Krótka historia polskiego kina, cz. II: twórcy osobni
KRÓTKA HISTORIA POLSKIEGO KINA, CZ. II
TWÓRCY OSOBNI
luty-listopad 2024
Kino Pod Baranami
Kontynuacja przeglądu Krótka historia polskiego kina to wybitne dzieła twórców, którzy nie wpisywali się w wiodące nurty i stronili od grup czy formacji artystycznych. Ich filmy nie dają się prosto zaszufladkować, ale wciąż olśniewają świeżością formy i prawdziwie autorskim wymiarem. W przeglądzie znalazły się zarówno odważne eksperymenty formalne, jak i nieoczywiste filmy gatunkowe. Dzieła kultowe i zapomniane arcydzieła. Ale przede wszystkim filmy, które, także dzięki wspaniałej cyfrowej rekonstrukcji, nadają się idealnie do ponownego odkrycia w kinach.
Przegląd Krótka historia polskiego kina część II: twórcy osobni to polska klasyka filmowa w kinach studyjnych w całej Polsce. W programie trwającego od lutego cyklu jest dziesięć tytułów wybranych przez Tomasza Kolankiewicza. Każdy film poprzedzony jest krótkim wykładem przygotowanym przez kuratora przeglądu.
prelekcja przed filmem: Tomasz Kolankiewicz (wideo)
Kolejnym tytułem prezentowanym w ramach cyklu był nagrodzony na Festiwalu w Wenecji i nominowany do Oscara Nóż w wodzie Romana Polańskiego. Seans odbył się w piątek, 22 marca.
O-BI O-BA. KONIEC CYWILIZACJI | O-BI, O-BA: THE END OF CIVILIZATION
(Piotr Szulkin) PL 1984, 86’
TWÓRCY OSOBNI
luty-listopad 2024
Kino Pod Baranami
Cykl pokazów polskiej klasyki filmowej pod nazwą Krótka historia polskiego kina - po ogromnym sukcesie w 2023 roku - wraca do polskich kin studyjnych! Od lutego rusza kontynuacja przeglądu, który tym razem skupi się na twórcach osobnych, działających poza głównymi nurtami filmowymi. Seanse kolejnych filmów odbywać się będą raz w miesiącu do listopada i zostaną poprzedzone wykładem przygotowanym przez kuratora przeglądu.
Przegląd Krótka historia polskiego kina część II: twórcy osobni to polska klasyka filmowa w kinach studyjnych w całej Polsce. W programie trwającego od lutego cyklu jest dziesięć tytułów wybranych przez Tomasza Kolankiewicza. Każdy film poprzedzony jest krótkim wykładem przygotowanym przez kuratora przeglądu.
Kuratorem przeglądu Krótka historia polskiego kina i autorem prelekcji przed filmami jest Tomasz Kolankiewicz - filmoznawca i historyk filmu. Wykładowca Łódzkiej Szkoły Filmowej i Warszawskiej Szkoły Filmowej, programer współpracujący z telewizją, festiwalami filmowymi, Nowym Teatrem w Warszawie. Między 2008 a 2017 rokiem redaktor programowy w redakcji filmowej TVP Kultura. Wydawca, reżyser i prowadzący telewizyjnych audycji kulturalnych. W latach 2020-2023 dyrektor artystyczny Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni.
Dzięki współpracy z WFDiF oraz DI Factory i przy wsparciu Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, filmy są prezentowane w wersji odrestaurowanej cyfrowo z angielskimi napisami.
BILETY: 20 zł
PROGRAM:
poniedziałek, 22 kwietnia 2024
20.00 RĘCE DO GÓRY | HANDS UP!
(Jerzy Skolimowski) PL 1967, 77’prelekcja przed filmem: Tomasz Kolankiewicz (wideo)
Kolejnym tytułem prezentowanym w naszym Kinie w ramach tego cyklu jest zatrzymany na wiele lat przez cenzurę film Jerzego Skolimowskiego Ręce do góry. Seans w poniedziałek, 22 kwietnia.
Więcej informacji wkrótce.
