, 8’ | A

W ruchomym malarstwie – jak bywa określane kino Giersza – w którym artysta często zamiast pędzla używa szpachli, twórca Konia doszedł niemal do perfekcji w tym właśnie filmie. To urzekająca opowieść o wolności, którą symbolizuje rumak i jego zwycięstwo w zmaganiach z próbującym okiełznać go człowiekiem. Złoty Lajkonik w Krakowie (1967), także festiwalowe trofea m.in. w Adelaide i Auckland, Cordobie, Edynburgu, Honolulu, Mamai oraz Melbourne.

 

ADMIRAŁ | THE ADMIRAL
reż.|dir. Witold Giersz, PL 1968, 7’ | A

Urzekająca – satyryczna, a zarazem dość nostalgiczna – opowiastka o wielkiej bitwie rozgrywającej się w... głowie starego admirała, tęskniącego za dawnymi, dobrymi czasami, w których być może niejedną zwycięską batalię na morzu stoczył. Współautorem scenariusza jest Andrzej Warchał, artysta plastyk, literat, filar krakowskiego kabaretu Piwnica pod Baranami, a także czołowy scenarzysta i reżyser Studia Filmów Animowanych w Krakowie.

 

INTELEKTUALISTA | THE INTELLECTUAL
reż.|dir. Witold Giersz, PL 1969, 8’ | A

Malowana szpachelką, utrzymana w poetyce rysunków jaskiniowych (choć z dodaniem... m.in. „Człowieka witruwiańskiego” Leonarda da Vinci) przewrotna historyjka poświęcona rywalizacji – jak nakręcona pięć lat wcześniej zabawna opowiastka Ladies and Gentlemen – tym razem siły mięśni i rozumu o względy ponętnej kobiety. Kino warte śmiechu, ale i refleksji. Nagrody festiwalowe w Paryżu i Wiedniu.

 

WSPANIAŁY MARSZ | THE SPLENDID MARCH
reż.|dir. Witold Giersz, PL 1970, 18’ | A

Film na motywach książki Johna Raymonda pod tym samym tytułem. Rozgrywająca się w czasach napoleońskich żartobliwa opowieść o chłopczyku imieniem Jean-François, kilkuletnim doboszu, żołnierzu wielkiej armii francuskiej maszerującej na Moskwę, który zgodnie z rozkazem Małego Cesarza idzie „naprzód, stale naprzód!”. By dojść do celu, musi cały czas podążać za swym cieniem. Brązowe Koziołki w Poznaniu (1971).

 

KUP BILET TUTAJ | BUY TICKETS HERE

Pokaz w ramach 57. Krakowskiego Festiwalu Filmowego

Bookmark and Share