kpb

Álex de la Iglesia. Hiszpańskie wcielenie Tarantino i Rodrigueza

Álex de la Iglesia (1965) to jeden z najbardziej rozpoznawalnych i kreatywnych twórców hiszpańskich. Ten ekstrawagancki reżyser, scenarzysta, producent filmowy i autor komiksów tworzy filmy w charakterystycznym przerysowanym stylu, który cechuje szybkie tempo akcji oraz mieszanka przemocy, seksu i czarnego humoru. Do niedawna prezydent Hiszpańskiej Akademii Filmowej, de la Iglesia jest dziś znany nie tylko dzięki swoim ekstrawaganckim filmom, niekonwencjonalnym wypowiedziom, ale również dzięki bezpośredniości i otwartości na nowe technologie. Jako wielbiciel Internetu regularnie twittuje, czatuje ze swoimi fanami, ma własną stronę internetową, na której prowadzi blog. W tym roku, obok jego najnowszego filmu Hiszpański cyrk, zaprezentujemy trzy wcześniejsze tytuły, dzięki którym zyskał w Hiszpanii status twórcy kultowego.

| Álex de la Iglesia, la encarnación española de Tarantino y Rodriguez
Álex de la Iglesia (1965) es uno de los artistas españoles más distinguidos y creativos. Este extravagante director es también guionista, productor de cine y autor de tebeos; sus películas se caracterizan por la acción rápida y una mezcla de violencia, sexo y humor negro. Hasta hace poco director de la Academia de las Artes y Ciencias Cinematográficas de España, de la Iglesia es conocido, no solo gracias a sus películas extravagantes y comentarios originales, sino también gracias a su abierta actitud hacia las nuevas tecnologías. Como admirador de internet chatea de manera regular con sus fans y tiene una página web donde lleva un blog. Este año, aparte de su obra más reciente,
Balada triste de trompeta, presentaremos tres de sus películas anteriores, gracias a las cuales llegó al estatus de artista de culto.


Podczas 11. TKH przedstawimy następujące filmy reżysera:

HISZPAŃSKI CYRK | BALADA TRISTE DE TROMPETA
reż. Álex de la Iglesia, Hiszpania 2010, 107' - przedpremiera!

SREBRNY LEW MFF WENECJA 2010 za najlepszy scenariusz i reżyserię
Wybuchowa mieszanka ekstrawaganckiego i bezkompromisowego kina spod znaku Tarantino i Rodrigueza. Sam reżyser opisuje film jako "groteskową tragedię" - szalone kino, które nie uznaje żadnych tabu ani ograniczeń. Przygody dwóch zwaśnionych klaunowi rozgrywają się na tle hiszpańskiej historii XX wieku - od wojny domowej przez dyktaturę Franco, aż po szalony festiwal wolności lat 70.
Hiszpania, rok 1973. Nieśmiały i wrażliwy Javier zatrudnia się w cyrku jako "smutny klaun". Poznaje tam bezwzględnego "wesołego klauna", Sergio, który terroryzuje współpracowników. Tu zaczyna się tragikomiczna opowieść o dwóch klaunach, którzy pchani przez pożądanie będą walczyć na śmierć i życie o miłość niezwykle pięknej i okrutnej Natalii...


DZIEŃ BESTII | EL DÍA DE LA BESTIA
reż. Álex de la Iglesia, Hiszpania 1995, 103'

6 nagród Goya 1996 - w tym dla najlepszego reżysera
Szalona czarna komedia o poszukiwaniu Antychrysta w Madrycie.
Ksiądz Ángel jest przekonany, że odnalazł w księdze Apokalipsy ukrytą informację o zbliżających się narodzinach Antychrysta. Bestia ma narodzić się w Święta Bożego Narodzenia 1995 roku w Madrycie. Ángel pragnie temu zapobiec wszelkimi możliwymi metodami i znajduje sobie niecodziennych pomocników: ekscentrycznego fana death metalu oraz szalonego prezentera programu telewizyjnego o czarnej magii. Razem wyruszą w zwariowaną podróż po Madrycie w poszukiwaniu miejsca, gdzie ma narodzić się Bestia.


KAMIENICA W MADRYCIE | LA COMUNIDAD
reż. Álex de la Iglesia, Hiszpania 2000, 110'

3 nagrody Goya 2000 - w tym dla najlepszej aktorki, MFF San Sebastian 2000 - najlepsza aktorka
Jeden z najgłośniejszych filmów Alexa de la Iglesii z rewelacyjną rola Carmen Maury, aktorki znanej polskim widzom m.in. z Volver Pedra Almodovara. Julia, dojrzała i zmęczona życiem kobieta, pracuje w agencji nieruchomości. Pewnego dnia w mieszkaniu niedawno zmarłego staruszka znajduje ogromną sumę pieniędzy. Jest przekonana, że odmienią one jej ciężkie życie. Na drodze do szczęścia stanie jej jednak grupa chciwych lokatorów kamienicy pod wodzą bezwzględnego przewodniczącego wspólnoty mieszkaniowej... Czarna komedia, która stała się hitem kasowym 2000 roku w Hiszpanii.


UMRZEĆ ZE ŚMIECHU | MUERTOS DE RISA
reż. Álex de la Iglesia, Hiszpania 1999, 113'

Osadzona w latach siedemdziesiątych gorzka komedia obrazująca środowisko hiszpańskich komików w okresie post-frankistowskiego rozluźnienia obyczajów. Nino i Bruno, dwaj przeciętni komedianci z prowincji, niespodziewanie odnoszą oszałamiający sukces. Ich prymitywny show polega głównie na tym, że Nino bez przerwy policzkuje Bruna na scenie, co wywołuje salwy śmiechu u publiczności. Nieoczekiwana popularność, ciągłe występy oraz rzesze fanów sprawiają, że w duecie coraz częściej dochodzi do spięć. Narastają wzajemnie pretensje i zazdrość aż po nienawiść. Artyści postanawiają zakończyć karierę niezapomnianym finałem - ten zamieni się jednak w krwawą jatkę.

Filmy prezentowane w ramach 11. Tygodnia Kina Hiszpańskiego.

Bookmark and Share