WCZEŚNIEJSZE POKAZY:
piątek, 22 marca 2024
18.15 NÓŻ W WODZIE | KNIFE IN THE WATER
(Roman Polański) PL 1962, 90’
prelekcja przed filmem: Tomasz Kolankiewicz (wideo)
18.15 NÓŻ W WODZIE | KNIFE IN THE WATER
(Roman Polański) PL 1962, 90’
prelekcja przed filmem: Tomasz Kolankiewicz (wideo)
środa, 28 lutego 2024
19.15 OSTATNI DZIEŃ LATA | THE LAST DAY OF SUMMER
Pierwszym filmem, który można było zobaczyć w ramach przeglądu, to wspaniały nowofalowy debiut Tadeusza Konwickiego, czyli Ostatni dzień lata z 1958 roku. Pokaz w naszym Kinie odbył się w środę, 28 lutego, o godzinie 19.15.
19.15 OSTATNI DZIEŃ LATA | THE LAST DAY OF SUMMER
(Tadeusz Konwicki) PL 1958, 59’
prelekcja przed filmem: Tomasz Kolankiewicz (wideo)
KOLEJNE POKAZY PRZEGLĄDU:
kwiecień 2024
RĘCE DO GÓRY | HANDS UP!
(Jerzy Skolimowski) PL 1967, 77’
RĘCE DO GÓRY | HANDS UP!
(Jerzy Skolimowski) PL 1967, 77’
maj 2024
SŁOŃCE WSCHODZI RAZ NA DZIEŃ | THE SUN RISES ONCE A DAY
(Henryk Kluba) PL 1967, 91’
SŁOŃCE WSCHODZI RAZ NA DZIEŃ | THE SUN RISES ONCE A DAY
(Henryk Kluba) PL 1967, 91’
czerwiec 2024
TRZECIA CZĘŚĆ NOCY | THE THIRD PART OF THE NIGHT
(Andrzej Żuławski) PL 1971, 103’
TRZECIA CZĘŚĆ NOCY | THE THIRD PART OF THE NIGHT
(Andrzej Żuławski) PL 1971, 103’
lipiec 2024
NA WYLOT | THROUGH AND THROUGH
(Grzegorz Królikiewicz) PL 1972, 71’
NA WYLOT | THROUGH AND THROUGH
(Grzegorz Królikiewicz) PL 1972, 71’
sierpień 2024
REJS | THE CRUISE
(Marek Piwowski) PL 1970, 66’
REJS | THE CRUISE
(Marek Piwowski) PL 1970, 66’
wrzesień 2024
KONOPIELKA | THE LINNET
(Witold Leszczyński) PL 1982, 88’
KONOPIELKA | THE LINNET
(Witold Leszczyński) PL 1982, 88’
październik 2024
KRZYK | THE SCREAM
(Barbara Sass) PL 1983, 88’
listopad 2024KRZYK | THE SCREAM
(Barbara Sass) PL 1983, 88’
O-BI O-BA. KONIEC CYWILIZACJI | O-BI, O-BA: THE END OF CIVILIZATION
(Piotr Szulkin) PL 1984, 86’
O FILMACH:
OSTATNI DZIEŃ LATA | THE LAST DAY OF SUMMER
MFF Dokumentalnych i Krótkometrażowych w Wenecji 1958: Grand Prix
EXPO 58 (Bruksela 1958): Nagroda Główna dla filmu eksperymentalnego
Pierwszy polski film nowofalowy, a zarazem jeden z najniezwyklejszych debiutów w historii polskiego kina.
Ona (Irena Laskowska) i on (Jan Machulski) spotykają się na nadmorskiej plaży. Kobieta jest dojrzalsza, ale zarazem ostrożniejsza. To jej ostatni dzień nad morzem. Mężczyzna jest młody, wrażliwy, szuka jej bliskości. Ona mocno stąpa po ziemi, on wydaje się nie z tego świata. Przelatujące nad nimi odrzutowce przypominają grozę wojny. Na plaży nie ma nikogo. Bohaterowie w ciągu sześciu godzin przybliżają się do siebie i oddalają, co mistrzowsko podkreśla kompozycja ujęć i proporcje sylwetek w kadrach.
Film prezentowany z angielskimi napisami.
(Tadeusz Konwicki) PL 1958, 59’
MFF Dokumentalnych i Krótkometrażowych w Wenecji 1958: Grand Prix
EXPO 58 (Bruksela 1958): Nagroda Główna dla filmu eksperymentalnego
Pierwszy polski film nowofalowy, a zarazem jeden z najniezwyklejszych debiutów w historii polskiego kina.
Ona (Irena Laskowska) i on (Jan Machulski) spotykają się na nadmorskiej plaży. Kobieta jest dojrzalsza, ale zarazem ostrożniejsza. To jej ostatni dzień nad morzem. Mężczyzna jest młody, wrażliwy, szuka jej bliskości. Ona mocno stąpa po ziemi, on wydaje się nie z tego świata. Przelatujące nad nimi odrzutowce przypominają grozę wojny. Na plaży nie ma nikogo. Bohaterowie w ciągu sześciu godzin przybliżają się do siebie i oddalają, co mistrzowsko podkreśla kompozycja ujęć i proporcje sylwetek w kadrach.
Film prezentowany z angielskimi napisami.
NÓŻ W WODZIE | KNIFE IN THE WATER
(Roman Polański) PL 1962, 90’
Oscary 1964 - nominacja: Najlepszy film nieanglojęzyczny
MFF w Wenecji 1962: Nagroda Międzynarodowej Federacji Krytyki Filmowej (FIPRESCI), udział w konkursie głównym
Znany dziennikarz sportowy Andrzej (Leon Niemczyk) jedzie z żoną Krystyną (Jolanta Umecka) na jednodniowy rejs jachtem. Zabiera na pokład młodego autostopowicza (Zygmunt Malanowicz), którego stara się olśnić swoją pozycją materialną, doświadczeniem życiowym i żoną. Na pozerstwo dziennikarza chłopak odpowiada gniewem, a atmosfera coraz bardziej gęstnieje.
Film prezentowany z angielskimi napisami.
(Roman Polański) PL 1962, 90’
Oscary 1964 - nominacja: Najlepszy film nieanglojęzyczny
MFF w Wenecji 1962: Nagroda Międzynarodowej Federacji Krytyki Filmowej (FIPRESCI), udział w konkursie głównym
Znany dziennikarz sportowy Andrzej (Leon Niemczyk) jedzie z żoną Krystyną (Jolanta Umecka) na jednodniowy rejs jachtem. Zabiera na pokład młodego autostopowicza (Zygmunt Malanowicz), którego stara się olśnić swoją pozycją materialną, doświadczeniem życiowym i żoną. Na pozerstwo dziennikarza chłopak odpowiada gniewem, a atmosfera coraz bardziej gęstnieje.
Film prezentowany z angielskimi napisami.
RĘCE DO GÓRY | HANDS UP!
(Jerzy Skolimowski) PL 1967, 77’
Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni 1981: Nagroda Dziennikarzy
Piątka bohaterów spotyka się po latach na balu absolwentów akademii medycznej. Ich pseudonimy: Zastawa (Jerzy Skolimowski), Opel Rekord (Tadeusz Łomnicki), Alfa (Joanna Szczerbic) i Romeo (Adam Hanuszkiewicz), Wartburg (Bogumił Kobiela) sygnalizują status materialny i korzyści czerpane z małej stabilizacji lat 60. Nocą w wagonie towarowym wspominają mroczne czasy stalinizmu, a przede wszystkim aferę z okresu studiów, kiedy w czynie społecznym przygotowali wielkoformatowy portret Stalina, przez przypadek z podwójną parą oczu.
Film prezentowany z angielskimi napisami.
(Jerzy Skolimowski) PL 1967, 77’
Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni 1981: Nagroda Dziennikarzy
Piątka bohaterów spotyka się po latach na balu absolwentów akademii medycznej. Ich pseudonimy: Zastawa (Jerzy Skolimowski), Opel Rekord (Tadeusz Łomnicki), Alfa (Joanna Szczerbic) i Romeo (Adam Hanuszkiewicz), Wartburg (Bogumił Kobiela) sygnalizują status materialny i korzyści czerpane z małej stabilizacji lat 60. Nocą w wagonie towarowym wspominają mroczne czasy stalinizmu, a przede wszystkim aferę z okresu studiów, kiedy w czynie społecznym przygotowali wielkoformatowy portret Stalina, przez przypadek z podwójną parą oczu.
Film prezentowany z angielskimi napisami.
SPOT:
ORGANIZATOR PRZEGLĄDU:
Stowarzyszenie Kin Studyjnych
PARTNERZY:
WFDiF
DI Factory
Przegląd współfinansowany ze środków Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.
Stowarzyszenie Kin Studyjnych
PARTNERZY:
WFDiF
DI Factory
Przegląd współfinansowany ze środków Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.